Klassieke dressuur, Kunst of kunstjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Klassieke dressuur, Kunst of kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:48

Naar aanleiding van het "pony's kunnen niet verzamelen topic" leek het me wel zo slim om daar niet te ver off-topic te gaan en alvast een nieuw topic te starten over Klassieke dressuur: Kunst of kunstjes?

Naar mijn weten nog altijd Kunst met de grote K Haha! , al is er op z'n minst 1 iemand die het daarin niet met me eens is en vind dat de klassieke rijkunst niet meer is dan het vertoon van een reeks kunstjes, ik hoop dat deze persoon in dit topic ook wil uitleggen waarom ze dat dan vind.

Brand maar los! OK dan!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:03

Kunst, zeker weten Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:08

De enige manier om correct een paard te rijden :-}

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:23

Dan moet je het ook wel zo rijden als de klassieke dressuur,
zoals een rauw ei tussen je voeten en beugel houden als je aan het lichtrijden bent en mag niet kapot gaan BronKlassieke rijkunst der Cavelerie 1890

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:50

Buitenzinnig schreef:
Dan moet je het ook wel zo rijden als de klassieke dressuur,
zoals een rauw ei tussen je voeten en beugel houden als je aan het lichtrijden bent en mag niet kapot gaan BronKlassieke rijkunst der Cavelerie 1890

In dameszit of met een heeeel klein smal paardje Verward Clown

Kunst, natuurlijk.
Met de trucjes doelt men op de "circusdressuur", die niet altijd klassieke dressuur is.
Veel trucjes zie je tegenwoordig helaas ook vaak in de "moderne" dressuur. Doordat erg weinig mensen de klassieke voorwaarden weten te herkennen, kan je met die moderne trucjes toch erg goed indruk maken op je stalgenoten en zelfs goed scoren op wedstrijden

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 03:13

Klassieke dressuur= kunst, pure rijkunst. In mijn ogen heeft het niets met kunstjes te maken zolang dat wat je doet logisch is en niet ten koste gaat van het welzijn van het paard Knipoog Gebruik van bijvoorbeeld hulpteugels en LDR valt daar in mijn visie niet onder. Dat vind ik dus kunstjes. Ja, ik ben het met QQQQ eens, helaas kan je op wedstrijden scoren met moderne kunstjes Boos!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:47

Pure rijkunst en de basis van alle andere vormen van dressuur.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:17

Kunst!!!! Maar daar waren ze hier 70 jaar geleden al achter toen ze een rijvereniging begonnen: Rijden Is Kunst......

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:29

laurae schreef:
Pure rijkunst en de basis van alle andere vormen van dressuur.

Amen

Maar wat is er mis met je paard een "kunstje" te leren, naast het beoefenen van de Kunst met een grote kaa? En dan kunstjes in de zin van vrijheidsdressuur. Ik bedoel niet het hang-, prik- en trekwerk om te verbergen wat niet in orde is (of gewoon omdat men denkt het zo hoort).

Kijk, het paard terug naar de natuur "survival of the fittest", als je dat wil zien ga je maar een maandje in Mongolie bivakkeren of zo In dat opzicht is alles wat mensen met paarden doen tegenwoordig toch een beetje "gekunsteld" Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:27

kunstjes, wel knap, maar nog steeds kunstjes.

Echte rijkunst vind ik zoals de indianen en de samoerai reden. Met losse handen in volle galop met een pijl en boog in de hand en dan ook nog iets raken, terwijl je ook nog het paard bestuurd Haha!
Misschien iets idiologisch gesteld Knipoog

Maar de klassieke dressuur vind ik kunstjes. Overigens niets mis mee Lachen

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:29

Sommige gebruiken trucjes om er kunst van te maken....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:32

Romkabouter, een goed beoefenaar van de klassieke rijkunst kan ook als een indian en samurai zonder handen rijden, en zijn paard van alles laten doen zonder inwerking van de teugels.

Echte beoefenaars van de klassieke rijkunst vind ik Kunstenaars, maar daar gaat van voor zowel paard als ook ruiter een heel traject aan vooraf, en daar hoort dan veel talent en doorzettingsvermogen bij. Een paard in een sneltreinvaart naar een hoog niveau toerijden is idd kunstjes aanleren. Hetzelfde als dat je in een circus bij een rijdemonstratie slordig uitgevoerde oefeningen ziet als Spaanse pas en Levades. Wat daar ontbreekt is een gedegen fundering, maar dat zien de doorsnee bezoekers van het circus niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:09

Cassidy schreef:
Romkabouter, een goed beoefenaar van de klassieke rijkunst kan ook als een indian en samurai zonder handen rijden, en zijn paard van alles laten doen zonder inwerking van de teugels.

Ja, vast wel Haha!
Maar dat is oorzaak en gevolg verwisselen mijns inziens.
De vraag is meer, hoe klassiek is klassieke dressuur. Misschien behoort iets wat nu als "truukje" beschouwt wordt over 100 jaar wel tot de "klassieke dressuur"

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:24

de klassieke dressuur is de band tussen paard en ruiter die zo puur en ongedwongen is dat het hele rijden en alle figuren in elkaar overvloeien de moderne dressuur is, zal nooit zo mooi en vloeiend zijn en zal dus geen klassieke dressuur zijn over 100 jaar naar mijn mening Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:24

De kwaliteit van de klassieke dressuur is onafhankelijk van het (type, kwaliteit) paard waarop gereden wordt en het niveau van training dat het paard op dat moment heeft. Echte Kunst wordt het pas op het hoogste niveau.
Bij moderne dressuur (lees: op wedstrijden) kan je veel te veel compenseren door een goed paard.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:08

Absoluut kunst Het is niet zomaar dat ze die paarden even wat trucjes aangeleerd hebben..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:13

Kunst is het als je paard goed loopt (door zijn lijf, gehoorzaam, aangespannen/ontspannen). Op welke manier je dat bereikt maakt niet uit.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:25

flirtvogel schreef:
de klassieke dressuur is de band tussen paard en ruiter die zo puur en ongedwongen is dat het hele rijden en alle figuren in elkaar overvloeien de moderne dressuur is, zal nooit zo mooi en vloeiend zijn en zal dus geen klassieke dressuur zijn over 100 jaar naar mijn mening Lachen

Leuke theorie Lachen
Helaas is dat ook het enige wat het is Haha!
Ik bedoel, zijn er filmpjes of wat dan ook van wat jij "klassiek" noemt.
Zo ja, dan ben er daar wel benieuwd naar.
Zo nee, hoe weet je dan het allemaal zo puur en ongedwongen was >;)
Behalve dan "het van horen zeggen";)

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:33

Romkabouter schreef:
Leuke theorie Lachen
Helaas is dat ook het enige wat het is Haha!
Ik bedoel, zijn er filmpjes of wat dan ook van wat jij "klassiek" noemt.
Zo ja, dan ben er daar wel benieuwd naar.
Zo nee, hoe weet je dan het allemaal zo puur en ongedwongen was >;)
Behalve dan "het van horen zeggen";)

Ben jij er dan van overtuigd dat "puur en ongedwongen" rijden onmogelijk is >;)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:41

Lachen Klassieke dressuuur, een faire manier om je paard te rijden en te trainen Lachen

Eenvoud in het rijden, jet paard van acher naar voren rijden op je zit naar je ontspannen ademende hand toe, een paard dat op de kleinste hulp reargeert en een been dat ontspannen aan kan liggen zonder continue te hoeven rijden. Een ruiter die zonder trucjes jouw paard na kan rijden.\De hoogste oefeningen rijden op alleen je watertrensje. Het paard dat blij is tijdens zijn training en na de trainig ontspannen op stal staat met een tevreden gevoel huiswaarts keren na een wederom gelukte trainig.

Is paardrijden een kunst ja, is moderne dressuur soms circuskunst?
Ja soms wel, soms worden paarden bij bepaalde onderdelen in proeven beloond op zaken die niets met corrrecte beweging te maken hebben.
Jammer? Jazeker dat wel.

Hulpteugels, scherpe bitten, strakke neusriemen dat is circus. Eenvoud is kunst of eigelijk moet dat gewoon heel normaal zijn.

En tja ik kan mijn paard in de oefeningen rijden aan de lange teugel, kunst? Welnee een onafhanelijke zit en een fijn gereden paard.
Mijn doelstelling het paard happy houden en dat red ik niet met de zo vermaarde scherpe bitten, zware neusriemen en dergelijke, gelukkig maar

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:43

Foogul schreef:
Ben jij er dan van overtuigd dat "puur en ongedwongen" rijden onmogelijk is >;)

Nee hoor, in geen geval Haha!
Welk een achterdocht Knipoog

Maar ik vraag me af of de theorie van "vroegah was de dressuur puur en ongedwongen" wel klopt met wat we nu zouden constateren als we beeldmateriaal hadden.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:09

Romkabouter schreef:
Nee hoor, in geen geval Haha!
Welk een achterdocht Knipoog

Maar ik vraag me af of de theorie van "vroegah was de dressuur puur en ongedwongen" wel klopt met wat we nu zouden constateren als we beeldmateriaal hadden.

Je bedoelt dat we het beeld een beetje romantiseren?

En al die boeken die er in de loop van de tijd geschreven zijn dan? Of eh, is de inhoud daarvan ook maar "gefantaseerd"? Ze zullen toch echt wel geweten hebben waar men over schreef

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:13

Foogul schreef:
Je bedoelt dat we het beeld een beetje romantiseren?

Dat is niet onmogelijk Knipoog

Citaat:
En al die boeken die er in de loop van de tijd geschreven zijn dan? Of eh, is de inhoud daarvan ook maar "gefantaseerd"? Ze zullen toch echt wel geweten hebben waar men over schreef

Ja, dat dachten ze van de bijbel ook Knipoog (No offence)
Maar weet jij nog wat er letterlijk zo gebeurt is daarin, of geschreven met een niet objectieve bril?

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:15

Romkabouter schreef:
Maar weet jij nog wat er letterlijk zo gebeurt is daarin, of geschreven met een niet objectieve bril?

Wat boeit het eigenlijk ook? Tong uitsteken
Als je het materiaal NU kan gebruiken bij het klassiek opleiden van je paard, puur en ongedwongen, dan is dat toch prachtig?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:20

Nou, het boeit in zoverre dat je je af kunt vragen of de klassieke dressuur het dan wel verdient om zo opgehemelt te worden en niet moet worden gezien als een mooi theorieboek waar we nu veel aan hebben Cool

Niet dat dat zo belangrijk is als je door een herfstbos rijdt op je trouwe (of iets minder trouwe Tong uitsteken ) viervoeter Cool