Wie rijdt er klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaya

Wie rijdt er klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:06

Heb overal gezocht maar kon weinig tot niets vinden over klassiek rijden hier op bokt. Ik ben heel benieuwd wie hier ook het klassieke rijden aanhangen en waarom - of waarom niet? En krijg je les, en van wie?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:10

Zoek maar eens met de zoekmachine op 'klassieke rijkunst'..
Ik krijg 3 pagina's met resultaten Haha!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:11

Ik ook, maar als ik die topics bekijk lees ik een hoop, maar weinig over klassiek rijden...

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:22

Wat bedoel je dan met klassiek rijden? Volgens mij is de methode die Steinbrecht omschrijft de klassieke manier maar volgens mij hoort elke rij-opleiding en instructeur daar zich aan te houden. Het is namelijk de grondlegger van de regels die de FEI hanteerd volgens mij.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:30

De Engelse dressuur en de klassieke dressuur hebben vooral verschillen in bijvoorbeeld de plaats van het zadel en daarmee het zwaartepunt van de ruiter, en veel lichter en met minder druk.
Als ik hoor dat op de rijopleiding een instructeur (die dus instructeurs moet opleiden) tegen een toekomstig instructeur (leerling) zegt: poets maar wat harder (paard drukt de rug weg bij het poetsen) want hij onttrekt zich aan je gezag, dan heb ik niet zoveel vertrouwen in wat die instructeurs aan hun leerlingen mee gaan geven straks.
Ik krijg natuurlijk iedereen over me heen nu, maar ik zie zoveel hulpteugels en zoveel druk overal gebruikt worden... Dat is iets anders dan wat ik versta onder klassieke rijkunst. Was er niet zoiets als verzameling aan de losse teugel?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:34

Ik verplaats het even naar RT Lachen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:40

Ik rij volgens klassieke rijmethode van Antoine de Bodt http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/ en krijg persoonlijk les van hem. Goeie leerlingen van hem zijn Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl en Caroline de Lannoy www.carolinedelannoy.com
Ook ben ik bij Sue Oliviera (schoondochter van Nuno Oliviera) geweest en vind gewoon eerlijke en fijne methode zowel voor ruiter als voor paard. Het is voornamelijke methode om paard en ruiter in balans te krijgen en te houden en om blessures te voorkomen. Maar moet wel samen gaan als combinatie en ruiter moet het over kunnen brengen aan paard en andersom. Maar dat is in elke methode dus niet alleen klassiek.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:54

Ik rijd volgens mij ook op de klassieke manier.. Weet het alleen niet zeker.. Ik rijd een paard niet nagefelijk door te spelen/kneden/zagen, maar enkelt wat druk en dat opvullen met wat been.. Laat hij los dan laat ik ook los en heb ik dus geen druk meer..

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:57

Bedankt voor het verplaatsen, weet vaak niet waar ik iets moet onderbrengen Blond

De Oliveira's zijn idd de stijl/methode die ik bedoel, of Bent Brenderup, maar ook Penquitt.
Laatst bijgewerkt door Kaya op 05-01-05 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:23

Ik rij ook volgens de klassieke rijstijl. Eerst het paard rechtrichten op zijn eigen benen en tussen twee benen en twee teugels. Daarna een paard van achter naar voren (gelijke druk op beide teugels) nageeflijk rijden. Ontspant een paard dan ontspan ik ook. En dus kan ik (en dat doe ik ook) verzamelen op een luchtige ontspannen hand (maar wel in contact)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:24

Verzamelen uiteraard (net zoals overgangen) op de gewichtshulp. Heb ook ORUN gedaan en moet zeggen dat ik het ook zo geleerd heb!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:26

Dat bedoel ik Kel..

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:27

Dan denk ik dat ik toch ook wel goed bezig ben. Ik kan die van mij bijna helemaal verzamelen op alleen mijn zit....

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:24

Kaya schreef:
Bedankt voor het verplaatsen, weet vaak niet waar ik iets moet onderbrengen Blond

De Oliveira's zijn idd de stijl/methode die ik bedoel, of Bent Brenderup, maar ook Penquitt.

Dan spreekt het rijden van David de Wispelaere je vast ook wel aan
Hij heeft onder meer les gehad van Klimke en Kottas-Heldenberg en is aanhanger van Steinbrecht.

Hij geeft regelmatig les in Drenthe. Klik anders maar eens op de link in mijn onderschrift.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:25

Ik heb les gehad van een Nuno Oliveira- aanhanger. Vond het echt een hele fijne manier van trainen, en rij ook nog steeds op die manier.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 00:13

Foogul schreef:
Hij geeft regelmatig les in Drenthe. Klik anders maar eens op de link in mijn onderschrift.

Wauw! Ziet er prachtig uit. Kwijl
Weet niet hoe hij rijdt natuurlijk als ik een foto zie, maar weet je misschien ook waar en wanneer hij in Drenthe lesgeeft? En op wat voor niveau?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 01:05

Ik rijd volgens de zes duitse begrippen. Dus eigelijk ook klassiek en zonder druk en dwang. Rijden van achter naar voren, achterhand eronder plaatsen. Rijden op je zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:52

en dat doet iedereen die op een goede manier met paard rijden bezig is.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:53

Ik denk dat alle dressuurmethoden geschoold zijn op de klassieke rijkunst.
Ook ik rijd van achteren naar voren, maar ik denk dat iedereen die bewust bezig is met dressuur rijden dat doet.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:46

Kaya schreef:
Weet niet hoe hij rijdt natuurlijk als ik een foto zie, maar weet je misschien ook waar en wanneer hij in Drenthe lesgeeft? En op wat voor niveau?

Wij hebben met een groepje van 6 mensen een keer in de maand les, op het moment in zweelo. Volgende keer is in het weekend van 15-16 januari. Hij heeft zelf grand-prix gereden, maar geeft les vanaf B- niveau. Er is nog ruimte vrij, dus mensen die graag regelmatig les van hem willen hebben zijn welkom.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:52

Ik vat je vraag niet helemaal..Klassiek pacours? Die moet iedereen springen, eerst klassiek op stijlpunten daarna of jachtpacours of Progessief

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:05

love_sander schreef:
Ik vat je vraag niet helemaal..Klassiek pacours? Die moet iedereen springen, eerst klassiek op stijlpunten daarna of jachtpacours of Progessief

Eum nee, klassieke dressuur

Volgens mij rijdt iedereen die zijn paard deftig wilt rijden wel klassiek. Ik bedoel maar, je moet nu eenmaal een paard zonder druk van achteren naar voren rijden, met een licht contact, zachte hulpen,...

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:11

Oke Knipoog)

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:14

Kaya schreef:

Zoals Laura E. al zei, komt hij dus binnenkort weer in Zweeloo.

Als je belangsteling hebt om te komen kijken of mee te lessen, moet je maar even een PB'tje sturen

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:48

Ik probeer het ook Lachen
met tips van Bets kom ik een aardig eind, instructie in de Regio heb ik helaas niet kunnen vinden.
Op 30 januari ga ik naar een lesdag van Antoine de Bodt in Elst, eerst nog even zonder Mable maar ze gaat zeker een keer mee!
Ik vind het heel erg interessant, dacht eerst dat het alleen voor barokke paarden was stom he?! Lachen