Paard slaat tegen been, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Paard slaat tegen been, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 15:56

Pablo moet nu na een paar maanden revalidatie weer aan het werk. Helaas heeft hij zijn oude gewoontes niet afgeleerd. Nu die wat meer moet doen dan alleen rustig rondjes draven wordt hij heel erg vervelend, en begint weer met slaan tegen mijn rechterbeen. Dit doet hij in draf, maar ook heel erg in de galop.
Er mankeerd nu niet medisch meer aan hem, dus het kan geen uiting van pijn zijn.

Hoe moet ik hierop reageren. Moet ik nadat hij tegen mijn been slaat enorm terugslaan met de zweep en de sporen erin, of gewoon doorrijden alsof niets is gebeurt.

Het lastige is dat Pablo me aardig door gaat krijgen en weet dat ik best wel wat angst problemen heb. Zeker als hij begint te bokken in de galop hoeft die niet meer te galoperen. Hebben jullie een tip om, ondanks ik niet galopeer na een bok, toch hem laat weten dat dit niet mag.

Ik denk zelf dat hij slaat tegen de rechterbeen omdat het de kant is waarbij hij ook het bit niet wilt aannnemen, en loopt snel door mijn rechterbeen aan. Nu we weer wat aan het rijden beginnen mag hij dit dus niet meer doen.

Tips dus gevraagd.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:58

wat ik zou doen: met een strenge stem FOEI of UH zeggen en dan een flinke pats op zijn been geven, voorderest goed doorrijden en zorgen dat hij zich niet gaat vervelen,
Succes

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:19

Ik zou hem zo'n ongelofelijke rotschop terug geven.....

Een paard hoort jou niet te schoppen... doet ie het wel kan ie een schop terugverwachten......

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:20

Ik zou dus ook met een zweep dat been bestraffen en nog een keer been geven. Dan komt er weer een bok, dus weer een trap van jouw been en een zweep erbij.
Wedden dat jij dit langer volhoudt.
En desnoods even alleen in de draf gezien je in galop vaak sneller vliegles hebt.
Als hij eenmaal doorheeft dat het in draf niet mag kan ie zo op zijn vingers uittellen dat het in de galop ook niet mag (ehm... op welke vingers gaat ie eik. tellen? Knipoog )

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 17:05

Met dat slaan ben ik beetje bang dat ik juist het tegenovergestelde ga bereiken. Komen we dan niet in een verkeerde spiraal terrecht? Nu slaan bij trappen naar mijn been, straks doet hij dat ook al in stap! Of zijn jullie ervaringen anders? Zo een overweging van iemand die nog niet weet waar ze verstandig aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:11

Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die denkt dat de methode van straffen hier niet gaat werken. Pablo probeert je uit je tent te lokken denk ik en misschien is het het verstandigste om er niet op in te gaan. Doe alsof je gek bent en geef hooguit nog iets been om hem te verruimen. Zo straf je hem niet, maar je weerwoord is dat hij dus een tandje bij moet. HEt is minder gevaarlijk en na een tijdje zal hij zijn eigen spelletje wel zat zijn.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:14

meron had dit ook een tijdje... als ik in draf was en been gaf sloeg hij met zijn achterbeen naar mijn been... ik zei met een ferme stem UH, gaf been en liet hem gewoon doorlopen. veel figuren rijden en goed bezig houden werkt meestal ook wel. bij meron iig wel

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:17

Lovely schreef:
Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die denkt dat de methode van straffen hier niet gaat werken. Pablo probeert je uit je tent te lokken denk ik en misschien is het het verstandigste om er niet op in te gaan. Doe alsof je gek bent en geef hooguit nog iets been om hem te verruimen. Zo straf je hem niet, maar je weerwoord is dat hij dus een tandje bij moet. HEt is minder gevaarlijk en na een tijdje zal hij zijn eigen spelletje wel zat zijn.

Dit kan ook zeker een oplossing zijn!
Ik zou het inderdaad eerst zo proberen en als dat niet werkt om dan te blijven reageren als hij slaat.

Maar probeer eerst net te doen of je gek bent. Gewoon nog een keer been zodat je reactie krijgt en doen of je neus bloedt!

Succes in ieder geval!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:19

dat heb ik ook gehad bij een paard!
als ik me hulpen gaf ging ze slaan eerst heb ik haar dan trug geslagen maar dat werkte alleen maar averechts en ze begon meer te slaan dus toen ben ik het gaan negeren en gewoon door gaan rijden en bezig houden en dan vergat ze het leek het wel!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:36

Lovely schreef:
Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die denkt dat de methode van straffen hier niet gaat werken. Pablo probeert je uit je tent te lokken denk ik en misschien is het het verstandigste om er niet op in te gaan. Doe alsof je gek bent en geef hooguit nog iets been om hem te verruimen. Zo straf je hem niet, maar je weerwoord is dat hij dus een tandje bij moet. HEt is minder gevaarlijk en na een tijdje zal hij zijn eigen spelletje wel zat zijn.


Zo denk ik er ook over. Gewoon niets van aan trekken maar goed voorwaarts rijden. Het is puur verzet, paard wil niet lopen, dus gewoon vlot voorwaarts rijden zal volgens mij ook de beste manier zijn om Pablo op andere (betere) gedachten te brengen. Ik vrees dat het spelletje "wie laatst slaat best slaat" hier anders wel eens door Pablo zou kunnen gewonnen worden !

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:16

ik heb ook zo'n paard gereden.Soms voelde je gewoon der hoef tegen de onderkant van je voet (en ik kwam niet onder der buik uit) . Ik heb het opgelost door elke keer als zij dat deed gewoon nog een keer been te geven, geen schop maar gewoon kuitdruk en verder rijden. Op een gegeven moment vond ze het niet leuk meer en hield het op!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:28

doorblijvenschoppen tot hij niet meer terug trapt. Als je het een paar keer goed uitvecht is het daarna klaar.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:00

longeer hem eens flink als het kan kijken of hij het dan ook doet.
zo ja geef hem dan maar op zijn zodemieter van hier tot tokio.
daarna ga je leker ontspannen rijden en als hij dan nog slaat,drijf hem dan heel erg naar voren desnood ga je met 3 mm sporen rijden.
geef hem meteen een schop zodat hij er van schrikt.
hij mag dan naar vooren vliegen.
pas op laat hem danm ook gaan dus niet tegen houden .
daarna pak je hem weer rustig op en ga je gewoon door waar je gebleven ben.
je moet natuurlijk niet bang zijn.
als je wat nerveus ben laat dan iemand anders erop die hem even aan kan pakken.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:28

Helemaal met Lovely en een aantal anderen eens: negeren en lekker extra aan het werk zetten.

Het gevecht aangaan wil nog wel eens averechts werken en als je eenmaal dat traject in gaat kan je eigenlijk niet meer terug, waardoor je uiteindelijk met een groter probleem kan eindigen dan dat je had.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 17:38

Thnx allen voor de reacties.
Vanavond ga ik naar de verenigingsles, lekker uit de wind binnen. Zal gewoon proberen door te rijden en niet te kwaad te worden door de slaan. Ik denk ook dat je met slaan uiteindelijk niets bereikt. Jullie worden op de hoogte gebracht.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 09:06

Gisterenavond in de kou les gehad. Gelukkig binnen, scheelt toch wel een paar graden voor het gevoel.

Op gegeven moment wilde Pablo weer slaan tegen mijn rechterbeen. Dat heb ik genegeerd en later wilde hij het nog een keer proberen. Toch gewoon blijven doorrijden en andere oefeningen gedaan. Wel gewoon mijn rechterbeen aanhouden maar proberen niet te strak te zijn met mijn rechterhand. Hij heeft het later niet meer geprobeerd.
Galop heb ik nu maar achterwegen gelaten, wilde niet gelijk alles proberen en was zo al tevreden.
Vandaag rijdt iemand anders op hem (heb een ski&kart feest vanavond...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:40

Mooi zo, Pablo zal wel vraagtekentjes hebben gehad toen je niet als verwacht reageerde Knipoog. Als je je niet van je stuk laat brengen dan heb je al de helft van het probleem opgelost denk ik.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:28

Hee, dat deed Imker ook toen ik hem net had gekocht. Hij was absoluut niet voor het been, en als ik aanspoorde, sloeg hij naar mijn been. In overleg met mijn instructrice, moest ik been geven, als hij dan sloeg, moest ik een tik geven met de zweep. Imker werd dan boos en sloeg weer op de zweep, en ik moest weer een tik geven (wat harder). Net zolang tot het slaan ophield. Na een paar dagen, was zijn zin om op mijn been te slaan over en kon ik gaan werken op andere vlakken.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:54

weet je zeker dat er medisch niks mis meer is met hem?????
Waarom neemt hij het bit rechts niet aan en links wel?????
Ik zou pas beginnen met galloperen als hij het bit helemaal goed aanneemt en ook accepteerd.