hand omhoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

hand omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 18:09

hoi

Ik moet in de les vaak bij het los rijden met me binnenhand omhoog in een volte om me pony los te maken en om een betere buiging te krijgen. Als hij dan los laat moet ik me hand weer normaal doen. Bij mij pony helpt het heel goed, maar ik heb van een andere instructeur gehoord dat je dat niet mag doen.
Wat vinden jullie hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:20

Waarom zou je het niet doen? Het helpt de binnenschouder rechterop te houden, maw je paard valt er minder makkelijk doorheen. Als je maar onthoudt dat het toch een trucje is, waar je wel weer vanaf moet.
Je moet echter wel uitkijken dat je niet je teugel omhoog trekt, dan kantel je het bit op een oneerlijke manier in de mond.

Zolang je echter je hand wat omhoog doet omdat jij daarmee je eigen schouder optilt, en dus wat gewicht van de binnenschouder van je paard weghaalt, is dit een prima methode.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:40

ik zie het nut niet echt in van je hand omhoog doen, hand openen ja, voor dezelfde reden. Hand openen (van de hals weg) om de buiging te vragen, en op het moment dat het paard nageeft, hand naar voor (teugel in een boogje) om hem te leren op zijn eigen benen te lopen. Hand openen steeds in combinatie met druk van het binnenbeen ! (nooit handgebruik zonder beengebruik, anders kweek je een harde mond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:14

kenomaxbe schreef:
ik zie het nut niet echt in van je hand omhoog doen,


Zie boven. Als de ruiter z'n hand optilt, zal 'ie ook z'n eigen schouder optillen en dit heeft direct invloed op de schouder van het paard.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:59

had omhoog trekken heeft naar mijn mening weinig tot geen zin, je neemt jezelf alleen maar in de maling want je paard/pony word daar echt niet losser van. Het is het bekende kruiwagen effect zoals ik dat altijd noem hoe hoger jij je hand hoe je paard/pony zijn hoofd naar beneden gooit, tuurlijk een ophoudinkje naar boven geen punt, maar zoals jij het moet doen zie ik ooki niet echt het nut van in. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:24

'k Zal je een geheimpje verklappen... trekken heeft nooit zin..... richting maakt niet uit. Maar waar lezen jullie dat hij/zij ook de teugel omhoog 'trekt' ?

Easter, laat je eens horen, licht e.e.a. eens toe.....

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:26

easter schreef:
hoi

met me binnenhand omhoog in een volte om me pony los te maken en om een betere buiging te krijgen. Als hij dan los laat moet ik me hand weer normaal doen.


Naar mij idee is dit gewoon een omlaag naar beneden spelletje waar ik net ook al naar MIJN MENING weinig nut in zie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:54

Als het is om het paard naar beneden te krijgen heeft het idd geen enkel nut. Het bit kantelt dan op een oneerlijke manier in de mond, en zal het paard alleen maar uitnodigen om het hoofd te kantelen.

Daarom wacht ik met smart op meer info van Easter.....

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:26

Een vriend van mij heeft een tijdje les gehad van iemand die daar bij zwoor. Zij had bij de spaanse rijschool gereden en volgens haar was het de beste manier om je paard los te krijgen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan en vond het eigenlijk best wel komisch uitzien. De mensen die bij haar in de les reden hadden hun binnen hand bijna boven hun hoofd??????!!!!!!! Maar misschien werkt het wel, ik weet het niet

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 18:18

Als ik me hand omhoog moet doen, mag ik niet aan de teugel trekken. Ik moet alleen maar me hand omhoog doen en me binnenbeen ietsje naar achteren.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar het is om een betere buiging te krijgen en om het paard los te maken in het stukje tussen z'n hoofd en z'n nek ( ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen).
Bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:24

Dan is het goed Easter, dan is het idd voor de reden die ik al noemde. Op deze manier kun je als ruiter ook nog eens vanuit je elleboog stelling vragen, waardoor je je paard fijn los kunt werken.
Gewoon lekker mee doorgaan en proberen in de loop der tijd je hand rustig terug naar beneden te gaan brengen (centimeter voor centimeter elke keer een stukje lager).

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:39

Zolang je je hand niet naar je toehaalt is dat absoluut geen probleem hoor. Als je je je hand terug gaat halen krijg je idd een tegengesteld effect. Op een kleinere volte en dan je binnenhand wat hoger plaatsen kan goed helpen idd. Maar iedere instructeur heeft zo zijn manieren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:41

Als het voor jouw pony werkt, werkt het toch.......... Honderd mensen honderd manieren. Wat bij de een werkt werkt bij de ander niet........

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:59

Als het werkt... Zie er niet zo'n probleem in. Heb het ook ooit wel eens moeten doen. Maar dat was omdat ik met mijn linkerhand het niet kon laten om lekker te plukken.... tja en als je dan met je hand naar voren en omhoog moet gaan rijden kun je er verder dus niks mee.... Het was dus een trucje om mij van mijn vervelende gewoonte af te helpen. Paard had er overigens geen problemen mee en liep later veel beter. Alleen kwam dat omdat ik niet meer zat te klooien. Hihi keek wel link uit. Echt prettig rijden vond ik het nl. niet.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 21:51

Thanx voor jullie reacties.
Het is idd moeilijk rijden, maar het helpt echt supergoed. Het ziet er alleen heel stom uit maar dat maakt met losrijden niet uit.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:41

Dat doe ik ook, helpt Faust om een beetje los te komen. Doe het ook alleen met inrijden en soms als een paard niet in een bepaalde galop wilt gaan.