Trainingsoefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Trainingsoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 17:57

Sinds een tijdje rijd ik op een niveau dat voor velen nog niet veel voorstelt, maar dat hoger is dan ik ooit gereden heb. Met goede instructie kom je een heel eind, dat blijkt nu ook wel weer.

Tijdens de training probeer ik veel uit wat ik van mijn instructrice leer. Ook probeer ik tijdens de les veel uit wat ik tijdens de training tegenkom.
Omdat ik niet veel ervaring heb met echt trainen op verzameling en uitgestrekte gangen, vraag ik me af met welke 'oefeningen' ik verder nog aan de gang kan...
Ik heb een aantal steekwoorden bij een bepaald onderwerp genoemd waar ik een beetje op train:

Gehoorzaamheid voorwaarts:
Flitsend voorwaarts op been, terug op zit
Stap/galop
Verzameling
Wachtoefeningen
Tempowisselingen - uitgestrekt en verzameld

Zijgangen proefgericht:
Schouderbinnenwaarts - uitgestrekt en verzameld
Volte - travers - volte
Travers - afwenden - travers andere hand
Gebroken lijntje appuyeren
Keertwending

Verzamelde / uitgestrekte gangen:
Verzamelde galop als voorbereiding op galop/stap
Verzamelde galop, enkele passen appuyeren
Overgang verzamelde stap - verzamelde galop
Verzamelde draf - uitgestrekte draf - verzamelde draf
Verzamelde stap - uitgestrekte stap - verzamelde stap


Zo tijdens het intikken denk ik ook nog aan dingen als contragalop op bijvoorbeeld een slangenvolte.

Wie helpt mij aan meer trainingsoefeningen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:08

4 passen draven, 4 passen achterwaarts, 4 passen draven, 4 passen achterwaarts. Als je zo'n serie netjes kunt ben je al een heeeeel eind Lachen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:22

Doe je dat allemaal in 1 training Verward . Ik probeer de verschillende onderdelen een beetje over de week te verdelen. Het losrijden is eigenlijk altijd het zelfde: op zoek naar een constante aanleuning, nageeflijkheid en voor het been. Soms wat overgangen draf-galop-draf. Pas als mijn paard lekker los is en ik in een lage ronde lijn links en rechts in kan stellen ga ik verder. Ik wil mijn paard zo hoog of laag in kunnen stellen als ik wil dus probeer dat wat af te wisselen. Soms blijft het daarbij en stap ik na 20 min voldaan af, andere dagen ga ik verder.

De ene training neem ik dan wat meer galop en stapwerk op waarin ik dat uitbouw en ook probeer wat moeilijkere dingen te doen als een werkpirouette en een pasje appuyeren in galop (voor mijn M2 paardje). Ik probeer dit een beetje spelenderwijs te doen. Wat 'gevorderde' oefeningen zijn bijvoorbeeld de schaukel (halth.-achterwaarts-vw-achterwaarts)

De andere training doe ik dan weer meer drafwerk waarin ook het schakelen veelvuldig terugkomt afgewisseld met zijgangen. Ik zit hierin nog in een opbouwfase waarin ik steeds moet afwisselen, dus stukje schouderbinnenwaarts, volte, schouderbinnenwaarts, volte etc. Maar ook een 'zigzagappuyement' met heel weinig stelling. Gewoon om te leren opzij te gaan. Als je paard een oefening al goed beheerst dan kan je wat proberen af te wisselen in tempo, bijvoorbeeld een appuyement de ene keer heel verzameld rijden, de andere keer meer voorwaarts. De ene keer wat ronder, de andere keer wat meer opgericht. Op die manier krijg je steeds meer beheersing. Verder zou je ook de renvers in je training kunnen opnemen.

Bovendien is er niets mis mee om de oefeningen uit de hogere proeven alvast in je training op te nemen. Als je nu Z rijdt, zoek dan de ZZ proeven er eens bij en voeg langzamerhand die oefeningen in je training in.

Wat volgens mij altijd heel belangrijk blijft is ook je goede onderdelen te blijven oefenen en te perfectioneren. Daar kan je in je proef punten mee scoren.

Ik ben er geen voorstander van om allerlei oefeningen in een vast stramien achter elkaar te rijden. Ik probeer steeds te bedenken wat het doel is van de oefening en of dat ook behaald wordt. Indien dat niet het geval is zoek ik de oorzaak en probeer het via een andere weg te bereiken.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 22:50

Nee, ik rijd dit niet in één training hoor Haha!
Voordat ik ga rijden bedenk ik waar ik me vooral op ga richten: vooral het voorwaarts reageren of juist meer de zijgangen of gymnastische buigingsoefeningen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:11

Ik heb een kleine toevoeging:
Om haar los te krijgen vind ik schouderbinnen afgewisseld met renvers heel prettig werken, het streven is dan om de vier passen ongeveer.

Ook rij ik graag 'lijntjes' met verschillende dingen steeds achterelkaar in een bepaalde volgorde. VB: halve lange zijde schouderbinnen. korte diagonaal vh veranderen, evt. een tempowisseling inbouwen. Op de hoefslag aangekomen een volte tien meter. korte zijde rijden zo je wilt, evt. instelling veranderen. Weer halve lange zijde schouderbinnen, korte diagonaal, voltetje, etc.
Hier kun je heel veel binnen variëren qua tempo, instelling etc.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:10

waarschijnlijk zijn er een aantal al genoemd maar deze vond ik ook prettig:

zijgangen:
schouderbinnenwaarts gevolgd door korte diagonaal middendraf
sb - volte - travers
sb - appuyeren
sb - renvers
appuyement links volte links volte rechts appuyement rechts
4kante volte (volte met 4 kwart pirouettes)
zigzag appuyementen in draf
galop appuyement gevolgd door een wissel en dan rechtuit (goede controle voor een rechte wissel!)

been zit controle
schaukel (zag ik hierboven al)
grote volte middendraf bij A - diagonaal uitgestrekte draf, grote volte middendraf bij C (controle op verschil midden- uitgestrekte draf)
ik zal nog eens verder denken

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:20

Wat ik een hele mooie oefening vind is:
Schouderbinnnenwaarts tot B of E en dan schuin (van hand veranderen) oversteken in middendraf.
Kan je heel mooi controleren of je paard in de SB niet tegen de buitenteugel aan plakt en wordt de impuls van het binnenachterbeen in de SB mooi meegenomen in een verruimde gang. Doordat het maar zo kort van hand veranderen is moet er wel a la minute actie komen en terugverzameld en omgesteld worden voor de volgende hoek.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:50

Kitty schreef:
Nee, ik rijd dit niet in één training hoor Haha!
Voordat ik ga rijden bedenk ik waar ik me vooral op ga richten: vooral het voorwaarts reageren of juist meer de zijgangen of gymnastische buigingsoefeningen.


dit verbaast me ontzettdn: je moet op de paard gaan zitten en naar de paard kijken: hoe hij aanvoelt.. als hij siperpijn heeft doe je andere dingen dan wanneer hij lekker los is. Ze zijn niet iedere dag hetzelfde, de ene dag is hij heter dan de andere dag. Daaraan aanpassen, niet aan wat je van te vorne bedacht hebt.. Je moet gewoon de basis voor elkaar hebben, want dan is ie al goed aan ej been, en dan hij al beter buigen... Dus niet 1 ding, maar altijd basis, altijd investeren in de volgende dag, niet gewoon 1 soort oefeningen doen..