Sloom paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 17:05

Mijn paard is heel erg sloom Slapen . Als ik been geef reageert hij alleen als ik eerst heel erg boos ben geworden. Dan kan namelijk ineens alles. Dit zwakt dan na 5 minuten weer af en moet ik hem opnieuw een oplawaai verkopen. Je begrijpt dat dit niet prettig rijd. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik ben behoorlijk consequent met been geven en reactie krijgen.
En voer krijgt hij genoeg.
Als er iets "engs" gebeurt kan meneer ineens heel erg snel zijn, maar als het op werken aan komt issie niet thuis.
Wie heeft de oplossing?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:10

Ik heb een friese hengst op stal gehad die ontzettend traag aan het been was, had M dressuur gelopen maar ik vroeg me toendertijd echt af hoe ze in godsnaam een Mproef doorkwamen, zo traag aan het been!

Ik heb hem vanaf het begin aan alleen maar overgangen gemaakt en tempowisselingen, daarbij ook veel zijgangen gedaan, en telkens een reactie op mijn been bleven eisen en daar concequent inzijn, desnoods met het spoortje er snel bij. Blijf vooral niet constant duwen, daar maak je zo'n flegmatieke alleen maar trager van!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:07

Fijn he zoon 'slome''.... Ik weet erover mee te praten hoor!
Maar bij mij heeft heel goed geholpen;

Ik hield mijn teugels in contact, maar meer ook niet. Heel licht gehouden, zodat ie goed vooruit kan als ie eenmaal gaat! Schijnheilig

Benen van je paard af (echt beetje afsteken), licht aandrukken. Geen of te lauwe reaktie; ongelofelose klap met de zweep (echt teugels in 1 hand en flats Extreme duivel op de achterhand !) Niet tegenwerken met teugel of je evenwicht, maar mee gaan met beweging. Deze 'tik' komt meestal goed aan. Als dit niet het geval is, METEEEN nog zo eentje erachteraan!
Vanuit de grond van je hart, zeg maar...! Boos!

Kuiten eraf! en wachten totdat ie weer inkachelt. Dan weer overnieuw beginnen. Blijf jezelf checken, dat je niet harder gaat drukken of meer naar achter gaat met je kuit. Dezelfde druk (licht dus) op dezelfde plaats.

Ik had ook neiging om te blijven drukken. Daar moet je echt vanaf, want anders gaat het nooit werken. Zeker bij een flegmatieke! Daarom heb ik een poosje (2 weekjes ofzo) met mijn kuiten afgestoken gereden. Viel niet mee...

Succes!
DianaL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:40

Misschien lijkt het een rotte manier maar zoals Diana het beschrijft werkt het echt het beste. Ze leren er super snel van.
Voordeel is dat je lang niet zo veel hoeft te meppen. Maar als je mept, doe dat dan wel uit volle overtuiging. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:55

Om even terug te komen op hetgeen je op Horses schrijft:
Citaat:
Geplaatst: Di Nov 19, 2002 3:42 pm Onderwerp: voer
--------------------------------------------------------------------------------
Aan het voer kan het volgens mij niet liggen. Hij krijgt per dag 2 kilo brok, 1 kilo paardenmix (granen, haver en energiebrokjes), 1/2 brood, 3 keer per dag kuilvoer en hij staat van 9 tot 5 in de wei.
Voor een quarter die niet veel hoeft te werken is dat toch ruim voldoende. Ik rij hem gemiddeld 4 keer per week en longeer hem ook af en toe. als ik hem elke dag rij is er helemaal niets mee te beginnen. Als meneer trouwens iets doet wat hij leuk vind, bijvoorbeeld een buitenrit, is hij wel allert en loopt goed door.
Nog andere tips?


Ik vind dat je behoorlijk veel voert. Kan het niet zijn dat je paard lichtelijk spierbevangen is en daarom niet wil lopen Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:16

Een paard/pony is van nature niet sloom oid. Ze worden zo gemaakt door de ruiter.
Consequent zijn is heel belangrijk om een paard weer voor het been te krijgen. Veel tempowisselingen kunnen hier bij helpen. Wel het paard de ruimte geven om te kunnen lopen, als jij ze van voren tegen houdt gaat dat natuurlijk geen zin hebben en verkloot je op den duur de stap ook nog.
Aansporen met de kuit, luisteren ze niet. Aantikken met de zweep, reactie = belonen. Geloof maar van mij dat het werkt, ik heb het zo ook moeten opbouwen en ik heb nu een paard dat vliegt.
Ik vind de tactiek van Diana niet echt goed, je moet bij tikken op de plaats van je kuit. Hij moet de voorwaartse drang weer opnieuw associeren met kuitdruk en niet op basis van angst "want dan krijg ik weer een klap met die verdomde zweep". Ik ken ook een paard dat op die manier ging stoppen met lopen.
Een spoor zou ik niet gebruiken, leer eerst op zit en benen te rijden. En niet met hakken.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 20-11-02 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:18

Citaat:
Ze worden zo gemaakt door de ruiter.




Niet voeren Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:21

Troef schreef:
Citaat:
Ze worden zo gemaakt door de ruiter.




Niet voeren Knipoog


Kan ook Haha!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:50

Ik vind ook dat je best veel voert, zeker voor een paard dat weinig getraind wordt. Om te kijken of je paard niets lichamelijks mankeert (tegen spierbevangen aan), zou je bloed kunnen laten prikken en hartslag / longen kunnen laten checken. Dan kun je tenminste een lichamelijke oorzaak vrijwel zeker uitsluiten.

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:39

Kan meerdere oorzaken hebben.
A: afgestompt door te veel met aansporen gereden hebben
B: Het paard kan ook pijn hebben.

Ik heb een M2 paard gehad, die bleek een gebroken rugwervel te hebben, dit was onstaan na een porsie steigeren waardoor hij achterover viel ( bij de vorige eigenaar), door de pijn wilde hij niet lopen.

Mijn vorige paard had hoefkatrol in ernstige mate, dus hij wilde ook niet lopen.

En ik heb vroeger een echte luie pony gehad, die heb ik met eindeloze overgangen weer voorwaarts gekregen.
Probeer niet constant te sporen, maar pas om de zoveel passen.
Liever 5 passen en een flinke spoor dan elke pas een spoor, daar worden ze zeer stomp van.

Maar check eerst of hij niet ergens pijn heeft.

Succes ermee

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:30

chantal1 schreef:
Ik vind de tactiek van Diana niet echt goed, je moet bij tikken op de plaats van je kuit. Hij moet de voorwaartse drang weer opnieuw associeren met kuitdruk en niet op basis van angst "want dan krijg ik weer een klap met die verdomde zweep". Ik ken ook een paard dat op die manier ging stoppen met lopen.
.


hai,

misschien ben ik inderdaad niet helemaal compleet geweest met mijn verhaal; na ongeveer 3 x (misschien iets meer of misschien iets minder..) begrijpt je paard dat kuit betekent ; voorwaarts...! Als je het tenminste zeeeer consequent doet. Schijnheilig

Daarna kun je weer gewoon je kuit gebruiken zoals het hoort; licht, zachtjes en vooral ; alleen als het NODIG is.

De 'angst' zou ik in dit stadium meer omschrijven als ontzag. En zo is het wel altijd mijn bedoeling geweest met het gebruik van deze methode. Want dat ontzag voor mijn kuit was 0,0... Gaaaap Hij werd er niet warm of koud van, dus moest ik wel andere manieren gaan zoeken.

Maar allicht zal het niet voor ieder paard/ruiter zo werken.

Dat afsteken van mijn kuiten was echt alleen voor mijn eigen 'gevoeligheid' te ontwikkelen. Ik voelde echt niet meer dat ik constant met aangedrukte kuitjes aan het rijden was.. Frusty
Nu moest ik ze echt verplaatsen om mijn paard aan te kunnen raken.
En dan word je je wel heel bewust.

toedeloet
DianaL

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 00:31

Ik ben al een hele tijd zo bezig als jullie ongeveer beschrijven. kuit geven en bij geen reactie behoorlijk de sporen erin. Het probleem is echter dat dat maar even helpt. Hij reageert dan 3x goed en dan zakt het weer af en moet ik hem weer hard aansporen om vervolgens weer 2 of 3x een goede reactie te krijgen.
Op dit moment heb ik een ander zadel te leen, want ik heb het idee dat het niet aan het rijden ligt. Morgen ga ik proberen hoe hij loopt met dat andere zadel.
Als hij dan beter loopt moet ik een ander zadel kopen.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:47

Je zegt zelf ergens dat als ie iets leuks vind, bijv een buitenrit dat ie dan wel alert en voorwaarts is, dus dan moet je dat vooral veel doen!!
Mijn paardje heb het ook heel erg gehad. Ik ben toen een keer van stal verhuisd en moest toen altijd naar buiten en daardoor is ze al een stukje voorwaartser geworden. Het is ook een kwestie van lekker in zijn vel zitten. Heeft ie contact met andere paarden, genoeg te doen enzo, en vooral veel afwisseling in het rijden heeft mij mij geholpen!
groetjes leonie

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:06

Veel overgangen, zodra hij in de draf gaat zorg je dat hij meteen overactief draaft (niet te overdreven, wel zorgen dat hij zn pas af kan maken) maakt niks uit dat hij in de middendraf ofzo loopt..
Zo blijf je een tijdje overgangen rijden tussen de gewone oefeningen door..