ben ten einde raad! wie kan me helpen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 16:25

Pauline schreef:
Maar je raakt het vertrouwen niet kwijt door minder te komen imo.
Het is een raar verhaal, maar als je alleen maar gaat jagen bereik je ook niks den ik.
Ik zou met van die prikpaaltjes draad spannen om zijn wei te verkleinen, en dat dan zo klein maken dat hij uiteindelijk niet veel meer kan, en dan proberen hem te lokken. Eerst zijn hoofd kroelen, en als dat goed kan kun je ook het halster wel weer omdoen.



LEZEN!

Ik jaag hem helemaal niet op!
En wat is er raar aan mijn verhaal?
Als een paard jouw of iemand anders heel lang niet ziet dan is dat voor een jong paard heel erg vreemd snap je dat niet?
Ik ga altijd lekker rustig in de wei zitten ( op me hurken )
En dankomt meneer wel lekker aaien gaat allemaal wel op zijn hoofd maar zo gauw ik ga staan en hoij het halster ziet is hij weer weg , hij komt wel weer maar dan gaat het weer net zo

Sorry dat ik zo reageer jij kan er ook niets aan doen...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:27

Dit heb ik ook gehad met mijn nrps merrie
Als veulen af aan hadden we al problemen met het halster, op een gegeven moment, was ze 2 jaar, en nooit meer een halster om gehad.
Ik heb haar in de stal gejaagt, en haar gewoon een paar keer per dag met een touw gevangen zeg maar .
En alleen het touw maar om de hals, zo opbouwen op een gegeven moment probeer je van het touw een halster te maken.
Zeg maar touwhalster Tong uitsteken
Zo heb ik het gedaan, en toen ben ik gaan oefenen met een normaal halster.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 16:34

parouscha schreef:
Dit heb ik ook gehad met mijn nrps merrie
Als veulen af aan hadden we al problemen met het halster, op een gegeven moment, was ze 2 jaar, en nooit meer een halster om gehad.
Ik heb haar in de stal gejaagt, en haar gewoon een paar keer per dag met een touw gevangen zeg maar .
En alleen het touw maar om de hals, zo opbouwen op een gegeven moment probeer je van het touw een halster te maken.
Zeg maar touwhalster Tong uitsteken
Zo heb ik het gedaan, en toen ben ik gaan oefenen met een normaal halster.



Ik hebgeen stal in de buurt het is 1 groot stuk weiland en dat ligt denk ik 50 meter van de boerderij af waar ze wel stallen hebben maja zonder halster kani hem dara niet krijgen

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:46

En op je hurken blijven zitten met het halster in je handen?

Dan ben je niet zo groot en vind hij het misschien minder eng?

Of gewoon blijven staan ipv hurken, hij kan dat namelijk ook zien als iets wat een roofdier zou doen om hem aan te vallen als jij plotseling omhoog komt.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 16:50

Ja daar stond ik ook later pas bij stil , hij zou me ook aan kunnen vallen gelukkig doet die dat nog niet haha..

Voor de rest is het een super pony maja ... Verdrietig Hij heeft er even geen zinin

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:09

wij hadden laatst het zelfde probleem en dat hebben we wel opgelost.

er is een soort vanhok gebouwd voor het hek dus langs de zijkanten van het hek een soort omheining gemaakt van ong. 3 meter naar achteren en daarna weer een hek. je lokt hem met eten en dan doet iemand anders het hek dicht eerst word hij paniekerig maar praat hem maar rustig dat hek schuif je steeds dichter naar het andere hek zodat de ruimt steeds kleiner word op het laast heb je hem tussen 2 hekken in hij gaat dan wel springen maar dan moet je gewoon effe snel handelen en het halster om doen en bij ons was het zo toen we hem hadden gaf hij zig helemaal over en toen ging hij zo de trailer in. Haha!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 17:22

ja das een hele goeie ,maar dat hoef ik niet te proberen.
Hij zelf zou wel wat tegen stribbelen enzo maar de eigenaars daar vinden dat geen goed idee en willen me ook niet helpen Boos!(
Stom he..

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 17:37

Jullie moeten echt niet denken dat ik hem zo graag wil laten verdoven hoor , nee echt niet ben er niet op tegen maar ook niet echt voor.
En wij zien gewoon geen oplossing meer voor hem Boos!

Nu hoorde ik van tranquigel en misschien dat dat wel helpt dus dat probeer ik eerst wel

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:48

maar als ie toch op straat staat als ie achter die andere pony aan door het lint heen loopt, dan maak je daar toch gebruik van?
Je zet met lint een stukje af tot aan de stal (indien mogelijk). Dan pak je dat andere paard en die leid je naar de stal. Als hij er dan achteraan loopt, dan staan ze samen in 1 stal. Dan is het een peulenschil om een halster om te doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:54

Ik zou sowieso niet laten schieten, ben je nou helemaal?
Zorg er eerst voor dat de ruimte waarin hij zich bevind wat kleiner wordt. Idd, misschien een box.
Vraag aan de mensen waar hij nu staat of de andere paarden het land uit kunnen, want daar kan hij steun van krijgen.
Op het moment dat hij alleen is in het land, de ruimte verkleinen, en dan achter hem aanlopen tot hij opgeeft.
Dit lijkt me echt pubergedrag (of er moet iets raars zijn gebeurd dat je er niet was).
Fijn he, zo'n jonge hengst?

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 18:18

Dat wil ik ook wel maar dat willen die mensen allemaal niet...
Ik ben echt beetje boos nu!!!

maja

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:33

Op wie ben je boos? Ik neem aan op je paard en neit op degenen die reageren, dan moet je hier niet posten.
Ik bedoelde overigens niet dat JIJ jaagt, maar dat waren een aantal adviezen. Niet zo fel eageren aub, kijk eerst eens wat iemand bedoeld.

Overigens is het een goed idee die route af te zetten, waarom zouden ze dat niet willen? Ik zou me neit laten dwingen mijn paard te verdoven door de stalhouder ofzo..

Overigens is het gewoon een jong paard die dit wel een leuk spelletje vind, dat is het nadeel van een veulen willen kopen en opvoeden, ik heb ook regelmatig staan vloeken en tieren in de wei of op straat Schijnheilig
Maar, de aanhouder wint, als je je geduld maar bewaart.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:38

Ik denk niet dat je ergens een dierenarts zo ver krijgt, om een paard te gaan verdoven met een verdovingspistool omdat een (penny?)meisje haar paard niet te pakken kan krijgen...

Mijn tip: insluiten! met meerdere mensen, en in de hoek van de wei een stuk afzetten, en drijf hem daarin. Hoe kleiner de ruimte, hoe makkelijker je hem te pakken krijgt.
Of: eerst de andere paarden weg halen, en dan komt ie ook wel.

Maar eerlijk gezegd, ik lach me slap hier achter m'n pc!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:50

probeer hem een weekje op stal te zetten met halster om en hem een beetje handmak maken en vertrouwn laten krijgen in je..je kan hem buiten doen..maar dan wel in een bak waar je hem makkelijker te pakken kunt krijgen....ga er een stukje mee stappen in de bak ofzo...
veel suc6 ermee!!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:39

Citaat:
(penny?)meisje


En bedankt he!!!!!!

Nee maar afzetten gaat echt niet!
De wei ligt aan een nog al drukke weg waar veel verkeer langs moet en dat hele stuk naar de stal toe s nog wel een eindje!

Afzetten hebben we ook geprobeert maar hij draaid dan helemaal door en rent er door heen!

Neej ben niet BOOS op jullie TUURLIJK NIET... jullie kunnen er ook niets aan doen.
Ben gewoon een beetje teleur gesteld in de stalhouders, altijd lief en aardig en als ik weg ga dan helpen ze je opeens niet meer :S nee das leuk!

Heb genoeg ervaring om een veulen op te voeden dacht ik zo.
Ook al lijkt dat er nu even niet op maar goed dat moet ieder voor zich denken!

Hij is altijd makkelij geweest heb altijd met hem gewandeld maar nu opeens niet meer :S

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:17

Als jij beweert dat je genoeg ervaring hebt met het opvoeden van veulens zou je moeten weten dat je deze periode in min of meer sterke mate bij ieder veulen tegenkomt. En dan zou je ook een oplossing klaar moeten hebben liggen, wat je duidelijk niet hebt. En bereid je er op voor dat je, vooral met een hengst, voor nog hetere vuren komt te staan dan alleen een paard dat je niet vangen kunt.

Enfin, veel succes met het vangen van de pony. En ik denk dat, als je de stalhouder even benadert er gerust met hem te praten is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:21

1 dag van tevoren gewoon het weiland halveren, en weer weggaan. de volgende dag kom je terug met 2 of 3 personen (dit gaat tijd kosten!) en begint persoon 1 om achter je pony aan te lopen. (die wegloopt) alle 3 de personen doen dit op een bepaald stuk van het weiland. alleen lopen, dus NOOIT rennen, want ja, dan schiet hij door het draad heen. nu is het een kwestie van de aanhouder wint, en omdat je pony continue in beweging moet blijven omdat jullie verspreid over het weiland lopen, zal hij uiteindelijk stil staan. ik gebruik dit ook regelmatig bij mijn C pony, die het soms wel een uur kan volhouden, maar uiteindelijk toch wel komt. (maar reken jij maar op een uurtje of 3 lopen) opjagen heeft geen nut, verdoven ook niet, wat heb je eraan? volgende keer doet hij het weer. zodra je hem hebt, zou ik hem in een kleiner weiland doen, want dit is geen oplossing wat je nu hebt, dat je hem niet eens kan pakken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:32

En als je hem uiteindelijk na veel tijd en geduld te pakken hebt, uitvoerig belonen en weer loslaten.
Je zult zien dat het korter duurt voordat je hem te pakken hebt. Als je hem dan te pakken hebt kun je hem meenemen.
Bereid je ook voor op een gevecht op het moment dat hij de trailer inmoet. Trek ook daar genoeg tijd voor uit.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 14:36

Met de trailer gaat wel goed , teminste GING voor heen altijd wel goed

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:43

missnynke schreef:
wat ik altijd doe, is het paard met zn tweeen/drieen en een touw ertussen in een hoek drijven, en dan een halster om.
vaak vliegen ze eerst wel een over/door het touw weg, maar na een paar keer proberen lukt het me meestal wel


idd, gewoon met een aantal (handige) mensen dat paard vangen, verdoven is helemaal niet nodig! Zorg wel dat je mensen hebt die weten waar ze moeten staan en die niet aan de kant gaan voor het paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:47

qwinty schreef:
Met de trailer gaat wel goed , teminste GING voor heen altijd wel goed


Goed geformuleerd...ook dat kan van de een op de andere dag zomaar veranderen. En dan moet je kunnen herkennen of het paard echt bang is of je gewoon loopt te naaien. Zoiets heet: ervaring...
En zie ook dat probleem netjes op te lossen zonder het paard voor de rest van zijn leven een psychisch probleem te bezorgen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:53

Sorry dat ik het zeg, maar vind je het zelf nou echt nodig om meteen een 2e topic hierover te openen? Iedereen moet meteen jou helpen of zo? Lips are sealed
In je andere topic heb je inmiddels ook al 2 bladzijdes met reacties. Lijkt me meer als genoeg...

(andere topic: [VMR] tranquigel? )

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:24

qwinty schreef:
Met de trailer gaat wel goed , teminste GING voor heen altijd wel goed

nou dan zet je dus de trailer in de wei, en span je er een lint heen. Genoeg mensen mee nemen langs de kant, en hem erin drijven, mocht het met snoepjes en gedult niet gelukt zijn. Of mag dat ook al weer niet?
Vind het vreemd dat hoe goed de tips hier ook zijn, je zegt telkens mag niet of kan niet, terwijl er in mijn ogen de helft wel kan. Dat kan namelijk in ELK weiland, je moet het alleen willen... Scheve mond

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:34

uhm sorry hoor maar dat ligt dan ook aan de eingenaars denk je ook niet?
Ik MAG dat andere veulen er NIET uithalen want ......... danzou er iets kunnen gebeuren zeggen ze....
en bla bla ik wil het dol graag maar als hun het niet goed vinden wat kan ik dara dan aan doen!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:36

Vonnie84 schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar vind je het zelf nou echt nodig om meteen een 2e topic hierover te openen? Iedereen moet meteen jou helpen of zo? Lips are sealed
In je andere topic heb je inmiddels ook al 2 bladzijdes met reacties. Lijkt me meer als genoeg...

(andere topic: [VMR] tranquigel? )



Dat gaat toch weer daar over en die heb ik later pas aangemaakt hoor Later dan deze!!
En NEEEE als je me niet wil helpen doe je dat toch lekker niet!