PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bestaat PaardenFluisteren echt?

ja, dat weet ik zeker!
3 (75%)
nee, ik geloof er niks van, allemaal onzin
Geen stemmen
ik weet het niet, misschien
1 (25%)
mensen zeggen dat alleen om aandacht te trekken
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

_Alexandra_

PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:44

Paarden Fluisteren, hoor wel eens vaker mensen erover praten, ik heb wel een sterke band met mijn paard en soms ook wel eens het gevoel dat ze me begrijpt (sterre) maar ik vind paarden fluisteren zo raar klinken.. wat vinden jullie daarvan? Kan dat echt..? Of is het aandacht trekken of bestaat het gewoon niet...?
(ik bedoel met paardenfluisteren niet alleen iets in paard z'n oor fluisteren, maar ook door lichaamstaal dingen duidelijk maken)

want een join- up bijv. werkt wel.. maar dat is toch geen paardenfluisteren? of wel?

Ilzjuh

Re: PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:00

ik denk toch werkelijk dat mijn paard mij echt niet gaat begrijpen als ik iets in zijn oor fluister
ik denk trouwens dat de term 'paardenfluisteren' niet geheel juist is.
paarden kunnen je begrijpen door lichaamstaal, dat is wel waar (alleen moet je dan wel weten waar je mee bezig bent)
of ik in paardenfluisteren geloof? als we het hebben over 'praten met paarden via lichaamstaal' dan geloof ik er wel in
als we het hebben over iets in je paard zijn oor fluisteren en hij doet het, nee, daar geloof ik dan weer niet in

Orola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:03

Hmm, paarden verstaan je niet, maar misschien leren ze dan goed naar de klanken te luisteren, zodat ze weten wat je wilt!

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:14

Mensen die zich gaan verkondigen als "paardenfluisteraar" zonder eigenlijk te weten waar ze mee bezig zijn, dat zijn aandacht trekkers. Onder "paardenfluisteren" wordt ook niet verstaan dat je tegen je paard aan gaat lopen praten. Contact leggen met lichaamstaal is zeker geen verzinsel. Join-up hoor ik teveel verschillende verhalen over om het zelf toe te gaan passen op mijn paard.

Ts, ik dacht trouwens dat jouw lievelingspaard Joran heette, of vergis ik me nu?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:19

Paardenfluisteren kan zeker, maar dan zonder te fluisteren. Er zijn mensen die door ervaring zoveel van paarden weten dat ze de omgang met een voor hen wildvreemd dier voor een buitenstaander haast magisch laten zijn.

Iedereen die met een bepaald paard omgaat kent vroeg of laat dat paard door en door, en er ontstaat een vertrouwensband. De echte paardenfluisteraars kunnen omgaan met een voor hen compleet vreemd paard en hetzelfde bereiken als degenen die al jaren met dat paard omgaat. En of dat nu aangeboren is of aangeleerd maakt dan verder niet uit. Doorgaans hebben ze er wel een feeling voor.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-11-05 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:22

Even een link naar een topic die op Vraag Maar Raak heeft gestaan. In dit topic vind je links naar eerdere topics over het fenomeen paardenfluisteren en de meest bekende figuren binnen dat gebied (en de voors en tegens van bepaalde methoden)

viewtopic.php?f=13&t=482699

EvaSBB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:19

Volgens mij is dat paardenfluisteren gewoon paarden begrijpen hoeveel paarden heb jij eigenlijk

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:24

Bedoel je mij? Ik heb er twee.
De TS heeft een verzorghaf (zo blijkt uit haar onderschrift)

Noemy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:36

Toevallig, ik ben nu in het boek 'de man die naar paarden luistert' bezig..
het woord paardenfluisteren is een beetje overdreven. of je nu praat en fluistert.. een paard zal nooit de precieze woorden die je zegt begrijpen.. soms wel zoiets als je zijn naam roept, en dat regelmatig.. op een gegeven moment begrijt je paard dat dat op hem is gericht.. maar weet hij veel dat dat zijn naam is
met het paardenfluisteren wordt meer bedoeld: communiceren via de lichaamstaal van een paard.. en dan is het toch wel heel reeel vind ik

EvaSBB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:53

Cassidy schreef:
Bedoel je mij? Ik heb er twee.
De TS heeft een verzorghaf (zo blijkt uit haar onderschrift)

nee de TS is joran haaar verzorgpaard of sterre

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:38

Jallist schreef:
Mensen die zich gaan verkondigen als "paardenfluisteraar" zonder eigenlijk te weten waar ze mee bezig zijn, dat zijn aandacht trekkers. Onder "paardenfluisteren" wordt ook niet verstaan dat je tegen je paard aan gaat lopen praten. Contact leggen met lichaamstaal is zeker geen verzinsel. Join-up hoor ik teveel verschillende verhalen over om het zelf toe te gaan passen op mijn paard.

Ts, ik dacht trouwens dat jouw lievelingspaard Joran heette, of vergis ik me nu?

Niet alleen voor ju hor, maar volgens mij vroegen wel meer mensen dat in dit topic dus ik zeg het nog wel een keertje:

mijn eerste verzorgspaardje/lievelingspaardje was pino.. leuke merrie (daarom had ik ook pino_alexjuh als bokt naam, maar jah.. ieder mens groeit en ik dus ook.. pino werd helaas te klein voor me..

Toen had ik joran als verzorgs/lievelingspaardje.. joran was het wel een hele tijd.. en hij is ook nooit te klein voor mij geworden, maar hij werd steeds rustiger, en hij ging vaker in de beginersles rijden, al een tijdje zaten we (mensen van de manege en ik) er mee dat joran eigenlijk te veel liep.. hij heeft soms nog al last van zijn rug.. dus dat is niet bepaalt goed voor hem! Toen stalde mr. boer een paar paarden op onze manege, waaronder sterre! Sterre was in het begin super wild! En mr. boer deed er toch niks mee.. dus liet hij sterre in de manege lessen mee lopen.. in het begin lukte dat voor geen meter, en ongeveer 2 weken geleden mocht ik op haar een wedstrijd rijden.. eigenlijk perongeluk.. omdat het paard waar ik eigenlijk op moest starten soort alergie had (z'n hele vacht zat in plukken, en het deed pijn als je het aanrakte.. dus al helemaal als je er een zwaar zadel oplecht).

Nau. ik had dus gewoon L1 met Sterre probeert.. en ik had een winspunt en de jury vond mij een goede combinatie met sterre was ik heel blij om.. en toen had ik en de manege zoiets van.. nauw best.. als joran toch te veel loopt.. en sterre toch niemand wil berijden.. kan ik er mooi op, leren ik en sterre nog veel van elkaar! Nauw.. en dat is dat..

Hoop dat iedereen nu snapt waarom sterre mijn sgat nu is

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:46

ik snap eigenlijk iets niet van jou verhaal
ze zou in het begin super wild zijn maar vorige keer opende je een topic omdat je op haar met sporen moest rijden omdat ze te sloom was

EvaSBB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:37

ben je met joran dan ook L1+1 ?

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:44

tessyke schreef:
ze zou in het begin super wild zijn maar vorige keer opende je een topic omdat je op haar met sporen moest rijden omdat ze te sloom was

dat topic moet je dan nog maar eens goed door spitten ik moest eigenlijk op sander (dat is een sloome haflinger) en een manege pony, maar die was al helemaal vol.. dus toen werd het maar sterre

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:47

EvaSBB schreef:
ben je met joran dan ook L1+1 ?

nee, ik heb nu 4 winspunten in de L1 (gaat bij ons op de manege per rijder en niet per ruiter met paard ik had er 3 met joran, en nu rij ik dus gewoon met sterre veder, en met haar heb ik er 1, dus 3 + 1 = 4:D

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:12

Hm... je wisselt ook snel van lievelingspaard dan. In Jallist haar manegetijd was er echt geen paard dat mij bij haar vandaan kreeg.
Anyway...
Back on topic maar weer denk ik.

EvaSBB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:14

ja

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:17

Pino_Alexjuh schreef:
tessyke schreef:

dat topic moet je dan nog maar eens goed door spitten ik moest eigenlijk op sander (dat is een sloome haflinger) en een manege pony, maar die was al helemaal vol.. dus toen werd het maar sterre

ik dacht dat het om dezelfde haflinger ging

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 22:19

Jallist schreef:
Hm... je wisselt ook snel van lievelingspaard dan. In Jallist haar manegetijd was er echt geen paard dat mij bij haar vandaan kreeg.
Anyway...

misschien wel, maar nu ben ik wel helemaal gek op sterre, anyway.. ik denk dat we het idd weer eens over het echte thema van dit topic moeten richten! Kennen jullie nog meer dingen behalve join-up?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:43

Wat versta jij onder join-up, en vind jij het een positief of negatief iets?
De manier waarop Monty Roberts de join-up bereikt, vind je dat goed of vind je dat niet goed? Denk je dat ander Natural Horsemanshippers de join up ook op een andere manier voor elkaar kunnen krijgen dan je paard in een round pen weg te jagen? En zijn deze manieren dan beter/slechter dan de join-up?

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:19

Cassidy schreef:
Wat versta jij onder join-up, en vind jij het een positief of negatief iets?
De manier waarop Monty Roberts de join-up bereikt, vind je dat goed of vind je dat niet goed? Denk je dat ander Natural Horsemanshippers de join up ook op een andere manier voor elkaar kunnen krijgen dan je paard in een round pen weg te jagen? En zijn deze manieren dan beter/slechter dan de join-up?

woh.. wat een vragen, nauw ik vind niet alle metodes van een join-up goed..ik vind bijv. dat jagen.. vind ik helemaal niks. Je wilt juist het vertrouwen winnen.. of niet soms? Monty Roberts vind ik al beter, maar ik vind eigenlijk dat iedereen de manier van join-up moet gebruiken (als je het uberhaupt wil gebruiken) die jezelf hebt geleerd en het beste vind om te doen.. iedere ruiter denkt daar weer anders over.. en ik vind dat iedereen daar recht op heeft.. maar ik zelf vind rond jagen echt helemaal niks

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:21

Het rondjagen komt van Monty Roberts, dus hoe kun je hem goed vinden en het rondjagen veroordelen?

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:23

Cassidy schreef:
Het rondjagen komt van Monty Roberts, dus hoe kun je hem goed vinden en het rondjagen veroordelen?

Monty Roberts heeft toch meer methodes? dat had ik gelezen dan.. maar rondjagen eh neej daar hou ik niej van

Orola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:34

Pino_Alexjuh schreef:
Jallist schreef:
Anyway...

misschien wel, maar nu ben ik wel helemaal gek op sterre, anyway.. ik denk dat we het idd weer eens over het echte thema van dit topic moeten richten! Kennen jullie nog meer dingen behalve join-up?

Eerst stond er in je onderschrift Love Joran, nu Love Sterre!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:55

Pino_Alexjuh schreef:
Monty Roberts heeft toch meer methodes? dat had ik gelezen dan.. maar rondjagen eh neej daar hou ik niej van

Monty Roberts heeft een methode, en dat is de Join-up, verkregen door het rondjagen in een round pen. Alle andere dingen die hij daarna met de paarden doet zijn gebaseerd op het verkrijgen van de join-up.
Dus als je niet weet waar je het over hebt, als je niet weet wat die man doet, hoe kun je hem dan in hemelsnaam goed vinden?