wat zouden jullie doen? + UPDATE

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wat zouden jullie doen? + UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 10:03

GOed, ik heb weer wat beloofd waar ik niet achter sta.

Enige maanden terug ben ik meegeweest om een haflinger te testen, deze viel dus af, omdat de haf 3 jaar was en al gallen had.
Uiteindelijk hebben deze mensen een haflinger gekocht op de zeedijk, 3 jaar, groen. En dat terwijl ze allebei niet kunnen rijden (zelf beweert de 1 van wel, maaar heeft geen les gehad, de ander wil mennen).

Ik heb de haf 1 keer gezien, 3 dagen na aankoop, en het was een leuke pony, gaf voetjes, liep mee aan het halster, enz.
Ik heb er toen even een longeerlijn aangehad, en een hoofdstel opgeknoopt. Hier gaf de pony niets om.

Vervolgens wilden die mensen zelf die haf inrijden. Ik had er ook gene zin in, omdat ze zelf zo 'slim' waren om een groen dier te kopen.
Na enige weken belden ze mij op: er zijn er al 4 afgedonderd, eerst ging het zo goed, allemaal kinderen 1 rondje terwijl de pony werd vastgehouden.
Jullie raden al wel wat mijn eerste gedachte was: kinderen op een groene pony, die nog niet eens zadel mak is Frusty Frusty

De pony schijnt er zomaar opeens vandoor te gaan, en gooit de kinderen eraf
Ik heb dus gezegd, 1 persoon er eerst op, en geen KINDEREN.
Verder wilde ik mij er niet mee bemoeien, eigen schuld dacht ik.

Maar goed, 2 weken geleden werd ik weer gebeld, ze gingen 2 keer inde week naar een binnenbak, maar nog steeds kon de pony niet los bereden worden ,want dan gooit zij de ruiter eraf. Ze rijden nu met een BOKKEBIT i.p.v. een trensje, en nog is de pony niet te houden.
Ik wist het weer af te wimpelen met dat ze dan eerst maar alleen een paar rondjes moesten stappen terwijl de pony vastgehouden werd, en geen pepermuntjes, kinderen en andere flauwekul.

Gisteren weer telefoon, haar dochter was er weer afgevallen, omdat zij ongesteld was en dus niet reed (man, vrouw hebben pony, dochtertje vna vrouw 'rijdt' er wel eens op). De pony had gesteigerd. Dus ik vraag verder, zeg direct dat het dom is om iemand die niet kan rijden op een oningereden dier te zetten, daarop zegt die vrouw meteen: mijn dochter kan wel een beetje rijden. Ik zeg, ze heeft geen les gehad, en vermoedelijk gegild bij de eerste rare beweging van de pony. En inderdaad, ze had de boel bij elkaar gegild. Dus ik zeg nog weer ze geen beginners op die pony moet zetten.
En die man kan de pony niet houden als die weg wil. Volgens mij negeren ze een signaal van de pony, want na 3 maanden geknoei zou ik toch zeggen dan moet een pony B-klaar zijn. Telkens krijgt de pony d'r zin.

Ik heb dus beloofd dat ik vrijdag zal kijken met een vriendin (stom stom ik heb me weer latne ompraten). Als de pony echt zo erg is als dat er beweerd wordt, dan heb ik geen zin om m'n nek te breken. maar als het meevalt, en de pony alleen maar wil klieren, dan moet dat er dus even uit. Bij angst wordt het een ander verhaal.
Ik zit nu enorm te dubben: bokkebit, of gewoon op trens.
hulpteugelarsenaal meenemen (bijzet, touwtjes voor longeren/stoot/thiedeman/slof voor rijden). Longeren kan de pony vermoedelijk niet fatsoenlijk, dus dan zouden bijzetteugels kunnen.
Tja, bij steigeren is een stoot, slof of thiedemann link, en ik rij nooit een paard in met hulpteugels. Bovendien zijn het mensen die mij na gaan apen als ze zien dat een slof werkt tegen wegschieten. Maar wat als de pony echt gemene truukjes heeft?

Ik kan alles meenemen, incl. het ponyzadel van een vriendin (ik zie ze er voor aan dat zelfs het zadel niet past). En dan gewoon opnieuw beginnen zoals ik een paard zou inrijden (dit lijkt mij de beste optie).
helaas willen ze er wel bij zijn, en mij ook zien rijden (hoe kom ik daar onderuit als de pony er echt niet klaar voor is?).

Jullie begrijpen, ik vind het moeilijk om eerlijk te zijn en de keiharde waarheid te vertellen. Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door germie op 02-12-02 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:23

Ik zou zowiezo geen hulpteugels of iets er aan hangen wanneer je er opstapt,
die werken altijd tegen je met zadelmak maken!

Je kan wel van te voren longeren met trens en touwtjes zodat hij een normale teugeldruk ervaart en dus weet dat hij daarvoor niet angstig hoeft te worden en dat er op staken al helemaal geen zin heeft }>

Verder zou ik een heel ervaren iemand meenemen, iemand die NOOIT loslaat. Dan een stijgbeugel om zijn nek en gaan...

Van het begin af aan moet je die mensen eerlijk de waarheid vertellen, als zei de waarheid beledigend vinden, so be it.
Oh ja,
ook heel belangrijk: Ik zou 30 euro per keer vragen, MINIMAAL!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:23

ik zou die mensen gewoon zeggen dat ze niet ervaren genoeg zijn voor een groen beestje... ik zou ze aanraden die haf te verkopen en een ander goed ingereden en braaf paardje te kopen. daar hebben ze in mijn ogen veel meer aan.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:29

Ben het eens met Sjuimpje... voeg daaraan toe... goede cap op...!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:32

Bij een nieuw paard moet je er altijd van uitgaan dat ie basis goed is van aard, en niet meteen van alles er gaan aanhangen, natuurlijk neem je geen risico's, en als je ziet dat er echt wat werk aanzit, wees dan meteen eerlijk, en zeg dat ze hem/haar moeten laten beleren op een prof.-inrijstal, als ze willen dat jij het doet en je wil het doen zou ik er inderdaad iets voor vragen, anders gaan ze voor het minste wizzewasje je bellen voor hulp ... je bent de Sint niet hé, dus - even zien, en dan oordelen. Is de pony makkelijk weet je meteen dat zij volledig onbekwaam zijn en zeg hen dat dan ook, dat zij een ouder dier moeten nemen die alles al kent en de wilde haren al kwijt is .....

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 12:13

Ik heb die pony dus 1 keertej gezien, en de aard was volgens mij niet verkeerd, ze accepteerde zo een bit in de mond, en de longe. Kijk, de pony gaf wel aan dat het vreemd was, maar was dus niet meteen gemeen of wat dan ook. Van nature leek ze zelfs wel vertrouwend. Dus ik ben bang dat het wegrennen en mensen eraf bokken of een geintje is, of echte angst. Tuurlijk probeer ik eerst zonder allerlei poespas, en begin gewoon zoals ik altijd begin met longeren met zadel en hoofdstel, dan touwtjes eraan en dan hangen, enz.
Ik heb geen zin in ongelukken. Dus als die pony al zo ver heen is dat een hulpteugel nodig is, tja, dan moet het. Alleen dan gaan zij mij naapen.
Alleen zij verwachten zo ongeveer dat ik in 1 keer het probleem oplos en een volledig brave pony achterlaat. EN ik heb al gezegd dat ik dat niet in 1 keer kan, ik kan ze hooguit in 1 keer een stapje verder helpen in de goede ricthing.
Het probleem met geld vragen is dat het een tante van een vriendin is, dat bemoeilijkt ook het zeggen van de echte waarheid. WAnt van m'n vriendin mocht ik al niet zeggen dat haar nichtje niet kon rijden (meisje zit sinds deze pony er is voor het eerst op een pony, zonder les o.i.d., dus lijkt mij totaal onervaren om een pony te beleren). Maar ik ga uiteraard ook niet even voor elk wissewasje langs. De auto rijdt ook niet gratis. EN ik heb al een chronisch tijdgebrek.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:49

Zoals Lissy zegt, zeggen dat een groen paard niet geschikt voor hun is en dat ze hem beter kunnen verkopen of omruilen voor een goed gereden en braaf paardje waar ze wat van kunnen leren. Misschien gaat het bij jou goed, maar binnen een paar keer hebben ze weer hetzelfde probleem en moet je er weer heen. Je kan er 1 keer heen gaan, maar dan zeggen dat het geen paard voor hun is en als ze eigenwijs zijn dan maar lekker laten.
Mensen die hun eigen kunnen overschatten en geen raad aannemen van een ervaren iemand zijn vaak moeilijk te helpen. En echt de waarheid zeggen, want dit leidt tot frustratie bij de kinderen, de ouders en bij jou.
En als het na een tijdje nog steeds niet goed gaat mag jij 1 keer raden wie de schuld krijgt.... Lips are sealed

TinekeB
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Waarschijnlijk op een paard.. ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:12

Woei, lekker lastig heb je het jezelf gemaakt.. Maar, eerlijk durt nog altijd het langst. Ik zou zelf geen extra moeilijke attributen mee gan nemen, ook al is de kans op slagen dan wat groter. En die mensen hoeven er zeker niet bij te zijn, als je gaat proberen te rijden. Ik ben nu zelf ook bezig om een schimmel zadelmak te maken, maar dat gaat allemaal heerlijk rustig, zonder eigenaar erbij. Eerst lekker aan de hand gestapt (een beetje vertrouwen op bouwen) dan eens voorzichtig aan de longe, en nu maar eens het zadel er op om daar aan te wennen. Maar inmiddels zijn we (oa door andere omstandigheden) al weer een dikke 3 maand verder. Maar het schimmeltje loopt nog wel lekker.
Voor je zelf zou ik ook maar gevaren geld gaan vragen... En inderdaad je butsmuts goed opzetten.. Je hebt er af en toe gekken tussen zitten (in het midden gelaten of het nu de pony of de eigenaren zijn Knipoog )

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:25

ik ben het helemaal met Romkabouter eens!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:22

Romkabouter heeft overschot van gelijk. "Groene" ruiters moeten geen "groen" paard hebben. Maar ja, het is natuurlijk wel een delicate kwestie om ze dat aan hun verstand te brengen. Misschien kun je dat beter proberen, iplv je nek te riskeren. Als je dan toch op de poney kruipt zorg toch voor een goeie valhelm, rugbeschermer en goeie tweede man/vrouw (eentje met ervaring). Waarschijnlijk valt het met jou wel mee, maar het is inderdaad zoals romkabouter zegt, binnen de korste keren loopt het met de eigenaars toch slecht af ! Deze mensen zijn duidelijk niet geschikt om een groen paard te beleren !

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:51

Tante van een vriendin? Nou heel jammer voor die vriendin maar je gaat niet je nek breken voor de tante van een vriendin. Veiligheid voor alles en als je er niet eens zin in hebt dan zou ik het gewoon bij die ene keer laten. Je hebt nu al gezegd dat je komt. Dus dan kun je er heen gaan, pony bekijken, mensen op hun flikker geven en weggaan. Als jij hen niet helpt denk ik dat die pony zo weg is, als je ze wel helpt dan blijft de pony nog wel even.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 08:38

Goed, ik ben dus geweeest.
Vanwege de mist waren we iets later (alles zat potdicht, de oprijlaan naar de bak was niet te vinden).
De constructie met de pony is iets complexer: een boerenechtpaar en die tante hebben de pony samen. De pony is dus gekocht voor de kleinkinderen va nde boer, maar die man is wel zo slim om er nog geen kinderen op te zetten. Die tante zet dus al die kinderen erop.

De pony was al uitgeladen en had het hoofdstel met bokkebit al in. Dus ik vroeg direct om een ander bit, maar volgens de boer was dat onverdstandig, die hadden ze zelfs thuisgelaten (gelukkig heb ik een vriendin die wel maatje 11.5 heeft, dus er was wel een bit). Ik had zoiets, eerst maar zien hoe die pony reageert met longeren, dan de rest. Dus dat bokkebit er maar ingelaten.
Zadel erop,en dan het eerste probleem: een singel die veel te lang is, beide kanten direct max. aangesingeld, en nog bleef het zadel niet liggen.
Gelukkig had ik al begrepen aan de telefoon dat dit wel eesn het probleem kon zijn, dus de singel van m'n vriendin eraan geknoopt. Toen gelongeerd. Het zadel schoof dus vreselijk naar voren, paste dus niet helemaal. Hoewel het een 'haflingerzadel' is. Tja, deze haflinger van ong. 1.40 haddus wel ene b eetje schoft. Ik heb direct gezegd, breng maar terug, kussens achter te laag, voor te breed.
Longeren kon de pony alleen linksom, dus ik heb rechtsom meegenomen. OOK even met touwtjes, pony pakte dat perfect op.
Daarna ik erop, vriendin hield de pony vast. Wat bleek? Ze hadden de pony wel voorwaarts leren stappen op de stem, maar niet leren halthouden. Verder was de pony dus ecth bang voor hetbeen.
Een tikje met de kuit leverde 3 meter voorwaarts op.
Dit was ook meteen de verklaring waarom al die mensen eraf gevallen zijn. Per ongeluk been gegeven, pony schrikt, ruiters schrikt nogmaals en knijpt aan, pony en ruiter er samen angstig vandoor.
Dus ik ben begonnen met m'n vriendin er naast (pony wel los, mens al psychologische barriere voor pony om eht idee te geven dat ie toch vastzit) en halthouden, stappen, halthouden enz te oefenen.
Eigenlijk pikte de pony dit perfect op. UIteraard ook rechtsom gereden wat de pony lastig vond.
Daarna ging ik alleen verder, drafje. Met been erbij. Die paniekreacties werden al snel minder. De boer was inmiddels tot inkeer gekomen en zag in waarom het allemaal misging, die begreep volledig miujn verklaring voor het erafgooien van mensen als ze been gaven.
Daarna zelfs nog 3 galoppassen gedaan. De pony miste nog balans, maar deed het toch even op de lange zijde.
HIerna werd de pony moe, ik wilde uitstappen, en toen heb ik nog even de streken van een haflinger gezien: de ruiter is niet bang als ik fel op het been reageer, dan negeer ik het nu. Dus de pony bleef doodleuk staan. Na een 5 seconden en een tik was dat er ook weer uit. UIteindelijk heeft een kleinkind die ook mee was de pony aan de hand uitgestapt. Na het afzadelen volgt die pony je als een hondje. Dit meisje heeft net 2 lessen gehad, maar is zelf heerlijk rustig voor zo'n groene pony. De pony loopt gewoon heerlijk met haar mee.
Kortom een leuke pony, eerlijk, maar verkeerd begrepen.
Ze zouden een deken kopen en een andere singel.
Ze willen mij ook wel iets betalen, wat is een redelijk bedrag? Of mij iets geven wat ik kan gebruiken voor het paard: setje peesbeschermers voor en achter zit ik aan te denken.
Over 2 weken ga ik er weer heen, en zij hebben beloofd om alleen te longeren (zonder bijzet e.d.) en te stappen (ze durven toch niet meer).
Die tante heeft last van de rug, ds die rijdt deze week niet waarschijnlijk, dus dan zou er in die 2 weken maar 1 keer gereden worden. De volgende keer rij ik dus wel gewoon op trens.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:07

Wat heb je dat super opgelost! Ik ben blij voor de pony dat je er toch heen bent gegaan! Succes er verder mee en plaats over 2 weken weer een update, ben heel benieuwd.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:51

Wat fijn dat het nu beter gaat...ik hoop dat het over 2 weken nog beter gaat en dat die mensen er straks gewoon goed mee omgaan en lekker met die haf kunnen rijden.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:32

Gelukkig dat je geweest bent ! Je hebt daar goed werk verricht ! Mensen blij en poney blij, iedereen gelukkig ! Hopelijk blijven ze naar jou luisteren tot ze zover zijn dat ze het alleen af kunnen. Wat je vergoeding betreft : als ik les geef of met een paard van iemand rij vraag ik 15 euro.