Galop bij een 3-jarig paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irismill

Galop bij een 3-jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:01

Hallo iedereen!

Sinds een paar maanden rij ik een 3,5 jarige fries. Nu zijn we bezig met de galop, en lopen we tegen een probleem aan. De fries is tijdens het zadelmak maken gewoon gelongeerd in de galop in een binnenbak, met en zonder ruiter.
Maar nu, een paar maanden verder rij ik met die fries op de ponyclub, en krijg ik daar ook wel goed les. Elke les oefenen we de galop, ik rij voltes, vraag door op de stelling, en dan ga ik haar wat vooruitrijden, om in de volgede hoek aan te springen in galop. De ene keer springt ze wel aan met flink wat bokken, dit heeft niks te maken met eventuele gezondheidsproblemen. Maar de andere keer, wanneer je je buitenbeen naar achter legt negeert ze die, zweep doet haar totaal niks meer, pakt het bit vast en dan peert ze er van tussen. Normaal reageert ze goed op mn been, maar zweep heeft haar nooit veel gedaan (?).
Dan kan je dus niet veel meer, en ga je stappen en even extra doorbuigen, stelling vragen en weer naar de hand stellen. Zodra ik weer aan ga draven is er nog steeds fijne ontspanning en kan je gewoon figuren rijden. Maar wanneer je de galophulp geeft, is het weer van voor af aan beginnen.
Ik heb het natuurlijk wel nagevraagd of ík iets verkeerd doe, dat zal ook wel maar zij wisten het zo net niet te zeggen.

Heeft een van jullie dit ook bij een jong paard gehad? Handige tips zijn welkom!

sweetheart

Re: Galop bij een 3-jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:10

Lastig probleem, zeker bij een jong paard. Ik zal even een gedachte kronkel van mij opschrijven, misschien dat je er niets mee kan, misschien wel. En als iemand het kan aanvullen graag.

Misschien dat het paardje nog niet helemaal toe is aan de galop. Ik heb ook jonge paarden gereden (maar ben absoluut pro!!) en ik heb eigenlijk nooit de hulp galop voor de eerste keer gegeven. Ik heb altijd rustig gedraafd, wat geschakeld en op een gegeven moment, merkte ik dat het paard zelf richting galop wilde. Op dat moment opende ik mijn hand en gaf lichte been ondersteuning. En dan sprong ze zonder problemen aan.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je je misschien te veel focussed op de galop. Dat je al gespannen gaat zitten op het moment dat je wil gaan galoperen. Zeker jonge paarden zijn daar erg gevoelig voor. Probeer eens twee weken niet te galoperen. Gewoon lekker draven, schakelen in de draf en dan na die twee weken is langzaam er naar toe rijden. Wie weet helpt het. Terug naar de ontspanning en het plezier.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ik wil er nog wel even bij zeggen dat het altijd lastig is om dit soort dingen vanaf een schermpje te zeggen. Let je er ook op dat als je aanspringt dat je je handen goed meegeeft en naar voren doet?

Veel succes en plezier nog.

Laat je weten of je een oplossing gevonden hebt?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:23

Ik leer de paarden die ik inrij eerst om op commando in galop aan te springen. Dat begint al bij het longeren. Daarna als er iemand opgaat en we zijn zover dat de galop aan de beurt is, dan gaat dat ook op het (stem)commando "galop". De ruiter geeft daarbij de juiste beenhulpen en geeft het commando. Na een aantal keer zal het paard op alleen de beenhulpen aanspringen.

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:32

Ik ga mee met sweatheart. ik weet het niet helemaal zeker hoor, maar ik heb eens gehoort van een friese paardenpension dat je friese paarden heel laat moet laten inrijden, en dat die dingen wat langzamer oppakken omdat hun later volwassen worden, hun beweerde dat het pas ergens bij 3,5 is dat hun dan pas hun paard laten inrijden (dus van voor af aan, en jij zei al dat hij ingereden was met longeren) en bij kwpn ofz. is het vaak al bij 2 jaar. Dus verbeter me maar als ik het mis heb, maar misschien verwacht je teveel van je paard te vroeg? misschien moet je het wat rustiger aan doen, en de tijd ervoor nemen met nog wat longeer werk..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:35

Er was bij mij op de manege iemand die had hetzelfde probleem, ook met haar fries. Het bokken en er vandoor willen gaan hebben ze afgeleerd door op het juiste moment aan te springen.
Ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen. Het is al laat.
Zij moest op een volte bij A of C gaan rijden. Vlak voordat ze op de hoefslag kwam moest ze de hulpen voor galop geven. Dus niet in een hoek. Doordat het paard dan het idee heeft tegen de bakrand / muur aan te springen, springt hij rustig aan in galop. Als hij toch wat harder ging draven dan gepland was, terug nemen en de volgende keer op hetzelfde punt weer proberen. Dus gewoon op de volte blijven.
Ik heb zelf altijd weinig verschil gezien tussen een hoek en bijna op de hoefslag, maar het werkt echt. Als mijn paard een rodeo bui heeft spring ik ook vlak voor de hoefslag aan en dan is ze een stuk rustiger.
Ik hoop dat je het snapt en misschien werkt het.
Succes

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:02

Zo deed ik het ook altijd op de manege, alleen als het paard dan een beetje ''geflipt'' was, dus erg heet. Maar dan moet je er wel mee uitkijken als je dat doet, dat je het niet te vaak zo doet ook gewoon proberen, want anders leert je paard het alleen om op de volte aan te springen en niet gewoon als je een rechte lijn wilt maken(natuurlijk altijd in de hoek aanspringen dat is het makkelijkste maar dan verwacht hij vast dat hij een bocht moet maken na een tijdje) zulke problemen komen dan weleens voor, naar mijn ervaring:)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:10

Dat is waar. Maar, denk dat op dit moment het belangrijkste is om normaal, dus zonder rodeo, aan te kunnen springen. Als hij dit eenmaal door heeft, kan er met andere dingen geoefend gaan worden. Zoals aanspringen vlak voor een rechte lijn.

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:12

Ja, maar ik bedoelde alleen maar dat ze het dus niet te vaak moet proberen, dat ze ook gewoon tussendoor andere dingen moet doen en wel gewoon moet proberen om wel op een rechte lijn te kunnen springen, want die dieren hebben heel snel door als je het de hele tijd hetzelde doet

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:12

ik vond het trouwens wel een heel goed idee hoor, daar niet van. Want zo leren ook veel beginners om aan te springen, hiermee bedoel ik niet dat de ts een beginner is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 01:27

sweetheart schreef:
Lastig probleem, zeker bij een jong paard. Ik zal even een gedachte kronkel van mij opschrijven, misschien dat je er niets mee kan, misschien wel. En als iemand het kan aanvullen graag.

Misschien dat het paardje nog niet helemaal toe is aan de galop. Ik heb ook jonge paarden gereden (maar ben absoluut pro!!) en ik heb eigenlijk nooit de hulp galop voor de eerste keer gegeven. Ik heb altijd rustig gedraafd, wat geschakeld en op een gegeven moment, merkte ik dat het paard zelf richting galop wilde. Op dat moment opende ik mijn hand en gaf lichte been ondersteuning. En dan sprong ze zonder problemen aan.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je je misschien te veel focussed op de galop. Dat je al gespannen gaat zitten op het moment dat je wil gaan galoperen. Zeker jonge paarden zijn daar erg gevoelig voor. Probeer eens twee weken niet te galoperen. Gewoon lekker draven, schakelen in de draf en dan na die twee weken is langzaam er naar toe rijden. Wie weet helpt het. Terug naar de ontspanning en het plezier.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ik wil er nog wel even bij zeggen dat het altijd lastig is om dit soort dingen vanaf een schermpje te zeggen. Let je er ook op dat als je aanspringt dat je je handen goed meegeeft en naar voren doet?

Veel succes en plezier nog.

Laat je weten of je een oplossing gevonden hebt?

Dit is precies wat ik dacht Knipoog En wat ik ook toepas bij mijn jonge paarden, ook die ik in training krijg. naar mijn mening werkt dit voor mij het beste. Ik ben zelf niet ongeduldig maar met het ene paard lukt het ze eerste dag en de andere doet er een week langer over.. maar het werkt allemaal wel.

De eerste keren galop onder de man.. Is altijd eng (balans van het paard) En krijg je dit soort reacties.. puur van het niet weten hoe of wat.

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:21

Dankjewel voor jullie berichten!
Ik ga er zeker wat mee doen
Ik heb ergens gelezen, dat ik er misschien te vroeg mee zou beginnen? De fries is nu 3,5 en heeft altijd netjes gestapt, gedraafd en nu zijn we langzaam aan die galop met ruiter aan het oefenen. Daarbij zeg ik, galop is niet altijd het sterkste punt geweest bij friezen, uitzonderingen daar gelaten. het is dus echt niet zo dat ze het vandaag niet kan, en morgen hele rondes moet galloperen.
Er zit wel vooruitgang in, vandaag weer geprobeerd: een keer aanspringen in de galop, wanneer dat goed gaat, op een andere plaats nog een keer aanspringen en dan doorrijden. Andere hand natuurlijk ook Vork
De fries kan mn benen en de zweep weleens volledig nergeren, ik hou dus nu mijn zweep aan de buitenkant dat ik haar daar even bij kan tikken als ze mn benen en handen nergeert, dit werkt Lachen En natuurlijk handen naar voren als ze gallopeert, ik heb zelf nog moeite om normaal en netjes te blijven zitten tijdens het aangalloperen, maar ik vind het op dit moment belangrijker om haar duidelijke hulpen te geven en niet in de weg te zitten.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een jong paard rij dat nog moeite heeft met de galop, maar ik heb goed les dus het komt allemaal wel.

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:18

Ja ik wist wel dat friese daarmee lastig kunenn zijn hoor, maar dacht altijd omdat ze dat tegen mij hadden gezegd, dat friese altijd laat leers waren. Maar goed, jij hebt hem kennelijk wel goed onder de knie!:P en daar ging het om, niet;) nou succes verder nog dan he':D

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:16

Ik heb veel jonge paarden ingereden, ook friezen.
Mijn mening is niet té snel té veel willen.
Galop is voor jonge paarden vaak ook moeilijk, friezen draven van nature ook makkelijker, maar dat wil niet zeggen dat ze geen goede galop kunnen hebben.
Ik heb vorig jaar een 3 jarige friese merrie ingereden, ik rij haar nu nog steeds en ben na een half jaartje gaan galopperen, maar na een paar maanden ging dat ineens ook minder goed.
Ik ben toen weer terug gegaan naar de basis, veel stappen en draven en overgangen maken, alert maken op de hulpen en nu uiteindelijk ben ik sinds kort weer met de galop bezig (ze is in april 4 geworden) en ze springt nu keurig aan bij mn hulpen.

ydwina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:14

het verhaal komt me bekent voor...
maar als het tijdens longeren met ruiter en zonder ruiter goed gaat zou het ook gewoon zonder kunnen, als je met longeren en ruiter doet moet de ruiter ook been geven lijkt me????

er rijden nu 2 op een friesje van 4 jaar bij de een galopeerd ze wel feilloos aan maar bij de eigenaresse niet maar dat is uitproberen...

ze moeten (gewoon) doen wat jij wilt jij bent de baas niet hij/zij. het is niet gewoon want je hebt er een probleem mee maar wat ik probeer te zeggen is doorpakken geef der eens een flinke tik! desnoods iemand die even met een longeerzweep in de bak gaat staan huplakee!

succes ermee!!!

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 18:55

Dankjewel weer voor jullie reacties,
dat aangalloperen net voor de bakrand lijkt me nogal link als je in een binnenbak rijd, maar een buitenbak heeft dan niet veel zin lijkt me uit jullie verhalen?
Kan ik ook helemaal mis hebben hoor, maar vanaf dit schermpje lijkt dat zo Knipoog
Het gaat trouwens weer een stuk beter Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 04:17

ydwina schreef:
het verhaal komt me bekent voor...
maar als het tijdens longeren met ruiter en zonder ruiter goed gaat zou het ook gewoon zonder kunnen, als je met longeren en ruiter doet moet de ruiter ook been geven lijkt me????

er rijden nu 2 op een friesje van 4 jaar bij de een galopeerd ze wel feilloos aan maar bij de eigenaresse niet maar dat is uitproberen...

ze moeten (gewoon) doen wat jij wilt jij bent de baas niet hij/zij. het is niet gewoon want je hebt er een probleem mee maar wat ik probeer te zeggen is doorpakken geef der eens een flinke tik! desnoods iemand die even met een longeerzweep in de bak gaat staan huplakee!

succes ermee!!!

met longeerlijn en zonder longeerlijn is heel anders voor een paard hoor Knipoog de balans ligt dan ook veel anders.. Je kan een paard wel gaan afstraffen hierop, en consuquent wezen, maar heb begrip voor een jong dier. als je hem in de galop slaat.. maak je meer kapot dan je lief is..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:02

Ik denk ook dat het een balans probleem is , ga eerst eens rechtrichten in stap en draf en pas als dat voor mekaar is dan pas aan de galop denken, wees dan met het aanspringen al tevreen en laat niet door galoperen in het begin.
Een fries heeft ook nog vaak een erg duwende beweging en dus erg moeilijk zeker voor een jonkie om het been er goed onder te zetten , je moet gaan rechtrichten om de beide achterbenen dragend te krijgen en dat kan alleen met de juiste oefeningen en een dosis geduld.
Vooral niet straffen, maar juist de goeie dingen belonen.
Heb geduld het is een 3.5 jarige dus nog echt een baby , is nog in de groei en moet nog volwasssen worden en dat duurt bij friessen nog wel een tijdje, neem een paar jaar de tijd zou ik zeggen en hou het leuk voor jezelf en je paard zodat je beide plezier in het rijden blijft houden, groei samen en leer samen en vooral luister naar je paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:23

dit komt veel voor bij friezen, galop is niet hun sterkste punt.
Midgie legt heel goed uit hoe dit op te lossen, qua houding zou je dit dier kunnen helpen door wat in verlichte zit te gaan zitten bij het aanspringen en hem wat ruimte te geven om zijn benen goed onder het lijf te krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:31

Ik denk ook gedult, eerst weer even de basis en weer opnieuw.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 06:25

Ik ben zelf bezig om mijn Belg een goeie galop aan te leren. Op zich gaat dat aardig, maar evenals een Fries kan ook een Belg wat moeite hebben om in een bak te galopperen. Het aanspringen was in het begin al een heel feest, vooral de eerste galop ging gepaard met behoorlijk wat gebok en zo Knipoog.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar mijn ervaring is dat het handig is om een heel duidelijk galopcommando te hebben. Dat heb ik mijn Belg aan de longe aangeleerd. Het is gewoon erg makkelijk als jij weet dat als je het commando ZEGT, je paard dan al haast in een reflex het gevraagde laat zien.

Verder lijkt mij 3,5 jaar nog best jong om in balans met een ruiter erop te galopperen. Misschien wel TE jong, dat hangt ook een beetje van het paard af. Met de Belg ben ik pas met galopperen begonnen toen ze 4 was en toen was het nog een hele klus om een normale cirkel te galopperen, we crashten regelmatig bijna in de omheining, je voelde dat paard denken `WAAAH, een bocht, hoe doe ik dat!`.

Ik zou even teruggaan naar de longe en de galop daar opnieuw even goed en positief bevestigen. Dus als hij het goed doet, uitgebreid belonen en zo (doe je hopelijk). Laat het onder het zadel anders gewoon even! En pak het b.v. over een half jaartje weer op. Dan zou je ook kunnen zorgen dat een (gesproken) galopcommando er nog beter in zit en is het paard zelf ook beter in balans. Dan zou ik eerst alleen het aanspringen oefenen, paar goeie sprongen en klaar. Dan kun je je later weer druk gaan maken over de bochten. Die bochten in de bak zijn best moeilijk, dat lukt eigenlijk pas echt goed als het paard helemaal stuurwijs en zeker van zichzelf is. Aan een touw galopperen is voor een jong paard veel makkelijker dan los!

Met erg op die galop te fixeren bereik je juist dat je paard gaat denken bij een galophulp `oh help, ik moet weer`. Als je paard er dan moeite mee heeft wordt het een bron van frustratie zowel voor je paard als voor jou. Het is echt niet zo vanzelfsprekend dat een 3,5 jarige Fries een "gewoon" rondje kan galopperen met een ruiter op z´n rug.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:04

ik heb ook een 3,5 jarige, waar ik nu ook met de galop meebezig ben, De eerste keer dat ik de galop probeerde 2 maanden terug piepte hij er ook tussenuit en ben ik er hard af gevallen, Dit was voor mij een teken dat WIJ allebij gewoon nog NIET klaar waren voor de galop.
Misschien is dit ook zo bj jullie"?

Verder heb ik hem vooral beleerd met stemhulpen, dus voor hem is stap gewoon stap en ho is ho, Daar heb ik een gelukje mee dathij dat zo serieus neemt haha.

We zijn nu echter weer begonnen met de galop, ik heb net als hier al eerder vermeld is een beetje geschakeld, tot hij vanzelf een keer in de galop is gevallen, en dit verliep aangenaam.
Toen zijn we echt gaan beginnen met in de hoeken aan te springen, niet met de galop hulpen maar met het commando "galop" tot nu toe gaat dat erg goed. En hoef ik vrij vaak het commando niet te geven als ik mijn benen zachtjes aanleg in de bocht, en ik hem van TE VOREN laat merken dat het de bedoeling is om te galopperen.

Ik zou lekker grondwerk met je fries gaan doen, vooral aan de longe om hem met stem commando's dalijk wat meer te kunnen helpen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:11

Akhal_Teke schreef:
Ik leer de paarden die ik inrij eerst om op commando in galop aan te springen. Dat begint al bij het longeren. Daarna als er iemand opgaat en we zijn zover dat de galop aan de beurt is, dan gaat dat ook op het (stem)commando "galop". De ruiter geeft daarbij de juiste beenhulpen en geeft het commando. Na een aantal keer zal het paard op alleen de beenhulpen aanspringen.

Ik ben het hier volledig mee eens. Ook ik doe het op die manier. Met als hulp nog dat ik de eerste paar keren in het midden van de bak sta en dus een ondersteunende hulp kan geven vanaf de grond. Precies zoals ik altijd heb gedaan tijdens het longeren!

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 15:26

Ik hoor veel van jullie zeggen dat we er misschien nog niet aan toe zijn.
Kunnen jullie best gelijk in hebben, daar niet van Knipoog
Maar, het gaat elke keer weer beter. Het is met haar gewoon dat ze het wel wil, het wel kan maar nog gewoon ontzettend onhandig is.
We kunnen nu zonder bok aangalloperen, een rondje hoefslag en een ronde volte rijden. Daar was ik al heel blij mee, en natuurlijk hebben we dat opgebouwt en heel veel beloond.
Ik rij met haar, op de ponyclub. Die organiseren binnekort de clubkampioenschappen, natuurlijk wordt er verwacht dat iedereen daar aan meedoet.
En er wordt dus verwacht dat ik ook meedoe, leuk, gewoon voor de fun. Het is dus echt niet zo dat het van mij allemaal moet, van mijn part haal ik 100 punten, als we maar lol hebben en plezier blijven houden als combinatie.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:30

ik rij ook op 3,5 jarige fries en heeft dit ook
galop zit er echt niet in draven doet ze geweldig aansporen blijft draven wel enorm snel maar galop lukt niet

ze is er nog niet aan toe denk ik
dus eerst goed de draf e.d onder de knie proberen te krijgen
en dan kijken we later wel eens verder Lachen

ook bij mij is het dat ze er zelf niet zo'n zin in heeft in de wei enzo ook ze draaft meer dan dat ze gallopeerd

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:33

Kan het zijn dat ze gewoon nog heel erg problemen heeft met haar balans in een rijbak? Zelf hebben we ook een fries, waar ik overigens niet op rij, maar iemand anders, zij heeft ook bijzonder veel moeite met galopperen.
De galop is natuurlijk toch vaak al niet de sterkste gang van het paard. Misschien lukt het als je eerst een in een grote wei of op een zandpad lekker rechtuit gaat galopperen.. Kan je paard en jij eerst werken aan de balans zonder direct de bocht door te moeten..

Ik zou zelf zeker niet te lang wachten met galop aanleren, dit geeft imo later net zoveel problemen.. Direct aanpakken Ja

Succes iig..