Tips voor inrijden ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSnn

Tips voor inrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:58

Heey,

ik ben bezig met het zadelmak maken van een 3-jarige fels pony, maar zijn er misschien mensen met tips of trucs voor het inrijden?
ik ben niet bang om eraf te vallen (ik denk dat dat ook zeker wel gaat gebeuren en ik zeg ook niet dat ik er gelijk nu op ga zitten) maar ik ben wel heel erg met haar bezig, en ik zou het fijn vinden om wat tips te hebben.
het is een merrie en ze is heel lief, maar heeft duidelijk haar voorkeuren.
ze is ook erg eigenwijs en moet eerst 4 keer vertelt worden wat ze wel en niet mag.
ikzelf rijd nu 8 jaar paard, en ben nu 4 jaar (ver)gevorderd, en heb een goede band met de pony.
ik zou het erg fijn vinden als er mensen met tips kwamen.

groetjes Haha!

S_uus

Re: Tips voor inrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:00

Vooral veel rust, niks geen gehaast..
En op eigen benen laten lopen Lachen Los teugeltje en niet te veel sturen vooral rechte stukken..
En de binnenhoefslag nemen Lachen
En niet te lang he Lachen Nogmaals rustig aan heb je veel meer aan
edit: en indd goede begeleiding niet een vriendinnetje maar iemand die er echt van weet
Laatst bijgewerkt door S_uus op 29-06-08 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:00

als je niet weet hoe je een pony in moet rijden kun je het beter door iemand anders laten doen,..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:01

Haal er ervaren mensen bij om je te helpen. Ga niet in je eentje wat aan lopen kloten, als het fout gaat kun je jaren bezig zijn om het weer goed te maken bij t paard

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:01

Begeleiding zoeken. Als je zelf nog geen (of weinig) ervaring hebt met het inrijden van pony's en paarden dan kun je veel verpesten. Zorg dat je in het begin altijd iemand bij je hebt die je tips kan geven op het moment dat je ze nodig hebt, anders kun je zo'n jong dier goed verpesten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:04

Een Felspony is dat een kruising tussen een Fell en een Bels?
Ik denk dat je beter begeleiding kunt vragen of liever nog uit handen geven als je zo'n topic moet openen Knipoog

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:06

Heel rustig beginnen,
en alleen dingen doen als het paardje er aan toe is
met hel eren van springen bovoor beeld kan je beeter wacten tot hij totaal volgeroeig is anders heb je kans op vergroeingen van botten
en voral met lange tugel rijden zo leer je hem op zijn eigen benen te lopen
veel suc6

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:11

@ capopjecop, naranga: er zijn 3 mensen bij (waarvan 1 die er de hele dag is, dus haar ook goed kent) die mij kunnen helpen als er iets is, en die dat ook aangeboden hebben, en daar maak ik zeker gebruik van Knipoog
@ Billy : een Fels is een kleine uitvoering van een Fries.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:15

Het inrijden van paarden en pony's is een vak apart!
Dat je zelf goed kunt rijden hoeft nog niet te zeggen dat je ook paarden kunt inrijden... Bedoel dit niet lelijk naar jou persoonlijk, maar kan even geen andere woorden vinden.

Rustig aan beginnen, en niet gelijk vragen. Vertrouwen opwekken en zorgen dat jezelf niet gaat verkrampen!!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:30

maar als die mensen net zo weinig ervaring hebben met groene paarden als jij heb je er nog weinig aan... Je komt gewoon voor situaties te staan die je met al je ervaring met volwassen paarden nog niet bent tegengekomen. Tuurlijk, misschien is jouw paardje heel braaf met inrijden, dan heb je mazzel, maar als ie dat niet is en je pakt dat niet gelijk goed op ben je al te laat.

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:34

ik weet niet precies hoeveel ervaring ze hebben , maar 1 ervan, is iets van 40 en heeft al een stuk of 10 paarden voor mensen ingereden, en dat is haar werk.
dus daar heb ik wel geluk mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:51

Als je een topic moet openen om erachter te komen hoe je een jong paard zou moeten inrijden, dan moet je helemaal geen jong paard inrijden.
Ik kom weer erg vriendelijk uit de hoek, maar heb zelf al te vaak een totaal verkeerd beleerd paard goed mogen krijgen en ik zweer het je, dat dat geen leuk werk is.

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:52

Rustig blijven en altyd zorgen dat er iemand bij is

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:58

Ze vraagt toch gewoon advies, dus zou leuk zijn als mede bokkers dat ook zouden geven ipv dat er weer een aantal afgeven op wat wel en niet moet en mag of goed is..

Als 1 iemand haar daarop wijst is dat toch voldoende en ze geeft aan dat ze goede hulp heeft.. Ik zie het probleem niet zo..

Ik zou zeggen, gewoon rustig aan doen.. Beestje de tijd geven om alles te leren kennen.

Volgende maand krijg ik er ook een paardje bij, een driejarige merrie.
Beestje is mishandeld en het is maar de vraag of ze eroverheen komt.. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je geduld hebt, het vanzelf (nou ja, niet vanzelf Knipoog ) goedkomt..

In elk geval heel veel succes en houdt ons op de hoogte Haha!

Lisa_Phantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 00:00

niet overhaasten. gewoon alles op zijn tijd en alleen doen als de pony er aan toe is.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 00:12

xSnn schreef:
@ capopjecop, naranga: er zijn 3 mensen bij (waarvan 1 die er de hele dag is, dus haar ook goed kent) die mij kunnen helpen als er iets is, en die dat ook aangeboden hebben, en daar maak ik zeker gebruik van Knipoog
@ Billy : een Fels is een kleine uitvoering van een Fries.

Als je het hier moet vragen is het niet verstandig om t alleen te doen Knipoog Zoek iemand met veel ervaring en doe het daarmee samen, ga niet zelf aanklooien. Belangrijkste dingen zijn geduld!! rust, consequent en duidelijk zijn, niet te lang doorgaan en altijd positief afsluiten. En goed luisteren naar je pony en niet over zijn grenzen heengaan/hem overvragen.

En je bedoelt een Fellpony, een fels bestaat niet Knipoog