Ik denk ik open even een topic naar aanleiding van mijn pony.
Ik doe haar nu een jaar, en het is een ongelofelijke druktemaker.
Echt om alles kan ze zich druk maken, met rijden moet ik er op letten dat ik niet onverwachts naar iemand zwaai want dan gaat mevrouw er vandoor, ook moet ik alles heel rustig doen met inspannen / opzadelen/ poetsen. Ze heeft voordat ze bij ons op stal kwam voor de kar gelopen, en die man heeft haar dus weg gedaan om haar nerveuze gedrag.
Ik ga zo voorzichtig / Rustig mogelijk met haar om, maar het heeft tot nu toe weinig effect.
Als ik het hele jaar bekijk zie ik wel vooruitgang, bijv in het rijden in het begin was ze super wild en stuiterde de bak door. Van de week liep ze eindelijk een keer ontspannen, maar nog trekt ze behoorlijk aan de teugels daarom probeer ik haar met zoveel mogelijk losse teugels terijden maar dat word aleen maar moeilijker aangezien ze dan haar eigen weggetje en tempo bepaalt.
Daarom wil ik eens proberen bitloos tegaan rijden.
Ik ga regelmatig aleen met haar de bak in, om wat grondwerk tedoen en haar vertrouwen een beetje tewinnen, ik hoef maar 1 onverwachtse beweging temaken en mevrouw is helemaal gespannen.
Ik heb ondertussen wel dingetjes door hoe ik haar onspannen krijg

Als ik haar rug "maseer" dan valt ze bijna in slaap maar dat is echt de enigste keer dat ze ontspannen is. De oorzaak dat ze zo nerveus is weet ik niet, ik denk dat dat bij de vorige eigenaren ligt.
Ik vroeg me af of jullie mischien dingen weten die ik met haar kan doen, zodat ze me wat meer gaat vertrouwen, en wat rustiger word.
bedankt voor het lezen van dit verhaal, ik hoop graag op reacties!