.Ik kan normaal tegen bloed enz. maar dit,dit sloeg alles! Hier het verhaal:In de ochtend om 9 uur les gehad,Tjaldor (veulen van 3 maanden) in stal gedaan.Hij leert het al echt,hij is erg braaf.Ff eten gegeven verzorgt enz.Gingen ze terug naar de wei,maar Maika (pony van maikiejj @ bokt)die gaat bij Tjaldor in de stal staan als hij is afgespeent.Dus die hebben we vandaag bij Tamar (moeder) en Tjaldor(kind) en nog 2 andere paardjes en 3 koeien en 1 kalfje gezet.Zij nam gewoon der eige pony mee,en ik Tjaldor en Tamar.Maar he moet ik het uitleggen,het hek moet een beetje raar open,en als je hem beetje open doet en niet ver genoeg,kan je pony in de sloot vallen.Het is een beetje een oud iets.En in een sloot aan het einde is er toch zo'n 'ronde' betonne iets dat onder de grond gaat? Nou,die is half afgebroken en steken er een paar spijkers uit.
Ik het hek open gedaan Maika en Tamar erin,Tjal beetje vervelend doen,dus dat hek ging dicht.Hup,weer open gedaan.Maar kleine baby tjal wou naar z'n mammie toe,en ging gelijk!En hij is ontsettend sterk geworden!! ('Tis ook een hengstje
)en toen was hij met 1 beentje al 'in de sloot' en toen raakte hij in paniek en hup de 2 (het ging zo snel..)en toen bijna helemaal en ik hem snel ergens beetgrijpen.Arme Tjal,pakte ik z'n manen
.Maar het hielp wel.Beter dan het touw,want dan glijd dat halster strax af.En fee kwam aangerent en ook geholpen en gelukkig eruit.Ff snel gekeken en geen bloed ofzo.(NIET GOED GEKEKEN DUS GVD STOMME IK!!!)loopt hij in de wei te huppelen want Maika werd opgejaagt omdat ze natuurlijk nieuw is in de 'groep'.En hij mee doen.En toen zei fee opeens:'Oew Melis!Hij bloed'.Dus ik er op af gegaan.Zag je een bloedspoor!En Tamar wou hem opeens beschermen (doet ze normaal nooit!) En ik keek,ik schrok me te pletter!!Ik was zo geschrokken dat m'n hart even stil stond zowat.hand voor me mond gelijk janken.En dan wil je niet huilen,maar dat gebeurt altijd.Vraag me niet hoe ik stond toen ik het zag!Zag er super dom uit.Ik snel Fee geroepen.Nou,toen zij het zag,leek wel of zij het ook begaf.
Nou,het was ook een beetje bij de kroonrand, en dan onder de kogel dat stuk lag open.EN DIEP!!! Je zag zn bot
.En ik lieg echt niet!Heb zelf bewijs,Clausjuh,en maikiejj dan.Enne..ja m'n moeder en Angelique en de veearts..Nou..Dus Fee zei van ja spuit even af voor de bacterieën.Dus ik 5 ml ofzo gedaan en gelijk gestopt!!Want,het werd erger dus heel snel een wit met ja,heeel erg lichtrose handdoek gepakt.En aan Fee gegeven (nog bedankt fee,zonder jou..was Tjal miss vanavond overleden aan zoveel bloedverlies..)en Fee heeft die handdoek erop gehouden.Hij was zo braaf,hij vertrouwde me heel erg.En dat vond ik heel speciaal.Hij hinnikt soms ook als ik Tamar roep haha.Hij denkt volgens mij dat hij Tamar heet maar goed.En hij bleef zo rustig staan.En als ik hem ging belonen helemaal oortjes naar voren.Hij heeft nog nooit zolang stil gestaan.En hij kon nog wel gewoon lopen,want afentoe ging duie toch ff een klein sprintje nemen,en weer stromen dat bloed.M'n maag draaide om en begon zwart te zien.Ben nog nooit zo bang geweest voor bloed.Echt,het was zoveel.Die handdoek drupte gewoon bloed!Zelf Fee zat onder het bloed op der voeten en handen enz.Nen toen ik wegging om aan te bellen bij het huis waar van het is,wou hij me achterna lopen.Dat vond ik ook heel leuk.Zo zie je maar,dat je toch een een band krijgt.Maar,er deed niemand open dus ik snel me ma gebelt.Ik was opeens zo overstuur,altijd als ik dan ga praten dan begin ik te huilen en te sotteren,en dit keer echt heel erg.Dus m'n ma dacht dat Tam dood was gegaan ofzo.En heb m'n mobiel ff aan Fee gegeven en zij vetreld.Later belde Lina mij (wsundayl @ bokt)van dat ik een riem of een strotouwtje (zoeentje die altidj om een baal stro zit)moest pakken en het boven de kogel moest doen zodat het zou gaan knellen,en dat het zou stoppen met bloeden.Dus Fee gedaan(ik durfde echt niet te kijken!!).En ik moest even snel een boek uit der kastje halen(het heet Eerste hulp bij paarden wat te doen als de dierenarts er nog niet is? Zoiets was het).En gedaan,kwamen gelukkig m'n ma en Angelique eraan.Maar waarschijnlijk door dat touwtje hebben we een slagader geraakt,en is het gaan SPUITEN!!Ik zag bloed bewegen op de grond.En hoor Angelique opeens zegge..OEW HET SPUIT!Dus weer(voor de 4e keer ofzo)de veearts gebeld dat het nu echt spoed is.En toen kwam hij,heeft hij allerlei dingetjes gedaan en gehecht.Hoeveel hechtingen weet ik niet.Maar volgens mij wel iets van 2 of 3.
Nou,dat was mijn verhaal weer.Echt altijd heb ik van die dingen..Zou het gewoon aan mij liggen ofzo?Maar ag,het is goed gekomen,en over 10 dagen mag de hechting eruit en Zaterdag zou hij nog even komen kijken er naar.En omdat de kroonrand ook geraakt was,gaat er later een litteken op zitten.Maar het zal geen pijn doen of wat dan ook.Nou,bedankt voor het hele verhaal te lezen.Gelijk weer even opgelucht om te vertellen.

en hopen dat het idd mooii en GOED geneest
.En bedankt 

!Gelukkig maar natuurlijk.En bedankt