Training van de achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveEvelien

Training van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 00:48

Hallo!

Wat zijn de beste oefeningen om de achterhand te versterken, en 'm dan ook onder de massa te krijgen?
Mijn pony loopt heel erg op de voorhand, en daar moet toch verandering in komen.
Ik rij nu heel veel overgangen en schijnovergangen. Maar meer weet ik ook echt niet :+

Er zullen vast meerdere topics over bestaan, maar ik kon ze niet zo goed vinden.
Bedankt!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:52

Je post komt een beetje op me over of je dit 'effe' wilt gaan doen. Mijn tip: Vooral niet denken dat dat van de ene op de andere dag gebeurt. Pak het Skala er maar eens bij. Gaat je jaren kosten om het evenwicht van voornamelijk op de voorhand naar de achterhand te krijgen.
Intussen zijn overgangen en schijnovergangen een goed hulpmiddel, evenals wendingen. Mits alledrie op de correcte manier gereden natuurlijk.

ILoveEvelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 01:08

Bedankt voor de reactie,
Er zit natuurlijk een verschil tussen op de achterhand krijgen en de achterhand er meer onder krijgen.
Die laatste bedoelde ik, maar ik heb het inderdaad allebei gezegd.
Wat ik vooral wil is een actievere achterhand maar ik heb het niet heel handig op geschreven.

Ik ben er trouwens wel al een tijdje mee bezig, het wil alleen nog niet echt lukken. Vandaar dat ik hier tips vroeg ;)

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:24

Balkjes lopen en inderdaad veel overgangen. Wat ook een mooie manier is, SV, SBW en travers aan de hand en later onder het zadel. En denk aan je tempo, niet te hard, je paard moet je leren dragen niet stuwen (wat helaas heel vaak gebeurd).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:53

In aanvulling op de oefeningen hierboven is achterwaarts gaan ook een goede oefening om de achterhand te versterken.
Afhankelijk van het kunnen van je paard de afstand steeds vergroten. Hoeft ook niet in een rechte lijn, je kunt ook figuren achterwaarts rijden.
Zorg er dan wel voor dat je paard met z'n hoofd niet teveel zakt. Ietsje hoger dan 'gewoonlijk' is beter voor de oefening van de spieren.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:56

Rumpleteaser schreef:
Hoeft ook niet in een rechte lijn, je kunt ook figuren achterwaarts rijden.

Dat lijkt me geen slimme tip. Vooral als het paard achterwaarts nog niet correct en netjes over de rug beheerst.
Eerst leren om je paard recht achterwaarts te gaan, ik zou sowieso nooit mijn paard leren in figuren achterwaarts te gaan omdat ik daar de meerwaarde niet van snap.
Maar jij hebt er ongetwijfeld een goede reden voor.

Voor de TS:
Als ik jou was zou ik veel overgangen rijden, schakelen, wijken, etc.
En vooral zorgen dat je achterop blijft zitten en jezelf niet naar voren laat duwen.
Je paard moet leren dat hij jouw gewicht moet dragen van achteren.

Anoniem

Re: Training van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:48

Veel schijnovergangen rijden en tempowisselingen.
Als je schouderbinnenwaarts kan: vaak doen, en ook daarin overgangen maken. Succes!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:56

ik ben op dit moment ook bezig mijn bijrijdmerrie wat sterker te maken van achter. wat ik heel fijn vind werken zijn korte overgangen stap-draf-stap-draf-stap-draf, maar ook draf-galop-draf-galop. en natuurlijk kan je dat varieren zoals je wilt. punt is dat je steeds maar enkele passen in een gang blijft en nooit langer dan een halve baan. zo krijg ik die van mij wakker en alert, gaat ze snel op de hulpen reageren en ontspant ze ook (tkan nogal een heethoofd zijn, maar als ze weet wat ze moet doen, en je vraagt het haar keer op keer dus dan is het wel duidelijk, dan kalmeert ze weer). als ik dit doe mek ik al snel een verbetering in haar houding en hoe ze vertrekt en weer terugkomt.
je kan natuurlijk op elk moment even een ander figuur inzetten of een lang teugeltje geven. ik merk dat het voor die van mij zowel lichamelijk als mentaal heel inspannend is, pauzes tussendoor zijn heel fijn.
ik doe dit op aanraden van mijn instructrice en hoewel er nog veeeeel verbetering mogelijk is ben ik er vanmorgen achtergekomen dat haar kracht in voornamelijk de galop, vele malen beter is dan toen we begonnen. en dat is toch een fijn gevoel :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:29

Idd rechtricht oefeningen zoals schouderbinnen en traver oefenen, dat kun je aan de hand ook heel goed aanleren.
Werken aan de enkelen lijn met kaptoom zodat je heel goed met het binnen been aan de gang kan,
Ook heel bewust van je eigen houding worden, hoe verzamel je je paard onder jou zit.
Op .paardenbegrijpen.nl staan veel tips en oefeningen om je paard soepel en sterk in de achterhand te maken.

ILoveEvelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 22:30

Appieee schreef:
Rumpleteaser schreef:

Dat lijkt me geen slimme tip. Vooral als het paard achterwaarts nog niet correct en netjes over de rug beheerst.
Eerst leren om je paard recht achterwaarts te gaan, ik zou sowieso nooit mijn paard leren in figuren achterwaarts te gaan omdat ik daar de meerwaarde niet van snap.

Dit is voor inderdaad mij nog niet mogelijk, voor mijn pony is achteruit heel moeilijk, dus ga ik niet meteen figuren achteruit rijden.

SV, kan ze onder het zadel, travers ook(als het aan haar ligt, loopt ze altijd travers :+ ), maar SB wordt nog even lastig, dus dat gaan we eerst rustig aan de hand oefenen

@abeltje_xx: De overgangen vind ik een goed idee, maar na hoe lang las jij dan een pauze in? ik neem aan dat dat per paard verschilt, maar dan heb ik een beetje een richtlijn

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:31

indd zo ben ik oko begonnen, en de achterhand van mijn paard was ook niet echt sterk en vergat ze regelmatig mee te nemen, maar ook met mijn instructrice gaan oefenen en ik de3ed altijd, lange zijdes draf, korte zijdes stap, en zo een paar keer en dan nog paar keer halthouden etc, en dan was die van mijn ook weer wakker, is in het begigin beetje slaapkop moet je eerst effe wakker maken voodat je aan het werk kan gaan,
en indd ik merk het oko heel erg, haar achterhand was niet sterk en dan ging ze heel hard galopperen omdat ze de spieren niet had om rustig in die verzamelde galop te blijven, en nu is dat al heel erg vebeterd ze kan gewoon een verzamelde galopje rijden, en nog nageefelijk ook.
dus gewoon veel oefenen en oefenen en nog meer oefenen
abeltje_xx schreef:
ik ben op dit moment ook bezig mijn bijrijdmerrie wat sterker te maken van achter. wat ik heel fijn vind werken zijn korte overgangen stap-draf-stap-draf-stap-draf, maar ook draf-galop-draf-galop. en natuurlijk kan je dat varieren zoals je wilt. punt is dat je steeds maar enkele passen in een gang blijft en nooit langer dan een halve baan. zo krijg ik die van mij wakker en alert, gaat ze snel op de hulpen reageren en ontspant ze ook (tkan nogal een heethoofd zijn, maar als ze weet wat ze moet doen, en je vraagt het haar keer op keer dus dan is het wel duidelijk, dan kalmeert ze weer). als ik dit doe mek ik al snel een verbetering in haar houding en hoe ze vertrekt en weer terugkomt.
je kan natuurlijk op elk moment even een ander figuur inzetten of een lang teugeltje geven. ik merk dat het voor die van mij zowel lichamelijk als mentaal heel inspannend is, pauzes tussendoor zijn heel fijn.
ik doe dit op aanraden van mijn instructrice en hoewel er nog veeeeel verbetering mogelijk is ben ik er vanmorgen achtergekomen dat haar kracht in voornamelijk de galop, vele malen beter is dan toen we begonnen. en dat is toch een fijn gevoel :)

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:36

inderdaad is het belangrijk om veel schijnovergangen en overgangen te rijden.
ook moet je veel van achter naar voren rijden.
dus goed actief maken en dan van voren weer opvangen.
ik heb geleerd om mijn handen ook goed boven de schoft te houden.
dan kun je het beter opvangen.
eventueel willen oefeningen als een traver en schouderbinnenwaarts ook wel helpen.
maar dit geldt absoluut niet voor alle paarden!
misschien moet je eens overleggen met je instructeur wat die ervan vindt?
deze tips kreeg ik namelijk voor mijn voorhandvaller bijrijdpaard. :P
ook raadde mijn instructeur aan met sporen te gaan rijden.
dit geeft meer verfijning van de hulpen. ;)
maar ook dit is verschillend per paard.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:44

wolfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:21

Rechtrichten!
kleine voltes rijden je brengt je binnenhand goed in contact en aan je buitenhand geef je de lengte

iris_arts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:38

Ik heb het zelfde probleem!
Wat ik probeer te doen is , hem iets meer ruimte voor te geven en met mijn benen bij te drijven,
elke keer als ze terug valt bij drijven, op het begin zal ze dan waarschijnlijk hard gaan lopen maar ze gebruikt wel haar achterhand, na een tijdje kun je het tempo dan weer terug brengen, ook probeer ik om veel middendraf te doen!

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:34

Balkjes lopen en (schijn)overgangen rijden. Vooral van stap naar draf of van halt naar draf

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:28

ik vind balkjes lopen aan de hand altijd erg goed werken

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:10

Balkjes lopen, tempowisselingen, schijnovergangen. overgangen stap - galop, allemaal oefeningen voor de achterhand!

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:48

Ik had dit ook een beetje, ik moest veel schakelen. Middendraf, draf, bijna overgang naar stap en dan oplaatste nippertje toch weer draven etc. Werkt wel maar gaat niet van de 1 op andere dag..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:06

maaikeew1 schreef:
.
eventueel willen oefeningen als een traver en schouderbinnenwaarts ook wel helpen.
maar dit geldt absoluut niet voor alle paarden!
.

Dit zijn juist de basis oefeningen om de achterhand te trainen, deze oefeningen zijn dus goed voor elk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:51

Kijk dit filmpje eens:

en

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:54

inderdaad veel overgangen en schijnovergangen.
maar ik zou ook zo af en toe een sprongetje mee maken. daar worden ze lekker los van in het hele lichaam en train je ook meteen zijn achterhand. heb je in bos een beetje heuvelachtig gebied? heuveltjes omhoog stappen traint ook de achterhand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:04

Het achterwaarts figuren rijden is idd een manier om te checken of je paard alle hulpen gewillig en bereidvol wil uitvoeren.
Maar dit is echt niet makkelijk en vraagt dus zeker jaren training om al de oefeningen eerst zonder protest te kunnen uitvoeren.

Appieee schreef:
Rumpleteaser schreef:

Voor de TS:
Als ik jou was zou ik veel overgangen rijden, schakelen, wijken, etc.
En vooral zorgen dat je achterop blijft zitten en jezelf niet naar voren laat duwen.
Je paard moet leren dat hij jouw gewicht moet dragen van achteren.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:10

Misschien is www.paardenbegrijpen.nl wat?
Training via de klassieke dressuur, vooral de nadruk op het op de achterhand rijden ;)
Je kunt er zelf je bruikbare tips van uithalen :j