m'n pony wil niet alleen de het erf af.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X_XnicoleX_X

m'n pony wil niet alleen de het erf af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:28

ik heb een probleem...

Ik heb een arabiertje van 15jr. maar hij wil absoluut niet alleen het erf af... als ik het proberr gaatie keihard achteruit lopen en spinnen (nog van het western) Ik ben dus met buitenrijden altijd afhankleijk van iemand anders!!! Want als er iemand anders meegaat loopt ie wel gewoon... Wat kan ik hier aan doen?

DancylOver

Re: m'n pony wil niet alleen de het erf af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:40

Mijn pony wil soms ook niet langs de stal om naar de bak te gaan of niet van het erf af of zo..maar dat is meestal eigenwijsheid dus spoor haar gewoon goed aan en als ze dan niet gaat geef ik er meestal een tik en dan gaat ze wel hoor Knipoog

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:44

Die van mij is ook zo. Dan ben ik blij van; yes het lukt en een paar meter verder draait ie zich om en begint te steigeren en loopt achteruit richting de sloot. Als ik deze zomer weer naar buiten ga, ga ik eerst een paar keer samen om te kijken of die dan wel wil en als ik dan een keer alleen ga en hij doet weer raar dan pak ik hem aan.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:47

Ik heb sinds een week nu een quatertje en de vorige eigenaar zei ook al dat hij niet alleen wil.
Ik heb er een hekel aan als ze dat soort eigenschappen hebben dus bij mij moet hij wel. Tong uitsteken
Ik praat veel tegen hem, als hij omdraaid dan geef ik hem een tik en dan loopt hij weer een paar meter.
Het gaat tijd kosten maar het gaat me lukken.
Met geduld bereik je een hoop. Knipoog

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:47

ik heb dat probleem ook gehad met mijn verzorgpony. Ik heb ben der naast gaan lopen want dan ging ze wel. In het begin kon ik pas op gaan zitten als we bijna weer thuis waren maar telkens elk ritje kon het weer wat eerder. En na ong een half jaar kon ik lekker zo het erf afrijden. gewoon doorzetten en probeer een gevecht met je pony uit de weg te gaan.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:50

Ik zou het zeer zeker niet opgeven! dan zal hij het een volgende keer zeker weer doen, want het heeft hem succes opgeleverd!

Veel geduld en tegen hem praten. Proberen mee uit wandelen te nemen ivp erop. Hij moet je gaan vertrouwen dat het heel normaal is om alleen het erf te verlaten. Waarschijnlijk is er nooit doorgezet met deze pony dus kun je hem het niet kwalijk nemen want hij weet niet beter.

Succes!

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:02

Helma_Amber schreef:
Die van mij is ook zo. Dan ben ik blij van; yes het lukt en een paar meter verder draait ie zich om en begint te steigeren en loopt achteruit richting de sloot. Als ik deze zomer weer naar buiten ga, ga ik eerst een paar keer samen om te kijken of die dan wel wil en als ik dan een keer alleen ga en hij doet weer raar dan pak ik hem aan.

Ja mijn paard gaat ook altijd als ze iets niet wil gewoon heel ver achter uit lopen ..bijna tegen een auto aaan ofzo ..en dan komt daar ze vriendje aan en hup dan gaan we wel hoor .. Koe

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:05

Mijn paard deed dit dus vroeger ook altijd.
Maar ze werd er gevaarlijk door.
Maakte niet uit wie je erop zette,ze liep niet alleen.

Tot ik weer een keer naar buiten wou,en er een auto aan kwam rijden.En zei net naar achter liep.Ik schrok zo.Dat is toen toch een flinke mep met de zweep had verkocht.Omdat ik niet wou dat ik tegen de auto aanreed,en ze moest van me naar voren.

Daar schrok dus dusdanig van dat ze sindsdien netjes het erf afloopt alleen.

Misschien klinkt het hard.Maar in dit geval heeft het geholpen.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:38

Vind dat je pest je knol eens een goede mep mag verkopen als ze achteruit lopen. Het kan niet de bedoeling zijn dat achteruit lopen oplevert dat ze weer naar huis mogen.

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:37

mischien als je ernaast gaat staan en dan met bijvoorbeeld iets lekkers haar van het erf lokt?? Knipoog

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:00

ieder meter is er 1, dus na elke meter uiteraard belonen!
wat een super paard is het toch, die meter! zo uitbouwen..

angelq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:32

ik ken ook zo'n paard en de eigenaaresse die zei durf jij erop want ze loop naar de sloot en gaat steigeren terwijl we met 2 paarden lopen enze werd er niet rustiger van. na sinds ik me nieuwe paardje heb kan ik de hele wereld aan:P kuch Tong uitsteken ik erop springen en ja hoor ik liet haar merken als ze dat deed ik niet bang voor was. was trouwens erachter gekomen dat haar paardje aardig door had dat als ze nog een stap zou doen de sloot in zou gaan met mij(iets minder). dus luisterde ze maar liever naar mij. ik kijk in elk geval niet naar achteren om te kijken of het zo ver is dat ze erin valt en zet me gedachten op "je zal gaan lopen zoals het moet" en nu gaat ze zonder stijgeren en gek doen vooruit lopen (best wel een beetje trots op mezelf:p )

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:49

M_nimco_ schreef:
mischien als je ernaast gaat staan en dan met bijvoorbeeld iets lekkers haar van het erf lokt?? Knipoog
'Lokken zou ik nooit doen persoonlijk.. het is een kwestie van vertrouwen krijgen. Als je gaat lokken met iets lekker gaat ie straks alleen maar het erf af als ie iets te vreten krijgt. Dat betekent weer dat bepaald gedrag hem iets oplevert.

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:51

MissStynk schreef:
M_nimco_ schreef:
'Lokken zou ik nooit doen persoonlijk.. het is een kwestie van vertrouwen krijgen. Als je gaat lokken met iets lekker gaat ie straks alleen maar het erf af als ie iets te vreten krijgt. Dat betekent weer dat bepaald gedrag hem iets oplevert.

dat kan je toch ook weer gaan afbouwen?? Knipoog

Kirr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:55

Geduld hebben, stukje verder gaan is belonen, steigeren of omdraaien is straf. Veel geduld hebben en niet opgeven want als je 1 keer opgeeft ( hebt opgegeven ) maak je het alleen maar moeilijker, dan weet je paard dat hy op die manier niet alleen weg hoeft.
Mijn paard heeft dit ook wel een tijdje gehad.
Succes Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:57

Denk dat je het misschien eerst met een ander paard er bij moet proberen Knipoog
En dan elke keer proberen alleen en als ie niet mee werkt misschien dan toch eens een klap geven met de zweep.
Elke keer als hij/zij een stukje verder gaat moet je wel even belonen.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:19

Ik denk dat je het met een ander paard erbij moet proberen, en als dat dan lukt, doe je dat een paar keer.
Daarna probeer je het alleen. Goed je benen er aan houden, en als hij dan nog steeds niet wil, geef je een prikje bij met je sporen. Desnoods zet je je sporen er een keer flink in, of je geeft een flinke lel met je dressuurzweep.
Hij neemt je gewoon in de maling, volgens mij.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:40

ik heb hetzelfde probleem.... ik werd in het begin nogal kwaad en pakte haar flink aan, maar met geduld en rust bereik je veel meer. dus gewoon teugels wat los laten en drijven, gaat ze niet en draait ze om, gewoon opnieuw proberen. en belonen wanneer ze een paar passen gaat... Knipoog maar ik weet hoe lastig het is, want op de terug weg hebben ze geen problemen

jumperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:05

kijk naar de ogen of hij/zij bang is missien heeft hij/zij bij de vorige eigenaar iets slechts meegemaakt of is je paard kopig misschien doet de ondergrond pijn aan zijn hoeven of wil hij niet gaan rijden

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:55

ik heb dat probleem ook met mijn paard, maar ik denk dat je even moet doorzetten. dus met behulp van iemand ernaast. want anders zal het je nooit lukken, en vooral niet alleen doen, want als ze richting de sloot gaat, kan een ander met een zweepje corigeren. alleen is dat toch een stuk gevaarlijker!

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:37

nou ik heb dat probleem ook maar de mijne gaat het erf wel af als er iemand bij loopt of een ander paard..

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:40

Ja , mijn pony heefd iets anders,
Als ik terug ga keren van de buitenrit, loopt tie keihard naar huis !! Knipoog Duivel

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:53

niet slaan!!! ( zoals het vele geweldige mepadvies Knipoog )
door vertrouwen op de grond op te bouwen en eerst te wandelen en dmv negeren van niet wenselijk gedrag en belonen van goed gedrag ( en dat kan al 1 heel klein stapje zijn) zorgen dat er eerst op de grond vertrouwen is, pas als dat goed gaat kun je erop gaan zitten en daar op dezelfde manier aan het werk gaan. je zult ontzettend veel geduld moeten hebben en er zeker niet vanuit moeten gaan dat dit probleem binnen 2 maanden opgelost is. maar met geduld bereik je écht heel veel, ook op de lange termijn.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:55

Kan er niet iemand naast lopen die de teugels beetpakt en meeneemt ?
Het is gewoon doorzetten !

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:14

mijn paard loopt wel als er iemand naast loopt aleen en als er een ander paard is maar niet als hij aleen met mij is