buitenrit, paard(op ijzers) wil niet meer over spoor.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

buitenrit, paard(op ijzers) wil niet meer over spoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:01

Hallo

sinds gisteren wil mijn vz-paard niet meer over de spoorweg overgang.
heb een kwartier een gevecht met haar gehad (erop en ernaast) om haar mee te krijgen, maar ze wil niet.
uiteindelijk omgekeert, zandpad opgegegaan en haar flink laten galloperen , ze kon alleen maar rennen.

kan het kloppen dat een paard op ijzer een schok krijgt zodra ze over het spoor gaan?
het is nu 2x voorgekomen dat ze op het spoor omhoog sprong.

kebie

Re: buitenrit, paard(op ijzers) wil niet meer over spoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:02

Helaas, maar het kan inderdaad dat ze een schok krijgen.
Misschien de eerstvolgende keer een paard meenemen dat wel makkelijk over het spoor loopt en zo weer een beetje vertrouwen opbouwen?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:04

Er wordt aangegeven dat er geen stroom meer op de rails kan staan. Maar ik heb daar wel mijn twijfels bij.. Zoveel paarden reageren op de spoorlijn....

Wat het ook kan zijn is het ijzer op ijzer, dat geeft ook een bepaalde wrijving wat niet prettig aanvoelt.....

Suc6 met je spoorwegprobleem!!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:05

Dat kan volgens mij alleen als het paard ook de kabels aanraakt die boven het spoor hangen, anders heb je geen gesloten stroomkring.
Mijn verzorgpony gaat ook niet over het spoor, op de een of andere manier ben ik ook bang dat ie er met zijn ijzers in kan blijven hangen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:07

Hmm.. eigenarese zei dat dus ook tegen me, dat het niet kon.
ik vind het raar dat ze dan toch schrikt zodra ze over t spoor gaat.
en ik blijf niet kloten bij t spoor, wnt ik weet dat ze stil blijft staan . en als er dan een trein aankomt...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:08

kebie schreef:
Helaas, maar het kan inderdaad dat ze een schok krijgen.
Misschien de eerstvolgende keer een paard meenemen dat wel makkelijk over het spoor loopt en zo weer een beetje vertrouwen opbouwen?

we hebben 2 paarden die gereden worden, die andere rijdt ik niet mee buiten.
dat wordt dus wachtewn tot de eigenarese een keer mee kan. en dan maar zien of die wél over t spoor wilt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:29

Er kan een soort restspanning op de rails staan, net voor of nadat een trein langskomt.
Hier zijn de spoorwegen al lang mee bezig maar nog niet opgelost.

Het kan wel degelijk dat je paard een stroomstootje krijgt bij het versteken, vooral als je de eerste bent nadat de trein geweest is.

Paarden met ijzers merken dit meteen en ze kunnen er bangvan worden.Mijn paard heeft het ook gehad maar die vertrouwt me daarna wel weer en gaat er gewoon weer over.
Paard van vriendin gaat dus NOOIT meer spoor over !! Die is zo geschrokken dat het niet meer gaat.

Niet met een brave erbij, niet tussen deb groep, niet aan de hand, niet op andere plaatsen, nada. Hij gaat gewoon niet meer.
Dat kan dus ook gebeuren...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:01

Nooit geweten dat dit kon!
Beetje offtopc Bloos

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:49

succes ermee iig...
en mss een ander paard meenemen of aan de hand begeleiden

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:35

Yups spreek ook uit ervaring. Vorige week nog. Voor het eerst en hoewel ik in een treinrailsendorp woon en weet dat het kan gebeuren was ik er niet op bedacht. Mijne staat vierkant op ijzers en we komen terug van een ritje, lekker door het dorp naar huis stappen. Rustig de spoorweg over, KABENG!! Hij sprong een meter de lucht in met 4 benen!....stroom....

Op een andere overgang maakte hij geen probleem daarna gelukkig maar ik weet niet of hij dezelfde nog even vertrouwd zal nemen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:37

vervelend dat dat kan gebeuren... Maar voelt de ruiter zelf de schok dna niet?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:43

Ik voelde hem niet, of het kwam doordat ik schrok van mijn paard durf ik niet te zeggen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:47

Ik heb met mijn vroegere vz arabier ook regelmatig een schok gehad van de rails. En dat is niet fijn Huilen Ze jumpte meteen omhoog en naar voren en weet ik het hoe, maar uiteindelijk er wel overheen, maar niet echt charmant.

Ze durfde toen ook niet meer, dus toen ben ik telkens gaan oefenen als ik ernaast sta en dan met veel noepies en nuffies en praten haar eroverheen proberen te krijgen

Uiteindelijk werkte dit wel!

Succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:26

ernaast is té link.
dan rent ze letterlijk alle kanten op.
ik laat het eerst maar ff voor wat het is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:12

Van mij heb je helemaal gelijk Jolliegirl! Hier in de regio zijn ooit twee pony's dood gereden op het spoor omdat ze in paniek de rails opvlogen. God zij dank werden de kinderen er af gegooid anders was het leed helemaal niet te overzien geweest.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:15

Voorheen stond mijn paard in Zandvoort en had de manege veel last van dit verschijnsel!!!
Het is volgens mij zo dat de NS, pro rail of wie er dan ook verantwoordelijk is............... bij de overgang een "aarde" aan kan leggen. Dat doen ze alleen niet vanzelf! Daar zou iemand achteraan moeten. Ik denk te weten dat dat in Zandvoort iig wel gebeurd is................

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:38

Het verhaal van de twee pony's in indertijd in Zandvoort gebeurd. Wel al heel veel jaar geleden, maar sindsdien vind ik het maar niks om over een spoor te gaan met een paard, al zal je er soms niet aan ontkomen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:41

die rest stroom kan echt wel.
wesly reageerd met een flinke bok steeds als ik het spoor over moet na het passeren van de trein. rara...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:54

mijn man, ex spoorman; zegt dat er een lichte stroomstoot vrijkomt, als het paard (met ijzers) , net met 2 benen de rails raakt. Dus met 1 voor en 1 achterbeen echt op de ijzeren rails staat.

Van nature hoort een paard over de rails heen te stappen, maar sommige doen dit niet en ontstaat er dus een lichte schok.(van nature??? daar ligt geen rails, maar bij wijze van) Haha!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:16

somokkele schreef:
Er wordt aangegeven dat er geen stroom meer op de rails kan staan. Maar ik heb daar wel mijn twijfels bij.. Zoveel paarden reageren op de spoorlijn....

Wat het ook kan zijn is het ijzer op ijzer, dat geeft ook een bepaalde wrijving wat niet prettig aanvoelt.....

Door de trein komt statische elektriciteit op het spoor. Laat eerst een paar autos over het spoor gaan voordat jij met je paard erover gaat. Dan is de elektriciteit eraf Knipoog

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:18

Het is de wrijving van ijzer op ijzer, mijn vorige pony had dat heel erg met putdeksels.. Nagelbijten / Gniffelen

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:48

hmmm... moeilijk hoor... Hoe dan ook probeer m er eerst maar weer eens over te krijgen en dat lijkt me nog niet zo eenvoudig, want hij heeft zich duidelijk iets in zijn hoofd gezet. Misschien met een ander paardje voorop?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 08:57

Carry schreef:
somokkele schreef:

Door de trein komt statische elektriciteit op het spoor. Laat eerst een paar autos over het spoor gaan voordat jij met je paard erover gaat. Dan is de elektriciteit eraf Knipoog

als ik daar op auto's meot wachten kan je soms wel 2 uur blijven wachten.
ook dat is een van de redenen dat ik niet blijf aankloten, áls er wat gebeurt is hulp niet zo snel. er rijden daar mischien 2/3 auto's in't uur.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 08:58

wat_nu schreef:
hmmm... moeilijk hoor... Hoe dan ook probeer m er eerst maar weer eens over te krijgen en dat lijkt me nog niet zo eenvoudig, want hij heeft zich duidelijk iets in zijn hoofd gezet. Misschien met een ander paardje voorop?

er is nog 1 overgang waar ze tot voorheen wél overheen ging.. maar dat probeer k momenteel ff niet.
ik laat het even voor wat het is.
bekijk de andere kant van drenthe eerst wel Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:43

je zou kunnen kijken of je je paard kan aarden... bijvoorbeeld met rubberen hoefschoenen over het spoor heen. Dan geleidt ze niet en krijgt ze geen schok.
Het is alleen wel een "beetje" omslachtig, ik weet het....