Über nerveuze pony.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Über nerveuze pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:25

Hallo,
Ik denk ik open even een topic naar aanleiding van mijn pony.
Ik doe haar nu een jaar, en het is een ongelofelijke druktemaker.
Echt om alles kan ze zich druk maken, met rijden moet ik er op letten dat ik niet onverwachts naar iemand zwaai want dan gaat mevrouw er vandoor, ook moet ik alles heel rustig doen met inspannen / opzadelen/ poetsen. Ze heeft voordat ze bij ons op stal kwam voor de kar gelopen, en die man heeft haar dus weg gedaan om haar nerveuze gedrag.
Ik ga zo voorzichtig / Rustig mogelijk met haar om, maar het heeft tot nu toe weinig effect.
Als ik het hele jaar bekijk zie ik wel vooruitgang, bijv in het rijden in het begin was ze super wild en stuiterde de bak door. Van de week liep ze eindelijk een keer ontspannen, maar nog trekt ze behoorlijk aan de teugels daarom probeer ik haar met zoveel mogelijk losse teugels terijden maar dat word aleen maar moeilijker aangezien ze dan haar eigen weggetje en tempo bepaalt.
Daarom wil ik eens proberen bitloos tegaan rijden.
Ik ga regelmatig aleen met haar de bak in, om wat grondwerk tedoen en haar vertrouwen een beetje tewinnen, ik hoef maar 1 onverwachtse beweging temaken en mevrouw is helemaal gespannen.
Ik heb ondertussen wel dingetjes door hoe ik haar onspannen krijg Knipoog
Als ik haar rug "maseer" dan valt ze bijna in slaap maar dat is echt de enigste keer dat ze ontspannen is. De oorzaak dat ze zo nerveus is weet ik niet, ik denk dat dat bij de vorige eigenaren ligt.
Ik vroeg me af of jullie mischien dingen weten die ik met haar kan doen, zodat ze me wat meer gaat vertrouwen, en wat rustiger word.

bedankt voor het lezen van dit verhaal, ik hoop graag op reacties! Lachen

Tallie1979

Re: Über nerveuze pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:26

Ik zou haar na laten kijken.. Even uitsluiten dat het niks lichamelijks is..

En verder, tja, een hyper pony, krijgt ze niet te veel of te energierijk voedsel?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:29

Nee, ze krijgt het zelfde als de andere pony's.
Die niet dat gedrag tonen.
Er is al iemand wezen kijken naar haar voordat ik er op stal kwam.
( Iemand in de paardenfysiotherapie en die veel verstand van het gedrag heeft enz)
Zij kan er echter niks uithalen. Het zit volgens haar gewoon in haar karakter enz.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:32

Moeilijk om te zeggen waar het dan aan ligt..

Kan ze wel veel naar buiten? Zodat ze haar ei een beetje kwijt kan?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:33

Ze staat s'nachts op stal, overdag in de wei en pedock dus daar kan het ook niet aanliggen Knipoog

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:36

Die van mij was ook altijd snel van slag en gestrest

Het enige wat ik deraan deed was zorgen dat ze vaak buiten stond en het nerveuze negeren en gewoon zelf rustig blijven

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:38

Nerveuze gedrag negeren is mischien een optie, als zij dus weer gestresst gaat lopen doen ga ik meestal gerustelend tegen haar praten enz Knipoog
Maar maakt dat verschil?

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:11

Romytjuuh schreef:
Nerveuze gedrag negeren is mischien een optie, als zij dus weer gestresst gaat lopen doen ga ik meestal gerustelend tegen haar praten enz Knipoog
Maar maakt dat verschil?

Het is natuurlijk wel zo dat gerust stellen altijd goed is!
Alleen als ik tegen mijn pony ging praten van het is goed dan werd ze alleen maar erger want dan dacht ze van waa der is dus echt wat.
Als het te erg werd dan stelde ik haar wel gerust maar meestal reed ik rustig veder en probeer hij koppie weer bij mij te houden

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:17

ik zou doorgaan met dat grondwerk en wandelingen maken enzo, als je gaat rijden zou ik idd dat gedrag nergeren en dus niet met een los teugeltje gaan rijden (natuurlijk ook niet te strak gaan houden) en zorg dat ze aan de gang blijft Lachen
Succes!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 10:57

@josientje : Ik ben bang dat ze door haar eigen gedrag en haar getrek haar mond openhaalt.
Met het grondwerk gaan we zeker door, ik heb gisteren een uur met haar in de pedock gestaan met snoepjes in mijn zak. Telkens als ze ongevraagt kwam stuurde ik haar weg, en als ik zei "kom" mocht ze komen, ze had het na een kwartier aldoor en begon er de lol wel van in tezien. Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:49

Misschien dat juist dat voorzichtig aandoen niet helpt. Ik ken iemand die juist rare bewegingen maakt om een paard daar aan te leren wennen. Dat ze dan dus leren dat dat niet eng is.
Het is wel een moeilijke methode, maar wel een goede. Hoe meer ze zien, des te meer raken ze er aangewend en dus worden ze vanzelf minder opgefokt bij nieuwe dingen. Misschien toch een optie.
Maar juist dat geruststellende praten tegen haar als ze iets eng vindt, is juist een bevestiging dat ze ook echt gelijk heeft en het dus ook eng is. Dus lekker negeren en doe maar juist lekker druk (Wel met mate, ze moet ook niet straks dwars door een omheining heengaan o.i.d.), maar laat haar maar veel enge dingen zien en meemaken, dan wordt ze vanzelf ervarener en dus minder gestresst.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:38

Ik heb hier twee ervaringen mee. Over het algemeen ben ik het eens met wat hierboven staat. Laat haar maar lekker overal aan wennen en dan idd niet bevestigen dat het eng was.
Maar die ene andere ervaring was met een paard dat gewoon altijd heel erg opgefokt was. Ze schrok ECHT overal van. En beide methodes hielpen niks. Nou was er ook niet iemand om haar extra veel aandacht en tijd te geven, maar bij haar hielp deze methode iig niet.

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:24

Misschien moet je eens kijken wat het met haar doet als je haar niet in de wei zet maar alleen in het paddock. En misschien meer aandacht en beweging geven. Het kan zijn dat ze in het paddock toch niet veel doet.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:51

Ja dat kan ik wel uitproberen.
Maar het kan ook slechter worden zodat ze mischien bang van mij word.
Ik kijk wel even hoe ze reageerd. Ik voer de pony's altijd s'avonds.
Gisteren was ze dus weer zo opgefokt, ik kon haar niet eens normaal de stal inleiden.
Ik ga zometeen even met haar aan de gang, ik hoop dat het werkt!