paard gooit hoofd omhoog en naar beneden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy_K

paard gooit hoofd omhoog en naar beneden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:28

hoi, wat kan ik hier aan doen?
meestal tijdens het galloperen gaat hij met ze hoofd schudden omhoog en naar beneden...
maar ook als het ook maar iets moeilijker word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:36

Het kan natuurlijk een aangeleerde manier zijn om onder het werk uit te komen. Maar het kan ook degelijk te maken hebben met pijn. Bijv. pijn in de rug of het gebit. Ik zou dit eerst laten nakijken voordat je verder gaat rijden.

Roxy_K

Re: paard gooit hoofd omhoog en naar beneden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:46

nou, het is al na gekeken, door een da, het is waarschijnlijk ook een soort vluchtroute als het hem te moeilijk word.
maar iemand een iedee wat ik hier aan kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:00

Paard van achteren naar voren rijden, met normale tot lichte druk op de teugels.
Veel schakelen wil ook helpen. Je paard gaat dan steeds meer je hand op zoeken. Geen druk op de teugels is ook niet goed, dus niet losgooien. Heeft ze ook geen last van het zadel? Dat ziet een DA vaak minder goed.

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:02

Ik zou ook idd de ligging van het zadel na laten kijken door een zadelmaker! Het heeft ook te maken met pijn denk ik..

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:07

Coby schreef:
Paard van achteren naar voren rijden, met normale tot lichte druk op de teugels.
Veel schakelen wil ook helpen. Je paard gaat dan steeds meer je hand op zoeken. Geen druk op de teugels is ook niet goed, dus niet losgooien. Heeft ze ook geen last van het zadel? Dat ziet een DA vaak minder goed.

wat bedoel je met het vetgerukte?
dat andere kan wel een goeie zijn!
aan het zadel licht het neit, heb er namelijk al meerdere geprobeerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:12

Van achteren naar voren is echt van achter naar voren :D De achterhand (zeg maar de kont/achterbenen) moet voldoende mee komen, alleen zo kan een paard op een fatsoenlijke manier het bit aannemen. Dit doe je door hem/haar scherp aan het been te maken. Dus been is reactie enz. Door te schakelen activeer je dit nog meer.
Verschillende zadels proberen wil nog niets zeggen over het goed passen van een zadel. Een paard kan gemakkelijk zonder pijn een aantal weken met een niet goed passend zadel lopen. Vaak komt door drukkingen daarna pas de irritatie en kan een paard dit laten zien door wat jij geschreven hebt.
Galopproblemen kunnen komen door onvoldoende kracht in de achterhand (achterhand sterker maken door schakelen) maar komen even zo vaak voor door het niet goed liggen van het zadel. Oja, je paard kan ook last hebben van het bit wat je gebruikt. Een bit kan te smal of juist te breed voor de mond van je paard zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:24

Misschien hou je het paard te veel vast van voren, waardoor er spieren pijn gaan doen??
Hoe is jou zit ?? Klem je te veel??
En zou toch zeker het zadel nog ene keer na laten kijken, wat doet het paard als je zonder zadel in galop aanspringt.

Het ligt ergens aan en aan jou de taak dat uit te zoeken, dat is vanaf hier niet te beoordelen.

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:36

Mijn paard deet het vroeger ook mijn lesgever zij dat het kwam door te weinig been en te veel met men hand.. Ik weet niet wat de oorzaak bij die van u is.. mss meer beengebruik en soepeler in hand.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:38

Een dierenarts is geen osteopat of fysioterapeut, en ook geen zadelmaker en dat ben je zelf ook niet ;)

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:43

ik heb dat vandaag ook gehad, paard deed het de laatste twee keer rijden al en had zo iets van wat voor iets nieuws hij heeft nou weer?!?!

ik heb even gevraagd aan iemand of die me even wilde helpen(rijd op een aardig hoog niveau) en het probleem was echt binnen twee minuten op gelost. Het probleem bij die van mij was dat ik te weinig druk had. Je moet constant kontact houden met de mond van het paard anders kan je vrij weinig, en op twee teugels rijden is ook echt super belangrijk. Ik hoop dat het voor jou ook zoo snel opgelost is.

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 23:51

naja, het is niet altijd hoor, ik denk dat als ik te veel druk op de voorhand leg dat hij dan gaat schudden, opzig heeft hij het niet altijd.. iemand tips?

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 23:52

zipster schreef:
ik heb dat vandaag ook gehad, paard deed het de laatste twee keer rijden al en had zo iets van wat voor iets nieuws hij heeft nou weer?!?!

ik heb even gevraagd aan iemand of die me even wilde helpen(rijd op een aardig hoog niveau) en het probleem was echt binnen twee minuten op gelost. Het probleem bij die van mij was dat ik te weinig druk had. Je moet constant kontact houden met de mond van het paard anders kan je vrij weinig, en op twee teugels rijden is ook echt super belangrijk. Ik hoop dat het voor jou ook zoo snel opgelost is.

o dat is een goeie!
ik ga et uitproberen :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:48

zipster schreef:

Nou ik weet niet welk niveau deze persoon rijd, maar het slaat nergens op dat je niks kan als je weinig of geen contact hebt een paard rij je niet met zijn mond, maar met jou zit en verfijnde hulpen.,

Logisch dat het dier niks meer kon, als je erg strak gehouden word dan kun je ook niks meer en dan geef je het op als paard want dat is nu eenmaal zijn instinct , maar dat is geen paardrijden .

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:55

Helemaal mee eens Midgie. Je ziet zoveel paarden rondlopen die gebroken zijn en bij wie de teugels zo strak worden gehouden dat ze zich bijna in de borst bijten en waarbij dan de speekselklieren er helemaal "uitgeduwd" worden (en dan zijn er ook nog van die ezels die dan denken dat dit spieren zijn |( ).
Je kunt een paard prima rijden met een licht contact en verder op zit en been. Als jouw paard eenmaal begrepen heeft dat het voor hem fijn is om in het juiste vormpje te lopen zonder druk zal ie het uit zichzelf gaan aanbieden. Dan heb je ontspanning en een fijn te rijden paard dat ook blij is met jou als ruiter.
Dubbele winst zou ik zeggen!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:05

zipster schrijft toch niet dat ze strak vast houdt? Een constante verbinding is nodig, tuurlijk streef je naar een lichte verbinding, maar los/vast is ook niet goed!
Het zinnetje te weinig druk komt misschien zo over, maar ik denk eigenlijk niet dat ze dus strak vasthouden bedoeld :n

Citaat:
(en dan zijn er ook nog van die ezels die dan denken dat dit spieren zijn ).

:oo das echt te zot voor woorden dat mensen dat denken :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:15

Roxy_K schreef:
hoi, wat kan ik hier aan doen?
meestal tijdens het galloperen gaat hij met ze hoofd schudden omhoog en naar beneden...
maar ook als het ook maar iets moeilijker word...

kan het zijn dat je dan teveel aan de teugels hangt of dat je handen/armen teveel bewegen en hij dit aangeeft door met zijn hoofd te gaan schudden?
Hoe zit het met les? Dat hierboven wordt namelijk regelmatig niet gevoeld door de ruiter.
Controleren kun je doen door de teugel los te gooien en dus te ervaren of je wel goed en afhankelijk kan zitten.
Vind het namelijk erg toevallig dat het voornamelijk bij de galop is en wanneer het moeilijker wordt - geeft denk ik toch een ruiterfout aan ;)

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:32

Je moet nooit je teugels losgooien ook al is dat wel moeilijk.
Altijd lichte druk op de teugels houden en als je paard na wil geven, altijd je handen wat naar voren doen en hem de ruimte geven, maar niet losgooien die tuegels!
En je moet het proberen te stimuleren, dat het paard het hoofd naar beneden wil doen.
Op het laatst vind je paard het lekker om daar te lopen en zal die het ook gemakkelijker doen!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:21

Onze Mange Pony Heeft Dat ook en die heeft last van dr rug....