Wie rijd er hier met een mexicaanse neusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Irisje_x

Wie rijd er hier met een mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 13:59

Heyhey allemaaal

Ik zou graag willen weten wie er hier allemaal met een mexiacaanse neusriem rijden en of ze er nou echt voordeel van hebben?!

Ik merk het verschil heel erg duidelijk. Sinds ik ermee rijd is hij minder aan het spelen met zijn bit en loopt hij ook een stuk beter aan de teugel!

Afbeelding

Ik ben ermee gaan rijden omdat ik het verschil ook merkte bij een ander paard dat ik rij en omdat ik het erg mooi vind!

Heben jullie ook veel verschil gemerkt?

bruine

Re: Wie rijd er hier met een mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:36

kun je die mexicaanse neusriem dan ook voor dressuur gebruiken? ik ken het alleen voor springpaarden: het geeft n.l. druk op het neusbeen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:37

Voor de TS: waarom zie jij spelen met het bit als negatief?

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:54

mijn bijrijdster heeft voor mijn pony ook een hoofdstel met mex. neusriem gekocht, ze heeft er duidelijk veel meer aan en de pony loopt veel beter. trouwens, spelen met het bit is geen negatief verschijnsel, tenzij hij er echt mee gaat zitten ouwehoeren (lees: tong erovergooien, vastpakken etc.)

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:55

Ik zie het niet als negatief, dat heb ik ook niet gezegd. Maar eerst was hij aan t rommelen met het bit in zijn mond.

Ook trok hij eerst erg veel aan de teugels. Doordat hij nu meer druk op zijn neus heeft gebeurd dat niet meer. Mijn controle is nu groter

@de vorige, dat klopt inderdaad hij deed zijn tong soms naar buiten en was gewoon echt aan het klooien

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:56

had ik er bij moeten zetten

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:36

Iris_panta schreef:
had ik er bij moeten zetten

iedereeen maakt wel eens fouten Knipoog ik vind in ieder geval dat de mexicaanse neusriem een positieve inwerking heeft en de pony lijkt er geen last van te hebben. mooi paard heb je Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:53

Ik rijd altijd met mexicaanse neusriem, zowel in dressuur als springen.

Tim heeft nogal een gevoelige huid, van een gewone neusriem gaat der hoofd al stuk en met deze gaat het beter. Maar ze loopt er ook gewoon prettiger op.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:06

Ik rij alleen met springen met mexicaanse neusriem(en dat doe ik echt zelden).Ik heb hem gekocht omdat ik met Safira op een gegeven moment M sprong en ze altijd heel heet met springen is. En in de M moet je wel wat meer controle hebben

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:34

ik rijd er ook mee, vind er niet veel verschil in zitten met een normale neusriem, maar vind ze zooo mooi! Tong uitsteken

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:18

Bij paarden van kennissen heb ik er een poos mee gereden, maar zelf heb ik een "gewone" gecombineerde. Ook een paardje wat ik soms rijd op stal heeft een mexicaanse, maar weet je wat het erge is? Toen ik de eigenaars van dat paard vroeg waarom ze die neusriem nou gekocht hadden, zeiden ze simpelweg "voor de mooi" En zo rijdt er nog een meisje rond bij ons. Dat vind ik erg, dat ze niet eens weten wat de werking is en hem "zomaar" er aan hangen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:21

de werking is egt niet heel scherp hoor, valt best mee, en ik heb m eerlijk gezegd ook omdat ik m zo mooi vind! vind ze helemaal geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:27

Ik heb altijd het idee bij die mexicaanse neusriemen dat het meer voor de sier is als uitrusting compleet makend onderdaal bij springruiters. Ik vind het zelf voor geen meter staan. Geef mij maar een losse hoge neusriem of in uitzonderingen een los sperriempje erbij.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:30

ieder zijn mening tog Lachen maar ik ben t er ook mee eens dat t vaak voor de sier is!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:34

Ik ben van plan om er 1 te kopen voor mijn merrie.. ik rijd normaal dressuur met r maar wil ook meer aan t springen doen nu ze t veulen heeft en t dus weer kan Haha! maar ik weet dat als ik met een "gewone" neusriem rijd bijna geen reactie krijg en er echt ana moet hangen... daarom wil ik gewoon proberen met een mexicaan te rijden.. en misschien dat als t goed uitpakt ik m oko wel ga gebruiken voor de dressuur... ff afw88... maar ik koop m dus absoluut niet voor "de mooi"

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:16

Fellor schreef:
Ik vind het zelf voor geen meter staan.

Ik als dressuurmuts ben er ook geen fan van Clown Bij een springpaard vind ik het nog wel kunnen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:38

Ik rij met een mexicaanse neusriem op mijn eigen paardje omdat ze de hele tijd niks anders doet dat haar mond steeds te openen (kauwend op het bit) en ja-knikken. Opzich is het kauwen op het bit niet zo erg, maar hierdoor openende ze haar mond erg overdreven en ging ze af en toe met haar hoofdje ja-knikken zodra ze lekker los kwam.
Helaas heeft Rhea een erg fijn hoofdje waardoor de kleine mexicaanse neusriemen nog steeds te groot zijn op het kleinste gaatje. Nu heb ik een kleine maat COB, op het kleinste gaatje en dus nét ietsje te ruim. Het werkt dus niet echt zoals ik gehoopt had.
Toch merk ik zeker wel verschil dus ik wacht het nog even af en anders prik ik er wat gaatjes bij, hier zijn namelijk geen losse neusriemen in maat pony te krijgen.. Verdrietig

Maar goed, het verschil is wel dusdanig zo dat het mond openen iets verminderd is, en ook het 'ja-knikken' doet ze nu niet heel erg meer, af en toe een beetje. Toch kan ze nog steeds haar mond openen als ze flink op het bit kauwt (Rhea is zo'n gezellige kauwer, heel irri af en toe) maar het contact met de mond en de stelling blijft behouden dus opzich vindt ik het niet zo'n ramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:47

Memuska schreef:
Fellor schreef:
Ik vind het zelf voor geen meter staan.

Ik als dressuurmuts ben er ook geen fan van Clown Bij een springpaard vind ik het nog wel kunnen.

Ben zelf ook voornamelijk dressuurmuts hoor. En het idee dat mensen hun paard neit met een gewone neusriem in kunnen houden en er dan maar zo'n neusriem omheen gooien. Kijk het enige voordeel van deze neuriem is dat het paard de mondhoeken vrij heeft en sommige paarden dat prettiger vinden, maar daarom geef ik de voorkeur aan een hoge neusriem.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:37

Ik denk niet dat een neusriem (de genoemde dan, zelf in neusiemen heb je martelwerktuigen) echt veel verschil maakt, of je je paard kunt houden of niet. Of je nou een dubbele, of een mexicaan hebt, het verschil is echt niet zoveel dat je paard niet zal gaan rennen. Voor het openen van de mond zal het idd misschien wel helpen, omdat de drukverdeling anders is. De hoeveelheid druk verschilt niet zoveel.
Sterker nog, ik denk dat een mexicaan fijner is, omdat die de neusgaten vrijer laat. Een dubbele neuriem zit precies over het zachte gedeelte boven de neusgaten. Dat gedeelte moet op en neer kunnen gaan als het paard ademt. Maar vaak (juist bij paarden die de mond openen) word die strak aangesnoerd zodat de mond niet meer open kan, maar de neusgaten dus ook niet kunnen uitzetten. Bij een mexicaan gaan de riempjes erlangs, dus heb je dan probleem niet.
Tis maar net hoe je het bekijkt.
Al vind ik wel dat altijd eerst naar de oorzaak van het mondopenen gezocht moet worden zonder dat er gelijk een andere neusriem aan moet. Laat eerst eens een tandarts komen ofzo.
En voor de mensen die het voor de mooi doen, waarom niet? In dit geval benadeel je je paard echt niet.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:15

Als je het op de keeper beschouwt, kun je een Hannoveriaanse- en een Mexicaanse neusriem ook als een hulpteugel beschouwen. De Hannoveriaanse neusriem is een africhtingsneusriem. De bedoeling van deze neusriem is een jong paard te verhinderen de mond open te sperren, zolang het paard niet geleerd heeft het bit aan te nemen.

Na de basis africhting, zelfs bij gevorderde africhting, wordt deze neusriem nog veel gebruikt om de mond van het paard dicht te houden. Als de neusriem daarvoor wordt gebruikt, is het paard niet aan de teugel, en maskeert de neusriem alleen maar mondproblemen. Zeer veel ruiters trekken de neusriem (onbedoeld?) veel te strak aan. Het word je vaak zo geleerd, dus wordt het op die manier gedaan.

Als een neusriem te strak wordt aangetrokken, wordt het voor het paard onmogelijk om de mond, de tong en de kaken te ontspannen. M.a.w. er gaat een stuk van de ongedwongenheid in de aanleuning verloren. Als een paard goed is afgericht en correct wordt bereden, zal het paard zonder neusriem correct aan de teugel gaan en de mond nooit open sperren. De te sterk aangetrokken neusriem klemt de trens in de mondhoeken, waardoor de correcte inwerking op de lagen niet plaatsvindt. Ook kan de ademhaling belemmerd worden, zeker bij grote inspanningen (meer zuurstof nodig).

Een Mexicaanse neusriem kan - de aangegeven - ademhalingsproblemen voorkomen, maar kan nog steeds een verkeerde uitwerking op de trens hebben.

De conclusie is dat een paard dat goed in de basis is afgericht en wordt gereden, de mond niet zal open sperren. Er is dus geen reden om een neusriem strak aan te trekken of zo'n neusriem te gebruiken. Een aantal nadelen zijn ook nog van toepassing op de Mexicaanse neusriem. Als je een Mexicaanse neusriem gebruikt omdat je dat mooi vindt, moet je er rekening mee houden, dat de werking kan zijn, zoals gesteld en dat is juist niet de bedoeling.

De realiteit is dat een Hannoveriaanse - en Mexicaanse neusriem meestal helpen om (onbedoeld?, niet opgemerkte) problemen te maskeren. De andere kant van de medaille is dat niet iedere ruiter een goede ruiter is en dat men dus zijn toevlucht zoekt naar hulpmiddelen. Daar kunnen de Hanoveriaanse- en Mexicaanse neusriem voor gebruikt worden ..... Vandaar het gebruik van de kreet "hulpteugel". Het is daarom beter om de aangegeven problemen met correct rijden op te lossen.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 17-05-05 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:26

Fellor schreef:
Geef mij maar een losse hoge neusriem of in uitzonderingen een los sperriempje erbij.

Ik weet neit hoe je dat doet als je met uitzondering een los sperriempje gebruikt, de paarden die ik namelijk zie die geen sperriem hebben lopen allemaal met de mond open (iets wat ze moeilijk valt af te leren is gebleken Bloos )

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:29

knolliepower schreef:
Ik weet neit hoe je dat doet als je met uitzondering een los sperriempje gebruikt, de paarden die ik namelijk zie die geen sperriem hebben lopen allemaal met de mond open (iets wat ze moeilijk valt af te leren is gebleken Bloos )

Dat los je alleen op met correct rijden...... Dus werk aan de winkel. Pling

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:40

GoldStar schreef:
Als je het op de keeper beschouwt, kun je een Hannoveriaanse- en een Mexicaanse neusriem ook als een hulpteugel beschouwen. De Hannoveriaanse neusriem is een africhtingsneusriem. De bedoeling van deze neusriem is een jong paard te verhinderen de mond open te sperren, zolang het paard niet geleerd heeft het bit aan te nemen.

Na de basis africhting, zelfs bij gevorderde africhting, wordt deze neusriem nog veel gebruikt om de mond van het paard dicht te houden. Als de neusriem daarvoor wordt gebruikt, is het paard niet aan de teugel, en maskeert de neusriem alleen maar mondproblemen. Zeer veel ruiters trekken de neusriem (onbedoeld?) veel te strak aan. Het word je vaak zo geleerd, dus wordt het op die manier gedaan.

Als een neusriem te strak wordt aangetrokken, wordt het voor het paard onmogelijk om de mond, de tong en de kaken te ontspannen. M.a.w. er gaat een stuk van de ongedwongenheid in de aanleuning verloren. Als een paard goed is afgericht en correct wordt bereden, zal het paard zonder neusriem correct aan de teugel gaan en de mond nooit open sperren. De te sterk aangetrokken neusriem klemt de trens in de mondhoeken, waardoor de correcte inwerking op de lagen niet plaatsvindt. Ook kan de ademhaling belemmerd worden, zeker bij grote inspanningen (meer zuurstof nodig).

Een Mexicaanse neusriem kan - de aangegeven - ademhalingsproblemen voorkomen, maar kan nog steeds een verkeerde uitwerking op de trens hebben.

De conclusie is dat een paard dat goed in de basis is afgericht en wordt gereden, de mond niet zal open sperren. Er is dus geen reden om een neusriem strak aan te trekken of zo'n neusriem te gebruiken. Een aantal nadelen zijn ook nog van toepassing op de Mexicaanse neusriem. Als je een Mexicaanse neusriem gebruikt omdat je dat mooi vindt, moet je er rekening mee houden, dat de werking kan zijn, zoals gesteld en dat is juist niet de bedoeling.

De realiteit is dat een Hannoveriaanse - en Mexicaanse neusriem meestal helpen om (onbedoeld?, niet opgemerkte) problemen te maskeren. De andere kant van de medaille is dat niet iedere ruiter een goede ruiter is en dat men dus zijn toevlucht zoekt naar hulpmiddelen. Daar kunnen de Hanoveriaanse- en Mexicaanse neusriem voor gebruikt worden ..... Vandaar het gebruik van de kreet "hulpteugel". Het is daarom beter om de aangegeven problemen met correct rijden op te lossen.

weet neit of dit je eigen verhaal is... maar je kon om mij wel anky van grunsven heten zo geweldig als je bent Haha!

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:37

Het heeft wel een effect hoor en meestal word het gebruikt voor het springen!!!!!!!!!!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:41

ik heb er nog noit mee gereden maar ik heb het wel eens gezien maar ik vind het niet mooier dan dubbele neusriem normaal hoor ik vind dat echt niet mooi een mex. neusriem