Stel hier vragen over je paard!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joran

Stel hier vragen over je paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 12:38

Hoi allemaal,

Haha! ik behandel paarden anders dan jullie, ik laat ze zien dat ik weet dat ze hun *trots* hebben en dat ik geen roofdier ben. Paarden denken namelijk dat mensen roofdieren zijn. Ik heb masages en kruiden gevonden die paarden helemaal rustig maken!!! Bloos Mijn paard joran was heel bang voor trailers. Toen kocht ik hem en heb zijn vertrouwengewonnen nu loopt hij zonder weigeren de trailer in, samen met mij en hij ziet me nu als een ander paard en niet meer als een roofdier ! Knipoog
Toen ik probeerde joran's vertrouwen te winnen heb ik zo veel geleerd dat ik het wel een goed idee vond als jullie dingen over je paard kunnen vragen! Bloos Dus vraag maar raak, heeft je pony gedrags problemen, weigerd hij dingen of is hij bang voor iets???
Ik leg je uit waarom hij het doet en wat je er aan zou kunnen doen!!!
Nauw, je kan in de topic vragen stellen en dat beantwoord ik ze hier of via pb en dan beantwoord ik de vragen ook over pb, maar hier onder is denk ik handiger zet gauw je vraag hier onder en onthoud altijd goed, je moet paarden als gelijken behandelen, anders blijf je voor hun altijd een roofdier!!! Knipoog

Groetjes Joran, ik hoop dat veel mensen zich melden!!! Bloos Haha! Knipoog Pling

luvvel

Re: Stel hier vragen over je paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:45

helpt ut ook als je zelf bang bent? khep namelijk nou een hele lieve pony die ik wel meer vertrouw als mn vorige pony -(doordat die bokt benk nu bang ) maar soms als ze erges van schrikt dan wordt ik superbang en dan weet ik niet hoe ik haar gerust moet stellen .

Joran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 17:50

hoi luvvel,

Nauw kijk als je bang bent voor je paard je dan moet in elk geval door gaan, dat is al vast 1 stap. Als je namelijk zou stoppen of bang bent om te rijden en dan doe je het helemaal niet meer,dan overwin je je angsten nooit. Maar volgens mij is ga je gewoon door met rijden, dus dat zit alfast heel erg goed hoor! Haha! Stap 2 is dat je meer vertrouwen moet hebben in je paard, ik weet dat het moeilijk is hoor, want als je pony vaak onverwachts gaat rennen, bokken of steigeren dan is het heel moeilijk om hem/haar te vertrouwen. Ik zou je aanraden om te beginnen met oefeningen naast het paard om vertrouwen op te bouwen. Hier een oefening die je zou kunnen doen.
1. Ga je paard longeren,laat hem galoperen, als hij zijn hoofd laat zakken, gaat kauwen op zijn bit en zijn binnenste oor naar je toe draait laat hij zien dat hij jouw vertrouwd. ( als hij jouw namelijk vertrouwd is het makkelijker voor jouw om hem te vertrouwen.) Als hij dus laat zien dat je hij vertrouwen heeft laat hem nog ongeveer 3 rondjes door galoperen en zet hem dan is draf, stap en laat hem stil staan. Klik dan de longeer lijn los en draai je van hem weg en kijk met je hoofd naar de grond. Je pony zal (als de oefening goed gelukt is) rustig naar je toe lopen en zijn hoofd over jouw schouder hangen. Dan aai je hem over zijn neus, maar je blijft naar de grond kijken. Loop dan een paar passen weg, als hij jouw rustig blijft volgen, is de oefening gelukt en hebben jullie elkaar leren vertrouwen. Meetsal lukt het niet de eerste keer hoor, maar na een paar keer lukt het eigenlijk bij elke pony, en waar het omgaat is als jij je rug naar hem toe keert moet je in hem vertrouwen en er van verzekerd zijn dat hij naar je toe komt. Zo ontstaat zeg maar een soort van verbinding tussen jouw en je paard, tot slot nog een heel belangrijk iets, je kunt deze oefening alleen doen als je paard rustig is en als je zeker weet dat als je hem los in de longeerplaats laat hij niet gaat rennen of bokken (dan zou je namelijk gewond kunnen raken en dat willen we niet)
Nauw ik hoop dat het lukt en vertel me een keertje of het gelukt is.

Doei Joran

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:39

Wat jij hier beschrijft is een join up. Je kan mensen dit niet zomaar gaan lopen adviseren alsof je een of andere 2e Monty Roberts bent. Een join-up heeft voor en nadelen (is ook op bokt over gepraat) en niet iedereen die niet weet wat t precies inhoudt moet dit gaan doen. Sorry hoor, misschien bedoel je t wel goed, maar dit kan echt niet vind ik.

@luvvel: ik weet wat je bedoelt, mijn vorige paard was ook erg schrikachtig. Probeer enge situaties voor je paard te vermijden tot je meer vertrouwen in je paard en jezelf hebt. Als ie dan na een tijdje eens schrikt zal je zien dat t een stuk minder eng vindt. Succes! Knipoog

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:41

nou kijk: Ik heb een paard en op stal is ze mijn beste maatje, echt waar
Maar met irjden is het een en al zenuwen af entoe, ga ik naar buiten met, een rustige pony is er niks aan de hand ga ik alleen naar buiten, is het te erg voor woorden

Ook rijden in de bak het leek beter te gaan maar sinds een paar week geleden is het weer helemaal mis. ze was gewoon niet te houden, heb nou het gevoel alsof ik op de goede weg ben, Maar waarom is mijn paard zo zenuwachtig?

Ook klappert ze met haar onderlip. Ik weet dat een paard dat doet als hij zenuwachtig is of stress heeft. Maar stress:? dat heeft mijn paadr neit hoor

hoop dat je er wat mee kunt. judith

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:03

Ons paard wou eerst ook niet de trailer op, ging ze elke keer liggen op de klep. Ze vond het echt niet eng, het was gewoon kloten. Nu weet ze dat ze het niet meer kan winnen en loopt ze er makkelijk op. We hebben van onze instructeur een speciaal halster geleend en als ze dan ging trekken had ze er alleen zelf last van..... Dus zo lukt het ook prima...... ik hou het er maar op dat ik zelf het beste weet hoe ik met mijn paarden om moet gaan.... ik ken ze, jij niet...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:58

Mijn paard moet vanwege kreupelheid nu al bijna 6 maanden stappen, en sommige dagen komt ze om de 10 a 15 sec omhoog. Ik draag nu maar handschoenen, scheelt brandblaren op m'n handen.. tips? Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:47

Waarom komt je paard omhoog? Voor iedereen zoek eerst de waarom en de oorzaak en kijk dan pas verder, mijn pony gaat absoluut ook de trailer niet in, ik weet waarom en heb er vrede mee. Als het echt moet vertrouwd ze me wel en doet ze het wel. Me fjord is eigenlijk maar een mietje, en dat merk je ook buiten, als er een paard/hond tegemoet komt stop hij, sla je hem keert hij om is hij weg. Spreek je hem toe en geef je hem moed durft hij wel. Ook heel handig is een handpaard meenemen waar hij blindeloos achteraan loopt, hij is hierdoor al een stuk zekerder geworden.

Wat ik bedoel begrijp je paard en grijp niet meteen naar geweld.

En waarom de join up, leg me er het nut eens van uit, ik heb thuis zo ongeveer een perfecte kudde en heb mijn leidermerrie het nog nooit zien doen hoor!!!

Joran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 11:52

Hoi allemaal hier een paar dingen over de dingen die jullie hebben geschreven.
1. Ik weet heus wel dat het join-up heet, maar als ik tegen iemand zeg je kunt een join-up met je paard proberen snappen veel mensen niet wat ik bedoel en als ik iemand een join-up aanraad hoeft hij/zij het niet te doen als ze het niet goed vinden!!! Ik weet trouwens meer dingen van paarden dan jij ooit zou kunnen weten, ik kan een soort van verbinding met paarden maken en ze ook zonder join-up vertrouwen laten opbouwen, maar veel mensen kunnen dat niet dus vandaar dat ik ze een join-up aanraad. Trouwens heb ik er toch echt duidelijk onder geschreven dat het alleen maar kan als het paard niet gaat bokken, rennen of steigeren omdat dat dat dan veel te gevaarlijk is, maar als die gene zegt dat het paard rustig is en alleen als ze er op zit vervelend doet kan het wel!!!!
Ik behandel elk paard ook niet met een join-up!!!

2. Die gene met die trailer problemen, mijn paard Joran was ook bang voor trailers, maar ik heb hem geholpen door vertrouwen en niet door geweld!!! Zo'n halster laat zijn angsten of gedragsproblemen niet weg gaan, Boos! hij wordt alleen gedwongen om normaal te doen en dat is nouw juist dat wat ik nooit zou doen!!! Ik leer paarden niet van hun angsten af te komen door geweld (dat halster is namelijk ook een soort van geweld) maar door vertrouwen en door begrip voor het dier!!! Daar zou ik eens over na denken!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:57

Maar als je contact kan leggen met paarden, wat vinden die paarden van de join up, lijkt me erg kleinerend en onderdrukkend...

Joran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 11:58

Hoi Judith

Je moet in elk val eerst kijken of je paard inderdaad zenuwachtig is of dat je paard toch bang voor iets is of dat hij zijn trots wil tonen
Kijk als een paard bang is dan lijkt hij ook zenuwachtig maar dan is er wel een verschil, kijk als je paard dat nog eens doet effe naar zijn ogen, als je veel wit ziet in zijn ogen is bang, zie je dat niet en loopt hij zeg maar heen en weer dan is hij zenuwachtig, als hij die twee dingen allebij niet vertoon kan hij ook zijn trots willen laten zien, (daar moet je dan heel anders mee omgaan dan waneer hij bang of zenuwachtig is.) Als je daar effe naar kijkt kan ik je helpen, want dan weet ik wat meer over je paard en dan kun je wel effe een pb sturen dan leg ik je wel uit wat je paard heeft en kun je me dan ook effe uitleggen waneer hij precies dingen doet??? En heeft je paard misschien ook een soort vaste plek waar hij het doet??? Pb me maar, groetje Joran

Joran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 12:02

Hoi Lailapri,

Het is juist niet de bedoeling dat je je paard beledigd, ik zoek ook altijd eerst de oorzaak en probeer van uit daar het probleem op te lossen.
De meeste paarden gaan door zo'n join-up vertrouwen opbouwen zonder dat je ze er toe dwingt, ik heb zelfs al paarden gehad, daar moetst ik 10 keer zo'n join-up proberen en het ging steeds een beetje beter en uiteindelijk is het gelukt. Ik laat paarden de tijd en ook de keuze, als ze geen contact willen dan dwing ik ze niet Bloos Ik wil dat ze me vertrouwen zonder dat ik ze dwing. Knipoog Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt.
Groetjes Joran
Als je nog vragen hebt Lailapri kun je ook een pb sturen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:20

Joran schreef:
2. Die gene met die trailer problemen, mijn paard Joran was ook bang voor trailers, maar ik heb hem geholpen door vertrouwen en niet door geweld!!! Zo'n halster laat zijn angsten of gedragsproblemen niet weg gaan, Boos! hij wordt alleen gedwongen om normaal te doen en dat is nouw juist dat wat ik nooit zou doen!!! Ik leer paarden niet van hun angsten af te komen door geweld (dat halster is namelijk ook een soort van geweld) maar door vertrouwen en door begrip voor het dier!!! Daar zou ik eens over na denken!!!

Ik kan je vertellen, dat paard was echt niet bang.... als ze bang zijn zie je wel het wit van hun ogen.... en dat paard vertouwt me wel... ik denk echt dat ik het beste weet of mijn paard bang is of niet...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:22

Waarom ze omhoog komt? Opgekropte enerie die eruit moet denk ik.. Soms is het omdat ze schrikt, maar vaak oo vanuit het niets (lijkt het tenminste, je weet toch niet wat er op zo'n moment in haar hoofd omgaat).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:36

Zorgen dat hij niet zoveel energie over heeft, staat het paard binnen en krijgt het veel krachtvoer? je zou het paard een klein tikje op zijn buik kunnen geven daarmee geef je aan pas op je bent nu heel kwetsbaar op je buik

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:56

Joran schreef:

dit hangt sterk van de situatie af.

Ik had vroeger een anderhalf paard trailer, goed breed. Toen we er een tweede bij kochten, hadden we die omgeruild voor een tweepaards.
De eerste keren wilde ze er niet in gaan. Paarden waren alletwee gewend om in een ruime trailer te staan, zo'n tweepaards was maar smal en eng. Dus toen hebben we met veel geduld en wat extra hulp en veel belonen de paarden na enkele keren op de trailer gekregen. Daarna gingen ze er zonder problemen in.

Maar ik heb ook eens meegemaakt dat ik naar de les moest. Paard gepoetst, harnachement ingeladen, paard wist wel wat er ging gebeuren. Ze stond lekker in de groene wei te grazen en ze zag het echt niet zitten om die te verlaten. Dus ook gaan klieren voor de trailer. maar dat was na eens goed kwaad geworden te zijn dadelijk over Haha! Haha!

ik doe het nog altijd volgens de manier die een bokker ooit kort en bondig beschreef: paard lief, ik lief..paard niet lief, ik ook niet Haha!

Joran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 14:39

Hoi mensen,
op die laatse bericht, ja, maar jij beloont hem en je gaat hem niet pijn doen om hem in de trailer te krijgen! Dat is goed! Knipoog
Maar (volgens mij) Godie, zij had dat met die trailer toch geschreven, na ja in elk geval heeft zij haar paard geiriiteerd met dat halster en misschien zelfs pijn gedaan, dat is toch niet normaal??? Boos! Boos! Boos!
Ik werk namelijk naar deze drie regels:
1. Doe een paard nooit pijn.
2. Behandel een paard zo als een gelijke (dus als een mens) laat hem voor je werken zodat hij het ook prettig vind, dus vertrouw hem en geef hem ook genoeg vertrouwen zodat hij jouw ook vertrouwd
3. Behandel hem zo als jij ook graag behandeld zou willen worden (als je een paard was) en De aller belangrijkste regel:
LUISTER NAAR JE PAARD, HIJ HEEFT ALTIJD EEN REDEN DAT HIJ IETS NIET WIL DOEN OF DAT HIJ IETS FOUT DOET.

Dat meisje met die trailer en dat halster heeft het hele maal verkeerd aangepakt. Zij denkt hup laat ik het maar zo snel mogelijk aanpakken, een naar halster om doen en hem dan maar met geweld die trailer in gepropt Dat is gewoon niet te geloven!!!!!!!!!!!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
Ik heb Joran (mijn paard) van zijn angsten voor trailers af geholpen door begrip en vertrouwen ik heb hem niet een keer met een zweep aangeraakt en al helemaal geen halster gebruikt wat hem dwingt. Dan heeft je paard alleen maar een grotere hekel aan trailers en aan zijn baas krijgt hij dan ook een hekel hoor!!! Maar dat snappen alleen maar mensen die paarden begrijpen, ik ben namelijk ook een paardenfluisteraar, ik versta paarden en dat doe ik met gelduld, begrip en vertrouwen. Bloos Haha! Knipoog Maar 1 ding met een zweep lukt het misschien wel, maar niet op een goede manier, je moet natuurlijk zelf weten hoe je met je paard omgaat, maar zeg nauw eerlijk als jij een paard was zou je dan met begrip en vertrouwen of met een zweep, pijnlijke halsters of andere rotdingen behandeld worden, nauw ik kies voor 1, zekerweten!!! Bloos
Groetjes Joran en blijf naar je paar luisteren!!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:52

Joran schreef:
Hoi mensen,
op die laatse bericht, ja, maar jij beloont hem en je gaat hem niet pijn doen om hem in de trailer te krijgen! Dat is goed! Knipoog
Maar (volgens mij) Godie, zij had dat met die trailer toch geschreven, na ja in elk geval heeft zij haar paard geiriiteerd met dat halster en misschien zelfs pijn gedaan, dat is toch niet normaal??? Boos! Boos! Boos!

niet helemaal.

De eerste keer ben ik geduldig geweest, toen ik wist dat het echt onzekerheid en angst was. Maar de tweede keer toen ik wist dat het aanstellerij was, heeft ze ook even wie niet horen wil moet maar voelen geproeft Whoosh!

Het is maar hoe je het bekijkt. Niet iedereen is het ook eens met de join-up methodes, daar wordt ook nogal wat kritiek op geleverd. En ik doe feitelijk juist hetzelfde als paarden in een kudde ook doen, de hoogste heeft de leiding en daarmee basta. Je moet die van mij maar eens zien, ze zijn heel lief met elkaar maar als de hoogste in de rang wilt dat de andere omgaat, wordt er niet lief gevraagd als ze om wil gaan, maar gaan die oren plat naar achter"en als je niet maakt dat je binnen de drie seconden uit mijn weg bent dan bijt ik een stuk uit je gat"
met dat vergeleken ben ik dan nog vrij lief, ik vraag het toch altijd eerst vriendelijk, wil het nog wel eens herhalen en dan gebruik ik pas mijn paardinstinct Clown Haha!

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 14:59

Doe jij eens even rustig Joran. Als je je zo snel aangevallen voelt zal je ook niet al te veel vertrouwen van dieren winnen.
Ik zeg niet dat jij niet weet dat dat een join-up heet, maar je kan dit niet zomaar aan iemand die misschien niet weet wat het is gaan lopen adviseren dat ze dit moet doen.
Daarbij krijg ik wel heel erg het idee van jou dat jij t nogal goed van jezelf vindt dat je zoveel van paarden afweet en zo'n speciale band met ze hebt, en daar hou ik niet van. Dat vind ik interessant doenerij.
Over Goldie's halster, hoe weet jij nou weer dat dat een gemeen ding is. Als het paard gaat trekken voelt ze het duidelijk zitten, dit is net zoals bij de touwhalsters die Pat Parelli gebruikt. Niks dieronvriendelijks aan naar mijn idee.
Dat je je zo aangevallen voelt en zo opvliegend reageert roept bij mij niet echt het idee op van iemand die rustig met moeilijke dieren om kan gaan.
En dat jij meer van paarden weet dan ik ooit zal weten, dat betwijfel ik ten zeerste, ik loop wat ik weet alleen niet luidkeels te verkondigen.

Joran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 15:11

Jallist, jij begrijpt paarden niet. Ik kom hier op voor de paarden!!!
Jij bent echt dom als je denkt dat ik niet met paarden kan omgaan hoor, want paarden zijn mijn leven en ik hou van ze! Ik reageer allen zo boos omdat jullie paarden zien als dingen of beesten die van jouw zijn en zo maar zeggen van joh, als ze niet doen wat ik wil sla ik ze maar of doe ik maar met ze wat ik wil!!! Jullie verstaan paarden niet, paarden hebben net als wij gevoelens en met de zweep of zo domme halsters maak je ze alleen maar verdrietig of boos, en ik heb geen join-up nogdig omdat paarden mij zo vertrouwen als ik ben. Jij doet allen maar zo ongelovig tegen mij omdat jij jaloers bent omdat ik met paarden kan praten en jij zult het nooit kunnen als je zo hooghartig over ze praat alsof ze geen gevoelens hebben.
Nauw een ding Dat hebben ze wel en jij beledigt ze op zo'n manier van denken! Het spijt me dat ik zo boos moet doen, maar ik wil niet dat in dit topic met zo'n hooghartig heid over paarden wordt gesproken. Het zijn levende wezens en ze hebben gevoelens en trots en die moet je accepteren!
Joran

Chippiepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:18

Hallo Joran,

Ik weet niet maar als je paarden wilt begrijpen moet je toch een heel aardig iemand zijn??? Dat is niet boos bedoelt maar volgens mij wilde Jaillin dat ook tegen je zeggen, toch Jaillin??? Bloos
Je kan vast goed met paarden omgaan, maar doe dan effe iets gezelliger dan vinden Jaillin ik en andere mensen het ook leuker met je te praten.
Ik heb ook paarden en ik heb wel een join-up met ze gedaan, maar dat is echt niet voor alle paarden het ideale hoor!
Doei Chippiepony1

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:21

en wel bedankt Haha! Haha!

ik vind het ook, mijn paarden zijn ontzettend bang van me }>
Daarom ook dat ze altijd vrolijk hinikkend in galop op me afkomen, nooit een stap verkeerd zetten en overal voor me doorgaan, ja hoor, ik ben echt slecht omdat ik ze wel eens een schop durf geven nadat ze mij hebben geschopt Haha! En al die mensen hier die al misschien meer dan 20 jaar in de paardenbusiness zitten en die het ook zo doen zijn ook rotslecht, daarom dat ze ook zo goede resultaten halen onder het zadel, omdat het paard bang is van de ruiter en het maar uit angst doet *kuch*

Het een paard is het ander niet. Als ik met mijn jongste met dat getralala moet voorkomen dat ze mij bijt, maakt ze er een spel van "wie-is-het-snelst" . Het goede tik op de snuit, heeft ze twee seconden last van en daarna doet ze het haar leven niet meer }> (maar ze komt evengoed nog fijn tegen me aan fletsen Haha! )

Joran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 15:31

Hoi allemaal,

Sorry dat ik zo was het spijt me ik hoop dat jullie me vergeven Ach gut
Chippiepony1 heeft met me een gesprek per email gevoerd en ik ben het met haar eens dat ik me niet goed gedragen heb sorry Huilen Huilen Huilen
Chippiepony1 heeft heleamaal gelijk, ze heeft verteld dat ze ook net als ik met paarden contact probeert op te bouwen, maar dat dat alleen maar bij grote problemen helpt, als je paard je probeert te bijten of te trappen omdat ze een slecht humur heeft moet je haar ook eens een tikje of een klap durven geven. Verdrietig Daar heb ik niet over na gedacht.
Met Chippiepony1 heb ik het alweer goed gemaakt en ik hoop met jullie allemaal ook snel, maar bedank je maaar bij Chippiepony1 en als je wat over je paard wilt weten, vraag het maar aan Chippiepony1 zij wil hier de vragen verder wel beantwoorden ze heeft veel meer ervaring met paarden en ze is ook wel aardiger, sorry nog en vinden jullie het goed als Chippiepony1 het hier overneemt??? Verdrietig
ik hoop het wel, sorryietjes van Joran
En nog heel erg bedankt Chippiepony1 Ach gut Bloos

Chippiepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:40

Hallo allemaal,

Goed zo Joran, het was goed dat je je excusses bij iedereen hebt aangeboden en vast zullen ze je vergeven. Haha!
Trouwens dat verhaal van dat halster enzo, zulke halsters doen paarden geen pijn. Ze voelen alleen zichzelf trekken, dat vinden ze normaalgesproken een stom gevoel en dan houden ze vanzelf om met trekken, dat is juist een goed idee om je paard rustig te krijgen.
Ik heb twee paarden Chippie en Paco. Paco is gewoon, maar Chippie was bang als je zijn hoofdaanraakt. Dat heb ik ook met geduld en vertrouwen opgelost, maar dat is toch iets heel anders dan een paard de trailer in krijgen toch Joran???

Doei allemaal en de groeten Chippiepony1

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:15

lailapri schreef:
Zorgen dat hij niet zoveel energie over heeft, staat het paard binnen en krijgt het veel krachtvoer? je zou het paard een klein tikje op zijn buik kunnen geven daarmee geef je aan pas op je bent nu heel kwetsbaar op je buik

Ze krijgt een kg per dag, als ik nog minder geef kan ik ribben gaan tellen... hoe minder energie geven? ze mag alleen maar een half uurtje stappen per dag.. tik op de buik geven mag je zelf proberen, maar verhoog eerst even je levensverzekering...