afstand tussen een "lijntje" en een dubbel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

afstand tussen een "lijntje" en een dubbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 06:20

hooi,

ik wouw laatst een lijntje en dubbel gaan springen met mijn paard van 1.60m maar ik had geen idee hoe veel meter er tussen de hindernissen moet staan als je een lijntje rijd en als je een dubbel rijd. dus kan iemand mij dat vertellen (A) ?

gr nina

(oja als het topic niet goed staat graag even temmen ik had nl geen idee waar het moest staan)

Lielle

Re: afstand tussen een "lijntje" en een dubbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 06:25

iig niet op HAR natuurlijk Knipoog Heb je al in de wiki gekeken?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:10

HAR-->RT-P

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:19

je telt gemiddeld 3 meter per gallopsprong.
Dus bij een in-uitje doe je er drie meter tussen, wil je dat je paard 1 galloppas maakt tussen de hindernissen neem je ongeveer 6 meter. enzovoort.
Let wel dit zijn gemiddelden, om voor jou paard een goede afstand te krijgen kun je het beste met gallopbalkjes het uitproberen.
succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:39

en daarom ga ik dus de tip om in de wiki te kijken, want met deze afstand in een dubbel verongeluk je met een groot paard, als je vanuit de galop inkomt.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:23

Ik zou idd ff zoeken in de wiki..

De galopsprong van een paard dekt zo`n 3 - 3,5 m, afankelijk van de grootte en beweging van het paard.
Daarbij tel je bij elke hindernis ca 1,5 meter voor de afzet en de landing. dan kom je bij een lijntje met een galopsrong op ca. 7.50 m.
Dan hangt het er ook nag vanaf wat voor hindernissen er staan, oxers, steiltjes, hoog, laag, want dan zijn de afzet en landings afstand groter of kleiner.

Wees hier aub voorzichtig mee, en vraag iemand die er verstand van heeft je te helpen met het opzetten
van lijntjes. Zoals lielle zegt, kan het met een groot paard in een lijntje op afstand van 6 mtr goed fout gaan!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:32

Ik kan niet precies vinden wat voor een lijntje je wil rijden?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:48

Citaat:
Daarbij tel je bij elke hindernis ca 1,5 meter voor de afzet en de landing. dan kom je bij een lijntje met een galopsrong op ca. 7.50 m.

Nu ben ik even de tel kwijt.
Stel je springt eerst een kruisje, dus landing 1,5 meter, dan een galopsprong 3,5 en afzet voor een steiltje 1,5 kom ik uit op 6,5 meter. Ik heb t nu alleen over de ruimte tussen de sprong.

off-topic = Bij ons gaat t om een paard v 1.62 dat moet leren niet als een dolle op de hindernis aan te trekken en door te racen
naar de volgende. Het zijn dus lage simpele hindernisjes v rond de 0.90 cm.
Met 1 kruisje springen gaat t prima nu, dus wilden we een lijntje proberen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:56

Die 3 tot 3,5 meter klopt wel, vanaf zeg maar 1 galopsprong. Een dubbelsprong in het B paarden staat idd op 7.20, voor iedere volgende galopsprong komt er 3 tot 3,5 meter bij. 2 galopsprongen is 10.50 m in het parcours, 3 galopsprongen 14 m, 4 galopsprongen 17,5 meter.

Maar als je thuis aan het oefenen bent ligt het genuanceeerder. Een dubbelsprong van 2 lage kruisjes uit draf, zet ik voor mijn paard op niet meer dan 6 meter; maar kom je uit galop en staat het rond de 80 cm, gaat het alweer richting de 7 meter. Verder hanbt het er vanaf of je paard juist groot wil afzetten of dat je hem wil leren rekken op een sprong. Kortom, er is geen eenduidig antwoord, en ik kan je het meeste aanraden om er een ervaren springruiter bij te vragen.

Ik zou overigens het trekken eerder op een andere manier aanpakken. Zet een stukje naast de middellijn twee hindernissen neer, onder een hoek van 45 graden met die middellijn, en zo'n 12 meter vanaf de korte zijde. Wend dan af bij A, in draf of galop en rijd recht naar C toe, tussen de hindernissen door, + hoefslag volgen. Als dat rustig gaat, wend je weer af, maar spring je de linkerhindernis en weer hoefslag volgen (op de andere hand dus). Weer afwenden en dan weer rechtdoor rijden, dan eens de rechterhindernis springen, kortom zorgen dat hij blijft wachten op wat jij besluit.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:56

Dank je Lielle!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:42

bedankt voor de andwoorden !

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:22

kom je uit draf in bv kruisje - stijltje doe je bv 9 meter ongeveer voor 2 galopsprongen omdat je uit draf komt. kom je uit galop kom je op 10 meter en een beetje, 10,20 ongeveer.
dubbel met 1 galopsprong is ongeveer 7,20m
in uitjes, gewoon 3 meter ertussen,
drafbalk voor de hindernis 2 tot 2,5m voor en achter de hindernis
galop balk 3 tot 3,5 m voor en achter de hindernis
boekje parcoursbouw en springtraining staan ook vele afstanden in