help: tips over effectief spieren kweken:D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

help: tips over effectief spieren kweken:D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 17:42

ik heb een vraagje (anders zou het ook niet op dit forum staan... ):
ik wil graag komende zomer met mijn pony naar de keuring en mijn vraag is: hoe krijg ik haar in conditie en kweek ik effectief spieren (longeren, rijden in de bak, over de harde weg stappen..... Verward )?
I need tips tips tips!!!!!!!!!!!!!!!! Haha! Haha! Haha!

alvast heel erg bedankt!!!!!!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:24

Hier kom ik weer met mijn beruchte adviezen: Longeren nooit "bloot", daar kweekt je paard geen spieren van, dus een slof en een longeersingel zijn aan te raden. Als je die naar wens instelt moet je paardje de achterhand veel beter gebruiken en daar krijg ie een mooie kont, rug en sterke benen van. Eventueel een bandage onder zijn staart, net onder zijn billen, help ook goed, maar let op dat het niet gaat schuren. Verder is cavalleti draven heel erg goed voor de beenspieren. Paard moet zijn benen heel goed optillen. Balkjes kan ook. En veel wendingen rijden, het rijden niet te saai maken zodat ie zich concentreerd op jou en zo beter zijn spieren inzet. Is dit genoeg? Haha!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:48

Ik ga helemaal met bubbels mee. Ik heb mijn haflinger ook 2 maanden gelongeerd voor de keuring. Met afwisseling dat wel. Dus met een bijzet, dubbele longe, cavalleti laten draven. En ze was best aardig bespierd. Ze had namelijk helemaal niks alleen een gigantische onderhals en die krijg je in 2 maanden niet weg. Maar hou het wel boeiend voor de pony. Je moet dus wel een beetje afwisselen anders gaat ie het saai vinden

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:52

spieren kunnen alleen aansterken als ze ook kunnen ontspannen
pas als de spier ontspant komt er weer veel zuurstof in en daar worden ze dan sterker van
dus ontpannen en inspannen afwisselen
nix overdrijven
krijg je alleen maar spierverzuring door en dat wil je niet bereiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:54

En spieren kunnen alleen aansterken wanneer je ook werkelijk aanspreekt. Daarvoor moet je paard goed kunnen nageven en meot je toch ook al naar een bep. mate van 'verzameling' kunnen rijden.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 22:20

helemaal top die adviezen!!!!! ik vraag het nu maar alvast want wil ruim voor tijd mijn pony in conditie krijgen en spieren kweken (goeie conditie, met of zonder keuring, is nooit weg). en over dat saaie hoeft niemand zich druk te maken want Mi zorgt er wel voor dat ik leuke dingen ga verzinnen voor haar anders verzet ze geen (goeie) stap..... Extreme duivel Haha! Haha! Haha!
nog ff een vraagje over de longe met slof: wat is de beste manier om hem vast te maken aan de longeersingel zodat ze idd haar achterhand gaat gebruiken. dit is voor mij, ook als ik niet naar de keuring ga handig omdat ze haar achterhand niet genoeg gebruikt.... dus NOG meer tips hierover zijn welkom!!!! B) *LOL* Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:21

Nog een tip. Bouw een training constant op en af. Dus bijv. Je werkt in een paar dagen naar een bepaald niveau toe en dan ga je dat weer afbouwen (dus wat rustiger aan doen). Totdat je het gevoel hebt dat de spieren weer tot rust gekomen zijn. Dan ga je weer opbouwen en deze keer iets verder als de vorige keer.

doordat de spieren tijdens de arbeid ook wat beschadigd raken bouwt het lichaam een buffer in, zodat het niet nog een keer bescvhadigd raakt. Hierdoor heb je dus wat extra's om mee te werken. (noemen ze ook wel de supercompensatie).
Het regelmatig weer afbouwen van een trainig is om te voorkomen dat je paard overbelast raakt.

Ik hoop dat het er een beetje duidelijk staat.
Veel succes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:35

Jippie schreef:
En spieren kunnen alleen aansterken wanneer je ook werkelijk aanspreekt. Daarvoor moet je paard goed kunnen nageven en meot je toch ook al naar een bep. mate van 'verzameling' kunnen rijden.


Jonge paarden die naar de keuring moeten en met dat doel gelongeerd worden om betere bespiering te krijgen hebben die verzameling nog niet echt nodig. Een paar maanden van tevoren regelmatig goede(!) longeerarbeid kan dan al voldoende zijn. Als ze als driejarige naar de keuring gaan zijn veel paarden er nog niet aan toe om bereden te worden voor die tijd! Laat staan verzamelde arbeid! (Behalve hengsten die b.v. bij het KWPN goedgekeurd moeten worden, die schijnen dat wel aan te kunnen Verward Lips are sealed ).

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:11

Verwacht dus niet dat je met 2 weken al geweldige resultaten ziet. Je paard diep in het zweet werken is niet de bedoeling. Knipoog

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:17

Nee je moet ruim van te voren beginnen anders heeft het echt geen zin. Zorgen dat je paard lekker ontspannen is en veel overgangen maken. Dan moet je als ie langzaam draaft(maar niet sukkelt) en je spoort hem aan een goede respons van de achterhand zien.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 22:11

nog even een vraagje aan Bubbels:
hoe kan ik het beste de slof aan de longeersingel vastmaken?????

iedereen: bedankt voor de tips!! ik heb er echt wat aan en ben blij dat ik het ver van te voren vraag. ik wil mijn pony graag gezond, gelukkig EN in goede conditie zien. met jullie tips zal dat wel lukken!!! Haha!