Waar opletten bij mini pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

April_Joey

Waar opletten bij mini pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 09:48

Hallo,

Ik ga morgen bij mini pony's kijken maar waar moet ik dan zoal op letten en aan de eigenaar vragen?

En moet hij dan gechipt worden of is dat niet verplicht?

Alvast bedankt.

punkielover

Re: Waar opletten bij mini pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:11

Chippen is volgens mij verpicht! vooral als je er mee op de weg wil, of buiten je eigen terrein. Ik zou goed opletten dat het GEZOND is, en NIET kreupel en een goede glans heeft! til zijn voetjes op om te kijken of ie dat netjes doet.

Vraag de eigenaar als het paardje al gechipt is het paspoort even. Dan kun je kijken of ie ingeent is enz. Op een paard zijn 2e jaar moet ie ong. 2 tot 4 prikjes hebben gehad.. voor tetanus of iets..!

heel erg veel plezier!

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:14

Chippen is verplicht, kijk even naar het papier, en goed even naar de tanden en hoeven kijken. Verder moet de pony goed gevuld zijn, en helder uit zijn ogen kijken. Waarom neem je niet iemand mee die er meer zicht op heeft dan ? Ik heb ook iemand mee genomen hoor, voor ik mijn shet kocht Lachen

April_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 12:21

Bedankt voor de informatie, en wat kost dat ongeveer laten chippen + paspoort?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:25

chippen is niet verplicht, paspoort is verplicht, dat kan je ook krijgen door DNA af te laten nemen door de veearts.
moet je wel ontheffing van het chippen aanvragen.
voor nadere info kan je me pb-en.

let bij de pony goed op de tanden, dat die recht op elkaar staan, verder de benen, of die correct staan, de hoeven moeten goed zijn, de ogen helder, de pony moet een gezonde indruk maken.
ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier is het buiten nat en vies, daardoor kan je de pony eigenlijk niet echt op zn best zien..

oja paspoort op basis van dna kost 49,25, en daarbij komen de kosten dat de dierenarts haren moet komen halen (om dna te kunnen bepalen), en 12,50 administratiekosten.

April_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 13:35

Kunnen ponyhengstjes gewoon bij paarden in (merries)?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:42

je moet zowiezo op alle dingen letten , maar bij mini's moet je vooral extra op de beentjes letten...mini's worden zo klein mogelijk gefokt en dat is niet altijd even gezond waardoor ze beenproblemen kunnen krijgen! ik heb ook een mini-gefokt-beestje rondlopen maar zijn achterbenen zijn niet goed en daardoor moet de hoefsmid vaker komen en moet ik velen malen voorzichtiger zijn met zijn hoefjes! hij moet ook zin min mogelijk op het harde lopen i.v.m het afslijten!

en op jou vraag of ponyhengstjes gewoon bij paardenmerries kunnen zou ik antwoorden nee... het hengstje kan wel niet dekken, maar wel flinke rake klappen van merries opvangen die hem niet willen...

April_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 13:47

Oke bedankt, dan zet ik hem gewoon ernaast neer.

April_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:39

Is het wel verstandig om een hengstje bij merries neer te zetten op stal en naast elkaar in de wei of maakt dat niks uit?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:43

Bij ons staan onze twee hengstjes wel gewoon bij de merrie in de wei. (haflinger) en dit gaat prima.
Een paspoort van de pve en chippen samen kost 35 euro.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:29

pubelia schreef:
Bij ons staan onze twee hengstjes wel gewoon bij de merrie in de wei. (haflinger) en dit gaat prima.
Een paspoort van de pve en chippen samen kost 35 euro.

dan heb je een brave merrie Haha! mijn merrie haalt flink uit naar mijn shet-ruin als ze hengstig is en dan doet/wil hij nog niks... maar goed per paard verschillend...

en chippen dat chippen pubelia... ik denk dat je de DA-kosten bent vergeten of niet? dat was bij mij ook zoon 30 euro per paard...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:33

kwpnertje schreef:
Is het wel verstandig om een hengstje bij merries neer te zetten op stal en naast elkaar in de wei of maakt dat niks uit?

Nee, die rakkers van een shetten schieten overal onderdoor, ook met veel stroom Sigaar dus zeker een hengst met hengstige merrie's ernaast. Tenzij jij graag veulentjes wil.

En zonder chippen, mag hij niet vervoerd worden, dus dat zou ik wel even laten doen.

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:31

Chippen is wel verplicht indien je de pony wilt vervoeren. Ook ben je verplicht om dan het paspoort van je pony bij je te hebben.
Verder moet je goed opletten naar een correcte stand van de hoeven en benen. Mini-pony's en dan vooral kleinere shetlanders hebben nog wel eens een afwijkende (hoef)stand.
Een afwijkende hoefstand kan verholpen worden, maar niet altijd. Ook is veelvoorkomende oorzaak bij hoefproblemen bij mini's: het gebrek aan genoeg bekappen in de veulenjaren. Er wordt veelal gedacht dat allemaal wel losloopt bij die kleintjes, niets is minder waar.
Let verder op huidproblemen zoals schuren, zomer exceem e.d als je dit liever niet wenst.

Inderdaad goed naar de tanden kijken, geen overbeet of onderbeet? Dit kan namelijk veel problemen opleveren indien het erg is.

Indien er een paspoort bij zit zou ik je aanraden om een DA te laten controleren of het Chipnummer overeen komt met het nummer in het paspoort. Laat de pony eventjes voor je bewegen, beweegt het dier lekker soepel? Laat hem heen en weer stappen en draven over asfalt, op een harde ondergrond komen eventuele kreupelheden, stijfheden, slechte afwikkeling van de hoef en meer beter aan het licht. Op een zachte ondergrond kan de pony zijn benen makkelijker ontlasten indien er sprake is van pijn.

jfdouiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:17

Hallo iedereen ,
ik heb even een vraagje ik ga voor mijn dochter een mini pony kopen mijn dochter is 3 jaar mijn vraag is wat zal het beste zijn een merrie of hengst of een ruin en kan ik mijn dochter op deze pony laten zitten ,ik ga niet een hele kleine kopen maar ongeveer tussen de 74 en 86 centimeter ik ben meer bekent met paarden dan deze kleine rakkers hopelijk heeft iemand info voor me
alvast heel erg bedankt *D
jfdouiri

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:19

Je hebt zoveel vragen en dingen waar je niets over weet, waarom ga je dan morgen al bij een pony kijken?

Is het niet handig om je meer te verdiepen in het houden van pony's..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:21

Nee, ik zou je dochter er niet op laten zitten. Die pony's zijn te klein (want wat jij noemt zijn HELE kleine pony's) plus dat ponys van dat formaat vaak niet ingereden zijn, omdat mensen met voldoende ervaring om een paard in te rijden vaak te groot zijn. Waarom kijk je niet voor een leuke Dartmoor voor d'r van ongeveer een meter? Ook zou ik gaan voor een ruintje, die zijn vaak wat stabieler in het karakter.

En TS: neem iemand mee die er verstand van heeft. Niet banketstaaf bedoeld, maar jij vraagt heel veel basis dingen. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar misschien is het beter om nog een tijdje ervaring op te doen op de manege voordat je een pony koopt.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:21

jfdouiri schreef:
Hallo iedereen ,
ik heb even een vraagje ik ga voor mijn dochter een mini pony kopen mijn dochter is 3 jaar mijn vraag is wat zal het beste zijn een merrie of hengst of een ruin en kan ik mijn dochter op deze pony laten zitten ,ik ga niet een hele kleine kopen maar ongeveer tussen de 74 en 86 centimeter ik ben meer bekent met paarden dan deze kleine rakkers hopelijk heeft iemand info voor me
alvast heel erg bedankt *D
jfdouiri

Dit hoor je niet in deze topic te plaatsen ;)

Je gaat geen hele kleine kopen maar tussen de 74 en 86 cm :')? 86 is niet zo klein, maar 74 is wel heel klein...
Merrie of Ruin is het handigst, maar een hengst kan ook gewoon braaf zijn. Hangt van de pony af.
Laatst bijgewerkt door Rodo_ op 04-10-09 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:22

Ik zou voor een ruin of brave merrie gaan.
Zeker als er zulke kleine kids mee moeten "werken"
een braaf en beleerde pony.
Tuurlijk kan je dochter dan op een ponys zitten met goede begeleiding.
Maar niet zo lang ;) want voor je het weet zijn ze van die echte ukkies , want dat zijn die maten afgegroeit.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:28

Oud topic,

Vandaar een slotje.