Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Figo88

Berichten: 2630
Geregistreerd: 07-01-05

Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-05 22:32

Haajj!!!

Ik vraag me al een tijdje iets af.. Mijn nieuwe paardje is nog jong (bijna 5) maar kent wel de basis van alles. Springen kan ze ook super (heeft per ongeluk al ns over n hek van 1.20 m gesprongen en vandaag sprong dat maffe beest (omdat ze niet uit de wei wilde, ik was er niet bij hoor Knipoog ) zo over n heg van dik 1.50 m heen!!!!!!!! Springen kan ze dus echt wel!! Ze is zelf 1.60 m.
Ze heeft ook al wel ns met een ruiter op haar gesprongen (hoogstens 50 cm ofzo) maar heeft nog moeite met afzetten en het vinden van haar balans. Ik heb haar nu 5 weken. Hiervoor had ik een pony waar ik echt heel veel mee sprong. K ben een echt ''jumpfreak'' Tong uitsteken. Maar nu longeer ik mn paardje (Sandy) vaker en bouw dan van die kleine sprongetjes (cavaletti's) op. Soms 2, en dan ruim uit elkaar (iig ruim voldoende tussen ruimte). Ik merk dat als ik ''JA!'' zeg ze springt..dit geeft haar geloof ik wat houvast. Ik heb veel meer ervaring met springen dan zij en dus kan ik haar een beetje helpen. Ik wil eerst dat ze foutloos over gewoone sprongetjes gaat zonder ruiter en dan pas met ruiter. Maar ik ka geen hogere sprongen dan 40 cm maken omdat die cavaletti's zo laag zijn.. maar van die palen kan ik niet nemen want daar gaat de longe niet overheen... en bij ons op de manege (pesionstalling) mag je de paarden NIET los in de bak laten.. vrijspringen mag dus niet... Iemand wat tips hoe ik haar toch aan hogere hoogtes kan laten wennen zonder ruiter..? Of moet ik haar eerst goed zonder ruiter over die kleintejs heen hebben ( heb ik nu eigelijk al ) en dan eens mét ruiter..? En mét ruiter de hoogte opbouwen..?

Alvast bedankt!!! Ach gut

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.


Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:12

ben ik ook benieud hoe dat moet; wij mogen de paarden ook niet los laten enkel in de wei :/

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:28

Als ik mijn pony laat springen aan de longe, zet ik altijd aan de kant van de bakrand gewone staanders neer. En dan aan de andere kant stapel ik allemaal emmers/kratten enz. op. Zo blijft de longeerlijn niet haken.
Het is natuurlijk niet zo handig als gewone staanders, maar het werkt wel Vork

Figo88

Berichten: 2630
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-05 22:22

Heej dank je.. das een stoer idee ja..!! Ja das echt slim!! Tong uitsteken Thnx!! Haha!

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Liins

Berichten: 7906
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Deventer. (Overijssel)

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:42

je wat alytjuh doet is wel goed... Haha!
deed ik ook altijd met de shets vna em vrineidn.. Haha!

Allegro v. Trento B
Overleden 19-04-2016

Figo88

Berichten: 2630
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-05 09:56

Ik ga het vandaag meteen uitproberen.. nu is mn andere probleem ook meteen opgelost.. Sandy wil namelijk wel ns vaker liever LANGS de sprong dan erOVER. En dan gaat ze er achterlangs. Maar als ik een paal aan de bakrand zet kan ze er niet meer langs. Is sowieso te gevaarlijk om die paal toch nog ergens midden in de bak te zetten.. want stel je paard gaat er toch achterlangs..dan heb je dus n probleem.......... Ik zal wat foto's maken Tong uitsteken Als mn ouders tenminste zin hebben om foto's te maken......
Nogmaals bedankt!! Haha!

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:02

Ik laat Amo nooit aan de longe springen, als ik spring doe ik dat gewoon helemaal los of onder het zadel Lachen

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:35

Een hindernisje opzetten, balkje op de bankrand leggen en aan de andere kan een emmer. Dan gewoon erover laten springen zegmaar. Ik doe het wel met longeerlijn, anders gaat ze dr alleen maar langs Clown

aggielachie
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:02

Ik begin altijd met een klein sprongetje die ik steeds hoger maak. Maar niet met sptingpalenb aan de ene kant, want dat wil natuurlijk niet met de lijn, met ee strobaal bijv.
Dan longeer ik gewoon, en als hij niet wil, dan ga ik er meestal met de zweep voor, dan moet hij wel. haha

aggielachie--->>>horsesfreaky haha

Figo88

Berichten: 2630
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-05 17:07

Dank je wel voor de tips!! Ik ehb het vandaag uitgeprobeerd en ging prima!

tamaraatjuh... zoals ik al zei mag je bij osn de paarden niet los in de bak laten.. mocht dat maar.. Boos! En onder het zadel wilde ik nog eventjes mee wachten omdat ik haar pas 5 weken heb en ze nog vrij jong is..maar waarschijnlijk ga ik er vanavond voor het eerst op springen..!!!! Haha!

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

peerdengek
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:20

ik doe aan 1 kant ook iets als emmer ofzo en aan andere kant staander kom er 80 cm mee!!!

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:13

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:28

je kan ook op de binnenste staander een balk leggen, langs de hindernis. dan kan je paard er minder makkelijk langs, en blijft de longeerlijn niet hangen.

The past is history, the future is a mistery and today is a gift, that's why they call it the present

Santara Classic M1 +12, M2 startgerechtigd! :D :+:

N0_Limit

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-06-05
Woonplaats: Emmeloord

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:25

Wij 0p stal d0en het makkelijker vind ik haha Kijk jhe hebt 1 staander daar leg jhe een balk 0p
en de andere kant van de balk ligt gewo0n 0p de gr0nd.. echt erg handig en ze leren der veel van Haha!

Inc0rad0 mijn TOPPER !

imposant

Berichten: 536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: heiloo

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:55

wij doen het zo hebben ook een jong dier op stal staan :
voor kant (voor het paard):
Afbeelding
en er achter:
Afbeelding

ik longeer dit paard niet hoor het is niet mijn paardje maar ik had toevallig mijn cam toen mee toen ik foto`s van mijn paard wilde maken (tijdens het los springen)

+ R.I.P. Imposant!! 24-10-2006

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:17

no_limit: volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar ik wist niet hoe ik het moest omschrijven Lachen

The past is history, the future is a mistery and today is a gift, that's why they call it the present

Santara Classic M1 +12, M2 startgerechtigd! :D :+:

N0_Limit

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-06-05
Woonplaats: Emmeloord

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:49

ow hahah zou best kunnen Tong uitsteken is niet erg Haha!

Inc0rad0 mijn TOPPER !

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:27

maar hier staat de hindernis schuin, voor een ervaren paard geen probleem, voor een jong paard wel (hoogte inschatten)

N0_Limit

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-06-05
Woonplaats: Emmeloord

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:30

bij een jong paard moet je dat ook rustig opbouwen... maar ik wist niet dat we het over een jong paard hadde Clown

Inc0rad0 mijn TOPPER !

N0_Limit

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-06-05
Woonplaats: Emmeloord

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:32

Maar aan de andere kant wat noem je jong als hij 4 jaar is kan hij al gewoon hoogtes inschatten... Want wij hebben al toppers die net 5 zijn en al in het L lopen dus inschatten is geen probleem... Maar natuurlijk in het begin wel dat geef ik toe

Inc0rad0 mijn TOPPER !

Figo88

Berichten: 2630
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-05 20:38

Okee bedankt allemaal Lachen Dat van de ene kant van de balk gewoon op de grond leggen is ook een idee!!! Haha! Maar als je nou een slim paard hebt kun je niet echt in de hoogte gaan.. maar goed, misschien met wat drijven en de goede richting insturen wel Knipoog

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Re: Springen aan longe; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:52

Met cavaletti.

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers