Draver kan niet in een keer terug van draf naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Draver kan niet in een keer terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:19

Hallo,

Voor een vriendin ben ik haar 4 jarige draver aan het beleren onder het zadel. Hij is echt super braaf en pakt het heel goed op maar er is 1 probleem. Hij kan niet van draf metteen terug naar stap maar doet daar tussen en paar pasjes telgang (of iets wat daar op lijkt). Ook doet hij dit af en toe als hij aan moet draven.. Ook heeft hij in draf af en toe wat moeite zijn balans goed te vinden, maar dit gaat steeds beter met veel oefenen en ik probeer hem zo min mogelijk in de weg te zitten.
Iemand specifieke tips om hem normaal van draf naar stap te krijgen?

Groetjes Hilde

orienta

Re: Draver kan niet in een keer terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:05

Zoals je zelf al zegt heeft dit puur met balans te maken.
Veel de overgangen oefenen en overgangen goed voorbereiden, eerst rustig draven en proberen echt op je zit de overgang te rijden,maar zoals ik lees weet je waar je mee bezig bent en is het gewoon oefenen oefenen oefenen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:36

Het zal inderdaad balans en onervarenheid zijn. Daartegen helpt maar een ding: oefenen. Maar niet overdrijven... geef het paard ook tijd; het is nog maar een jong paard en moet nu een heel andere lichaamshouding aannemen dan dat hij daarvoor heeft gedaan. Hij moet z'n lijf opnieuw ontwikkelen a.h.w. Longeren over balkjes leert een paard om attenter en handiger te worden in z'n lijf.

Ik heb eens een draver beleerd waarop ik in het begin alleen maar plat op kon liggen.. (wel 2 weken) Na die tijd was het goed en werd het een heel leuk rijpaardje.
Trouwens: Veel dravers kunnen telgangen. Amerikaanse dravers lopen alleen in telgang. Dus hoort ook wel bij het repertoire van een draver (ook bij sommige Friezen trouwens)

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:36

Mijn paard deed dat vroeger ook, maar door betere bespiering/balans is het probleem vanzelf opgelost. Ik heb ook een Draver trouwens. Denk dat je goed bezig bent door hem niet in de weg te zitten. Blijven oefenen denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:39

Niet te druk om maken. Mooi op eigen benen laten lopen en rustig sterker maken. Heb je al wat reactie op enkelzijdige druk? Steeds kleine stukjes even laten wijken voor je been maken 'm mooi sterk. En veel schakelen in tempo natuurlijk, maar niet TE snel achter elkaar. Zorg dat 'ie niet uit balans gehaald wordt in een poging om juist balans te vinden ;)
Balkjes draven en wat in-uitjes springen is ook prima voor z'n balans.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:15

Die van mij deed dat in het begin ook, en nu ze door blessure lang stil heeft gestaan ook weer.
Ze missen dan gewoon nog wat goede rijpaardspieren wat het moeilijk maakt balans te houden. Gewoon lekker een beetje door oefenen en de spieren de tijd geven sterker te worden. Als er wat meer spieren op zitten is het zaak om je paard goed aan de hulpen te hebben zodat ie lekker vlot aandraaft, en over de rug loopt, ook in de overgangen. Maar dat is eerst nog wat te moeilijk, hou het maar op regelmatig wat simpele dingen doen, lekker overgangen rijden balkjes draven ed. Probeer het hoofd een beetje laag te houden, of laat hem af en toe lekker even stofzuigen :) Een beetje longeren kan ook helpen spieren en balans te krijgen :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:26

Ik zou hem eerlijk gezegd een eerste instantie (vooral omdat hij nog zo jong is) heel veel longeren, eigenlijk alleen maar.. zo kun je hem leren op je stem te reageren en kan hij zijn eigen balans vinden (misschien een pessoa om hem zijn balans en mooi over zn rug te laten lopen/achter hand te gaan gebruiken?).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:44

ch_ntii123 schreef:
Ik zou hem eerlijk gezegd een eerste instantie (vooral omdat hij nog zo jong is) heel veel longeren, eigenlijk alleen maar.. zo kun je hem leren op je stem te reageren en kan hij zijn eigen balans vinden (misschien een pessoa om hem zijn balans en mooi over zn rug te laten lopen/achter hand te gaan gebruiken?).

Als harddraver heeft het paard een heel andere training gehad en daardoor een andere balans in zijn lichaam ontwikkelt. In feite moet het paard dus worden omgeschoold.
Natuurlijk daarvoor de tijd nemen, juist omdat het een jong paard is. Ik denk dat het bij het o.z. beleren van een draver belangrijk is, dat hij leert om het gewicht van de ruiter te dragen. Met alleen longeren bereik je dat niet, al helpt dat wel - mits op de juiste manier.. Dus niet alleen 'rondjes lopen' dat maakt alleen de kans op blessures groter.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:26

senna21 schreef:
ch_ntii123 schreef:

Als harddraver heeft het paard een heel andere training gehad en daardoor een andere balans in zijn lichaam ontwikkelt. In feite moet het paard dus worden omgeschoold.
Natuurlijk daarvoor de tijd nemen, juist omdat het een jong paard is. Ik denk dat het bij het o.z. beleren van een draver belangrijk is, dat hij leert om het gewicht van de ruiter te dragen. Met alleen longeren bereik je dat niet, al helpt dat wel - mits op de juiste manier.. Dus niet alleen 'rondjes lopen' dat maakt alleen de kans op blessures groter.

Ikzelf heb ook een draver, mijn paardje kon mij eerst ook niet goed dragen (vooral niet in gallop), ik heb hem toen eerst op eigen benen laten lopen, om zichzelf te kunnen dragen (ook weer in galop). Het gaat nu echt super goed, ik kan normaal draven en galloperen

Fyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 06:55

Hoi ik heb zelf ook een draver van 5 jaar oud. En met veel geduld
en blijven oefenen ben ik haar de gallop aan het aanleren. En ik merk
dat ze ook soms moeite heeft met haar balans. Ik rijd haar
met elastieken en dat gaat heel goed. IK rijd veel overgangen
stappen draven stilstaan. En blijven stilstaan, daar heeft ze wel eens
moeite mee. Ook zij loopt duidelijk telgang. En ze tolt volgens mij ook.
Blijven oefenen. :o :D das mijn motto

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:32

Is idd een balans probleem, lekker gaan rechtrichten zodat de achterhand sterker gaat worden, neem de tijd het dier is pas 4 , veel handwerk doen zodat jij zelf leert hoe de beenzetting van het paard is. dan weet je dat ook als je erop zit en kun je het achterbeen ondersteunen, maar daar is tijd voor nodig, heel veel paarden doen dit als ze net iets over het tempo gereden worden,
Stapt hij makkelijk of is die ruim en traag?
Een mooie oefening is het dier in zijn eigen tempo laten lopen , vandaar uit vertragen en dan weer terug naar zijn eigen tempo en dat alleen in stap, maar dan ook met de juiste stelling en buiging anders heb je geen controle over het achterbeen, draf is eigenlijk nog te veel gevraagd voor dit paard, als je het tenminste technisch wil bekijken, misschien wat meer grondwerk doen en handwerk, werken aan stelling en buiging om zo controle over het achterbeen te krijgen, als je dat vanaf de grond doet en leer kijken wat er gebeurd , dan ben je al een stuk wijzer als je erop gaat, ga werken aan de zijgangen, schouderbinnen en traver, dus echt de basis.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:37

Maak je zelf hier zoals anderen zeggen, geen zorgen om. Je kunt m beter juist goed voorbereiden op de overgang en deze met alle bijbehorende hulpen geven en er een halve zijde over doen, als dat je m uit alle macht wil stoppen (> overdreven voorbeeld) en dat je m daardoor juist nog meer uit balans haalt en teveel teugeldruk geeft (ook hierbij bedoel ik niet trekken, maar meer dan zou hoeven), want veel ruiters gaan zich in die gevallen teveel focussen op de teugels en vergeten dan de andere hulpen.

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:30

senna21 schreef:
ch_ntii123 schreef:

Ligt echt niet aan het feit dat het een draver is. Een draver moet gewoon de overgang van draf naar stap maken. Wat denk je dat ze anders doen in de training?
Leren van een gewicht dragen is ook onzin, dat moet elk paard.

Ik denk zeker omdat je zegt dat hij nog jong is, dat het gewoon een kwetsie is van oefenen. Dat hij niet weet hoe hij zijn benen moet plaatsen.
Als hij het echt moelijk blijft vinden kan je ook aan de hand oefenen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:21

Het is zeker geen onzin dat een draver dit juist doet, veel dravers hebben een( soms twee ) extra gangen... Telgang en tolt komt ook zeker voor bij dravers in training. Het is trouwens niet zo dat alle Amerikaanse dravers alleen in telgang lopen zoals hierboven genoemd. Wel is het zo dat Amerikaanse dravers eerder een extra gang hebben dan franse dravers.

Het is een kwestie van kracht, dravers hebben hele andere spieren, de achterhand is heel anders gebouwd en vaak moeten ze leren om een persoon te 'dragen' , vooral sterker maken dus!
Ook is telgang bij ons soms een vorm van stress, ik weet niet of hij het op bepaalde momenten vaker doet?

Ik denk dat je vooral ontspanning moet zoeken, vaak gaan ze bij ons in telgang zodra het hoofd de hoogte in gaat.... Met het hoofd ontspannen naar beneden gaat telgangen denk ik wat lastiger.

Trouwens, ik ken er hier verschillende die al 4 jaar onder het zadel zijn en nog steeds dat 'stapje' doen, dus als het over een maand niet over is is 't niet raar vrees ik :D

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 09:49

Ten eerste heeft hij niet op de baan gelopen, laat dat even duidelijk zijn. Hij is hiervoor dus nog nooit echt getraind. Hij heeft alleen met een oude man wat kleine stap buitenritjes voor een gewone recreatie kar gedaan en heeft daar misschien af en toe gedraafd.
Longeren, sturen en de stemcomando's kende hij dus al.
Hij stapt gemakkelijk, hij stapt goed door en is absoluut niet traag, ook gallopeerd hij aan de longe en los heel erg gemakkelijk en springt dan iedere keer in de goede galop aan.
Ik probeer onder het zadel veel met hem te stappen en ik doe nu veel overgangen. Ik merk duidelijk ook dat wanneer ik wat langer aan het rijden ben (20 minuten ongeveer) dat hij dan op de rechte stukken al veel beter draaft, hij draaft dan ook goed door zonder dat ik hem er heel erg voor aan hoef te sporen. Hij blijft ook steeds beter op de hoefslag lopen.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:42

Ik heb het geluk gehad van met veel dravers te werken, waaronder eigen paarden. Mijn vorig paard was eentje zonder training, mijn huidig rechtstreeks van de koers. Daarnaast ook nog ex-koersers of gewone recreatiedravers (of hoe moet ik dat noemen).
Een draver is een draver, dat is gewoon een feit. Ze worden al jarenlang gefokt om te draven, en hun galop wordt eruit gekweekt. Dravers kunnen galoperen, maar leren dit op een afschuwelijke manier aan :P Dat is een echte zatlap dan onder u. Maar zet ze in draf, en ze gaan fantastisch. De manier van lopen van dravers is ook uitzonderlijk: de stuwing komt van vanachter. Mss zelfs teveel soms. En daardoor is hun balans minder. hun voorhand heeft geen nut bij hen, en ze kunnen dit moeilijk in evenwicht brengen. Vandaar dus de moeilijke overgang naar stap.
Ik zou ook veel oefeningen doen, op een rustige manier. Veel overgangen maken. Laat hem die paar pasjes, is gewoon zijn evenwicht zoeken; Hij is nog jong, pas onder het zadel. Maar eens dit allemaal goedkomt, loopt hij net zo goed als een ander.
En eefffiejjj: ik weet niet welke training jij bedoelt, maar je wilt echt niet weten hoe dravers getraind worden, vanaf hun 15 maanden.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:32

Je zegt zelf dat je em aan het beleren bent, geeft het de tijd en ga vooral lekekr door zoals je bezig bent. een jong paard heeft tijd nodig om zijn balans te vinden.
Het paard is 4 jaar, das echt nog jong hoor! Geeft het vooral de tijd.

Succes.