Jong paard beleren, bandages of pijpkousen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Jong paard beleren, bandages of pijpkousen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 16:01

Ik heb paarden altijd gebandageerd. Van die elastische bandages met lapjes met een dun laagje schuimrubber eronder. Maar nu hoor ik van verschillende kanten dat je net zo goed pijp of peesbeschermers kan gebruiken. Zelfs dat het ondersteunende nut van bandages niets voorsteld. Ik ga er van uit dat de bandages goed worden aangebracht, dus die discussie hoeft niet. Aleen puur wat is beter????

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:03

Ik doe niks om de benen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 16:04

Romkabouter schreef:
Ik doe niks om de benen.

Fijn om te weten, maar waarom niet????

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:10

Ik heb tot nu toe altijd gewoon peesbeschermers en strijklappen gebruikt, al dan niet met nog een springschoen erbij. Bandages ben ik pas gaan gebruiken vanaf 5 jaar. Tenzij we een ritje maakten in het bos, dan rondom bandages. In principe heeft een driejarige nog geen echte steun nodig; daar is het werk nog niet zwaar genoeg voor imo.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:15

Ik doe er ook niks om. Ik ben altijd heel rustig begonnen met rijden en heb nog nooit paarden gehad die het nodig vonden om gek te gaan doen bij het beleren. Niet te lang trainen zorgt ervoor dat ze een goede controle over hun lichaam houden. De eventuele ondersteunende werking van bandages vind ik niet nodig. Een paard moet de pezen versterken om zo sterkere benen te krijgen. Het kan natuurlijk zijn, dat een paard zich aantikt. In dat geval zou ik beenbescherming gebruiken, maar alleen als het structureel gebeurt. Een paard wat niet oplet en zich daardoor aantikt, corrigeert zichzelf en zal het imo ook niet snel weerdoen.
Ik weet dat je er blessures mee kunt voorkomen, maar blessures kunnen ze overal krijgen. Daarom is dat voor mij geen reden om mijn paard 'in te pakken'.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:15

Ik denk dat goede pijpkousen meer bescherming bieden dan bandage's (zelfs met onderlappen). Een jong paard heeft nog moeite met de balans en zal zichzelf eerder raken.

De ondersteunende functie van bandage's is naar mijn mening verwaarloosbaar. En zelfs al zou er een ondersteunende functie zijn dan moet je je afvragen of je je paard met zo'n hulpmiddel wilt trainen. De bedoeling is dat je paard sterk wordt, daar zou je geen ondersteunende middelen bij moeten gebruiken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 16:19

Ha bedankt voor de reacties. Ik wordt al wijzer, maar even een kanttekening. Het gaat hier om een zeer ruim bewegende super elastische jonge merrie. Heeft die niet meer "ondersteuning" nodig??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:25

Geen bandages, daar heb je niks aan, is alleen maar voor het mooie!
Een paar goede peesbeschermers voor en strijklappen/pijpkousen achter beiden meer bescherming.

Bandages geven geen steun, zo'n stukje stof vangt heus geen 500 kilo paard op! Het enige wat je ermee bereikt is dat de elasticiteit van je weefsels vermindert, en dan heb je na een paar jaar van die voze benen, zoals je bij heel veel dressuurpaarden ziet!

Ook peesbeschermers en pijpkousen geven verder geen steun, maar beschermen puur het zichzelf aantikken of strijken.

Het paard heeft ook geen steun in die zin nodig, zinvoller is een goede trainingsopbouw.

Waar ik wel voorstander van ben is vaak de onderbenen lekker met een koude straal afspuiten na het rijden. Dat stimuleert de bloedsomloop, en daar krijgen ze hard beenwerk van.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:25

Gewoon lekker peesbeschermsers omdoen. Het nut van het rijden met bandages op die leeftijd zie ik nog niet. Het kan evt wat steun geven bij paarden met peesproblemen of gallen.
Maar als ik mijn DA moet geloven is het bandageren van paarden eigenlijk onzin voor ondersteuning. Bescherming is een ander verhaal. Maar dan zou ik kiezen voor peesbeschermers, veel sneller en makkelijker!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:27

Sarabande, die heeft bescherming nodig denk ik. Als ik jou was zou ik kiezen voor peesbeschermers voor de veiligheid. Die kun je ook snel om en af doen, dat went wat makkelijker. Als blijkt dat je paard zichzelf niet raakt of bezeert, dan kun je ook bandages omdoen. De functie van bandages is mn de benen warm te houden en het geeft een mooi plaatje en bieden ze een beetje bescherming, maar niet tegen zware impact.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:53

Ik dacht altijd dat jonge paarden helemaal geen bandages om mochten??
Vanwege de ontwikkeling ed van de benen, ik hoorde altijd verhalen dat ze daar geen sterke benen van zouden krijgen. Is dat dan onzin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:07

peesbeschermers.
En dat omdat een jong paard zijn balans wel eens kwijt is, of wat eerder opzij springt.
En peesbeschermers geven de betse bescherming, geen ondersteunig, want dat heb je niet nodig.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:13

Peesbeschermers!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 19:16

Ben blij dat ik geen poll er van gemaakt heb, dan had ik glad verloren. Maar bedankt we zullen nieuwe peesbeschermers kopen nog suggesties welke prijs/kwaliteit goed zijn?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:17

Bij een jong paard zou ik kiezen voor van die super stevige onverwoestbare peeskappen om dezelfde reden die Kawa opgeeft.
Ik bandageer ook altijd braaf, maar alleen wanneer we echt aan het werk gaat. Mijn ervaring is dat het beenwerk echt veel mooier blijft [minder gallen]. aangezien je een jong paard nog niet echt aan het werk zet gewoon peeskappen gebruiken. Die bieden meer bescherming.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:52

Ok. iedereen is het eens over peesbeschermers maar wat zijn nu de beste?
En alleen voor de voorbenen of ook voor de achterbenen?
Ik zelf rijd met peesbeschermers van eskadron voor zowel voor als achter op zich vind ik ze wel ok, maar zijn er betere?
wat is dat nu precies van die leg wraps? ik kan er niets over vinden omdat leg wraps gewoon bandages betekenen?
Weet iemand wat de site is van action?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:55

Ik merk geen verschil tussen BR, Eskadron en lami-cell
Ik heb ze alle 3, doe met allemaal hetzelde, maar ik merk geen verschil.
En ik vind ze ook erg fijn.

Achter doe ik alleen in het begin met nieuwe zijwaartse oefeningen.
Anders eigenlijk nooit.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:08

Die van Eskadron (maar van oa BR eigenlijk hetzelfde) en alleen voor, die kleintjes voor achter gebruik ik niet want die zijn eigenlijk alleen tegen het strijken en mijn paard strijkt niet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:15

altijd peesbeschermers voor. gewoon veiligheid. zou niet voor legwraps gaan. als er vuil tussen komt (door bv rare sprongen) kan dat lelijke wonden maken (schuren).

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:25

Ik heb ook Eskadron (flexinogwat..) en die bevallen mij prima. Had vroeger van die 'zachte' neopreenachtige (merkloze van de hippowinkels)maar die vond ik niet zo super, ze verdraaiden nogal eens als ie zihzelf raakte.

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:48

zou wel pees beschermers op doen
als die raar doet wegspringt haalt die ze benen open
zit je straks met een kreupel paard of een liteken op ze been of een schiefel

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:49

zou wel pees beschermers op doen
als die raar doet wegspringt haalt die ze benen open
zit je straks met een kreupel paard of een liteken op ze been of een schiefel

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:52

Peesbeschermers. niet al zo jong allemaal onzin eromheen.. Plus dat als je bandage losgaat, je echt heeeeel erg de l*l bent met een jong paard.. dus gewoon een paar peeskappen, verders nix.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 01:16

Ondanks dat er mensen zijn die ZONDER bescherming op hun paard rijden, vind ik dat je ALTIJD bescherming om moet doen. Een paard is en blijft een dier en kan een gekke uitspatting maken, als je dan niets om de benen hebt is de kans op een (ernstige) blessure erg groot! Veel paarden strijken ook, en dan is het helemaal belangrijk om bescherming om te doen. Jij hebt het over een jong, elastisch paard. Wanneer ze jong zijn, zijn ze ook nog instabiel en een beetje wankel, goede bescherming om de benen is dan helemaal geen overbodige luxe!

Je hebt hele goede beschermers van Aktion, al zijn de oude vertrouwde peesbeschermers van bijv. Eskadron ook nog steeds heel goed. Bandageren: 1. kost veel tijd (en moeite) 2. veel wasbeurten vanwege allerlei vuil 3. geeft (te) veel steun aan het been. Ik bandageer alleen wel eens voor "het mooie", niet voor het functionele!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 01:30

Ik heb meestal gewoon Eskadrons om,
daar blijft het elastiek het beste van en ook de voering is dikker en sterker als die van de imitaties.
Verder heb ik bij het longeren en zadelmak maken het liefst hoge pijpkousen voor de achterbenen, die beschermen het beste en je hebt de kleinste kans op draaien en verschuiven.
Voor de meer ervaren dieren heb ik achter vaak de Eskadron strijklappen.