Beenprobleem (m.n. in draf)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sleis

Beenprobleem (m.n. in draf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:20

Dag allemaal,

Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn beenligging in draf en zo langzamerhand begin ik me er nogal aan te ergeren. Al een tijdje valt het me op in de spiegelende ramen bij de bak dat ik mijn hakken op de een of andere manier niet goed meer (kan) uitdruk(ken) als ik lichtrij. Stap, galop en draf doorzitten heb ik er geen moeite mee, maar als ik lichtrij heb ik een beetje het gevoel/beeld dat ik wat op mijn tenen moet gaan staan. Ik ben zelf vrij lang (1.80) en mijn voornaamste bijrijpaard is 1.70, maar heel erg lang zit ik volgens mij niet. Als ik heel kort ga zitten heb ik wel het idee dat het hakken-optrek-probleem minder wordt, maar voor mijn gevoel zit ik dan echt als een springruiter, krijg ik last van mijn enkels en ga ik weer allemaal andere fouten in mijn houding maken. Als ik aan het rijden ben en ik kijk omlaag, naar mijn voet, lijkt het ook echt van bovenaf of ik op mijn teen ga staan, terwijl ik niet eens zo lang zit volgens mij. Als ik mijn been nu, zittend op een stoel, recht voor me uitstrek, en mijn voet dan op en neer beweeg, zo ziet het er een beetje uit, maar dan nog minder stabiel ;)

Het tweede probleem is dat ik nogal wiebelbenen heb. Hier kwam ik onlangs achter door een filmpje (wat ik door het abnormale bestandformaat natuurlijk nergens kan plaatsen ;)). Zeg maar wat je wel vaker ziet, dat het met lichtrijden lijkt of je iedere pas aandrijft omdat je benen heen en weer gaan, terwijl je helemaal niet aandrijft (of dat in ieder geval niet wil). Het ziet er slordig en rommelig en onrustig uit en als ik mijn paard was zou ik er denk ik gek van worden. Bij de eigenaresse en de andere ex-bijrijder zie ik dit ook een beetje. Nu zit mijn bijrijpaardje niet echt lekker in draf, zeg maar zacht gezegd voor geen meter, hij veert nogal en maakt grote passen, maar dat zou geen excuus moeten zijn. Ik heb het filmpje even bestudeerd en het is net of ik iedere keer, vlak voordat ik ga zitten of op het moment dat ik ga zitten, een soort schopje (ietsje naar achteren en opgetrokken omhoog ook) geef. Of dat echt zo is, of dat het zo lijkt omdat mijn been juist naar voren gaat als ik ga staan, kan ik helaas niet zien (en dus ook niet laten zien). Het is ook net of die beweging van mijn achterbeen net even achterloopt/later komt dan de beweging van het staan-zit van de rest van mijn lichaam. Als ik lichtrij is mijn hak daarbij niet uitgedrukt, als ik doorzit is hij dat wel. Dan heb ik ook dezelfde soort wannabe-aandrijf beweging, maar dan meer in ritme met de rest van mijn lichaam. Zonder beugels is mijn beenligging doorzittend volgens mij wel beter (lichtrijden nog niet geprobeerd).

Snappen jullie het nog? :+

Ik moet er ook nog bij zeggen dat ik helemaal niet wild ben van mijn houding. In galop en draf lichtrijden leun ik wat te ver naar voren, in draf doorzitten leun ik veel te ver achteruit omdat ik moeite heb met uitzitten. Daarnaast mag ik veel rechterop zitten, soms bol ik mijn rug een beetje als ik erg ontspannen ben, hier probeer ik aan te werken. Ik heb altijd moeite met de houding van mijn handen (vroeger te laag, met gestrekte ellebogen, nu te hoog, als overcompensatie), ik hou ze te ver uit elkaar en zit vaak met mijn ellebogen te ver naast/achter mijn lichaam, dus te lange teugels, maar anders heb ik weer het gevoel dat mijn ellebogen te gestrekt zijn. Misschien dat mijn beenprobleem voortkomt uit een/meerdere van deze dingen?

Nu is mijn vraag: kunnen deze twee dingen met elkaar te maken hebben en vooral: wat kan ik eraan doen?? Ik zou dolgraag zien dat mijn beenligging rustiger wordt, er zijn zat mensen die het wel kunnen, dus in theorie moet ik het dan ook kunnen leren, toch? Moet ik mijn onderbeen meer tegen het paard aanhouden? Meer er vanaf? Beugels langer/korter? Op de een of andere manier meer gaan doen met mijn knieen en bovenbenen of juist niet?

Nog even wat achtergrondinfo:
Ik rij nu inmiddels een jaar of 12, heb tot een paar maanden terug altijd manegeles gehad. Was zelf altijd zeer tevreden over de lessen, vooral de laatste negen jaar, maar nooit iets gehoord over mijn benen. Momenteel rijd ik twee particuliere paarden, waarvan er eentje heel makkelijk zit en een heel moeilijk. Ik rij altijd met dressuurzadels met flinke opvulling onder de zweetbladen bij de knieen (Hulsebos, Anky) en bij voorkeur met broeken met een leren zitvlak omdat ik anders zo ga schuiven. Volgens mij meestal rechte beugelblokjes, geen schuine. Ik rij met jodphurs en zachte gladde chaps, geen gaithers. Zonder chaps heb ik helemaal het gevoel dat ik alle kanten op wiebel. Ik heb geen laarzen, misschien dat dat ook meespeelt?

Nou hopelijk kan iemand mijn wazige verhaal ontcijferen en heeft iemand de gouden tip!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:42

ik denk qua het wiebelen met je benen dat dat ook kan komen door je chaps omdat ze glad zijn... als ik alleen met jodphurs rijd (doe ik bijna nooit) dan bewegen mijn benen ook alle kanten op dus ik denk dat laarzen toch beter zijn... en ik hield mijn ellebogen in het begin nooit stil nu heb ik geleerd om mijn ellebogen in mijn zij te prikken en ze daar te houden en mijn handen rechtop (je moet je duim omhoog kunnen steken) en je handen laag houden... dat heeft mijn zit heel erg verbeterd en ik heb een erg holle rug dus ik moet met licht rijden wat naar voren opstaan dan is mijn rug recht en ook heb ik geleerd mijn bekken te kantelen maar het probleem met je benen kan ik jammer genoeg niet oplossen want zulk verstand heb ik niet want ik kan ook nog niet mijn benen helemaal stil houden :P
ik hoop dat je hier wat aan hebt... :)

jjessica12

Re: Beenprobleem (m.n. in draf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:12

Ik herken het wel een beetje. Als je met chaps rijdt is dat volgens mij sowieso sneller! Met laarzen zou dat probleem al minder moeten zijn. En heb je ooit gekeken of het misschien aan de lengte van je beugels kan liggen? Misschien zijn die wel wat lang waardoor je moeilijk uit je zadel komt en daarom gaat wiebelen?

Sleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:32

Dank voor jullie reacties! Ik zal ze voor de vorm wel eens een gaatje korter doen, maar zo lang zit ik volgens mij al niet... de eigenaresse van het grote paard heeft trouwens Ariat chaps met suede aan de binnenkant, misschien dat dat je been wat stiller houdt omdat suede wat stroever is dan glad leer?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:57

Komt zeer waarschijnlijk door je chaps. Ik heb er ook last van. Als ik met mijn leren laarzen rij, dan druk ik mijn hakken wel wat naar beneden uit. Maar als ik met mijn chaps rij (ook van die zachte lederen) dan trek ik in draf mijn hakken op, net als bij jou vooral met lichtrijden.