wegvliegen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

wegvliegen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 11:44

Ik rijd op een haflingerruin van 9 jaar...
Hij staat nu op stal en komt er ong. 4 keer per week uit...
Hij neemt nu (vaak) weer een spurtje... Scheve mond

Laatst hadden we een wedstrijd (16-11) en toen is het eigenlijk weer begonnen... Verdrietig Het was de eerste x op een andere manege.. bij het inrijden... vroeeeeem... daar gaat Hofnar Verdrietig Zo is het nog een paar keer gegaan! Ik had ook al even met hem doorgegaloppeerd maar nee... hij blijft door gaan...
Zouden we met de proef beginnen... vroeeeem... Hofnar weer! Dus opnieuw... gaat ie weer Boos! Haha! Toen heb ik hem even door laten galopperen en weer opnieuw begonnen... Verder heeft ie de proef rustig en netjes gelopen en k was er best tevreden over! En ondaknks die spurtjes in het begin waren we toch tweede!!!! *LOL*

Maar na die wedstrijd doet ie het thuis ook zowat elke x wee in het begin... Scheve mond En als ik hem dan onder me houd gaat ie wel als k in galop aanspring...

Wat kan ik hier aan doen of hoe kan ik hem (goed) onder me houden?


Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:42

Prive lessen nemen en wellicht wat vaker naar buiten gooien! 4 keer per week is vrij weinig eigelijk.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:53

idd vaker naar buiten, hij komt nu dus maar om de dag buiten Verward
erg weinig..
rijd je in een binnenbak?
houd je buitenteugel dan wat strakker, zodat hij niet weg kan lopen.
ik rijd op het moment ook een pony die er steeds tussenuitvliegt.
eerst de volte doet hij nog rustig maar daarna..!!
soms heeft het geen zin om de buitenteugel strakker te houden, sommige zijn zo gek dat ze er toch doorheen gaan.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 16:21

Als je paard niet in de wei staat moet 'ie dagelijks z'n benen strekken! Dat hoeft niet onder het zadel; longeren, de stapmolen, een keertje lekker ravotten in een paddockje, het mag allemaal, als 'ie er maar ie-de-re dag minstens een uur (al is een uur eigenlijk zelfs nog best kort) uit komt en z'n benen kan strekken!!
"Vliegen" doen paarden natuurlijk wel vaker, zeker nu het kouder wordt en ze inderdaad meer of zelfs "full-time" op stal staan. Je kan daar rekening mee houden. Ga niet de eerste 10 of 15 minuten alleen maar stappen, maar draaf alvast rustig aan. Ook in draf kan je losrijden, hou het makkelijk: grote lijnen, geen scherpe bochtjes, zoveel mogelijk vragen om die neus omlaag te brengen (betekent dus dat jij het vertrouwen moet geven aan je paard: ik laat die teugel lang, dus ik vertrouw erop dat je er niet met me vandoor gaat. Stel me niet teleur!). Zo krijgt je paardje het niet koud, zonder dat je de spieren gelijk overbelast na het urenlange op stal staan. En neemt ze toch een spurt, maak dan van die energie gebruik!! Ga na het losrijden dingen doen die veel voorwaartse drang vragen, zonder dat je je paardje zich verder op laat fokken (dus niet achter elkaar met heel veel druk overgangetjes rijden, als 'ie daar heet van wordt, maar wel bijvoorbeeld een lekker stuk galopperen, met voltes en een pasje ruimer en een pasje korter). Durf iets te doen met die energie: je kan het er beter naar voren toe uitrijden, dan dat je het tegen gaat houden en daarmee eigenlijk steeds verder van huis raakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:37

Vaker naar uiten.
Een paard hoort elke dag even los te kunnen lopen.
Dit gedrag is dus heel normal, hij wil gewoon ff zijn energie kwijt.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 21:21

Maar ik mag niet elke dag van mijn vader en moeder daar naartoe en zijn baasje zit ook hele dagen op school of loopt stage... En ik kom nu ook al vaker bij hem enzo...

Toch bedankt voor de reacties!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:06

Dus omdat zijn baasje geen tijd heeft, is de pony de l*l
lekker baasje is dat
Die moeten ze ook eens een paar dagen in een klein hokje opsluiten.
En als ze er dan uit is mag ze niet blij doen Boos!

Kan iemand op stal de pony overdag niet ff buiten zetten?
Dit vind ik erg zielig Verdrietig

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:16

t5ja joh, wat een verhaal. Kunnen die ouders van dat zogenaamde baasje niet de handen uit de mouw steken. Die zijn immers verantwoordelijk voor het feit dat zij een paard heeft (dan ga ik er vanuit dat ze minder jarig was toen ze hem kocht)

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 20:25

Ouder zijn ook bezig en ze hebben daar een stuk of 13 pony's...
Ik heb nu ook iets bij Hof ontdekt!!! Haha! 1 dag ertussen blijft ie rustig... 2 dagen begint ie te klieren!! Knipoog

Ik rijd nu meestal op maandag, dinsdag, vrijdag en zaterdag... Ik zal wel ff kijken of ik inplaats van dinsdag woensdag kan... dan is het wat beter over de week verdeeld!!! *LOL*

E waarom is dat een lekker baasje?! Verward Zei moet ook naar school... net zoals jij toch?! Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:33

Omdat als je geen tijd hebt voor een paard je er geen moet kopen, daarom!!
Toen ik op school zat vergat ik nooit 1 dag "mijn" paard.
En toen ik tussen de 40 en 50 uur per week werkte en een huis bij te houden had, al net zo min.

Geen tijd heeft een paard niets aan, dan moet je een goudvis kopen.
Heel simpel

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:49

met Kawa eens, een cavia desnoods