Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jessy1989 schreef:met een martingaal kan een paard alleen zijn hoofd niet naar boven doen,
een voortuig is ervoor dat het zadel niet naar achter glijdt i bijv. een cross
een recht voortuig horizontaal is wel lastiger voor het paard omdat het over de schouders zit.
een voortuig in Y vorm is comfortabeler voor het paard
Marijkeeee schreef:ik heb eentje met borstuig met elastiek, heb ik gedaan omdat ik het mooi vond
maar ik vind elastiek wel fijner dan leer.
karijn schreef:Oke, dan zou ik voor die gecombineerde gaan. Maar je kan ook de martingaal met een riempje aan je zadel vast maken, scheelt je weer de nodige kosten voor het aanschaffen van zo'n borsttuig.
Emaartje schreef:nou het gaat mij erom dat de martingaal om de als zit nog wel eens over hget hoofd wil gaan met buitenrit als je pauze hebt ofzo..9 met gras eten)
Romkabouter schreef:Heb je die martingaal echt nodig?
9 van de 10 keer doet die martingaal toch niets
Marije_jiplover schreef:Romkabouter schreef:Heb je die martingaal echt nodig?
9 van de 10 keer doet die martingaal toch niets
Sterker nog 99% van de tijd dat ik buitenrijdt, doet de martingaal bij mijn paard niks. Maar die ene keer dat hij zich wel druk maakt, ben ik altijd weer blij dat ik hem er toch aan heb zitten.
Als ik een keertje zonder ga, weet ik meestal tijdens die rit weer, waarom ik hem er toch altijd aan hang.
Terwijl ik het overgrote deel van mijn buitenrit met een lange teugel rijd, dus dan doet de martingaal inderdaad niks.