sterker worden in de achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PonyDakota

sterker worden in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:36

Hoe kan je de achterhand sterker maken? Dakota is nu vier jaar en weet volgens mij soms niet waar ze haar achterbenen moet neerzetten. Ze loopt soms te zwabberen en heb ook het idee dat ze soms struikeld ofzo met de achterbenen. Misschien loopt ze gewoon niet op te letten. Ze loopt ook wel wijdbeens, maar dat is wel normaal voor een draver.

Sisco4life

Re: sterker worden in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:41

Heel simpel: veel actieve overgangen rijden
(was het maar "zo simpel", ik merk dat een actieve overgang behoorlijk wat training en inspanning vergt)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:57

Je zou kunnen rechtrichten aan de hand, schouderbinnen en traver zijn heel goeie oefeningen om het achterbeen sterk soepel en buigzaam te maken,
Ik werk volgens de methode van Branderup , je zou eens kunnen kijken op www.paardenbegrijpen.nl
Staan een hoop handige tips over het goed technisch en vooral heel vriendelijk trainen van paarden.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:58

veel overgangen en tempowisselingen. verder balkjes draven en langere rechte stukken (buiten dus) galloperen.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:46

Alvast bedankt voor de tips. Overgangen rijden ben ik mee bezig. Schouder binnen en traver ga ik proberen. Vandaag lag er een lange rij balkjes in de bak. wel een stuk of 8 ofzo en mijn bijrijder heeft dat met haar gereden en dat ging goed. Het rechte stuk buiten galoperen gaat nu niet lukken. Het lange stuk waar ik dat wel eens deed is drassig of bevroren. Morgen ga ik in de les eens schouder binnen en traver proberen. (ik dacht vroeger als jonge ruiter dat traver gewoon schouder buiten was :o )

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:19

Probeer in de overgangen ook het paard op de achterhand te houden he ;). Want veel mensen gaan in een overgang naar voren toch de fout in om het paard op de voorhand te laten lopen. Dus als jou paard daarin snel op de voorhanf gaat lopen, of achter zijn benen niet goed eronder zet dan help het ook om een paar passen naar voren te gaan en gelijk weer terug ect ect.
Hopelijk heb je er iets aan.
Veel succes

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:24

Longeren met een pessoa.. Omdat er iets over de kont heen ' hangt' worden de achterbenen geactiveerd om een betere overstap te maken.. Vraag wel iemand om je hierbij te helpen.. Het is voor (zeker jonge) paarden erg zwaar en moeilijk (zeker als ze nog niet echt op hun eigen benen lopen).

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:41

Houd het hoofd hoog. Als hij zijn hoofd laag houd, gaat ie meer op de voorhand lopen en kan hij gaan hangen in je hand. Combineer dit inderdaad met veel overgangen etc. wat hier boven is gezegd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:59

hier zijn al veel topics over en telkens komt het op het zelfde neer. De achterhand activeren door actief schijn en echte overgangen te rijden, veel voltes, grote voltes spiraalsgewijs verkleinen en weer vergroten, slangenvoltes waarbij je op tijdens het omstellen telkens enkele passen "terug rijdt" Wijken, schouderbinnen, travers,... zijn ook goede oefeningen om de achterhand meer onder te brengen, maar hiervoor moet een paard al iets verder in z'n opleiding zijn. 't heeft weinig zin dat je het paard deze oefeningen laat uitvoeren met de neus in de lucht en rug weggedrukt. Op deze manier komen die achterbenen er nooit goed onder, hetzelfde geldt voor controgalop, dit is een zeer verzamelende oefeninge waarbij het binnenachterbeen goed MOET ondertreden, maar een jong "slap" paard KAN dit gewoonweg nog niet, dus moet je met enkele sprongen/keer opbouwen.
verder is balkjes draven ook een goeie, ook hierbij overgangen, in darf over het eerste balkje, halthouden, terug aandraven enz.
longeren aan de pessoa, kan ook ondersteunend werken, dan kan het paard goed over de rug leren lopen zonder ruitergewicht en eerst z'n eigen balans vinden. ook hier langzaam opbouwen, je wil geen stijf paard hebben dat niet langer voor jou wil werken, omdat je het spierpijn bezorgd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:05

Aan alle tips die al gegeven zijn zou ik nog willen toevoegen: af en toe een paar pasjes achterwaarts rijden :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:13

idd, die vergeet ik altijd, maar eerst zien dat je paard genoeg voorwaarts is ingesteld en dat het begrijpt wat je bedoeld, anders wordt het gewoon een grote klucht, waarbij je meer aan je teugels zit te trekken dan de bedoeling is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:17

Achterwaarts rijd je ook voorwaarts, het paard moet voorwaarts zijn, ook wanneer hij achteruit loopt :) Voorwaarts zit in het hoofd, niet in de voeten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:20

nee da's waar, maar ik stond er vroeger niet bij stil en denk dat er dan nog wel mensen zijn zoals ik die zitten te klungelen met het achterwaarts gaan terwijl ze het eerst voorwaarts moeten aanpakken.
't is een werled van verschil een "voorwaarts ingesteld paard" vragen achterwaarts te gaan dan een paard dat eigenlijk niet gemotiveerd is om vooruit te lopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:23

@sisco4life: Wat je zegt, was het maar zo simpel. :+

Idd overgangen, zijgangen, pessoa. Wat ik zelf ook nog doe:

Schoudervoor op de volte, gewoon in stap. Even lastig, maar ik gebruik het bijv. ook om even het binnen-achterbeen te activeren.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:16

Meer valt er inderdaad niet te zeggen: Erg veel oefenen, overgangen rijden, balkjes stappen/draven, in-uitjes springen etc :)

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:48

Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga er lekker mee aan de slag. Ik ben ook van plan om priveles te gaan nemen.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:58

Succes tips al gegeven boven. Ik heb ook een draver en priveles heeft heel veel geholpen. Weet niet waar je woont want ken daar wel een goede voor uit omg tilburg.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:08

Heel erg veel succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:22

Veel succes TS, wanneer heb je de eerste les? :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:35

Ik zou eerst lekker rechtuit rijden, overgangen maken om zo zijn achterhand wat sterker te maken. Verder heel veel naar de onstpanning werken, neusje richting de grond, maar wel met geactiveerd achterbeen. Kan je ook op de volte doen, zo kan je voorzichtig wat buiging meenemen.
Hij moet wel redelijk stabiel lopen (niet zwabberend) voordat je met de zijgangen begint.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:20

Juist de zijgangen zijn heel belangrijk om het paard sterk in zijn achterhand en recht gericht te krijgen te krijgen, die horen bij een basis opleiding.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 12:25

draver170 schreef:
Succes tips al gegeven boven. Ik heb ook een draver en priveles heeft heel veel geholpen. Weet niet waar je woont want ken daar wel een goede voor uit omg tilburg.

Ik woon in Kampen (Overijssel). Dat is dus te ver weg.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:30

midgie schreef:
Juist de zijgangen zijn heel belangrijk om het paard sterk in zijn achterhand en recht gericht te krijgen te krijgen, die horen bij een basis opleiding.

Ja maar een paard wat echt zwabbert nog zou toch eerst op zijn eigen benen lekker vooruit kunnen moeten lopen. Vervolgens ga je beoordelen welke zijgangen het nuttigste zijn bij het rechtrichten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:08

Als je zorgt dat je paard sterk genoeg is voor je erop gaat zwabbere ze niet, wij zijn op stal bezig met 3 jongen paarden zadelmak te maken, die hebben het nodige voorwerk gehad en lopen heel zelfverzekerd weg zonder te zwabbere, die hebben ze zijgangen al onder de knie en moet zeggen dat het enorm goed werkt om je paard eerst sterker in de achterhand te maken eer je erop gaat, zodat ze al heel goed naar het zwaartepunt weten te stappen.

sietske_drop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:23

veel overgangen en tempowisselingen maken :)
balkjes draven kan ook helpen om de achterhand te stimuleren