Klassieke rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Klassieke rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 22:20

Ik wil me wat meer gaan verdiepen in de klassieke rijkunst omdat het me heel erg aanspreekt.
Ik heb al op internet rondgekeken en heb al veel informatie gevonden, maar het kan natuurlijk altijd meer.

Wie heeft hier ervaring met klassieke rijkunst? Weten jullie leerzame boeken en sites (wel in nederlands, kan geen engels of duits)? Of weten jullie andere dingen? Laat het weten.

Lenneke_

Re: Klassieke rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 22:45

Oeps, nu is het topic twee keer. Bokt deed een beetje raar. Dus eentje mag op slot.

AstridN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:36

Hi,

Je zou eens kunnen kijken op de site van Heather Moffet en de site van Educatief Centrum Het Balingehof. Heather heeft een boek geschreven getiteld "Verlichte rijkunst" . Ik vind het een van de meest toegankelijke boeken mbt paardrijden die ik tot dusver gelezen heb. Heather legt alles heel duidelijk en begrijpelijk uit. Monya Erb van Het Balingehof wordt binnen afzienbare tijd een erkende instructeur van deze methode.
Alles draait om de klassieke beginselen van het rijden met finesse en gevoel.
Verder is er Piet Bakker. Over hem kun je bijvoorbeeld wat lezen op de site van www.lusitano.nu van Quinta da Betula. Ik heb zelf les van hem gehad en vond die lessen heel prettig. Helaas mag op mijn pensionstal enkel de instructrice van de stal zelf lesgeven.

Mocht je Piet zijn telnr willen hebben, mail me dan.
Verdere info mbt Monya vind je op haar site.

succes, Astrid

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 00:12

ik rij volgens de klassieke rijkunst,ik heb wekelijks les en het is echt een verademing voor ruiter maar zeker voor je paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 08:31

Anouar heeft op het moment last van z'n rug. Het gaat nu al veel beter, we zijn vorige week bij de kliniek in Woudenberg geweest en daar hebben ze hem enorm geholpen. Morgen moeten we terug komen.

Maar in die tijd dat ik niet mocht rijden ben ik wel over het rijden na gaan denken. We reden voornamelijk in het bos, ook heerlijk, maar ik wil me nu wel wat meer in de dressuur verdiepen, ook om z'n rug sterker te houden. Daarom sprak de klassieke rijkunst mij wel aan.
Ik heb les, gewone dressuurles. Daar wil ik niet mee stoppen omdat ik heel goed les heb. Maar m'n instructrice staat wel open voor dit soort dingen.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:10

Wij werken ook volgens de klassieke dressuur.
Ik ben een leerling van Piet Bakker en heb ook bij Monya gereden. Mijn man rijdt bij Bent Branderup.

Het belangrijkste is eigenlijk: de tijd nemen, nadenken wat je doet en wat voor gevolgen dit heeft, weten hoe je paard in elkaar zit en geduld geduld geduld geduld en nog een beetje geduld.

Ik hoop voor je dat je paardje snel opknapt en dat je vindt wat je zoekt. Ik denk dat je een goede keus maakt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:32

Ik weet niet hoveel je van lezen houdt, maar "Das gymnasium des pferdes" van G. Steinbrecht is echt een standaardwerk op dit gebied. Je moet je tanden er wel even inzetten, want het is niet zo heel makkelijk te lezen (vrij kleine letters, gelukkig ook wat tekeningen), maar het gaat echt over de klassieke dressuur. Alles komt aan bod: de hulpen, gymnastiseren van je paard, de juiste manier van verzamelen en hoe je dat bereikt, wat je wel en juist niet moet doen en waarom. Ik pak het regelmatig uit de kast als ik weer ergens tegenaan loop in de training.
Maar je moet wel even doorbijten dus!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:08

Ik rij ook op klassieke manier en bevalt me zeer goed. Ook leerlingen van me kunnen zich er in vinden. Ik heb wel wat sites waar nog meer uitgelegd word over klassieke manier www.paardenbegrijpen.nl (Staat nu net iets over boeken in over klassieke manier van rijden bij nieuws) www.hoefkatrol.com bij tabblad klassieke rijmethode.
Succes ermee.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:10

Tender schreef:
Het belangrijkste is eigenlijk: de tijd nemen, nadenken wat je doet en wat voor gevolgen dit heeft, weten hoe je paard in elkaar zit en geduld geduld geduld geduld en nog een beetje geduld.

Precies je leert de kunst van rijden, je weet wat je doet en wat gevolg ervan is en hoe paard erop zal reageren. Het is een fijn systeem waar ik me in kan vinden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:55

Bets schreef:
Ik rij ook op klassieke manier en bevalt me zeer goed. Ook leerlingen van me kunnen zich er in vinden. Ik heb wel wat sites .

als jij volgens de klassieke rijkunsten rijdt, rij ik dat dan ook? Volgens mij hanteren wij de zelfde principes en basis tactieken met rijden toch!?

hmzz..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:01

Overleg anders met je Dierenarts in Woudenberg, ik heb toevallig dezelfde DA en ik vind zijn tips over het rijden heel erg waardevol en helpen me heel erg. Als het goed is kan hij je ook een instructrice aanraden. Dat sluit ook mooi aan op je behandelingen en de eventuele problemen die je met rijden tegen komt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:34

M3isSi3j schreef:
Bets schreef:
Ik rij ook op klassieke manier en bevalt me zeer goed. Ook leerlingen van me kunnen zich er in vinden. Ik heb wel wat sites .

als jij volgens de klassieke rijkunsten rijdt, rij ik dat dan ook? Volgens mij hanteren wij de zelfde principes en basis tactieken met rijden toch!?

hmzz..

hi manon!!

ik denk het wel!! net als ik, haha!!

groetjes joyce

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 09:33

Ik mag over 1,5 week er weer op. Eerste keer ga ik daar rijden en gaat Gert-Jan me helpen.
Ga morgen even naar de bieb om te kijken of ze boeken hebben over klassiek rijkunst.
Vind het ook wel intersant om er meer over te weten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:35

Ja ladies Klomp en M3isSi3J ik denk dat wij op dezelfde lijn liggen hi hi. Ik vind het een eerlijke manier van rijden. Alles valt te beredeneren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:46

Mijn ervaring is dat Get-Jan Prima kan adviseren over welke rijstijl mooi aansluit en wele sprcifieke oefeningen goed bij je paard passen.
Ik zu het geheel ook met hem bespreken en dan met eventueel een nieuwe instructeur aan de slag gaan. Iedere methode heeft naar mijn idee hele nurrige theorieën en wat minder nuttige. De klassieke rijkunst is zeker de moeite om je in de verdiepen. Daarna is de kunt eruit te halen wat voor jou en je paard nuttig is.

Ik pen niet zo van je moet persé alleen klassiek of alleen LDR of weet ik het. Het blijft altijd erg boeiend om je in de verschillende stijlen te verdiepen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:50

Ach ik rij en mijn instructie is ook een mengelmoes en dat bevalt mij het beste. Ik heb dagelijks met zoveel verschillende paarden te maken, die zoveel verschillende manieren van rijden nodig hebben, dat ik niet kan zeggen DIT is goed OF Dat is goed.

De basis is echter wel ALTIJD de klassieke rijkunst