Ik been me Suff!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Ik been me Suff!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:24

Hallo,

Mijn paard is ontzettend vervelend de laatste tijd.

Hij wil totaal niet zijn achterhand eronder zetten en wil de heletijd onder het werk uit komen.

Nu is ze ook behoorlijk groot 1.76 m hoog.

Als ze eindelijk loopt waar ik haar wil hebben moet ik constant benen om haar goed voorwaarts te houden.
Doe ik dat niet maakt ze gewoon doodleuk een overgang terug.

Ik rij haar met een lange dressuurzweep en een normaalspoortje (geen knopspoor).

Hoe moet ik haar nu gaan rijden zonder dat ikzelf bekaf ben na een half uurtje??????

Groetjes: Corina

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:26

Iedere keer dat je been genegeerd wordt een tik geven, het liefst je spoor eraf. Zorg ervoor dat je van voren ruimte geeft om de voorwaartse reactie toe te staan.
Nie meer steeds been geven, je paard moet zelf het tempo vast leren houden. Alleen als ie langzamer gaat een keer aansporen, geen reactie=tik. Dat zou moeten helpen Haha!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:28

Ik geef haar echt alle ruimte van voren maar ze neemt gewoon haar eigen beslissingen zonder naar mijn hulpen te luisteren.

Ik geef dus daadwerkelijk het tempo aan met mijn been in welk tempo zij moet lopen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:34

Schakelen, schakelen en nog eens schakelen, totdat je er doodmoe van wordt (en zelfs dan eigenlijk door gaan Haha! ).
En je moet onmiddelijke reactie eisen, kuithulp, geen reactie fellere kuithulp, nog geen reactie, spoor erin/tikje met de zweep en dit consequent volhouden.
En je moet vooral ook zorgen dat niet niet steeds blijft kloppen met de been of prikken met de zweep, je paard stompt er dan alleen op af.
succes!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:38

Is het ook een lang paard ? Het is moeilijker voor grote lange paarden om de achterhand eronder te brengen. Veel voorwaart-neerwaarts rijden is een goeie voorbereiding, daardoor komt de rug omhoog. Het paard ook soepel maken door links en rechts te plooien. Wanneer het paard goed vw-nw loopt in alle gangen en overgangen geleidelijk aan meer verzameling vragen (handen meer naar voren, teugels korter) en dmv halve ophoudingen (vergeet hier het been niet) het paard van achter naar voren rijden.
Ik zou ook de sporen aflaten en als het paard niet voldoende op het been reageert eens een flinke tik van de zweep op de plaats van het been
Succes !

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:23

Je zegt inderdaad dat je met sporen en zweep rijdt. Gebruik je die dan wel. Iedereen hiervoor roept het al. Zorg dat je reactie op je been krijgt. geen reactie, een tik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:37

Wat ik zou doen: overgang naar draf maken, been afsteken en zodra hij terugkomt hem zo ongenadig naar voor schoppen dat hij zich wel 3x bedenkt voor hij dat nog een keer doet.

Hoe meer beenhulpen jij gaat geven, hoe luier hij wordt. Hij moet leren om zelf voorwaarts te blijven, zonder dat daar een continu drijvende hulp voor nodig is. Ook een groot en slap paard kan dat. Hij moet op zijn eigen benen lopen, en niet op het ''duwen en trekken'' van jouw hulpen.

Je moet het simpel houden: been is go, hand is ho. Lachen

zie ook: [RT] Tegen het been

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:54

Ik ga met Zep mee,
geef hem maar eens een ongenadige rotschop!
Hij heeft geen respect en vaak komt dat omdat de ruiter niet consequent en adequaat genoeg is.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:02

Idd wat zep zegt! Hoe meer jij gaat drijven hoe luier je paard wordt! Kijk maar naar manege paarden bijv. die worden zoveel geschopt dat ze het niet eens meer voelen.

En als je eenmaal geoefend hebt, met het een keer been, geen reactie tik! Dan zou ik proberen zonder sporen te gaan rijden...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:01

ik heb precies hetzelfde Haha!

afgelopen zaterdag heb ik een les gehad en daarbij moest ik ruimte geven en inderdaad reactie eisen op het been. Eerst drukken, geen reactie schop, geen reactie zweep!en dan voor niet tegen houden.
Pas als ze lekker voorwaarts is mocht imk een ophouding nmaken waaropp ze nagefelijk ging lopen heerlijk!Maar het is heel hard werken om dat voorwaartse erin te krijgen ik was bekaf maar merkte zelfs in de les al dat het beter ging. Nu het zo koud is is ze trouwens voorwaarts genoeg Tong uitsteken

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:07

Je moet eerst zelf moe worden voordat je paard moe wordt! Daarna gaat eerst je paard moe worden en dan jijzelf!!
Dat zegt mijn instructrice altijd!! Niks gaat vanzelf, dus zou je er wat voor moeten doen, net als wat sjuim zegt, geef d'r maar eens een rotschop als hij niet luistert!! Wat zegt je instructrice ervan?? misschien een punt om aan te werken..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:25

Wat mijn instructrice weleens zegt: maakt niet uit wat voor reactie je krijgt, al krijg je maar een reactie Haha!
Maw als je aan het beengeven bent zonder dat er wat gebeurd dan gaat het niet goed. De tips hierboven zijn heel zinnig. Gewoon een rotschop geven als ie niet reageert op je been. Desnoods schrikt ie zich de eerste keer het leplazerus, maar dan heb je in elk geval al een reactie Lachen
Succes!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 17:35

Mijn instructrice zegt er eigenlijk niet heel erg veel van.
Alleen dat ik mijn kuit langer moet maken en met mijn hele kuit moet aandrijven.

Ik geef eigenlijk met mijn been steeds een klein tikje zodat ze doorloopt in het tempo waar ik haar graag wil hebben.

Ben druk aan het oefenen en heb mijn sporen af gedaan.
Luisterd ze niet dan geef ik haar een tik met de zweep.

Groetjes: Corina

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:19

Je instructrice legt de hulpen uit hoe ze inderdaad correct moeten gegeven worden maar dan wel met een paard dat correct aan de hulpen staat. In jouw geval moet je wel met meer "doorslaande" argumenten over de brug komen vrees is ! Dus geen reactie op je been, ofwel en flinke opdotter met je zweepje of de plaats van het been ofwel zoals ZEP aanhaalde, been eerst afsteken en hem dan zo overdonderen met je beenhulp dat hij niet anders kan dan lopen. Wel opletten dat je hem vooraan niet hindert op het ogenblik dat hij loopt !
Succes !

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:08

Iedere keer als je paard niet reageert op de eerste keer been geven, geeft je een tik met de zweep. Nog geen reactie, weer been.. Niets, dan tik!
Je moet je paard nu leren dat “been = reactie”. Dat lukt alleen door heel consequent te zijn. Maar ik zou zeggen, probeer het eens.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:17

Even nog een kleine tip, weet absoluut niet of je bezig bent met nageeflijk/aan de teugel rijden, maar laat dat zitten totdat je paard weer goed aan het been is! Eerst aan het been dan pas aan de teugel!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:22

Het is al vaker gemeld... zorg dat het paard ook daadwerkelijk naar voren kan. Geef mee van voren. Overdonder het paard met je hulp. Een reactie is goed, maak het paard dat ook duidelijk, dus niet zwijgen, maar een klein klopje of wat vriendelijke woordjes.
Als het een te heftige reactie geeft dan is het jammer, dat vang je daarna weer rustig op, je haalt je been er weer vanaf als het loopt in het tempo waarop jij wil dat het loopt en dan herhaal je het weer als het paard weer terugvalt!
Maar NIET gelijk terugnemen als het te hard gaat, niet bang zijn dat het aan de kletter gaat en inhouden. Als je dat doet dan snapt het paard er geen jotta meer van en dan kan je een reactie wel vergeten!

Succes!