een paar vraagjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naugthytjhu

een paar vraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:32

Heej,
zouden jullie mee een beetje willen helpen met mijn vragen te beantwoorden?
Want mijn pony heeft een veulentje en we longeren haar(de merrie) dus afentoe
En steeds begint het veulen keihard te rennen dat hij helemaal bezweet raakt.
En dan gaan we uitstappen en dan gaat hij weer keihard rennen enz.
En als we ze losgooien kan hij ook alleen maar rennen,hij wordt gewoon echt niet droog!
We laten ze altijd lang in de bak staan en soms staat hij wel een beetje bezweet op stal want we kunnen niks anders doen.
Ja buiten lopen,maar als ik alleen ben kan niemand me helpen + je moet 16 zijn voor dat je naar buiten mag.
Dus echt een groot probleem en op het terrein kan ik niet lopen want sommige paarden (zelfs ruinen)krijgen moeder gevoelens en flippen helemaal !
Dus wat zou ik er aan kunnen doen en ik doe dan altijd wel even met stro beetje erop vrijven maar is dat wel goed?
Ze gaan toch 1 juni naar de wei maar toch voor even in deze tijd.
Nu ik hier toch zit te tikken voor vragen stel ik gelijk nog een paar vragen.
Wat weten jullie allemaal van veulentjes zouden jullie mij ook een beetje wijzer willen maken?
Ik lees wel boeken en informatie enz.
Maar toch er is denk ik toch nog veeeel meer wat ik zou kunnen weten want het veulen is al verkocht(staat wel gewoon bij zn moeder hoor).
En dus doen we nou met z'n 2en,wel verdeelt hoor
de dagen
De een 'savonds en de ander ochtend of middag dat ze toch gewoon nog een paar uur op stal staan.
Maar die hem hebben gekocht die vragen al voetje,is dat goed?
Hij doet het wel gewoon,hij leert heeel erg snel en wankelt ook niet echt alleen achter.
En we scheiden ze wel eens.
Mag en kan dat allemaal wel?
En meer informatie wat jullie kwijt willen over veulentjes en wat jullie gewoon weten kan je ook gerust zeggen.
En dingen waar jullie op protesteren,wordt ik wijs van
Sorry voor dit lange bericht
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door naugthytjhu op 14-05-06 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:33

Misschien als je is goed met punten en komma`s gaat werken dat ik de tijd neem om het te lezen

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:36

bedoel je nou dat je dat veulen longeert of de merrie?

naugthytjhu

Re: een paar vraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:40

@ xxxvagoxxx : oke zal ik doen als het me nog lukt
ja sorry ik let daar nooit op alleen als ik een verslag en dat soort dingen moet doen

@appelbolfan :Nee,ik bedoel de merrie natuurlijk

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:50

naugthytjhu schreef:
@ xxxvagoxxx : oke zal ik doen als het me nog lukt
ja sorry ik let daar nooit op alleen als ik een verslag en dat soort dingen moet doen

@appelbolfan :Nee,ik bedoel de merrie natuurlijk

Op bokt is het ook wel slim om dit te doen lijkt me wel zo netjes
Maar ik weet even geen oplossing

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:52

@ naugthytjhu: oke, maar goed dat je de merrie bedoelde
is inderdaad wel irri zonder . en , maar het is verder wel te lezen hoor

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:54

Oké gelukkig.
En zal er voortaan op letten.
Jammer dat jullie even niks weten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:36

Het is op Bokt inderdaad gebruikelijk om hoofdletters en leestekens te gebruiken. Ook het plaatsen van zinnen in alinea's, ipv willekeurig op een nieuwe regel verduidelijkt een hoop voor de Bokkers om te lezen Zo voorkom je ook gelijk dat je tekst niet goed begrepen wordt (over het longeren van veulen of merrie).

Verder denk ik, om inhoudelijk op je vraag in te gaan. Dat het handig is als je begeleiding zoekt of iig altijd met zijn tweeën bezig gaat. Ik zou dus, als je de moeder gaat longeren, het veulen opsluiten op stal, of samen met een aantal andere paarden op de paddock samen zetten. Het veulen bijtijds wennen van de moeder af te halen is voor beide partijen goed. Bouw dat rustig en voorzichtig op, niet gelijk een uur, maar wandel eerst een klein rondje met alleen veulen en later alleen de moeder, en verleng dat.

Voetjes vragen is imo ook geen probleem, als je rustig en op jonge leeftijd met deze basisopvoeding begint heb je daar later alleen maar profijt van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:20

staat de merrie nu nog gewoon op stal met haar veulen en niet in de wei?

het is heel normaal voor veulentjes om te rennen, zo trainen ze hun spieren, let maar es op, in weides zie je de veulentjes vaak een sprintje trekken, is goed voor de spieren dus!

verder inderdaad als je de merrie gaat longeren het veulen op sluiten of bij een soortgenootje zetten, anders proberen of iemand anders het vast kan houden.

voetje vragen is heel goed, zelfs jonge veulentjes moeten dat wel leren, stel dat zijn voetjes niet helemaal recht staan moet er namelijk al vroeg een hoefsmid bij komen om ze dan recht te vijlen.

en af en toe ze scheiden is ook goed, zo leert het veulen alleen staan.

straks als je merrie op de weide staat gaat t vast allemaal makkelijker met het veulen dan kan ie rennen zoveel als ie wil

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 06:28

Oké bedankt allebei.En ze zouden al eerder naar de wei gaan,maar daar stond jacobskruid.En m'n moeder wilt geen risico meer nemen met wat er dit afgelopen half jaar is gebeurt.Dus gingen we verder zoeken en ze gaat naar Geervliet 3 Juni.

En in de bak rent hij gewoon al weg en alles.M'n vriendin (xxjamiexx op bokt)was op der pony aan het rijden en Tjaldor begon opeens te rennen zo naar Beauty.Maar hij heeft al vaker met andere geneust,wwant wij hebben problemen met de bakken.In de eerse bak is bijna altijd les en mag je niet longeren,de 2e bak mag je wel longeren en daar rijden best wel merdere mensen in,en tenslotte de achterste bak.Dat is eigenlijk altijd een uitdaging!
Want daarnaast is de haven.Er zitten hele grote lange bomen ertussen en die bewegen ook als het waait en je hoort altijd gezaag en al die dingen dus schrikken de paarden erg snel.En ze kunnen er uit rennen,want het is een laag hekje

owja Tjaldor(veulen)is op 24-04-2006 geboren dan weten jullie gelijk hoe oud die is en wat er nog moet komen.

We hebben ze trouwens al vaker gescheiden.De merrie draait zich gelijk hinnikend op en die is niet meer te houden,en Tjaldor begint keihard te hinniken en te zweten en helemaal te stressen!
Heel vaak als we ze scheiden dan spoel ik Tamar(de merrie)der benen af en dan helemaal schrapen.
Moet ik haar dan straffen? (ik straf der wel altijd,want ze moet maar niet door me heen lopen dus geef ik der altijd een tik in der nek.)

Bedankt voor de hulp.Ben alweer wijzer geworden en het brengt me op een idee.Owja,er staan geen veulentjes alleen eentje van een half jaar oud.Kan ik Tjaldor daarbij zetten?Of is dat te oud?

(duizenden vragen )

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:32

kan niemand me hier op helpen ?

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:00

michien een beetje te laat want ze zijn vandaag tog op de wei gezet?
wat in je 1e bericht stond

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 20:58

ladigo14 schreef:
michien een beetje te laat want ze zijn vandaag tog op de wei gezet?
wat in je 1e bericht stond

nee ze gaan morgen pas
hahaha

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:27

Ookal kan ik weinig uit je verhaal halen.. Ik begrijp dus dat de veulen van je merrie zichzelf opfokt. Zou je haar misschien neit binnen kunnen laten. Maar wel dat er in een andere stal nog paarden staan. Dat ze niet helemaal alleen is.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 17:07

Bedankt,maar we hadden ze toen ook erg veel buiten gedaan.Maar,dan werd er weer gereden en moesten we de bak uit,en ik ben geen zestien dus kon ik niet naar buiten en weet ik het allemaal.Maar,nu is alles goed dus Knipoog.Bedankt voor alle reacties iig Lachen!