Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:28

ponyfee schreef:
niet dus, kwam het vervolgfilmpje tegen en daar leeft t paard nog een tijdje...


Dat zijn stuiptrekkingen. een paard wat geschoten wordt, voelt niets meer omdat hij in zijn kleine hersenen geschoten wordt. Wel blijft het hart door kloppen, maar qua horen, zien, ruiken, proeven en voelen is het paard hersendood. Dus het lijkt misschien zo, maar dat is het niet.

Ben er bij geweest met de excursie en heb het met eigen ogen kunnen zien. Als mijn paard ooit afgemaakt moet worden, dan gaat hij naar een slachterij als dat mogelijk is. Dit is de meest beste manier die je kunt kiezen om je paard uit zijn lijden te verlossen. Ik hou hardstikke veel van mijn paard, dus wil het beste voor hem.

Misschien raadzaam om het excursietopic eens te lezen. Krijgt iedereen hier er een beter beeld van en zie je dat het allemaal niet horror is, maar juist iets moois.

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:32

Chikkie96 schreef:
Citaat:
IK was erbij toen dat filmpje gemaakt werd. Pony werd op een prachtige manier uit zijn lijden verlost.
Zie je liever dat een beest pijn lijdt?



Hoe kun je in vredes naam zó hard zijn ?

Okee dat hij uit zijn lijden verlost word .. Naja niks an te doen, Is ook maar beter, Maar dat je zecht , PRACHTIGE MANIER?!!!


Kom op zeg.. Hamer

Sorry hoor maar vind een beetje gemeen hoe je dat zecht, Misschien op een andere manier bedoeld?


Ja, het is een prachtige manier! Een betere kun je je niet wensen voor je paard. Misschien denk je dat inslapen een fijnere manier is, maar dat is niet zo. Dat is een lijdensweg voor het paard. Dat geeft jezelf misschien een beter gevoel omdat er geen knallen aan te pas komen en het daardoor minder naar lijkt. Maar dat is dus niet zo. Dat doe je in mijn ogen dan vooral om jezelf een goed gevoel te bezorgen en niet om je paard te ontzien.
Weet je hoe inslapen verloopt?

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:32

Ik heb dit ook in het echt gezien in Nijkerk tijdens een excursie van school.

Niks vervelends aan eigenlijk...het is gewoon realiteit!
En wat mij betreft de allerbeste en allersnelste manier!! (indien het mogelijk is het paard te vervoeren..)

Maar goed, ik vind de titel van het filmpje duidelijk genoeg.

Voor de mensen die het walgelijk vinden, jullie moeten maar eens in het echt gaan kijken.
In mijn hele klas (23 mensen) vinden het er maar 2 een beetje vervelend...en de meeste ervan zijn paardenliefhebber.

Ilzjuh
Berichten: 7565
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Overal en nergens.

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:36

Chikkie96 schreef:
Hoe kun je in vredes naam zó hard zijn ?

Okee dat hij uit zijn lijden verlost word .. Naja niks an te doen, Is ook maar beter, Maar dat je zecht , PRACHTIGE MANIER?!!!


Kom op zeg.. Hamer

Sorry hoor maar vind een beetje gemeen hoe je dat zecht, Misschien op een andere manier bedoeld?

Paard is in één keer dood, voelt er niks van. Dus ja, dat is wel een prachtige manier. Koe Maar meestal is dat iets wat je snapt en inziet als je een bepaalde leeftijd te boven bent. Knipoog

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:41

Dat is inderdaad wel een beetje waar idd Ilzjuh!

Ik vond het vroeger ook vreselijk!

tyleysmiley

Berichten: 1895
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:46

crossmonster schreef:
Idd wat miryamk zegt Knipoog

Vind het niet zo slim van je om achteraf te gaan jammeren over wat je zeg.

Schieten paard lijkt mij een duidelijk genoege titel.
En om het filmpje te zien moet je eerst je geboortedatum doorgeven, dat bewijst al dat het om een gevoelig filmpje gaat.

IK was erbij toen dat filmpje gemaakt werd. Pony werd op een prachtige manier uit zijn lijden verlost.
Zie je liever dat een beest pijn lijdt?

Ik vind het eerlijk gezegd wel een walgelijk filmpje en snap ts ook heel goed.Ik kon het filmpje zo aanklikken zonder mijn geboortedatum te hoeven bevestigen trouwens.Nee hoor,als het bij ons de tijd is dan kies ik veel liever voor inslapen als slachten.Ik heb 'jullie' topic over de excursie met interesse gevolgd/bekeken en ik persoonlijk zou het never nooit niet over mijn hart verkrijgen om mijn paarden te laten slachten.Ieders persoonlijke mening,maar ik vind het vreselijk,nee hoor,bij mijn paarden komt er verder niks aan,ik moet er niet aan denken dat ze zo in stukken gehakt worden,ik vond het in ieder geval verschrikkelijke foto's om te zien,maar goed,ga een beetje veel off-topic nu Bloos

Ilzjuh
Berichten: 7565
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Overal en nergens.

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:47

Hmm. Als ik een paard had gehad en de nood was aan de man geweest zou ik hem wel laten slachten. Heb het bij het paard van een vriendin van me meegemaakt dat hij ging vechten tegen het inslapen, dát is een stuk erger dan laten slachten, pats, boem, in één keer dood.

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:55

Ilzjuh schreef:
Hmm. Als ik een paard had gehad en de nood was aan de man geweest zou ik hem wel laten slachten. Heb het bij het paard van een vriendin van me meegemaakt dat hij ging vechten tegen het inslapen, dát is een stuk erger dan laten slachten, pats, boem, in één keer dood.


@ Tileysmiley: Kijk: dat bedoel ik! Inslapen is helemaal niet zo'n goeie manier. In mijn ogen doet iemand, die zijn paard laat inslapen, dit helemaal niet om het beste voor zijn paard te doen, maar voor zichzelf. Je houd jezelf daar mee voor de gek en sust vooral je eigen gemoedsrust. volgens mij gaat het belang van het paard voor je eigen belang. Je goed laten voorlichten zou ik zo zeggen. En niet zo maar iets roepen. Je weet nl niet van te voren of het allemaal goed zal verlopen met inslapen en dat risico zou ik persoonlijk niet willen lopen met mijn paard. ik ga niet gokken met de laatste minuten van het leven van mijn paard, zo simpel is het het.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:59

Er zijn al veel discussies hierover geweest.
Bottom line is dat beide methoden voordelen en nadelen hebben. Inslapen hoeft ook niet slecht te zijn, kan ook heel mooi en rustig gaan, in een vertrouwde omgeving.

Denk er alleen bij na dat wat er met het lichaam gebeurd na het inslapen ook niet fraai is. Ook daar bij de Rendac wordt het paard niet in een bloemetjesbed begraven.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:14

Ik vind het ook echt een hele mooie dood. Paard is in 1 keer weg, pats en het voelt niks meer. Toch zou ik mijn paard niet willen laten slachten. De dood is mooi, maar als je ziet hoe het hoofd wordt opgehangen enzo, dat zou ik voor mijn paardje niet willen. Vind het een beetje respectloos, voor mijn eigen gevoel wil ik dat niet.

Cupcake_

Berichten: 1395
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:18

Maar inslapen doet toch niet pijn? Is toch gewoon een spuitje? kan iemand me hier wat meer over vertellen?
En wat is de link van dat 'excursietopic' ?
Het vervelendste lijkt me idd dat die paarden in stukjes worden gehakt en later opgegeten worden..
En doet het dan niet verschrikkelijk veel pijn als ie die paar seconden de 'pats, boem weg' voelt?
Dat weet niemand toch? Of het paard dáár niet heel erg pijn had..
Een mooie dood vindt ik het niet.. Maar voor het paard misschien wel het beste, maar ik kan niet zeggen dat ik dit een 'prachtige' manier vindt..

Violaaa

Berichten: 574
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:22

Het is niet leuk om te zien op wat voor manier hij ook
word gedood. Vork

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:31

Biebz95 schreef:
Maar inslapen doet toch niet pijn? Is toch gewoon een spuitje? kan iemand me hier wat meer over vertellen?
En wat is de link van dat 'excursietopic' ?
Het vervelendste lijkt me idd dat die paarden in stukjes worden gehakt en later opgegeten worden..
En doet het dan niet verschrikkelijk veel pijn als ie die paar seconden de 'pats, boem weg' voelt?
Dat weet niemand toch? Of het paard dáár niet heel erg pijn had..
Een mooie dood vindt ik het niet.. Maar voor het paard misschien wel het beste, maar ik kan niet zeggen dat ik dit een 'prachtige' manier vindt..


[BV] 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Omdat het zo snel gaat, en direct de hersenen betreft, voelt het paard er niets van. Dit is ook wetenschappelijk bewezen.

Dit onderstaande is een stukje uit een blog van mijn Hyves, wat ik voor je gekopieerd heb. Dit gaat over inslapen. Inslapen is niet betrouwbaar en voorspelbaar.

Ik heb over dit onderwerp uitgebreid gesproken met dierenartsen, maar ook met paardeneigenaren die dit hebben gedaan met hun paard. Om me te laten informeren, om te weten hoe het werkt en wat het inhoudt. De ervaringen hierin waren inderdaad wisselend.
Er zijn paarden die heel snel "weg" zijn, maar er zijn ook paarden die er tegen vechten. Dan wordt het sterven zelf een lijdensweg op zich.

Op het moment dat hij de eerste injectie met verdoving krijgt, valt hij als deze gaat werken. Dit verloopt niet altijd soepel. Het is dan ook belangrijk dat er geen opstakels zoals een wand of voerbak in de weg staan, want hier kan een paard zich aan bezeren tijdens de val.
Een paard is een vluchtdier. Geen controle over zijn lichaam hebben roept angst op bij een paard. Maar vluchten kan niet, hij is immers verdoofd. Ook dit is dus niet de meest prettige situatie. De kans dat een paard dan in paniek raakt is groot.
De 2e injectie moet de fatale zijn. Helaas is een snelle werking niet altijd gegarandeerd. Sommige paarden zijn in enkele tientallen seconden weg, sommigen doen er een kwartier over. Nadeel is dat dit niet van te voren te voorspellen is.

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:35

LauraMc schreef:
Ik vind het ook echt een hele mooie dood. Paard is in 1 keer weg, pats en het voelt niks meer. Toch zou ik mijn paard niet willen laten slachten. De dood is mooi, maar als je ziet hoe het hoofd wordt opgehangen enzo, dat zou ik voor mijn paardje niet willen. Vind het een beetje respectloos, voor mijn eigen gevoel wil ik dat niet.


Wat wil jij dan doen met je paard?

Een hoofd ophangen of naar de Rendac. Het is allemaal niet fraai als je het vanuit etisch oogpunt bekijkt. Bij de Rendac worden kadavers massaal verwerkt als katten -en hondenvoer, lijm, etc. Dan ligt jouw paard gewoon tussen andere lijken van dieren. En sommige al in verregaande staat van ontbinding...

Mocht het zo zijn dat ik mijn paard moet laten afmaken, dan wordt het slacht. Ik mag dan, als ik wil, zijn huid, staart en evt manen mee terug naar huis nemen. Als ik wil kan ik dit dan thuis begraven en heb ik toch een soort van begravenis van mijn paard op een mooie en ethische manier. Dat doe ik liever dan afgeven aan de Rendac. Daarbij: dood is dood.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:41

Pijn is pas pijn als je de tijd hebt om het naar je hersenen te laten komen en op te reageren. Als de slachter bijvoorbeeld verkeerd zou schieten, en het paard is niet op slag dood, dan zou het paard die pijnprikkel kunnen ervaren, het voelen en het vreselijk vinden.
Maar een paard dat in minder dan een seconde weg is, heeft de tijd niet om na te denken over 'waaah dat doet vreselijk veel pijn'. Voordat hij spijt heeft dat het hem is overkomen, is hij al weg. Net als het bij jezelf zou zijn, wie weet toet een fractie pijn maar je hebt er niet eens een seconde de tijd voor om het je te bespijten.

Spuitje kan heel mooi zijn, maar ook niet altijd. Paarden kunnen tegen het spuitje (of 1 van de reeks spuitjes die ze krijgen) ook gaan vechten. Sommigen mensen hebben meegemaakt hoe hun paard in paniek geraakte en tegen het spuitje begonnen te vechten, soms zelfs langer dan een kwartier. Is ook geen fraai gezicht. Hoewel het dan ook vaak zal zijn omdat het niet geheel juist gebeurt is (verkeerde dosis, geen meerdere spuiten...), toch gebeurt het ook wel eens bij de juiste procedure dat het paard gaat vechten.
Stel het je zelf maar eens voor. Jij bent een prooidier. Je hebt geen verdediging, buiten vluchten. Om te vluchten heb je je benen broodnodig. Maar dan plots kan je niet meer op je benen staan en je zakt door. Je weet dat het niet pluis is, je wilt zo hard mogelijk weglopen maar je kan je niet bewegen en je voelt je zo moe...zou je ook niet in paniek geraken?

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat inslapen altijd zo gaat en dat het slecht is. Gelukkig zijn er veel meer verhalen over paarden die er vrede mee nemen en die zachtjes weggaan. Maar zo heb je gelukkig ook veel meer verhalen van paarden die in 1 schot weg zijn.

Mocht ik zelf moeten kiezen als ik zou moeten sterven, ik zou de kogel kiezen. Klinkt het gruwelijkste maar liever in een seconde weg en misschien een seconde pijn, dan het leven langzaam uit me voelen lopen.

edit: zie dat Trennie nu juist ongeveer hetzelfde zegt, maar ik heb nu al die moeite gedaan om een lap tekst te typen dus ik plaats het toch maar Haha! .

Cupcake_

Berichten: 1395
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:45

Dankjulliewel, nu snap ik het wat meer..
Ik heb geen idee wat ik zou willen doen.. Het is allebei idd vreselijk..

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:46

maar het ligt er ook aan wat je paard heeft volgens mij.
Is het iets aan z'n benen waardoor hij nooit meer iets kan doen ofzo zou ik hem laten slachten.. Verdrietig hoe moeilijk het ook is om te zeggen..
Als is het bijvoorbeeld ernstige zware koliek dat hij/zij heel zwak is, zal het inslapen ook sneller gaan.. omdat hij al moe is van de strijd..
Ik weet dat het misschien heel erg klinkt.. maar dat zou mijn keuze zijn..
Dat denk ik op dit moment.. Ik weet niet wat ik op dat moment zou doen..

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:48

Als je een goede dierenarts hebt, dan is inslapen een hele mooie dood voor een paard.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:50

Klopt, het hangt ook heel sterk van paard tot paard af, èn van de blessure.

Een paard met een zware koliekaanval ga je geen uur vervoeren naar een slachthuis.
En een paard die bij je thuis geboren is, het erf nooit is afgeweest en nog nooit een trailer heeft gezien ga je ook niet naar een slachthuis vervoeren. Dat beestje is al dood van de zenuwenen voordat hij aankomt.

Maar daarentegen heb ik wel een paard die al op 100den vreemde plaatsen is geweest, niet eens meer opkijkt als hij ergens anders is (ze duikt onmiddellijk met haar neus in het gras zodra ze de trailer af is Clown ). Ze heeft echter wel een hekel aan de DA, als die man maar afkomt zie je dat gezicht al op onweer draaien. Zo'n paard kan je dan wel weer gemakkelijk in het slachthuis binnenbrengen.

Beste oplossing voor de blessure van je paard+het karakter van je paard+je eigen gemoedsrust zou je moeten hebben.

Cupcake_

Berichten: 1395
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:54

Ik heb een paar van de foto's van die excursie gezien.. Maar ik vond het té erg.. Hoe dat er ook stond: Effe afhakken enzo.. Nou sorry hoor, maar dat deel van de slacht vind ik wel verschrikkelijk!
Eeerlijk gezegd, alles ervan is verschrikkelijk om te zien, ookal is het misschien beter.. (A)

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:56

mijn paardje kan daarentegen niet zo tegen vreemde plaatsen.. Al gaan we wss wel wedstrijden rijden volgend jaar.. Dus zal hij er meer aan wennen..
Nu zou ik hem laten inslapen als het moest..

Cupcake_

Berichten: 1395
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:59

okee.. Knipoog
Ik ook..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:03

Ik heb ooit eens een EHBO cursus gevolgd voor paarden en daar kwam dit onderwerp ook aan bod. En idd, afschieten is het snelst en vriendelijkst. Als je kiest voor inslapen komen er veel meer stresshormonen vrij ( dit is onderzocht ).
We kregen zelfs nog aanwijzingen over waar je precies moet schieten omdat onervaren mensen nog weleens te laag willen schieten ( recht tussen de ogen, het moet dus hoger).

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:09

maar.. bij het slachthuis ruiken ze toch ook dingen enzo?? ja, ik weet het niet zeker hoor, ik heb het toen een paar keer gehoord en er wel eens iets over gelezen..
Over dat ze dat bloed en vlees enzo ruiken, en dat is volgens mij erg onnatuurlijk dat ze daar op reageren en weten dat het gaat gebeuren.
Dat is natuurlijk ook zo met een veearts, die ruikt ook raar.. Hhhmm.. Daar moet ik nog even over nadenken Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Filmpje op Youtube.. 'Schieten Paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:10

ach welnee Lachen