benen bij het wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

benen bij het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 23:54

Hoi

Ik weet niet meer wat ik met me benen moet als ik ga wijken. Iedereen zegt het anders.
De een zegt dat je je binnenbeen iets terug moet leggen en je buiten been op zijn plek.
De ander zegt juist dat je je binnenbeen op zijn plek moet houden en hem zo zijwaarts moet drijven.
Me instructeur zegt dat je je handen naar buiten moet doen ipv naar binnen (lijkt me niet en dan lukt het ook niet).

Wie kan me helpen?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:59

Ik heb geleerd dat je je binnenbeen iets terug moet leggen, je buitenbeen op z'n plaats houden en begrenzen om te zorgen dat je paard niet gewoon schuin naar hoefslag loopt. Je handen moet je volgens mij gewoon op hun plaats houden, als je ze naar binnen doet buigt je paard in die kant op, en met wijken is het toch de bedoeling dat het paard rechtgesteld zijwaarts gaat. Correct me if i'm wrong Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:02

Ik heb geleerd binnenbeen naar achter, buitenbeen op de plaats, handen allebei naar *denk denk* buiten

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:11

Binnenbeen op de singel, buitenbeen er iets achter. stelling iets in de richting waar je vandaan komt. Begrenzen met de buitenteugel. als je paard geen zijwaarts kent kun je overwegen om hem eerst eens kleine stukjes in stap langs de bakrand te laten overschenkelen (alleen zijwaarts) zodat je paard de zijwaartse hulp sneller begrijpt.daarna uitbereiden naar kleine stukjes wijken naar de hoefslag toe, beginnen met een paar meter en vandaar uit verder gaan uitbouwen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:13

niet met je handen naar buiten... is een tegenstrijdige hulp. het moet logisch zijn voor een paard. hij moet buigen om je been en niet weglopen over de schouder

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:18

Ik heb vandaag geleerd dat begeleiding heeeeeel belangrijk is

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 00:25

Ik heb 2 x in de week les en een x in de 2 weken 3x. Dus ik heb aardig wat begeleiding.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 01:02

Maar dat zegt niets over de kwaliteit van het begeleiden, wordt er bedoeld denk ik. Lachen

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 13:17

Volgens mijn instructrice (Karin Donckers) : wijken : binnenbeen goed naar voor (aan de oksel) : het paard moet "wijken" voor dit been. Je duwt het paard dus opzij met het binnenbeen. Binnenhand een beetje open voor de stelling, als de stelling er is, zo nageefelijk mogelijk met deze hand (is niet strikt noodzakelijk, wijken is geen zijgang, het paard mag ook gewoon recht blijven in zijn lichaam, maar met een beetje stelling heeft de oefening meer gymnastische waarde). Buitenteugel moet begrenzend werken, om te vermijden dat het paard over de schouder wegloopt, dus buitenteugel in contact en ook een beetje open (helpt het paard in de juiste richting). Buitenbeen wakend aan of net iets achter de singel. Dit been grijpt enkel in as het paard teveel zijwaarts gaat, dan op de singel voorwaarts drijven, of als de achterhand voor gaat, been een beetje achter de singel en ook voorwaarts drijven. Wanneer het paard een fout maakt in het wijken (vb de achterhand komt niet mee en/of het paard loopt weg over de schouder of de achterhand gaat voor), beter de oefening onderbreken door het paard goed recht voorwaarts te rijden (buitenbeen eraan en buitenteugel tegen de hals) en dan pas de oefening opnieuw inzetten.
Wijken (en alle zijgangen) zijn moeilijk om correct uit te voeren omdat wij assimetrisch moeten werken (linkerhand doet iets anders dan rechterhand, linkerbeen doet iets anders dan rechterbeen). Dit is voor ons mensen een tegennatuurlijke beweging. Maar oefening baart kunst !

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 13:22

Eh, waarom binnenbeen naar voren? Ik heb geleerd binnenbeen naar achter voor het wijken...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 13:30

Als je het paard gewoon recht wil laten wijken gaat het perfect met het binnenbeen op de sangel, niet naar achter. Ga maar eens op de grond naast je paard staan, en prik met je vinger in zijn zij, je zal zien dat hij het best opzij gaat ongeveer daar waar de singel ligt, als je je been teveel naar achter legt zal enkel de achterhand opzij gaan en dat is niet de bedoeling). Maar als je het wijken ook als gymnatische oefening ziet en niet louter als een gehoorzaamheidsoefening, zal met het been, meer naar voren, het paard makkelijker zijn lichaam plooien (wat striks genomen voor zuiver wijken niet nodig). Dus het is te zien wat jij met het wijken wil bereiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 13:51

Paard wijken naar rechts.
linkerbeen naar achter. Maar dat is echt maar een stukje, dus niet bijna in zijn flanken Lachen
Rechterbeen wakend op de plaats.

Linkerteugel iets van de hals af. En daar zo min mogelijk druk op nemen.
Met de rechterteugel stuur je hem een beetje naar de kant waar hij uit moet.

Zo heb ik het geleerd.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 17:35

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.