Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:51

Nadat het een paar maanden geleden toch weer beter leek te gaan is mijn merrie weer nu terug bij af. Ze is niet voorwaarts te krijgen met rijden (zie mijn oudere topic: reactie op zweep is stilstaan? ). Ik ben in november begonnen met centered riding en met een nieuw boomloos zadel. Dit leek goed te gaan zolang we ons niet op het draven concentreerden. We zijn nu weer een week of 2 bezig met draven en het gezeik begint weer.

Als ik aan wil draven doet ze dat een paar passen tot een halve ronde goed om vervolgens terug te vallen in tempo of helemaal naar stap, als ik haar dan een tik geef staat ze direct stil en weigert ze nog een stap te zetten. Ik krijg haar dan na een halve minuut ofzo wel weer in stap maar het direct daarna weer wegdraven is onmogelijk. Ik moet eerst weer minimaal een halve ronde stappen voordat ik haar met mijn stem weg kan laten draven.

Op been reageert ze erg slecht, in stap gaat het nu al wel een heel stuk beter maar in draf reageert ze er niet op. Ik krijg er bij haar gewoon niet in dat been geven voorwaarts betekent hier zijn we nu al 2 jaar mee bezig. Ik wil ook liever geen spoortjes aan omdat ik niet goed weet hoe ik deze moet gebruiken en omdat ik vindt dat als ze een vlieg kan voelen dan moet ze mijn been ook echt wel aan voelen.

Vorige week heeft mijn instructrice een grote plastic paal gepakt die lawaai maakte en zo hebben we haar voorwaarts kunnen houden door met die paal achter haar aan te lopen. Dit is natuurlijk niet hoe het hoort maar we hadden allebei geen idee hoe we verder moesten. Mijn instructrice heeft ook nog nooit zo iets meegemaakt terwijl ze al vele jaren les geeft op alle niveaus.

Gisteren ben ik bij de dierenarts geweest met haar en ze is volledig op de röntgen gegaan en daaruit is niks gekomen ze is volgens de dierenarts goed gezond. Op de kliniek liet ze ook zien hoe lui ze was ik had met het voor laten draven op de harde en zachte volte veel moeite om haar voorwaarts te houden. De dierenarts merkte op dat het een heel dominant paard is (dat wist ik al enkele jaren).

Ik heb nu eigenlijk wel van alles geprobeerd denk ik. Ik heb het geprobeerd met lief zijn en veel belonen door streng te zijn, met centered riding (wat ik overigens wel blijf doen), Natural Horsemanship, ander voer en ga zo maar door. Ik weet nu echt niet wat ik kan doen om haar voorwaarts te krijgen.

Als ik buiten rij in een groep dan loopt ze wel lekker mee als ik alleen ben dan staat ze ook om de haverklap stil maar dat heeft te maken met dat ze het nog heel spannend vindt buiten en dan liever samen met een ander paard loopt. In de buitenbak is ze ongeveer een 20 minuten tot een half uur maximaal voorwaarts en dan heeft ze er ook genoeg van. Als ik met haar meer in de buitenbak rijd dan heeft ze die na een week of 2 ook wel gezien en is het hetzelfde probleem als in de binnenbak.

Sorry voor het lange verhaal maar ik weet het nu echt niet meer. Heeft er nog iemand ideeën ? Ik ben trouwens niet van plan om een ander paard aan te schaffen of iets in die richting. Ik houd ontzettend veel van mijn paard en zou haar voor geen goud willen missen.

Waves

Re: Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:03

Doet ze hetzelfde als iemand anders er op rijdt?

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:07

ik volg dit eventjes, mijn pony doet precies het zelfde in draf.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:11

ja met iemand erop is ze zelfs moeilijker dan bij mij want dan gaat ze ook nog wel eens omhoog.
Daar komt nog bij dat ze zich heel moeilijk laat opzadelen door andere mensen en ik ben nu eindelijk zo ver dat ik haar zonder problemen kan opzadelen.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:22

Heb je al eens geprobeert om haar om haar as heen te draaien als ze stil gaat staan. Dit werd mij aangeraden door Gert van den Hof.
Dus als je paard stil gaat staan (als je haar een tik geeft) gelijk omtrekken, dus je linker of rechterhand helemaal op zij doen. op een gegeven moment moet ze dan wel gaan lopen. Na een paar keer is ze dit wel zat.
Bij een paard dat ik toendertijd reed heeft dit wel geholpen.
En natuurlijk belonen als ze wel luistert.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:28

Wat een super goede tip van je talishe!
Het is een lastig pakket inderdaad waar je in zit!
Hopen dat er snel een oplossing komt!

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:29

Het is natuurlijk interessant om te weten of ze echt niets aan haar rug mankeert. Een chiropractor kan meer dan een dierenarts. Karianne van Ruth (van Lodash) heeft mijn paard enorm geholpen. Ze komt aan huis. Ze heeft ook een zadelmaker aangeraden. Toen mijn paard dat zadel voor het eerst op had (na behandeld te zijn vanwege een rugblessure door een verkeerd aangemeten zadel) liep hij voor het eerst weer lekker vlot.
Hoe doet je paard het aan de longe?
Sommige paarden zijn van zichzelf niet zo vlot. Dan kan energiekernmix van de Welkoop helpen. Daar staat op dat het voor nerveuze en schrikachtige paarden is. Dat is mijn paard dus helemaal niet, vandaar dat ik er aanvankelijk niet aan wilde. Maar die van mij wordt er juist attenter en aktiever door.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:30

Soms kunnen paarden "iets" hebben wat een reguliere dierenarts niet direkt kan vinden
Mijn paard was ook "niet goed"
Ze kon niet meer normaal galoperen, ik kreeg de rug/achterhand spieren niet los
na 5 maanden tobben bij 2 dierenartsen bleek ze botulisme te hebben
Dat werd gevonden met behulp van een biocensor
Ze kreeg homeopatische druppels en knapte zienderogen op
http://www.horsebodybalance.com/
Laatst bijgewerkt door unamie op 04-03-09 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:32

Wat doet ze dan als ze zich 'heel moeilijk' laat opzadelen door andere mensen?

En als andere mensen er op gaan, krijgen die haar uiteindelijk wel aan het lopen (na de steigeracties)?

Gaat ze aan de longeerlijn ook niet vooruit voor de longeerzweep?

Het is vanuit haar dominante karakter wel te verklaren dat ze zich niet 'weg laat jagen' door een zweep oid. De vraag is dan dus alleen hoe je door die dominatie heen kan prikken..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:37

Als ze ook lastig is met opzadelen misschien het zadel eens laten controleren?

Als je echt alles uitgesloten hebt dan kan je alleen het paardje opnieuw sensibiliseren. Dus hulp geven, reageert ze niet direct dan een actie waarbij het doordringt dat ze gaat lopen (dus niet persé de zweep erover maar bijvoorbeeld gelijk die paal met plastic erachter of aan de longe laten opdrijven door iemand). Als het goed is moet het kwartje toch gaan vallen dat hulp=lopen, geen reactie= onprettig.

En misschien toch meer op het buitenrijden gaan richten. Als dat wel goed gaat heb je in ieder geval nog ergens plezier van met z´n tweeën.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:42

longeerzweep heeft ze maling aan. Als andere mensen haar opzadelen dat gaat goed zolang die mensen zeker zijn van zichzelf zodra andere mensen angstig zijn of onzeker zijn gaat ze misbruik maken van de situatie. Dan draait ze der kont naar je toe en gaat ze steigeren.

Meer voer of energierijker voer is een crime ze wordt heel heel snel dik en meer voer staat bij haar gelijk aan luier worden. Ze krijgt nu 3/4 kilo muesli per dag en een aantal wortels.

Aan de longeerlijn is ze ook lui, los longeren gaat al iets beter zeker als ze samen met de andere paarden mag lopen. Er zijn gisteren op de kliniek foto's gemaakt omdat ze met longeren op de harde volte achter iets stijver liep en een beetje sleepte maar de foto's waren goed. De dierenarts raadde mij aan om haar beter te trainen op der achterhand.

Ik denk dat het hele staakgedrag van haar echt ook dominantie is. Maar ja zie dan maar eens tot haar door te dringen. Ze is wel gevoelig voor stemgebruik maar ik heb geen zin om constant tegen mijn paard te lopen schreeuwen bovendien denk ik dat dat op de lange termijn alleen maar averechts werkt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:42

Mijn haf had een beetje hetzelfde probleem, alleen heb ik hem nooit met zweep gereden maar hij wilde ook met moeite draven, galop hoefde ik niet eens te proberen. Maar op de grond liep hij wel, ik heb dus op aanraden van mijn instructrice de hulp die ik op de grond gaf voor voorwaarts ook vanuit het zadel gegeven, toen liep hij wel. Ook gebruik ik ritme geven met de teugels als voorwaartse hulp. Je bent dan niet steeds aan het schoppen (want ondanks mezelf kwam het daar vaak wel op neer), dus reageert ie ook weer beter op je been.
Tristan is nog steeds niet super voorwaart maar het lukt me nu wel om het op zijn eigen energie te laten lopen en actief te houden. Maar we zijn er nog lang niet en de ene dag gaat beter dan de andere.
Ik zou trouwens eerst ook niet te lang gaan rijden, geniet van het half uur dat het wel goed gaat en stop dan. Dat werkt voor ons in ieder geval wel goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:44

Ik heb begrepen uit vorige topics dat je paard net 5 jaar oud is. Heb je hem zelf beleerd? Zo ja...heb je met de training wel rustpauze's ingevoerd? Dit probleem komt vaak voor bij jonge paarden die zijn "overtraint" Mijn advies is, zet hem eens een paar maandjes op rust en dan natuurlijk zoveel mogenlijk buiten met vriendjes. Begin dan weer helemaal opnieuw met africhten.

Leg dat...ritme geven door middel van je teugels eens uit?? Die begrijp ik niet n.l

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:45

Heb je ook al eens naar het voer gekeken wat je paard op een dag krijgt? Sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor en kunnen doordat het voer verkeerd aanslaat in het lichaam moeite krijgen om zich lekker voort te bewegen.

Je schrijft dat ze 3/4 muesli krijgt. Bedoel je daarmee 3 kwart?
Je zou bijv een granenmix kunnen proberen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:45

Ik heb nu een boomloos zadel ze heeft in 2 jaar tijd al 5 of 6 zadels gehad en iedere keer was ze na een beetje training binnen no time uit het zadel gegroeid. Ik rijd nu op een Ghost en dat bevalt ons allebei heel goed. Eindelijk geen heisa meer met opzadelen en een gelukkiger paard.

Ik gebruik in alle gangen al mijn stem omdat ze op been te weinig reageert.

@Swift dat halve uurtje dat het goed gaat is ook voldoende maar als het stortregent of de buitenbak is te nat dan moet ik wel in de binnenbak rijden. En als ik erg vaak in de buitenbak rijd dan vindt ze die ook saai en dan wil ze daar ook niet meer in lopen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:47

@grauwman. Ik heb verschillende soorten muesli's gebruikt. Brok daar begin ik niet aan ook omdat ze dan heel vet wordt.

Ik heb ook meerdere natuurmuesli's geprobeerd ook dat had allemaal te weinig effect.

O ja nog 1 ding ze heeft een gruwelijke heken aan bezweet raken als ze ook maar iets bezweet is dan wordt ze boos daar houd ze niet van.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:48

Hoe je het zo omschrijft lijkt het op een ruprobleem vooral door het moeilijk doen met opzadelen. Is de rug ook op de foto gezet?
Het niet voorwaarts willen gaan en dood zijn op de hulpen zo was mijn paard ook! Ik ben gaan lessen in het rechtrichten en wat bleek omdat mijn paard steeds op zijn schouder viel kwam het terug in tempo. Ik rij hem nu met een enkele kuithulp en soms een klein tikje op de schouder het is veel oefenen en dan vooral het meteen actief wegdraven en stappen , maar dat kan hij allleen als ik hem rechtricht. Als hij recht is ,stapt en draaft hij prima maar zodra hij op een schoudervalt valt hij meteen terug. Ik heb ook een ander zadel aangeschaft (een WOW ) en dat is ook een wereld van verschil :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:51

Ritme geven is een beetje lastig uit te leggen, maar ik doe een poging. Als je ritme geeft met je teugels (kan trouwens ook met een touwtje of je hand) Pak je de teugels in 1 hand en met de andere hand beweeg je het uiteinde van de teugels ritmisch heen en weer daarbij kun je lichtjes de hals raken. Als je het zo leest klinkt het heel absurd en toen mijn instructrice er voor de eerste keer mee kwam keek ik haar ook aan of ze gek was, maar het werkt echt! Natuurlijk moet je ook wel de juiste houding, energie en focus hebben anders helpt het nog niks.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:56

Zou dat hetzelfde werken als rythm beads? Met dat verschil dat je nu zelf de toon zet in plaats van het paard?

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:56

Heb je het bloed van je paard al een laten onderzoeken? Ze komt bij mij over als een aardig verwent paardje, hekel aan zweten, dat lijkt me niet echt natuurlijk.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:57

Mijn tinker deed precies hetzelfde toen ik haar pas had. Dat bleek ook een dominantiekwestie te zijn.
Zweep reageerde ze niet op, sporen deden haar niks. Ze werd er alleen maar dwarser van.

Toen ben ik gaan rijden zonder zweep en zonder sporen en telkens als ze weer stil ging staan trok ik haar inderdaad naar links of naar rechts (wat hierboven al genoemd is).
Ze moest dan wel opzij stappen en na een week of wat stug volhouden ging het steeds beter.
Het was ook net of ze aan wilde geven dat "beleefd" vragen beter werkt dan "afdwingen" met zweep
of sporen.
Het was niet makkelijk om daar geduldig bij te blijven, maar het heeft wel z'n vruchten afgeworpen.
Ze reageerd nu ook veel beter op m'n beenhulpen. Hoef nog niet eens te schoppen maar met een beetje aanleggen van m'n been gaat ze nu al vlot naar voren.

Succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:59

InekeH87 schreef:
O ja nog 1 ding ze heeft een gruwelijke heken aan bezweet raken als ze ook maar iets bezweet is dan wordt ze boos daar houd ze niet van.

Weet je ook zeker dat jij de baas bent en niet zij. De opmerking die ik hierboven gequote heb zet me daarover aan het denken. Als je te maken hebt met een merrie met een sterk karakter is het ook mogelijk dat er een stukje discipline ontbreekt en als ze weet dat je haar toch niet aan het lopen krijgt, dan zal ze daar ook dankbaar mis/gebruik van maken.

Maar bovenstaande geldt alleen als je zeker weet dat er geen andere oorzaken zijn, zoals rugproblemen, een DA ziet niet alles en rontgen foto's zeggen ook niet alles. Wat krjgt ze verder aan voer, 3/4 muesli kan wel als je ze daarbij onbeperkt hooi krijgt. Misschien overstappen op het voeren van gemengd graan samen met goed hooi ( geen kuil) en evt. lucerne.
Als je paard van jongsaf heeft geleerd dat ze zich niet hoeft in te spannen dan zal ze dat ook niet doen. En ik betwijfel ten zeerst of een paard een hekel heeft aan zweten en al helemaal dat ze daarom noet wil werken. Als ze dan boos wordt is er misschien toch iets mis tussen jullie en denkt zij toch echt de baas te zijn.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-03-09 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:00

Hey Ineke, wat jammer om te horen dat het nog steeds niet zo gaat met Zuhra zoals je gehoopt had...ik weet dat jij alle opties probeert, maar het blijkt dat zuhra toch wel heel erg dominant is...ik wist niet dat ze een hekel had aan zweten? in het begin met het rijden was te regelmatig bezweet bij mij...heb daar zelf nooit iets van gemerkt...

verder tegen de rest die in dit topic heeft gereageerd..ik ken dit paard en ik weet hoe lastig ze kan zijn...ze was voor mij zeker te dominant en ik kon er uiteindelijk helemaal niets meer mee..dus ineke doet het echt super goed met haar. Ik weet ook dat ze regelmatig rustpauze's heeft gehad..om de een of andere reden...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:01

Ik zou rug of longen nog eens goed laten bekijken.
Ook zeker de longen. Daar kan een paard heftig op reageren met aansingelen. Maar dat zou ook kunnen verklaren dat ze zeker niet lang wil werken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:02

Zou het geen vorm van spierverzuring kunnen zijn oid? Ik bedenk maar wat? Lijkt me moeilijk geval. En wat Aerdenhout zegt? En hoe reageert ze met grondwerk?

Kan me haast niet voorstellen dat een gezond paard zo "niet" wil lopen, niets ten nadele van jou, maar dit lijkt me vrij extreem, zou haast denken dat er toch iets lichamelijks is. Ook door dat iets stijf zijn en slepen. Heb je er al eens een osteopaat bij gehad?

Reageert ze op buitenrit wel op je hulpen?