Hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 20:42

Ja ik vraag het toch maar voor de zekerheid want ik weet het niet echt meer. Jamy loopt de laatste tijd onwijs te klote met rijden.
Middendraf --> galop (als er uberhaupt als verschil in tempo uitkomt)
Tempo --> is er haast niet ze loopt alleen maar in een rustig drafje
Geef ik been --> krijg ik misschien als ik mazzel heb 3 passen een arbeidsdrafje daarna weer langzaam, Slapen
Geef ik tikje bij de kuit --> geen reactie, gaat eerder langzamer Verward
Hardere tik --> geen of nauwelijks reactie
Stap --> ook niet al te snel (stel je voor)
'Aan de teugel' (om het zo maar te zeggen) --> hangen op mijn handen
geef ik been nog steeds geef ik knijpje met mijn hand en been lijkt het alsof ze alleen maar meer gaat hangen Verward
Nou ja het enige wat nog beetje wil is galoperen terwijl ze dat juist moeilijk vind maar ja Verward
Ze loopt wel heel erg te schuimen enzo dat is toch het teken dat ze lekker werken? Nou Verward
Ze reageert dus gewoon helemaal nergens meer op dat is sinds de laatste week zo ik vind dat zo raar , dan geef je een hulp krijg je geen of nauwelijks reactie dan drijf je je bv helemaal suf Huilen Ze is nu ook weer heel mager (ok ze krijgt minder voer maar van meer rende ze alleen maar door de bak dus dat was het ook niet )

Maar wat moet ik dus nu doen? met spoortjes gaan rijden, maar dan kan ik straks niet meer zonder dus dat lijkt het me ook niet
Toch weer meer voer? Ik voer haar trouwens nu wel weer bij, deed ik daarvoor niet toen ze nog meer voer kreeg.

Ik weet het iig (nog) niet dus alles 'tips' zijn welkom Lachen en ik hoop dat jullie het een beetje snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 20:55

Kijk eens goed naar het paard; ziet 'ie er goed uit, is 'ie vrolijk, is 'ie lekker happig op z'n voer, oftewel: is 'ie zichzelf wel?
Geen verhoging? Misschien een te dikke vacht waardoor hij te warm wordt? Of juist te koud, waardoor hij al z'n voer moet gebruiken om warm te blijven en dus geen energie meer heeft om te lopen?

Oeps, ik zie nu ook pas staan dat ze ook weer heel mager is, dus dan denk ik dat je zelf wel wat conclusies kunt trekken he....

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 20:58

Denk ook dat er iets niet helemaal goed zit binnenin je paardje. Conclusie is vrij makkelijk te trekken. Wormen bijvoorbeeld, kunnen de oorzaak zijn, zou haar is effekes goed onder de loep nemen.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 21:01

Sonja schreef:
Oeps, ik zie nu ook pas staan dat ze ook weer heel mager is, dus dan denk ik dat je zelf wel wat conclusies kunt trekken he....

nou eigenlijk dus niet want anders vroeg ik het niet,
maar ik zal haar dan maar een wormenspuit geven, en tja wintervacht ze heeft wel een vacht ja maar ja of dat het is weet ik niet Verward
het is sinds deze week dat ze zich zo gedraagt met rijden...

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 22:49

Lotte
Ik denk dat je paardje heel erg moet wennen aan het feit dat ze na al die jaren drachtig en een veulen aan de voet,nu zonder is.Het zou kunnen dat haar stofwisseling en haar hormoonhuishouding flink in de war zijn.Dat beetje krachtvoer dat ze nu minder krijgt,daar kan ze nooit mager of sloom van worden.Ik denk echt dat het lichaam van Jamy aan het,,ontzwangeren,,is.

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 23:57

Ja, ik denk het ook, foene-griek kan helpen, equiral is voer dat goed en geheel wordt opgenomen, speciaal voor paarden die aan moeten sterken.

En je bespaart je zelf een hoop frustratie als je de dressuur even laat voor wat het is, en lekker ontspannen buitenritjes gaat maken.
Longeren voor de verandering.

Als ze weer wat dikker is komen de spieren vanzelf wel, ff een vraagje; hoe lang heeft haar laatste veulen bij haar gelopen?
En wanneer is ie eraf gegaan?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 03:01

ik zou absoluut niet beginnen met het bijvoeren van "hulpmiddelen"

Begin is met het bekijken van je paard op stal, is ze attent, oortjes naar voeren, reageren op geluiden en dan de vacht is die dof of glanzend, staat die uit of licht die "aan"

Je kunt je paard veel voeren zonder ze "heet" te maken en ook minder voeren zonder ze af te laten vallen... en als de conditie (is ook de "dikte" van je paardje) terug loopt zal ook de energie minder worden....
Als je minder "heetheid" wilt voeren en toch genoeg buikvulling, geef haar dan bijv. meer hooi.

Ik zou eerst eens iemand op stal/les vragen wat ze van je paardje vinden tov een periode terug...
En bij twijfel DA om advies vragen (hoeft niet gelijk op stal te komen, gewoon vertellen at je waarneemt en wat andere waarnemen)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 14:59

enedium schreef:
Als ze weer wat dikker is komen de spieren vanzelf wel, ff een vraagje; hoe lang heeft haar laatste veulen bij haar gelopen?
En wanneer is ie eraf gegaan?

uhm die is er af sinds oktober en heeft er zo'n 5 maanden bijgelopen maar ik denk idd dat wat FlairS zegt nu ook aan moet wennen dat ze niet drachtig is ze heeft nu ook in 7 jaar al 4 veulens gehad aan een stuk door dus dat zal wel wennen zijn.

Buitenrijden of longeren maakt volgens mij niet echt uit want ze vind zowat niks meer leuk alleen met springen was ze nog beetje fanatiek (dat was voor het eerst)

maar ze zal wel moeten wennen denk ik, als ik 4 jaar achter elkaar kinderen zou krijgen zou ik het ook raar vinden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:12

Heb je em niet te weinig in het voer gezet? Je schrijft dat ie minder in het voer staat omdat ie anders door de bak heenvliegt. Misschien een gulden middenweg, of een heel ander soort voer? Misschien is dat door de bak heenvliegen wel een rijtechnisch probleem.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 21:33

tja dat kan ook maar lijkt me niet want dat heeft ze nooit gedaan.... maar ze moest zowieso minder voer omdat ze teveel kreeg in verhouding van wat ze moet doen (dacht ik iig)

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:08

even ter info!
als je nu met sporen gaat rijden betekend dat echt niet dat je die altijd nodig blijft hebben hoor. dat fabeltje van afstompen is onzin. je been stompt het paard af (als iemand met of zonder spoor continu drijft bijvoorbeeld) en niet de spoor (deze is ervoor om je hulpen te verfijnen en je paard meer aan je hulpen te zetten)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 15:39

ja ok maar is het dna niet zo als ik nu die spoort gebruik voor duidelijker been te geven dat ik ze straks niet kan gebruiken voor andere hulpen ofzo omdat ik daar dan NOG duidelijkere hulpen voor moet geven, snap je het? maar iig ik ga niet met spoor rijden het moet vind ik un nog wel zonder kunnen...