Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Carry schreef:Wat ik ervan weet (weinig) is dat klassiek veel meer zit en beenhulpen is. De paarden staan bij een iets te grote ophouding op de handen al stil. Verder is denk ik het voorbrengen tijdens wedstrijden hetzelfde. Contact houden met de mond doen ze namelijk wel
gentille schreef:maar als ik dressuur wil rijden, met zo min mogelijk teugelwerking, (ipv daarvan benen en zit)en met een zo natuurlijk mogelijke houding, dan zou deze methode dus beter zijn dan de bijv.rollkur methode?
gentille schreef:Mijn doel is gewoon, om toch wat meer met je paard aan het werk te zijn, dan altijd de buitenritjes, maar ik heb een hekel aan dat gepluk aan de teugels, daarom vroeg ik mij af of klassiek een oplossing zou zijn, verder geen ambities om goed te worden ofzo, alleen wat meer met m'n paard aan het werk, in plaats van erop zitten en hem z'n kilometers te laten lopen.
Allegra schreef:Ja tuurlijk, het heeft allemaal met elkaar te maken en de klassieke dressuur is gewoon de grondlegger van de moderne dressuur, dus natuurlijk loopt het wel door elkaar heen.
Maar toch zijn wel degelijk verschillen, dat kan je niet ontkennen.
Shema schreef:heb via een vriendin link naar andere forum gekregen: op dat forum is hierover ook al 't één en ander gepost...
http://saddle-up.messageboard.nl/forum/ ... 13&start=0
denk dat ze daarin wel grotendeels de verschillen in klassieke en moderne dressuur naar boven halen, maar 't is een discussie
DinkeyGirl schreef:Bij klassieke dressuur gaat het om rechtrichten, ontspanning, aanleuning, takt, losgelatenheid, schwung en verzameling. Je verfijnt en verkleint je hulpen steeds meer, en rijdt om het paard te gymnastiseren zodat je een steeds grotere mate van verzameling zal kunnen bereiken. Het paard staat centraal en niet de wedstrijden van de ruiter.