stijgeren op de baan...

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

stijgeren op de baan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:03

probleem


dat doet princess de laatste tijd omdat ze gewoon maar 1kant op wil
de kant van haar vroegere wei!
als ik haar wil omdraaien begint ze serieus te stijgeren in het midden van de baan! Scheve mond
ik word er gewoon zot van!!
gelukkig kan ik blijven zitten
maar wat kan ik er aan doen! ik geraak niet meer vooruit
alleen de kant die zij op wil
en haar een mep verkopen helpt zeker niet
dit maakt het alleen nog erger

pff..

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:09

Je moet een colafles in je hand hebben.. en als ze weer steigert tussen haar oren slaan Vork
Hebben wij ook met paard op de manege gedaan; en hoppa, die heeft nooit meer zijn voetjes op te durven tillen Tong uitsteken

En je moet haar ook gewoon een schop geven Vork

jedine
Berichten: 459
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:14

[quote="Marrepar"]Je moet een colafles in je hand hebben.. en als ze weer steigert tussen haar oren slaan Vork
Hebben wij ook met paard op de manege gedaan; en hoppa, die heeft nooit meer zijn voetjes op te durven tillen Tong uitsteken

Het kan aan mij liggen maar dit vind ik echt belachelijk,weet je dat er paarden zijn die je bijna niet meer bij de oren kan komen door (veelvuldig)slaan tussen de oren?en dat met een colafles. wat voor manege is dat

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:31

Dat steigeren moet je d'r echt afleren, dat MAG gewoon niet, een goede tip: je kan zorgen dat je daar een ei bij je hebt en zodra ze gaat steigeren het ei tussen d'r oren kapot slaan; dit doet 'r geen pijn, maar ze schrikt er wel van en vervolgens voelt ze het ei naar beneden sijpelen. Je paard denkt dan dat ze bloedt, omdat dit hetzelfde voelt - hierdoor zal ze het volgende keer als het goed is niet meer doen.
Ik weet niet of het werkt, want heb het zelf nog nooit gedaan, maar het schijnt heel goed te werken.

Succes ermee!

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:26

kijk ff bij de andere stijger toppics leer je veel uit

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:59

Marrepar schreef:
Je moet een colafles in je hand hebben.. en als ze weer steigert tussen haar oren slaan Vork
Hebben wij ook met paard op de manege gedaan; en hoppa, die heeft nooit meer zijn voetjes op te durven tillen Tong uitsteken

En je moet haar ook gewoon een schop geven Vork



als ik een mep ofzo geef
raakt ze nog meer in paniek

Tyler

Berichten: 105
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:01

dit heeft mijn vorige paard ook gedaan...
ik gaf dr dan ook altijd een goeie mep, bij mij werd het na de 1e 2/3 tikken ook wel wat erger, ik heb toen doorgezet en was het zo over...
je moet je paard echt niet over je heen laten lopen hoor !!!
uit jouw verhaaltje neem ik aan dat jouw paard het expres doet en dat MOET afgeleerd worden...

dat met dat ei heb ik nooit uitgeprobeerd.. maar ik denk dat dat ook nog wel eens zou kunnen helpen...

geef het niet te snel op... want dan krijgt ze juist haar zin...

heel veel suc6 ermee... ik hoop dat je snel een oplossing hebt gevonden... dat steigeren is zeker geen pretje !

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:28

jedine"]
[quote="Marrepar schreef:
Je moet een colafles in je hand hebben.. en als ze weer steigert tussen haar oren slaan Vork
Hebben wij ook met paard op de manege gedaan; en hoppa, die heeft nooit meer zijn voetjes op te durven tillen Tong uitsteken

Het kan aan mij liggen maar dit vind ik echt belachelijk,weet je dat er paarden zijn die je bijna niet meer bij de oren kan komen door (veelvuldig)slaan tussen de oren?en dat met een colafles. wat voor manege is dat


Wat heb je liever;
Dat je paard achterover klapt met jou eronder of dat je rustig weer moet beginnen met de oren aanraken..

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:29

ilufprincess schreef:
als ik een mep ofzo geef
raakt ze nog meer in paniek

Hmm ja wij hadden het ook wel bij een tamelijk rustige gedaan.
Tsjah; ik denk dan dat je iig moet drijven voor je achterover klapt..
En er miss. iemand bijhalen?

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:26

ilufprincess schreef:
als ik een mep ofzo geef
raakt ze nog meer in paniek


ze is niet in paniek denk ik, ze wil gewoon haar eigen zin en jij geeft haar die door het niet af te straffen! Het enige wat helpt bij mijn pony is naar voren (eventueel met een mep of een schop) Dat moet ze echt af leren want het kan heel gevaarlijk zijn, als je bijoorbeeld achteroverklapt. er staan hier veel meer topics over, als je de zoekfunctie even gebruikt vind je vast een heleboel!

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:06

Stijgeren is ontzettend gevaarlijk en ik denk dat het idd een uittesten is hoever ze kan gaan. Meteen afleren dus!
Ik heb het ook gehad bij mn verzorghaf, ik steeg op, hield hem in omdat hij meteen weg wilde stappen. Meneer wilde niet stilstaan, en ging vĂ³luit op zn achterbenen staan. Ik gleed eraf omdat ik mn andere voet nog niet in de beugel had. Ik stond alweer op de grond en hij stond nog steeds overeind. Ik heb hem toen een ongelofelijke ram met de zweep onder zn buik gegeven, en hij heeft werkelijk nooit meer gestijgerd!
Ook de truc met het ei heb ik eerder gehoord! Ik zou dan alleen een waterballon gebruiken, minder rotzooi Tong uitsteken
Haar paniekerige reactie heeft denk ik ook weinig met echte paniek te maken, maar met het feit dat ze het niet eens is met je haar straft voor het steigeren. Tot nu toe ben je blijven zitten met het stijgeren, dus moet het toch ook lukken om te blijven zitten als je haar straft en ze reageert heel fel? Succes dermee!

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:07

idd, afleren!
Mijn nicht zei tegen mij, als een paard/pony steigert.. snel doordrijven en doorlaten lopen.. onder het lopen kunnen ze nl niet steigeren

Bitterbal

Berichten: 2508
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Engwierum (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:35

Wat ik eens gehoord heb.... ik een ei tussen de oren kapot slaan, dan denken ze dat ze iets geraakt hebben en bloeden, dus dan houden ze op... verder heb ik hier geen ervaring mee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:05

Bitterbal schreef:
Wat ik eens gehoord heb.... ik een ei tussen de oren kapot slaan, dan denken ze dat ze iets geraakt hebben en bloeden, dus dan houden ze op... verder heb ik hier geen ervaring mee!!!


Dit werd net dus al verteld.... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:09

Voel je het niet aankomen?
Zakt ze van te voren niet net wat terug in tempo?
Is ze net van te voren al niet meer helemaal aan je been?

Juist op die momenten moet je ingrijpen, bijna elk paard geeft het net een beetje van te voren aan, op dat punt moet jij er meteen bij zijn.
Schop hem daar naar voren, geen reactie op het been, sla hem dan op zijn kont naar voren.
Dat hij dan in vol galop naar de overkant vliegt geen probleem, als hij maar loopt, want steigeren kan alleen uit stilstand.

Uiteraard ook hand naar voor, zodat je niet perongeluk tegelijkertijd de rem erop zet

En die tips hierboven zijn erg leuk, maar probeer eest de gewone manier voordat je dit soort dingen gaat doen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:16

Ben het met RK eens.

Houd je paard ook bezig. Veel figuren rijden en hem daarbij goed aan het been houden. Zorg ervoor dat hij het niet in zijn hoofd haalt om te steigeren.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:17

runningkawa schreef:
Voel je het niet aankomen?
Zakt ze van te voren niet net wat terug in tempo?
Is ze net van te voren al niet meer helemaal aan je been?

Juist op die momenten moet je ingrijpen, bijna elk paard geeft het net een beetje van te voren aan, op dat punt moet jij er meteen bij zijn.
Schop hem daar naar voren, geen reactie op het been, sla hem dan op zijn kont naar voren.
Dat hij dan in vol galop naar de overkant vliegt geen probleem, als hij maar loopt, want steigeren kan alleen uit stilstand.

Uiteraard ook hand naar voor, zodat je niet perongeluk tegelijkertijd de rem erop zet

En die tips hierboven zijn erg leuk, maar probeer eest de gewone manier voordat je dit soort dingen gaat doen.


superreactie!

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:37

runningkawa schreef:
Voel je het niet aankomen?
Zakt ze van te voren niet net wat terug in tempo?
Is ze net van te voren al niet meer helemaal aan je been?

Juist op die momenten moet je ingrijpen, bijna elk paard geeft het net een beetje van te voren aan, op dat punt moet jij er meteen bij zijn.
Schop hem daar naar voren, geen reactie op het been, sla hem dan op zijn kont naar voren.
Dat hij dan in vol galop naar de overkant vliegt geen probleem, als hij maar loopt, want steigeren kan alleen uit stilstand.

Uiteraard ook hand naar voor, zodat je niet perongeluk tegelijkertijd de rem erop zet

En die tips hierboven zijn erg leuk, maar probeer eest de gewone manier voordat je dit soort dingen gaat doen.

precies !
ennem..; die reactie van ?? een paard kan niet steigeren alsie loopt... ja wel k he het meegemaakt.. en het was NIEt leuk

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:05

hand naar voren en drijven drijven desnoods ga je aan een teuge hangen!mijn pony steigert ook heel vaak en goed zo heb ik da opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:20

mandy_b_s schreef:
precies !
ennem..; die reactie van ?? een paard kan niet steigeren alsie loopt... ja wel k he het meegemaakt.. en het was NIEt leuk

Jij mag mij uitleggen, hoe een dravend paard kan steigeren Haha!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:47

De reactie klopt inderdaad niet helemaal:

er had moeten staan een paard kan niet lopen als hij steigert in plaats van een paard kan niet steigeren als hij loopt

het eerste kan namelijk inderdaad niet, maar het tweede kan wel als je het opvat in de zin van hij is in een gang en gaat per direct op z'n achterhoeven staan, waarbij hij dus in principe niet eerst stil gaat staan. En dat laatste kan dus zeker wel, daar heb ik ook ervaring mee ja.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:54

Je voelt het altijd als ze gaan steigeren............

Dit paard heeft in de gaten dat steigeren werkt, krijgt er toch geen straf voor........ even doorzetten dus.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:00

runningkawa schreef:
Voel je het niet aankomen?
Zakt ze van te voren niet net wat terug in tempo?
Is ze net van te voren al niet meer helemaal aan je been?

Juist op die momenten moet je ingrijpen, bijna elk paard geeft het net een beetje van te voren aan, op dat punt moet jij er meteen bij zijn.
Schop hem daar naar voren, geen reactie op het been, sla hem dan op zijn kont naar voren.
Dat hij dan in vol galop naar de overkant vliegt geen probleem, als hij maar loopt, want steigeren kan alleen uit stilstand.

Uiteraard ook hand naar voor, zodat je niet perongeluk tegelijkertijd de rem erop zet

En die tips hierboven zijn erg leuk, maar probeer eest de gewone manier voordat je dit soort dingen gaat doen.



Kijk dat is nog eens een ander oplossing als slaan.... Dat is geloof ik het enige wat voorheen werd vermeld Scheve mond
Er zijn genoeg rijtechnische oplossingen maar de weg van de minste weerstand is vaak slaan Knipoog

Ik hoop dat het advies van RK helpt. Succes OK dan!

Prissiej
Berichten: 559
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: Noord -Brabant ; Rijsbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 00:30

ShiningHorse schreef:
De reactie klopt inderdaad niet helemaal:

er had moeten staan een paard kan niet lopen als hij steigert in plaats van een paard kan niet steigeren als hij loopt

het eerste kan namelijk inderdaad niet, maar het tweede kan wel als je het opvat in de zin van hij is in een gang en gaat per direct op z'n achterhoeven staan, waarbij hij dus in principe niet eerst stil gaat staan. En dat laatste kan dus zeker wel, daar heb ik ook ervaring mee ja.


uh het kan echt wel
ik heb het pas nog meegemaakt met mijn paard.
hij wou niet in de richting stilstaan wat ik wou of lopen
en toen floep ging die uit protest omhoog. en zat toen met zn rechtervoorbeen te schrapen en met zn andere 2 benen Clown te lopen

Anoniem

Re: stijgeren op de baan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:15

Maar niet dravend...

Dus in die draf houden Lachen

Verder heb je op een erg oud topic gereageerd.
En dat vinden veel bokkers niet zo leuk Lachen