goeie instructie is schaars : wat eraan doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

goeie instructie is schaars : wat eraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 10:31

Naar aanleiding van de hopeloze discussie over ADB wou ik graag dit topic openen. Het is inderdaad een feit dat goeie instructie schaars is. Met scha en schande heb ik dat ook aan de lijve moeten ondervinden. Wanneer je als leek op een manége komt denk je dat de "ritmeester" alle wijsheid in petto heeft, wat eigenlijk ook zou moeten. Die man (vrouw) heeft een verantwoordelijkheid, niet alleen tov de ruiters die hem betalen om degelijk opgeleid te worden, maar ook en eigenlijk nog veel belangrijker tov de paarden, die daar allemaal niet achter vragen maar het toch maar moeten doen ! Ik vind dat de voorwaarden om les te "mogen" geven veel strenger zouden moeten zijn, het niveau van de diploma's zou omhoog moeten. Dat zou inderdaad een hele hoop dierenleed schelen. Er zullen natuurlijk altijd nog "zwartwerkers" tussen de lesgevers zitten, maar als alle proffesionelen al degelijk opgeleid zijn zou al een heel groot deel van het leed opgelost zijn. Als ik zie wat het niveau van een afgestudeerd instructeur maar inhoud is het niet verwonderlijk dat er zoveel verreden paarden rondlopen ! Om dan nog niet te spreken van al die lesgevers die zelfs niet eens een degelijke opleiding gehad hebben en gewoon putten uit "ervaring"
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 03-12-02 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 11:06

SmithsGirl schreef:
Ik vind het belangrijker dat iemand goed kan uitleggen, dan dat ze een papiertje hebben... mijn instructrice is ook zo'n "zwartwerker" zoals jij het noemt... het gaat beter dan ooit...

Ze heeft in Amerika gereden en gewonnen.... en ze kan het heel goed uitleggen...


Het doet me plezier te horen dat je het zo getroffen hebt met je instructrice ! Ikzelf heb 5 jaar gesukkeld eer ik op mijn eerste "proffesionele" lesgever ben gestuit. Tegen dan was mijn paard jammer genoeg al om zeep gereden ! Dit was niet mijn schuld. Ik kom uit een niet paardrij gezin, wij kenden niets van paarden, maar ik was anbitieus, ik hield van mijn paard en wou alle zo goed mogelijk met haar doen, dus volgde ik dagelijks les en deed altijd wat de lesgever mij opdroeg, met alle gevolgen vandien !
Het botervelletje is inderdaad niet noodzakelijk, sommige mensen zonder diploma geven heel goed les, daar ben ik 100% mee akkoord. Daar gaat het hier ook niet over. Te veel instructeurs (waarvan er een deel wel het botervellek bezitten) zijn helemaal niet bekwaam en verkondigen zaken waardoor je je paard zo de verdoemenis inrijdt. Het is daar waar ik kritiek op heb en waar dringend iets moet aan veranderen. Misschien had ik mij niet 100% duidelijk gemaakt, mijn excuses hiervoor dan. NB. Ik geef zelf ook wel eens les (ben dus zelf ook een zwartwerker) en heb (voorlopig althans) ook nog geen botervelleke. Ben wel van plan er eentje te halen (tijdelijk uigesteld wegens been gebroken)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 11:10

Het gaat mij in deze discussie niet om het al of niet bezitten van een botervelleke. Het gaat mij erom dat slechte instructie paarden om zeep helpt en dat kan eigenlijk niet. Als lesgever heb je een verantwoordelijkheid ten opzichte van de paarden. Je bent medeverantwoordelijk voor hun welzijn en daar schiet men dikwijls tekort.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 18:47

Volgens mij kan je aan beginnelingen evengoed een les op niveau geven als aan gevorderden. De moeilijkheidsgraad ligt natuurlijk elders. Ik geef ook les aan beginnelingen en leg er zeer de nadruk op dat er aan het paard niet mag getrokken worden. Van de eerste les leg ik ze uit dat een paard met de zit en de benen moet gereden worden, dat je er met je hand moet afblijven. Omdat ik les geef met mij eigen Flap (die deze hulpen zelf heel goed kent) lukt het zelfs met beginnelingen om hem inderdaad overgangen te doen rijden zonder te trekken. Mij hebben ze indertijd nooit veel gezegd, en ik betaalde ook voor de lessen, ok, geen fortuin, maar dat maakt niet uit. Ik vind als je daar dan toch in 't midden staat, je je evengoed nuttig kan maken dan maar wat uit je botten te slaan wat nergens op slaat. Resultaat na 5 jaar paardrijden was dat mijn paard versleten was (probleem met de sprong) en dat ik alles moest afleren en allemaal anderen dingen opnieuw leren (mijn handen zaten niet goed, mijn benen zaten niet stil enz...) Het is veel moeilijker om alles af te leren en opnieuw te leren dan om alles ineens goed te leren ! De kans dat de paarden hierbij naar de vaantjes gereden worden is ook veel kleiner. Probleem is, deze aanpakt duurt wel langer en niet iedereen heeft evenveel geduld, dus liever een snelcursus zonder veel rekening te houden met de behoeften van het paard dan consequent les waarbij ook rekening gehouden wordt met het paard.


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 13:07

Anoukie schreef:
Vind je dat je moet afgaan op je omgeving, wat zij van een instructeur vinden? Of ga ja af op het diploma wat iemand heeft? Ik heb het nu dus over een ruiter die nog niet al te veel ervaring heeft in de instructie wereld, dus nog niet al te veel les heeft gehad o.i.d.


Ik vind niet dat je naar je omgeving moet luisteren, het botervelletje doet er ook niet toe. Het moet in eerste instantie klikken tussen jou, je paard en en je instructie. Het is maar als je echt op zo iemand gebotst bent dat je beseft hoe belangrijk dit is. Ik heb al een paar instructeurs versleten, slechte en goeie, maar met de goeie lukte het ook niet altijd, gewoon omdat zij en ik op een andere golflengte zaten. Ik had altijd een beeld van paardrijden moet vanzelf gaan, het paard doet het omdat hij het voor je wil doen en niet omdat hij er op een of andere manier toe gedwongen wordt. Mijn twee laatste instructeurs zijn ook deze mening toegedaan. Van dan af is mijn rijden alleen nog in stijgende lijn gegaan, dit kwam ook mijn paarden tengoede, wat ik erg belangrijk vind !

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 13:10

Lusitano schreef:

Er zijn echter wel veel instructeurs die belangrijke stappen van het paardrijden overslaan.....


Inderdaad, helemaal mee eens ! De basis wordt nogal eens over het hoofd gezien met alle gevolgen vandien voor het paard .

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 12:27

Jippie schreef:

Maar wanneer je als leerling dan wel door de B en de L heenvliegt krijg je toch sterk de indruk dat je echt heel goed bezig bent. Veel mensen blijven hangen in de klasse M maar dat hoeft geen signaal te zijn dat de instructie niet voldoende is. Vaak wordt dat op het paard afgewenteld of de ruiter en soms zal dat ook beste terecht zijn.
maar dergelijke zaken maken het voor de amateur erg moeilijk om te herkennen of je nu wel/geen goede begeleiding hebt.


Inderdaad, zeker als je uit een niet paardenmilieu komt. Ik heb dat aan de lijve ondervonden. Een van de redenen waarom ik deze topic ben opgestart. Wanneer alle instructeurs hun werk "au serieux" zouden nemen, wat eigenlijk zou moeten, ze worden er ten slotte voor betaald, zou ook de "amateur" met een gerust gemoed naar de les kunnen zonder zich te moeten afvragen of wat de instructeur hem wijsmaakt wel klopt ! Jammer genoeg is het in de realiteit wel dikwijls anders ! Met alle gevolgen vandien voor de ruiter die niet bereikt wat hij wil maar ook voor het paard, die hierdoor totaal verkeerd gereden wordt ! Te dikwijls wordt de fout dan bij het paard gezocht iplv bij de onkunde van de ruiter of instructeur. Jammer !

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 13:58

Dus is er iets mis met het opleidingsysteem van de instructeurs ! (wat ik eigenlijk van het begin af aan probeerde duidelijk te maken)

more with less


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers