Bub heeft nog een probleem:met sporen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Bub heeft nog een probleem:met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 18:17

Ik wil Baduhtje ook wat oefeningen laten doen als wijken, schouderbinnenwaarts, dat soort dingen. Nu merk ik dat hij dat wel kan, maar alleen als ik me helemaal te pletter duw met mijn benen. Kleine schopjes helpen niet, en ik krijg er verschrikkelijke spierpijn van. Aansporen om harder te gaan is geen probleem, daar reageert hij wel op. Zou ik niet al te lange stompe spoortjes kunnen gebruiken voor dit soort oefeningen? Ik wil wel met mijn kuit voorwaarts drijven, het gaat alleen om het wijken enzo. Wat vinden jullie.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:33

Ik denk dat je paardje gewoon de zijdelingse druk van je kuit niet begrijp. Probeer het anders eerst eens op de grond. met je vinger prikken waar je been (spoor) moet liggen en laat hem zo eerst leren wijken voor je vinger. Probeer het dan op het paard. De zijgangen zijn niet gemakkelijk aan te leren als je zelf de hulpen niet perfect meester bent. Voor zijgangen te rijden moet je heel erg onafhankelijk kunnen rijden met met beide handen, beide benen en beide zitbeenknobbels verschillende instructies geven. Daar een mens altijd geneigd is alles symetrisch te doen kan dit echt wel problemen opleveren. Je denkt dat het de hulpen goed geeft, maar onbewust zit je je paardje misschien wel tegenstrijdige opdrachten te geven. Ik zeg niet dat het bij jou het geval is, maar blijkbaar is je paardje wel goed aan het been (aansporen om harder te gaan is geen probleem) dus begrijpt hij je zijdelings hulpen niet. Of een spoor hier uitkomst kan brengen denk ik niet. Je moet je heel bewust zijn van je beengebruik eer je een spoor gaat gebruiken, want anders krijg je vaak niet het gevraagde effect ! Zijgangen zijn behoorlijk moeilijk hoor, dus als het niet van de eerste keer lukt, laat je niet ontmoedigen. Begin met heel eenvoudige dingen, gewoon een beetje stelling, of cirkel vergroten en cirkel verkleinen, dan schouder voor, en dan pas wijken, schouder binnenwaarts en het echte zijgangenwerk. Wees met een paar pasjes tevreden. Het is voor het paard ook vrij lastig als hij het niet gewoon is. Er moeten spieren gebruikt worden die hij anders niet gebruikt, dus geleidelijk aanopbouwen is de boodschap.
Als hij dan toch nog niet voldoende reageert op de beenhulp probeer eens met een korte zweepslag op de plaats van het been. Van zodra hij hierop opzij gaat natuurlijk onmiddelijk overvloedig belonen. Je zal gauw merken dat je het slaan al gauw achterwege kunt laten en dat een eenvoudige kuitdruk voldoende is om het paard te doen reageren. Succes !

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:05

Het zou misschien een oplosing kunnen zijn maar was je ook kan doen is iemand erbij halen zodat jij erop kan blijven zitten en diegene er dan naast gaat staan een een beetje gaat "duwen". Zo kan je ook achterwaarts enzo leren.
Als je toch sporen wilt proberen dan raad je je knopsporen aan en natuurlijk tijden het rijden je benen zo stil mogelijk proberen te houden.. maar dat zal je vast wel weten Haha!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 12:29

Yeah! Haha! En achterwaarts gaan doet ie geweldig, de hele lange zijde als ik dat wil, alleen de zijgangen zijn nog wat moeilijk, dus ik oefen nu het met stelling rijden. Over de middellijn met sterke stelling, dan heeft hij geen steun aan het hek, en dat gaat goed!