verschil klassieke dressuur-engelse dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

verschil klassieke dressuur-engelse dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:26

ik weet niet precies of het topic hier goed staat, maar wie kan mij de tegenstellingen vertellen van de klassieke (hogeschool) dressuur, en de dressuur zoals we die tegnwoordig vaak bij wedstrijden zien?

Zowel in de houding van het paard, als de hulpen van de ruiter (zijn die anders?lichter? hoe word er met handen en zit gereden)
Ook vraag ik me af of jullie misschien plaatjes hebben waarop de tegenstellingen te zien zijn?

Ik wil sowiezo lessen in de klassieke dressuur, omdat ik het idee heb dat je daar meer met je zit rijdt en minder met de teugels, maar ik zou er graag erst wat meer over willen weten.

Svadilfari

Re: verschil klassieke dressuur-engelse dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:17

Ik vind persoonlijk dat er niet echt verschillen zijn, het verschil zit meer in de hoofden van de mensen dan in het rijden.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 22:38

misschien... ik weet ook niet of er echt een andere methode dan de klassieke bestaat, of dat de kern van de klassieke dressuur gewoon steeds meer verloren is gegaan...

iig heb ik net een boek besteld over de klassieke dressuur. Mijn doel is om toch wat meer met het paard aan het werk te gaan (rij nu alleen buitenritten) maar wel met een goede basis en zo min mogelijk hulpen, en de klassieke rijkunst lijkt daar goed op aan te sluiten (verder geen ambities)

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 11:18

Maar is het waar dat de teugels bij de klassieke dressuur anders worden gebruikt dan bij de moderne dressuur(bijv. rollkur methode?) vriendelijker? of niet

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:00

Wat ik ervan weet (weinig Tong uitsteken) is dat klassiek veel meer zit en beenhulpen is. De paarden staan bij een iets te grote ophouding op de handen al stil. Verder is denk ik het voorbrengen tijdens wedstrijden hetzelfde. Contact houden met de mond doen ze namelijk wel

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:42

Ik denk dat daar al heel lang discussies over zijn. Zelfs eeuwen terug waren er al voor en tegenstanders van laag diep en rond rijden. Er zijn dus verschillende stromingen. Misschien kun je over het algemeen zeggen dat bij klassieke dressuur eerst veel oefeningen op de grond zonder ruiter erop aangeleerd worden todat het paard rechter en leniger is en voldoende draag kracht heeft ontwikkeld. Misschien is een ander verschil dat een verzameld paard met een licht doorhangende teugel wordt gereden? Het is maar net naar welke meester je kijkt of/en in welke tijdsperiode denk ik.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 12:54

maar als ik dressuur wil rijden, met zo min mogelijk teugelwerking, (ipv daarvan benen en zit)en met een zo natuurlijk mogelijke houding, dan zou deze methode dus beter zijn dan de bijv.rollkur methode?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:29

Dat hangt van je doel af denk ik. Als je Anky wilt verslaan bereik je misschien meer met die rollkur methode. Er zijn verschillende methode die werken of het allemaal even vriendelijk is is een ander verhaal. Ik zou gewoon een rijstijl kiezen die het beste bij je zelf en je paard past of het westeren, academische rijkunst of gewoon lekker door het bos hobbelen is Knipoog

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:36

Carry schreef:
Wat ik ervan weet (weinig Tong uitsteken) is dat klassiek veel meer zit en beenhulpen is. De paarden staan bij een iets te grote ophouding op de handen al stil. Verder is denk ik het voorbrengen tijdens wedstrijden hetzelfde. Contact houden met de mond doen ze namelijk wel

Iemand die goed "modern" rijdt gebruikt niet meer of minder zit- en beenhulpen dan iemand die goed "klassiek" rijdt.

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:46

gentille schreef:
maar als ik dressuur wil rijden, met zo min mogelijk teugelwerking, (ipv daarvan benen en zit)en met een zo natuurlijk mogelijke houding, dan zou deze methode dus beter zijn dan de bijv.rollkur methode?

Naar mijn mening heb je als je begint nog helemaal niet te maken met keuzes als wel of niet "rollkur", dat komt pas als je heel ver gevorderd bent lijkt mij (zover komen de meesten, waarschijnlijk inclusief mijzelf, niet), bovendien gebruiken mensen die goed "rollkur" rijden net zoveel hun benen en zit als mensen die het wat "klassieker" aanpakken.
Zoek gewoon iemand die goed lest geeft.Lachen

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 16:34

Mijn doel is gewoon, om toch wat meer met je paard aan het werk te zijn, dan altijd de buitenritjes, maar ik heb een hekel aan dat gepluk aan de teugels, daarom vroeg ik mij af of klassiek een oplossing zou zijn, verder geen ambities om goed te worden ofzo, alleen wat meer met m'n paard aan het werk, in plaats van erop zitten en hem z'n kilometers te laten lopen.

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:35

gentille schreef:
Mijn doel is gewoon, om toch wat meer met je paard aan het werk te zijn, dan altijd de buitenritjes, maar ik heb een hekel aan dat gepluk aan de teugels, daarom vroeg ik mij af of klassiek een oplossing zou zijn, verder geen ambities om goed te worden ofzo, alleen wat meer met m'n paard aan het werk, in plaats van erop zitten en hem z'n kilometers te laten lopen.

Gepluk aan de teugels is altijd verkeerd en hoort naar mijn mening bij geen enkele methode.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 19:23

Nee, dat ben ik met je eens,
maar het is vaak wel wat instructrices van je verwachten. "pak hem maar even door".

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:58

Tja, ik ben blij dat ik niet zon instructrice heb.

Maar goede instructie vinden kan inderdaad een lastig punt zijn.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:57

De rollkur heeft imo niks te maken met een moderne of klassieke methode.
Ik kies ook voor de klassieke dressuur. Omdat op die manier (heb ik het idee) meer gekeken wod naar wat de ruiter voor het paard kan doen, ipv andersom. En omdat de nadruk ligt op het zo goed mogelijk rijden en scholen van je paard, ipv zo snel en goed mogelijk wedstrijden rijden. Waar bij moderne dressuur de wedstrijden een doel zijn, zijn bij klassieke dressuur de oefeningen en wedstrijden een middel (om de laten zien hoe goed geschoold en soepel je paard is).
Ook zie ik vaak veel verschillen in de mate van verzameling. Als ik een 'klassieke' piaffe zie, zie ik een paard écht ondertreden en zitten, bij een 'moderne' treed het paard uiteraard wel onder en gaat zitten, maar lang zo ver niet als bij klassiek.
Verder heb ik idd ook het idee dat er veel meer op zit en benen gereden word, ook omdat er sowieso eerst naar de ruiter gekeken word, wat de ruiter voor het paard kan doen. Bij de moderne dressuur word imo veel meer gebruik gemaakt van snelle oplossingen ipv lange termijn oplossingen. Maar dat heeft dan ook weer te maken met de verschillende doelen.
In een notendop zijn dat denk een beetje de grootste verschillen.

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:18

genoeg mensen zonder het 'labeltje' klassiek die het ook ongeveer op de manier doen zoals jij het beschrijft.Lachen

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 16:02

@ allegra, wat jij beschrijft is precies wat ik bedoel
@ Svadilfari. Dat kan best, maar stel, je gaat naar een instructeur opzoek die lesgeeft op de "klassieke' manier, dan ben je misschien wel zeker dat hij lesgeeft naar de visie die Allegra beschrijft

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:29

Ja tuurlijk, het heeft allemaal met elkaar te maken en de klassieke dressuur is gewoon de grondlegger van de moderne dressuur, dus natuurlijk loopt het wel door elkaar heen.
Maar toch zijn wel degelijk verschillen, dat kan je niet ontkennen.
Ik zeg trouwens ook niet het een per defenitie beter is als het ander, alleen zal het bij de ene persoon beter passen dan de ander.

Gentille, dat denk ik idd ook.

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:30

Allegra schreef:
Ja tuurlijk, het heeft allemaal met elkaar te maken en de klassieke dressuur is gewoon de grondlegger van de moderne dressuur, dus natuurlijk loopt het wel door elkaar heen.
Maar toch zijn wel degelijk verschillen, dat kan je niet ontkennen.

Nou, het punt is dat ik nooit echt wezenlijke verschillen kan ontdekken tussen hoe mensen die bewust "klassiek" rijden en hoe ik het zelf aanpak, maarja, misschien ben ik wel "klassieker" dan ik denk. Knipoog

en veel punten die mensen (oa hier op het forum) zo fijn vinden aan 'hun' klassieke methode vind ik dingen die algemene waarden (zouden moeten) zijn voor iedereen die paardrijdt.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:10

En daar noem je een heel belangrijk punt, zouden moeten...
Helaas gebeurt het niet veel meer. Bij het grote gros van de mensen moet alles snel en nu. En ze staan er niet bij stil dat het ten koste van hun paard gaat, en dat problemen weleens aan hen zelf kunnen liggen.
Face it, je bent klassiek, hahaha Haha! Knipoog

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 12:35

als t beestje maar een naam heeft, jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

weet iemand toevallig nog goede instructie in groningen/drenthe, die op deze manier lesgeeft? (dus veel aandacht voor de basis, ben niet van plan wedstrijden ofzo te gaan rijden)

Shema

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:47

heb via een vriendin link naar andere forum gekregen: op dat forum is hierover ook al 't één en ander gepost...

http://saddle-up.messageboard.nl/forum/ ... 13&start=0

denk dat ze daarin wel grotendeels de verschillen in klassieke en moderne dressuur naar boven halen, maar 't is een discussie Knipoog

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:31

Shema schreef:
heb via een vriendin link naar andere forum gekregen: op dat forum is hierover ook al 't één en ander gepost...

http://saddle-up.messageboard.nl/forum/ ... 13&start=0

denk dat ze daarin wel grotendeels de verschillen in klassieke en moderne dressuur naar boven halen, maar 't is een discussie Knipoog

ik heb het even vluchtig bekeken en het begin vind ik in elk geval zon typisch "laten we de wedstrijdruiters van nu maar weer eens lekker afkraken en niet verder kijken dan onze neus lang is" stuk.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:41

Bij klassieke dressuur gaat het om rechtrichten, ontspanning, aanleuning, takt, losgelatenheid, schwung en verzameling. Je verfijnt en verkleint je hulpen steeds meer, en rijdt om het paard te gymnastiseren zodat je een steeds grotere mate van verzameling zal kunnen bereiken. Het paard staat centraal en niet de wedstrijden van de ruiter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:55

DinkeyGirl schreef:
Bij klassieke dressuur gaat het om rechtrichten, ontspanning, aanleuning, takt, losgelatenheid, schwung en verzameling. Je verfijnt en verkleint je hulpen steeds meer, en rijdt om het paard te gymnastiseren zodat je een steeds grotere mate van verzameling zal kunnen bereiken. Het paard staat centraal en niet de wedstrijden van de ruiter.

OK dan! OK dan! perfect verwoord