Scheef gaan zulke grote gevolgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:52

En al die mensen met versleten knieen, heupen, enz.... Dat komt door foute conformatie van de mens. Rugproblemen, nekklachten, enz, zijn vaak oorzaak door scheef staan en hoe langer je met de klachten blijft lopen, des te groter de schade bij de mensen. Dus als het bij de mensen toch ook gebeurt, waarom niet bij paarden.

Paarden is zelfs nog wat lastiger. Ten eerste kunnen ze niet praten en niet zeggen dat ze niet echt lekker lopen. Wat doen ze dan, dan gaan ze de pijn ontwijken door scheef te lopen. Dat scheef lopen heeft weer verdere negatieve gevolgen en het cirkeltje is rond. Rechtrichten is super belangrijk, maar ook een goede hoefsmid. Daarnaast moeten eventuele andere problemen worden opgelost.

Dus ja, scheef gaand paard kan grote gevolgen hebben op langere termijn.



zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:30

Ik had in mijn eerdere commentaar wel gezegt dat het mogelijk is dat door het scheef lopen een probleem KAN ontstaan. Kan dus!

Terecht is de opmerking over manegepaarden. Die lopen inderdaad effectief en kort. Door de manier waarop wij onze prive paarden belasten, zeker als we ze voor wedstrijden trainen, is anders. Wij vragen veel meer rek in de beweging, zowel voorwaarts als zijwaarts. Dat is iets wat een manegepaard niet doet en eigenlijk dus zichzelf beschermd. Door de overrekkingen van de bewegingen en ook nog een scheve stand kan verkeerde belasting van de bandjes rondom de straalbeen ontstaan. Die verkeerde belasting kan weer een irritatie opwekken en die weer een ontsteking en daar hebben we dan een hko. Een paard wat korter loopt is minder gevoelig voor deze overbelasting dan de ruim loende paarden. Terwijl wij juist ruim lopende paarden liever kopen omdat dat beter staat in de ring.

En dan nog iets, net als bij mensen, is het ene paard beter geschikt voor de sport dan de andere. Ik zou zelf geen duursport kunnen uitvoeren door de bouw van mijn spieren, ik ben geschikter voor korte krachtige inspanningen. Bij paarden denk ik niet dat deze verschillen zo sterk zijn maar dat die er zijn denk ik wel. In hoeverre zien wij deze verschillen en spelen we daar goed op in? De mensen worden met de jaar beter begeleid in de basis sport en top sport. De paarden daarin tegen redelijk slecht, durf ik te zeggen.

Een paard kopen die op een andere kant sterker of slechter is dan de ruiter zou een verkeerde keuze moeten zijn. Je moet niet het ene slechte compenseren met een andere slecht, maar juist het slechte verbeteren. Dus jezelf rechter maken en je paard. Daarom ben ik niet eens met die stelling Apple.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:29

Verschil: misschien hierbij simpel aangetoond dat hko erfelijk is??
Maar paard 1 is dus HKO geconstateerd maar loopt hij ook kreupel op? Manege paarden staan niet echt snel op de foto, dus misschien heeft hij wel HKO maar weten we het niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, LB2003, Tess__ en 12 bezoekers