Springangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 19:34

Sinds mijn 8e heb ik een probleem: Springangst. Eigenlijk heb ik geen idee hoe dat komt. Ik denk dat het komt omdat ik er heel vaak pijnlijk vanaf ben gevallen. Als ik bijvoorbeeld op ponykamp ging, durfde ik wel, tot aandringen van de lerares, sprong ik gewoon. (Maar niet zonder 100 weigeringen van mijn paard omdat ik tijfelde, en zonder hartkloppingen in m'n keel) Ondanks ik het eng vond, kreeg ik er wel een kik van, omdat het paard waarop ik reed, vroeger een Z-springpaard was geweest. Ik wil er wel heel graag vanaf, omdat ik bijna alle keren als ik ga springen met mijn privélerares echt hartkloppingen krijg, terwijl we het dan pas over 4 weken gaan doen Ach gut Ik zou er echt héel graag vanaf willen, kunnen jullie me helpen, of, wie herkent zich in mij met hetzelfde probleem?
Dankúu voor help Knipoog

Wartertje

Re: Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:46

Ik heb precies hetzelfde. Ik ben er té vaak hard vanaf geknald met springen. Ik heb het terug met beetjes geleerd door ofwel mijn verstand op 0 als ik echt zin had om te springen. Oftewel gewoon springen als er niemand kijkt. Vaak heb je angst om te falen. Als ik alleen ben durf ik ook meer springen, want als ik dan val ziet toch niemand het. Het belangrijkste is ook rustig opbouwen. Mij lukt een stijltje nu weer terug. Maar ook niet hoger dan 70 cm. Succes ermee!

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:47

Oefenen oefenen oefenen als je eenmaal je vertrouwen terug hebt. Tot die tijd, is het misschien een idee om een body protector te dragen? Ik voel me er veel veiliger door! Zit in het begin niet lekker, maar daarna gaat ie wat vormen en steeds beter zitten!

succes!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:50

Ik had het vroeger, nu alleen als ik meteen al de 1 meter pak ofzo zonder opbouwen.

Ik heb er privelessen voor gehad met een pony die nooit weigerde (tenminste dat zeiden ze), toen kwam ik erachter dat het enigste waar ik bang voor was de grond was en dat springen gewoon niks meer was dan een verhoogd galop sprongetje.

Inmiddels ben ik met mijn eigen pony er ook al een keer afgevlogen maar ging gewoon door, veel oefenen + vertrouwen in je paard werkt ook geweldig (met alleen prive lessen ben je er niet, je moet het blijven herhalen).

Ik was bang geworden omdat mijn pony altijd weigerde, die weer weigerde omdat ik angstig was, na het vele oefenen werd ik minder bang en nu springt mijn pony gewoon alles omdat we er nu samen plezier in hebben

(ik moest leren springen voor mijn ruiterbewijs).

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:02

Hey...
Wat vervelend voor je! Ik spring namelijk 1 x p week en vind het echt het einde. Miss moet je ook eens overwegen een privéspringles te nemen; dan is alle aandacht op jou gericht. Dat is iig beter dan met nog 10 mensen in een les, zeker als je een beetje last hebt van springvrees.

Misschien het allerbelangrijkste is wel het paard waarop je springt; ik heb namelijk leren springen op een paardje waar ik helemaal verkikkerd op was, dus ik had er ook wel vertrouwen in. Als je net begint met springen, is het idd ontzettend naar als je er constant afvalt, dan was ik ook een angst gaan opbouwen.

Verder; laag beginnen... een heel parcour is niet meteen nodig. Begin zonodig met cavaletti en lage kruisjes; helemaal niet erg.

Verder kun je idd een body-protector dragen, dan maak je je daar ook wat minder zorgen over.

Heel veel succes! Je komt er wel!
(Je mag me altijd Pb'en voor een pro-spring boost Knipoog)

Laat weten hoe het ging hé?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 18:29

Dank je wel voor jullie tips, ik ga zéker een body protector kopen Knipoog

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:38

ik heb precies hetzelfde. zodra ik een kere een sprongetje maak, bonkt mijn hart ergens in mijn keel, en vind ik het doodeng, maar zodra ik erover ben vind ik het juist geweldig:P

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:42

Heb ik nooit gehad...
Ik vind springen gewoon helemaal geweldig Lachen! Jammer genoeg is het alweer een hele tijd geleden, omdat ze eerst bij dressuur deftiger moet lopen. (maar we zijn er al bijna, ik hoop echt in de zomervakantie te gaan springen, mijn paard doet het ook super graag Haha! )
Maar je hoeft het niet eng te maken hé! Doe in het begin gewoon wat cavaletti en op het einde van de les een klein kruisje ofzo (als je je veilig voelt). Bouw stilletjes aan op, als je je helemaal zeker voelt (zo niet, blijf dan op de zelfde hoogte springen tot het écht goed gaat). En als je een body protector hebt gekocht en dan gaat springen voel je je waarschijnlijk al heel wat veiliger!

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:50

Wat vervelend. Ik herken mezelf er wel in. Ik heb tijdens manegelessen altijd gereden op de probleempaarden die o.a. niet wilden springen. Hierdoor ben ik er vaak afgevallen en ben ik nu ook bang om te springen. Op dit moment rij ik zelf voorlopig niet meer, maar ik heb wel een idee hoe jij (en ik Knipoog ) van je angst af komt.
Het is al gezegd, maar langzaam opbouwen lijkt me erg belangrijk. Inderdaad met een betrouwbaar paard maar beginnen met cavaletti op de grond. Dan langzaam de cavaletti op hun hoogst leggen en de lijn uitbreiden. Ik zou pas verder gaan als alles helemaal goed verloopt en zonder dat je bang bent. Als je bang bent zou ik een stapje terug doen. Als lange lijnen hoge cavaletti je goed af gaan zou ik beginnen met een enkel laag kruisje. Dit langzaam uitbouwen tot een hoger kruisje en daarna pas steilsprongen (die zien er toch echt enger uit Pling ). Pas als dit helemaal goed gaat zou ik meerdere hindernissen gaan springen en steeds hoger gaan. Maar denk eran dat je dus niet verder gaat als je bang bent.

Ik ben het eens met de rest dat je een body-protector zou kunnen kopen. Als je dit meer zekerheid geeft zeker doen! En het lijkt me ook belangrijk deze springtraining te doen met een betrouwbaar paard dat niet zelf ook een hekel heeft een springen of nog niet goed genoeg is opgeleid in het springen.

Zo, dat is wat langer geworden dan bedoeld. Hoperlijk heb je er wat aan. Succes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:25

tuffi schreef:
Wat vervelend. Ik herken mezelf er wel in. Ik heb tijdens manegelessen altijd gereden op de probleempaarden die o.a. niet wilden springen. Hierdoor ben ik er vaak afgevallen en ben ik nu ook bang om te springen. Op dit moment rij ik zelf voorlopig niet meer, maar ik heb wel een idee hoe jij (en ik Knipoog ) van je angst af komt.
Het is al gezegd, maar langzaam opbouwen lijkt me erg belangrijk. Inderdaad met een betrouwbaar paard maar beginnen met cavaletti op de grond. Dan langzaam de cavaletti op hun hoogst leggen en de lijn uitbreiden. Ik zou pas verder gaan als alles helemaal goed verloopt en zonder dat je bang bent. Als je bang bent zou ik een stapje terug doen. Als lange lijnen hoge cavaletti je goed af gaan zou ik beginnen met een enkel laag kruisje. Dit langzaam uitbouwen tot een hoger kruisje en daarna pas steilsprongen (die zien er toch echt enger uit Pling ). Pas als dit helemaal goed gaat zou ik meerdere hindernissen gaan springen en steeds hoger gaan. Maar denk eran dat je dus niet verder gaat als je bang bent.

Ik ben het eens met de rest dat je een body-protector zou kunnen kopen. Als je dit meer zekerheid geeft zeker doen! En het lijkt me ook belangrijk deze springtraining te doen met een betrouwbaar paard dat niet zelf ook een hekel heeft een springen of nog niet goed genoeg is opgeleid in het springen.

Zo, dat is wat langer geworden dan bedoeld. Hoperlijk heb je er wat aan. Succes!
Inderdaad, maar ik zou ipv. na de stijlsprongen meerdere hindernissen gaan springen, zou ik eerste wat breedere hindernissen gaan doen. En dan er wat meer, opnieuw hele lage Ja uitzetten.

_miss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:36

hmmm als je valt moet je daarna direct je paard weer op en het overnieuw doen als je dat niet doet dan ontstaat vaak dei angst

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:15

Laag beginnen met opbouwen.
Het beste met maar 1 iemand erbij. Zorg dat je niet in de mond van het paard gaat trekken etc. Probeer goed ligt te zitten en goed mee te gaan. Laat je paard het werk maar doen. Vooral bij de lage kruisjes.
Zodra je paard het vertrouwen heeft krijg jij het ook vast! Lachen
Succes! Haha!

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:18

ik heb niet egt veel gesprongen.
als ik het deed maakte het me eigenlijk niet zo veel uit.
ik heb ooit nog wel is en lesje gevolgt en ging goed.
ik zou en les nemen.
langzaam opbouwen.
en als je vertrouwen in je paard hebt moet het allemaal wel goed komen Knipoog

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:53

Ik heb het altijd als ik een hogere hindernis neem de eerste x twijfel ik terwijl mijn pony het handig kan.En dan weigert ze , en dan ben ik boos en dan springt ze de sterren van de hemel! hahah Dus ik moet gewoon brutaal rijden dan springt ze altijd als ze voelt dat ik het echt meen.

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:54

En bij echt een super hoge hindernis heb ik echt van die ''vlieg'' momenten ..Echt springen geeft mij z'n kick!(Als het goed gaat Vork )

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:00

Ik spring al vanaf m'n 11e wedstrijden met pony's/paarden. Ook meerdere rijpaarden eerder. Vind het altijd nog spannend hoor! Als het bijvoorbeeld bijster hoog staat. Gelukkig gaat bij mij een knop om in het parcours en focus ik alleen op het rijden, niet meer op de hoogte en of het goed zal gaan. Heb al 7 jaar Oxbow die (als ik hem goed rij) alles voor me doet in het parcours. Zelf word ik er zekerder van als ik regelmatig privéles heb. Dan wordt het (hoger) springen een gewoonte. Ben laatste paar weken om de week op oefenparcours geweest met de instructeur, dat was direct een wereld van verschil! Een paar losse sprongen is toch heel wat anders als een heel parcours. Dat heeft echt geholpen.

Ik zou er een regelmaat van maken, en niet om de 4 weken springen. Dat lijkt me toch echt te weinig om er gewoonte van te maken om een sprongetje te maken en 'feeling' te krijgen in het springen. Anders zet je een paar vaste lage hindernisjes in de bak en zet je jezelf er toe aan om elke dag er een paar keer overheen te gaan. Desnoods begin je met drafbalkjes of galopbalkjes. Succes ermee!

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:39

in het begin niet al te hoog totdat je er wel vertrouwen in hebt

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:12

Even stipje. ik wil dit effe volgen Lachen

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:19

heey, dat had ik eerst ook ik vond springen echt leuk alleen hoger dan een mega-laag kruisje durfde ik niet, en toen ging ik op ponykamp bij een adnere manege, en daar gingen we een soort van springwedstrijd doen (met rondes, als je een fout maakte moest je weg, en foutloos mocht je blijven) ik spring de eerste ronde foutloos en na een paar rondes ben ik er nog steeds foutloos door gekomen, toen wou ik stoppen omdat het te hoog werd vond ik, alleen degene die ook in de laatste ronde zat, je raadt het al..., een meid die ik haatte dus ik sprong en toen gooide mij n paard er een balk af, en uiteindelijk werd ik tweede! met springangst dus nu vind ik springen geweldig!! zonder springangst, en wat vooral helpt laag beginen en steeds hoger

_Nikkii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:57

Ik ging vroeger (toen ik nog op manege pony's reed) altijd springwedstrijden doen op 1 speciale pony.. En ik wou persee op die pony omdat het mijn lievelingspony was.. alleen die pony hield helemaal niet van springen.. dus ben ik er elke keer weer steeds maar agter elkaar afgevalle.. maar ik wou tog persee op die pony.. (heel raar maarja dat wou ik toen Tong uitsteken Tong uitsteken ) en toen wouden mijn ouders niet meer dat ik sprong omdat het gwoon niet leuk was en ik vond het zelf ook super eng ik ging ook dan met een kloppend hart die wedstryd doen maar ik wou het egt heeel graag wel doen (ik weet ook niet hoezo).. Dus toen ben ik op zo een super brave pony gaan springen die alles sprong en het super deed (met bodyprotector aan) en heb ik al mijn zelfvertrouwen weer gekregen het ging super.. dat heb ik heel lang gedaan.. En nu vind ik springen super.. En heb ik vorige week met mijn pony 1 x in de les Z gesprongen.. En een manegepony ben ik aan het leren springen en ik vin het nu super leuk.. dus misschien kun je gewoon eerst je zelfvertrouwen proberen trug te krijgen en dan weer op die pony rijden.. als je dat wilt .. Knipoog Succes..

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:30

Ik heb hetzelfde maar mijn instructies begrijen/begrepen het nooit en ik moest het doen maar niet zonder jankpartijen

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:31

Wat dat betreft heb je inderdaad niet zoveel aan manege-instructeurs/instructrices. Als jij niet durft te springen schreeuwen ze naar je dat je je niet moet aanstellen. Als je paard het niet durft moet je hem er van ze over heen slaan (met geweld dus!).
Jammer...

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:09

Vraag dan aan je instructrice/instructeur dat je springangst heb
dat zal ze vast begrijpen Knipoog
Als ik spring en ik val eraf dan lig ik lachend op de grond Tong uitsteken

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:09

Ten eerste: Niets moet, alles mag, als jij je niet prettig voelt bij een hoogte sprong, móet je niet, het mág Lachen.

Begin gewoon eerst even met lekker rijden zodat je paard lekker los is en leg om te beginnen bijv. eerst wat balkjes op de grond. Als je denkt dat je klaar bent voor een laag kruisje vraag je of je instructrise een sprongetje wil maken. Als je nog niet het vertrouwen heb blijf je nog even lekker balkjes lopen.

Als je een laag kruisje hebt lukt het waarschijnlijk nog wel. Je paard stapt er een soort van overheen. Wees toch alert en houd je benen eraan. Denk positief. Spring het sprongetje net zolang tot je denk dat het vetrouwen er is.

Nu kun je, als je het wilt het kruisje wat hoger zetten. Rijd er rustig opaf, houd je been eraan, zorg dat je pony niet onder je uit loopt , anders draai je even een volte door en vang darbij je pony iets op. Heb er vertrouwen in dat je het kan, want daar ben ik zeker van. Ga stapje voor stapje verder, maar ga nooit verder dan dat je wilt.

Ik hoop heel erg dat je een beetje over je springangst heen kan komen Lachen!

Succes!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:45

Hee. Ik heb daarstraks nog flink gesprongen. Ik begon bij een kruisje, heel rustig en bouwde het steeds verder en moeilijk op. Ik heb daarstrax een parcour van 70 doorgesprongen. Dit terwijl ik vroeger amper 1 hindernis van 60 sprong. Ik had echt zoiets van: verstand op nul en doorgaan, niet twijfelen! Het lukt dan, denk dat je hoe hoger je gaat, hoe lager je springt. Ik denk nu dat als ik 30 spring, het 30 is. Maar als het 70 is, denk ik ook dat het 30 is. Niet te veel erover nadenken en heel rustig opbouwen, het lukt vanzelf wel!