Ik heb met rijden vooral het probleem dat ik mijn benen niet zo goed stil kan houden. Heeft iemand hier een tip voor, want mijn paard wordt er nogal kriegel van. Ik wil dit graag verhelpen. Ik weet niet of dat gewoon spierbeheersing is of dat er misschien een trucje voor is.
Binky18
Geplaatst: 19-06-09 19:26
je hebt tegenwoordig van die dingen die je aan je singel vanst maakt en aan je beugels voor een stillere beenligging, heb dr zelf geen ervaring mee!
Kijk ook eens naar je zadel: zit jij er wel goed in.. heb zelf een zadel gehad die wel passend was voor het paard, maar niet voor mij, was net zo'n duikelaartje en m'n benen kreeg ik ook niet stil.. heb nu een (dressuur)zadel met stevige wrongen en m'n benen liggen nu een stuk stiller..
kleinvosje
Geplaatst: 19-06-09 20:34
Gaa met je schoenen aan zonder zadel rijden, en goed je been af laten hangen. Vind je helemaal zonder iets onder je billen te spannend, zou je een barebackpad kunnen gebruiken, zonder beugels. Je paard wordt er kriegel van, dat betekent dat je teveel spierspanning in je benen hebt, voornamelijk in je bovenbenen. Je beugels zouden ook de verkeerde maat kunnen hebben. Bij te lange beugels heb je niet genoeg steun en zwabbert je onderbeen teveel.
Vaak komt een onrustige beenhouding door een ongebalanceert bekken. Je bekken kan verticaal uit balans zijn (voor/achter), lateraal (links/recht) of een rotatie hebben, waardoor je benen raar doen. Soms is het bekken wel in orde, maar is er veel spierspanning in de benen en de heup, waardoor je niet goed kunt bewegen.
Verschillende problemen vereisen een verschillende aanpak. Ik kan uit je verhaal zo niet opmaken wat het probleem is en wil je daarom ook geen concrete aanwijzingen en tips geven: een verkeerde beweging of oefening kan makkelijk leiden tot een blessure of pijn.
Je kunt voor meer informatie kijken op de website uit mijn onderschrift.
probeer te voelen of je je dijbenen aanspant tijdens het rijden. Kun je je hand tussen je dijbeen doen als je draaft en doorzit? Dat zou wel moeten, want als je je dijbeen ontspant, kun je je onderbeen stil houden (licht aangespannen). Als je met je dijbenen klemt, gaan je onderbenen zwaaien...
Ik heb er ook soms last van, al is het niet zo erg bij mij. Als ik er aandacht aan geef dan gaat het wel weer, beugellengte is erg belangrijk, als mijn beugels telang zijn dan merk ik dat direct aan het 'beenzwabberen'. Ook je zadel kan de oorzaak zijn, ik heb het veel erger bij een veelzijdigheidszadel dan bij een dressuurzadel! Ook je algemene houding kan bijdragen tot het al dan niet stilhouden van de benen.
Ik kan het voor een groot deel oplossen door aandacht eraan te besteden, denk eraan en druk je hakken goed uit en tenen naar binnen. Dit helpt voor mij, maar misschien niet voor jou... hopen van wel
www.equimatch.nl heeft volgens mij wel van die riempjes die je aan je stijgbeugel kan vastmaken!
Alicia2u
Geplaatst: 21-06-09 13:16
wittedirk schreef:
http://www.equimatch.nl heeft volgens mij wel van die riempjes die je aan je stijgbeugel kan vastmaken!
Nooit doen! Dit is levensgevaarlijk, bovendien leer je er niet beter van zitten. Je wordt afhankelijk van de riempjes en zodra ze eraf gaan weet je vaak nog niet hoe je je benen stil moet houden. Je kunt beter een paar goede zitlesen nemen om bewust te worden van je lijf.
wow, dat zijn heel veel tips in een dag:o ik durf op mijn paard wel zonder zadel erop te zitten en stappen, maar draven niet. Daar is ze nog te jong voor. Wel merk ik idd dat als ik let op de houding van mijn voeten, dat ze dan stiller blijven. Het zadel is inderdaad niet helemaal geweldig voor mij, het is een euroriding, zit heel lekker, maar ik heb te weinig steun voor mijn benen. Ik merk wel, dat als ik me helemaal ontspan, dat mijn benen dan juist meer gaan zwabberen. Aan die riempjes ga ik niet beginnen, want dat vind ik levensgevaarlijk. Denk niet dat het helemaal aan mijn evenwicht ligt, want mijn paard kan uit het niets anderhalve meter de lucht in springen, maar dan val ik er niet af, dus daar zal het niet aan liggen denk ik. (oefening baart kunst:P mijn vorige paard heeft me wat zitten blijven betreft heel veel geleerd:P) in ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties. hier kan ik wel wat mee.
Stille benen (en handen/armen) komen inderdaad vanuit je bekkenregio. Je stabiliteit in het zadel haal je uit (het onderste gedeelte van) je bovenlichaam. Als je dat lukt, is meestal het stilhouden van je been niet zo moeilijk meer.
Zonder zadel rijden vind ik eigenlijk helemaal geen oplossing. Vaak ga je zonder zadel alleen maar een beetje achterover hangen om je balans te bewaren. Op dezelfde manier wordt bij zitles meestal aan rijden zonder beugels gedacht maar daar heeft lang niet iedereen baat bij.
In een goede zitles leer je ervaren welke houding je aan moet nemen op je paard en welke spiergroepen je gebruikt om dat voor elkaar te krijgen.