Hoi! Mijn pony wordt gereden door twee leuke ruiters en zelf rijdt ik er nog 1x per week op. We merken alledrie hetzelfde probleem: in de galop 'valt' hij heel erg naar voren, hij loopt dan enorm op de voorhand. Hij maakt erg veel sprong met veel afzet en de galop zelf is heel mooi rustig maar hij duikt dan echt naar beneden voelt het zowat. Hij loopt in de galop nog niet echt aan de teugel maar de stukjes dat hij het wel doet vallen dan uiteraard meer op dan wanneer hij gewoon met het neusje naar voren loopt zeg maar. Zijn er ook manieren om hier aan te werken? In stap loopt hij geweldig en ook in draf doet hij dit niet, het is puur in de galop. Hoe kun je dit eruit krijgen en trainen? (denk ook aan longe-oefeningen etc.) Alle tips zijn welkom, alvast bedankt! Groetjes, anika
Zonder zadel en wat meer naar achter gaan zitten. zo kan je eerst peilen of het an jou of aan eht paard licht. een engels zadel licht van zichzelf al op de voorhand.. is sowieso dus al niet ebst voro het paard.
Hoe oud is je paardje, en hoe lang is hij onder het zadel? Hoe galoppeert hij los in de wei; valt hij dan ook zo op zijn voorhand? Want dan zal het niet een-twee-drie opgelost zijn, vrees ik.
Volgens mij krijg je hem beter op de achterhand als je schijnovergangen rijd. In draf is het het makkelijkste maar misschien kun jij het in galop proberen?
Laatst bijgewerkt door Yucome op 20-02-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
ja ik zou ook inderdaad meer aan het schakelen gaan!! zodat hij meer zijn achtehand moet gaan gebruiken en dan word je paard aan de voorhand vanzelf beter:)
en niet te laag en te lang laten aan der voorkant!!
Inderdaad veel tempowisselingen (met ophoudingen) rijden zodat je paard beter op de achterhand komt en dus bergop moet/zal lopen. Een slofteugel zou ik zeker niet gebruiken. Daar heb je in dit geval naar mijn mening, niets aan.
Het zal denk ik niet aan de houding van de ruiter liggen aangezien er 3 mensen op rijden en allemaal valt ze dit op Laatst heb ik een hele les zonder zadel meegereden want toen was mn zadel kapot (zucht, dat was pas vermoeiend!). Hij liep toen naar mn gevoel wel iets meer ontspannen maar dat ligt denk ik ook aan het feit dat ik hem toen zelf heel anders reed en ook anders zat dan met zadel. (viel niet mee om de hele les mee te rijden en overal aan mee te doen ) Slofteugel ben ik niet van plan te gebruiken; hij hoeft immers niet perse omlaag met zijn hoofd maar loopt teveel op de voorhand, lijkt me voor dit niet de juiste hulpteugel.
Is het zadel misschien te krap of niet goed passend? Je geeft zelf aan dat zonder zadel het beter ging, en aangezien het volgens jou niet aan de ruiters kan liggen, zou ik beginnen bij het zadel!