wat vinden jullie van een pessoabit??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piana

wat vinden jullie van een pessoabit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 18:32

Mijn merrie is niet de makkelijkste met rijden, het gaat wel steeds beter maar moeilijk aan de teugel te rijden, als ze nageeflijk is ze zwaar op de hand. Ik rijd normaal met een normaal bit, maar gister heb ik met een pessoabit gereden en dan de teugels op het 2e ringetje. Nou moet ik zeggen dat ik mijn paard nog nooit zo lekker had lopen, heel licht in de mond, netjes aan de teugel. Doe ik hier verstandig aan om voorlopig mee te rijden? Graag jullie mening.

Groetjes Sandra

Liex

Re: wat vinden jullie van een pessoabit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:36

Ik zou dit nooit doen. Jij rijd je paard nu alleen aan de voorkant 'aan de teugel', en op deze manier moet het dus niet. Nou heb je dus eigenlijk alleen de krul in de hals, en vergeet je de rest van het lichaam.
Aanleuning komt vanuit het lichaam, vanuit een actieve achterhand, en wat je nu aan het doen bent is je paardje in de krul trekken. Sorry als het banketstaaf klinkt, maar zo is het simpelweg wel...

Heb je les? Zo ja, wat zegt je instructeur/trice ervan?
Zo nee, neem alsjeblieft les Lachen

Zie het als een tip, geen negatief commentaar want ik houd niet van mensen afzijken Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:39

jammer dat je naar zo'n bit grijpt,het is nl een rijtechnisch probleem dat je niet oplost met een scherp bit maar met veel lessen.

verder ga ik met Bertuss mee

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:40

ik raad het je ook af. Soms is het lastig niet de makkelijkste manier te kiezen, dat ervaar ik ook soms. Maar het lijkt mij beter dat je paard het doet zonder dat je een "paardemiddel" nodig heeft. Maar ik begrijp goed dat je het heel leuk vond rijden!

piana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 18:47

bedankt voor de reactie, had het bitje gekregen (geleend) van stalgenoot, klikt heel logisch. Zie het ook zeker als een tip, niet als commentaar. Zal het ook niet meer gebruiken, en ik weet dat het een rijtechnisch probleem is, en moet het ook rijtechnisch oplossen. bedankt!!

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:48

Veel succes met je gewone bid daar doe je goed aan Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:50

Pessoabitje op zich vind ik niet verkeerd, maar voor dit doel ongeschikt. In de bak moet er zeker met een gewoon trensje gereden kunnen worden. Dus puur rijtechnisch oplossen.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:58

bn het helemaal met fjordnina eens Bloos

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:10

Ik reed mijn haf met ee Pessoabit en kinketting. *schokkerend*
Ging heel goed, hierdoor kon ik eindelijk meer met haar werken, anders was ze toch alleen maar bezig met bit vasthouden e.d
Ik heb haar hiermee super lang gereden, ze was daarna ook beter om gewoon met trens te rijden.

Ze was super licht, super verzameld, ik hoefde de teugels alleen maar vast te houden, hierdoor werd ze echt een betere rijpony Ja

Niets zielig aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:12

ik vind het een uitkomst..........

heb er zelf nooit mee gereden maar wel aangeraden aan mensen. Zeker voor het buitenrijden

je hebt gewoon een trens, en in noodgevallen kan je de onderste teugel erbij pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:14

Ik vind het geen uitkomst
Te snel word er aan de onderste ring gehangen, ipv te rijden op de zit.

Hier ook, tuurlijk loopt het paard "aan de teugel"
Doet hij het niet krijgt hij wel zo'n pijn in zijn mond dat hij het wel weer doet.
Maar hoor je zo te rijden en met paarden om te gaan?

Maar gelukkig ziet ze dat zelf ook al in, dus dit is een bericht voor alle andere die denken dat het zo wel fijn gaat

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:18

Dat is voor buitenrijden Kim, maar gewoon dressuren in de bak moet toch op een gewone trens kunnen. Ben het dus met de anderen eens dat je het probleem wat jij hebt rijtechnisch moet oplossen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:18

das absoluut waar Lachen Lachen ik heb het bit tweemaal aangeraden, beide mindere ruiters met slimme fjorden Lachen die graag buiten rijden.......... en dan zeg ik ook erbij.... werk aan je probleem in de baan, en doe dat bit in als je naar buiten gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:19

Ook dan ben ik er voorzichtig mee Kim.

Ik lees hier ook zo vaak, in stap en draf gaat het prima, maar galopeer ik, kan ik hem niet houden, welk bit/ hulpmiddel nu.

Niks, gewoon niet gaan galoperen, totdat je beter rijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:20

hihi das zeker waar..............

ach ik ga maar eens slapen... denk ik

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:22

Je mag zowieso met een pessoabit geen dressuurwedstrijden rijden. Ik heb toen ik jonger was mijn pony ook met een pessoa bit gereden en ik was zo stom om dat altijd te doen (met springen en met dressuur) daarna luisterde hij niet meer naar een gewoon bit, dus ik zou er wel mee oppassen.

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:24

het ligt er ook aan hoe je het gebruikt he ! en als hulpmiddel gebruiken en niet voor vast !

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:25

Skitter schreef:
Ik reed mijn haf met ee Pessoabit en kinketting. *schokkerend*
Ging heel goed, hierdoor kon ik eindelijk meer met haar werken, anders was ze toch alleen maar bezig met bit vasthouden e.d
Ik heb haar hiermee super lang gereden, ze was daarna ook beter om gewoon met trens te rijden.

Ze was super licht, super verzameld, ik hoefde de teugels alleen maar vast te houden, hierdoor werd ze echt een betere rijpony Ja

Niets zielig aan.

Ik had fjord met pessoa gereden in bak.
Daarvoor liep ze voor geen meter. hielt er niet meer wilde alleen maar crossen liep alle kanten op totaal niet nageeflijk..
Na aantal keer in het kippengaas gelegen te hebben met flinke open wonden die gehecht moesten worden had ik het gehad..
Ik deed er een pessoa in (ook van een stalgenootje)
Heb er 2 weken mee gereden. zowel buiten als in de bak.
Daarna liep ze super op een simpel trensje.
Maar ik weet ook dat dit zo niet met alle paarden gaat.
Het hangt er ook vanaf hoe je hem gebruikt.

Succes,

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:31

ik heb ook een pessoa bit maar ik rij alleen maar mee als ik ga springen.
voor dressuur moet je een gewoon bitje eerst proberen, ik kan je ook zeggen dat je paardje
niet altijd zo netjes zal lopen.

De eerste keer zal ze zoiets hebben van wat hangt er nou in mijn mond????
Maar ze gaat het probleem proberen te omzeilen, dus hou daar rekening mee.
Omdat je het probleem niet oplost, sterker nog je verbeterd het probleem ook niet.

Mijn advies: als je een pessoa koopt gebruik die dan niet altijd maar af en toe.
Dan is de werking het beste (en er dan ook niet aan gaan hangen en trekken want
dat is best veel druk als je hem voor dressuur doeleinden gaat gebruiken)

Succes ermee verder, en lessen is nooit verkeert he....

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:39

KiWiKo schreef:
ik vind het een uitkomst..........

heb er zelf nooit mee gereden maar wel aangeraden aan mensen. Zeker voor het buitenrijden

je hebt gewoon een trens, en in noodgevallen kan je de onderste teugel erbij pakken

Ik gebruik dit bit ook op deze manier. Is hij braaf, hangt de onderste teugel los, is hij vervelend dan pak ik hem erbij.
Zonder dit bit zou ik niet meer buitenrijden.

In de bak rijd ik overigens met een gewone trens Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:43

ik rij mijn 23-jarige pony daar mee maar alleen als ik ga springen of buitenrijden (dressuur rijden we op dubbel gebroken bustrens).
Ik begin zo buitenrit altijd met mijn teugels aan het gewone bit (dus niet aan de 2 kleine ringetjes) mocht ie zo vervelend worden dan verzet ik mijn teugel even.

Natuurlijk heb ik geprobeerd mijn vreselijke donderstraal met een gewoon bit te rijden maar hij is zo vreselijk opgewonden...

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:46

tita schreef:
ik rij mijn 23-jarige pony daar mee maar alleen als ik ga springen of buitenrijden (dressuur rijden we op dubbel gebroken bustrens).
Ik begin zo buitenrit altijd met mijn teugels aan het gewone bit (dus niet aan de 2 kleine ringetjes) mocht ie zo vervelend worden dan verzet ik mijn teugel even.

Natuurlijk heb ik geprobeerd mijn vreselijke donderstraal met een gewoon bit te rijden maar hij is zo vreselijk opgewonden...

Ik rij met dubbele teugels, op het moment dat hij vervelend gaat doen, kan ik hem meteen corrigeren Knipoog Ik voel niet eens meer dat ik met 2 teugels rij Clown De 2e teugel (aan de kleine ring) hangt bij mij altijd los, ik pak hem erbij als hij vervelend wordt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:48

nee dat doe ik niet meer met dubbele teugels rijden...dan denkt pony dat ie de stang en trens in heeft en wordt ie helemaal heet

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:09

ik vind het niet goed om naar allerlei bitten te grijpen, al kan ik me het soms wel voorstellen. beter is om goede les te krijgen om dit probleem aan te pakken. bovendien zou ik eens gaan kijken naar mijn paard of het niet scheef is. heb je evenveel druk op beide teugels? hangen je beugels gelijk?

kijk eens hier; www.hoefkatrol.com/ of op www.paardenbegrijpen.nl

je kunt wel steeds zwaardere hulpmiddelen gaan pakken als het ene niet meer wekt, maar daar schiet je natuurlijk geen bal mee op.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:11

ja dat ben ik met je eens....maar mijn pony is met dressuur super moeilijk maar ik zal nooit het pessoa-bit gebruiken. (dan loopt ie zo aan de teugel)

Maar ik zou ook nooit buiten gaan rijden zonder pessoa bit want dan kan ik nu al beginnen met mijn eigen graf graven