Wat te doen na de manege?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:21

Ik zou je niet te veel aan trekken van sommige reacties. Ik vind dat je heel netjes reageert op alle berichten. Fel ben je niet, wel duidelijk over wat je vraagt. Niet kunnen betalen is ontzettend logisch en snap ik volkomen. Ik zou dat momenteel ook niet kunnen, gelukkig is dat ook niet gelijk 't einde van de zoektocht. Met geduldig zoeken kun je ook wel iets vinden waar ze dit niet vragen.
Bij mijn huidige plek reageerde ik ook op het helpen met andere dieren. En toen kreeg ik te horen dat ze nog wel een jong paard hebben staan waarmee ik aan de slag kon. Dus zo ben ik er ook een beetje met geluk ingerold.

Zelf heb ik ook als eens geholpen bij een manege voor mensen met een handicap. In ruil mochten de vrijwilligers ook rijden. Dit is op verschillende vlakken erg leerzaam en waardevol. En het is prachtig om de therapeutische waarde van paarden te zien. Verder veel lijntjes uit gooien, op maneges, stallen etc.

Ik hoop dst je wat kan vinden :) Zo naast de stress van het examenjaar is het wel lekker om deze hobby te hebben ter ontspanning.

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 18:29

Firefly289 schreef:
Ik zou je niet te veel aan trekken van sommige reacties. Ik vind dat je heel netjes reageert op alle berichten. Fel ben je niet, wel duidelijk over wat je vraagt. Niet kunnen betalen is ontzettend logisch en snap ik volkomen. Ik zou dat momenteel ook niet kunnen, gelukkig is dat ook niet gelijk 't einde van de zoektocht. Met geduldig zoeken kun je ook wel iets vinden waar ze dit niet vragen.
Bij mijn huidige plek reageerde ik ook op het helpen met andere dieren. En toen kreeg ik te horen dat ze nog wel een jong paard hebben staan waarmee ik aan de slag kon. Dus zo ben ik er ook een beetje met geluk ingerold.

Zelf heb ik ook als eens geholpen bij een manege voor mensen met een handicap. In ruil mochten de vrijwilligers ook rijden. Dit is op verschillende vlakken erg leerzaam en waardevol. En het is prachtig om de therapeutische waarde van paarden te zien. Verder veel lijntjes uit gooien, op maneges, stallen etc.

Ik hoop dst je wat kan vinden :) Zo naast de stress van het examenjaar is het wel lekker om deze hobby te hebben ter ontspanning.


Heel erg bedankt voor het begrip!

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 18:37

Iedereen bedankt voor de aanvullende tips! Ik wil hieronder even een beeld schetsen van mijn situatie wat betreft maneges. Helaas zijn de maneges in mijn omgeving vaak of heel luxe, of ik ken er niemand. Ik ben op een oud manege (die inmiddels gestopt is met lessen geven) samen met een vriendinnetje vaak gaan helpen na school en in de weekenden met voeren, uitmesten, soms inderdaad ook meelopen met beginners. Alleen in plaats van een enkel teken van dankbaarheid, werden we eigenlijk gevraagd niet meer te helpen, want deze “klusjes” waren bedoeld voor de kinderen die deelnamen aan het Young Leaders Program en het kostte dus eigenlijk geld om deze klusjes te mogen doen. Toen (ik zat nog op de basisschool) heb ik daar nooit zo bij stilgestaan, maar nu ik er aan terugdenk was dat eigenlijk bizar in mijn ogen.

Op een manege waar ik verder veel heb gereden heb ik ook altijd geprobeerd te helpen wanneer ik de tijd had (helaas ben ik inmiddels verhuisd en is de manege net te ver), maar zoals ik al zei waren dit echte luxe maneges, dus niet echt een heitje voor een karweitje idee (dus stel je zou willen helpen dan krijg je daar geen mogelijkheid tot rijden oid voor terug). Ik was er alsnog vaak te vinden, maar veel gebeurde daar gewoon door het personeel of met machines, echt helpen ging niet…

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:45

Ik had vies mazzel met m’n verzorgpony. Mocht alles, betaalde alleen m’n spullen en lessen. Ik had het zelfde als jij, uitgeleerd op de manege en wilde graag een band opbouwen met een dier en daar mee verder gaan. Maar dat was 15 jaar geleden ongeveer. Ik heb haar nog steeds trouwens :).

Kendra

Berichten: 8757
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:48

Bijzonder ... je gaat vast niet verhuizen maar hier in de buurt is het toch iets minder ingewikkeld. Wij zijn op dit moment voorzien, maar ik zou hier in de buurt zo 1 of 2 stallen weten waar wat hulp welkom is en in ruil daarvoor altijd wel een paard dat je mag rijden. Met meestal als voorwaarde: les (als je nog niet zo gevorderd bent).

Hier wordt daar best veel over gesproken (gekletst :+ ) op de wedstrijden, dus misschien is het ook een optie om te kijken of je daar wat contact kunt krijgen. En dan vooral met springruiters. Die zijn vaak wat makkelijker :D

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:54

Beautydekoe schreef:
Bedankt voor het advies! Hier heb ik wat aan :o . Ik zit in de regio Rotterdam/Den Haag. Via internet is idd niks te vinden, maar wie weet moet ik dan maar even rond gaan mailen naar stallen. Laatst kwam er bijvoorbeeld wel een oproepje voor een stalmedewerker, maar helaas wordt mijn mail naar aanleiding daarvan compleet genegeerd…


Ik denk dat het best heel lastig wordt voor jou. Je bent al 32 zie ik. Wellicht werk je en heb je ook niet veel vrije tijd over? Zo te lezen heb je ook niet heel veel ervaring. Het gaat toch altijd om wat kun je voor meerwaarde voor een paardeneigenaar hebben en hoeveel ervaring heb je.
Niet kunnen betalen is soms moeten accepteren dat wat je wil er niet in zit.
Maar geef niet op. Blijven zoeken en wellicht vind je wat. Reken er echter niet op, want in jouw regio laten mensen die paarden kunnen betalen de zorg ook graag over aan professionals.
Op het platteland heb je meer kans dat je een verzorgpaard tegenkomt.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:13

Babootje schreef:
Beautydekoe schreef:
Bedankt voor het advies! Hier heb ik wat aan :o . Ik zit in de regio Rotterdam/Den Haag. Via internet is idd niks te vinden, maar wie weet moet ik dan maar even rond gaan mailen naar stallen. Laatst kwam er bijvoorbeeld wel een oproepje voor een stalmedewerker, maar helaas wordt mijn mail naar aanleiding daarvan compleet genegeerd…


Ik denk dat het best heel lastig wordt voor jou. Je bent al 32 zie ik. Wellicht werk je en heb je ook niet veel vrije tijd over? Zo te lezen heb je ook niet heel veel ervaring. Het gaat toch altijd om wat kun je voor meerwaarde voor een paardeneigenaar hebben en hoeveel ervaring heb je.
Niet kunnen betalen is soms moeten accepteren dat wat je wil er niet in zit.
Maar geef niet op. Blijven zoeken en wellicht vind je wat. Reken er echter niet op, want in jouw regio laten mensen die paarden kunnen betalen de zorg ook graag over aan professionals.
Op het platteland heb je meer kans dat je een verzorgpaard tegenkomt.



Dat klopt vast niet. TS zit toch in haar examenjaar? Niets is onmogelijk natuurlijk maar ik meen ergens gelezen te hebben dat ze 16 is.

fotolijstje

Berichten: 2724
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:26

Ze zei inderdaad dat ze 16 was :j

TS;
Misschien dat je op je manege waar je reed/rijdt een briefje kan hangen met dat je graag wil helpen met verzorgen evt.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:36

Andere invalshoek : ooit hoorde ik dat 'een manege in Den Haag' lessen centered riding aanbood.

Mogelijk gaat het om Wittebrug, maar het viel me op dat ook De Eendekooi freestyle aanbood. (Weliswaar als manier om te beginnen, maar wellicht wordt er 'ook gewoon' op freestyle manier gereden.)
... en de Wildhoef klonk ook niet gek.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-08-22 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:37

Wees geduldig en verlies geen moed en hoop. Ik ben na jaren terecht gekomen bij een lieve tinker en fries die ik gratis verzorg. Daarnaast les ik ook (privé, instructrice komt bij ons op locatie). 25 euro voor een half uur (wat voor mij echt meer dan zat is), of 30 voor 3 kwartier. Het hoeft allemaal niet duur en lastig, wel geduld en geluk hebben :)

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 19:37

Haha, sorry voor de verwarring! Ik ben inderdaad 16, mijn leeftijd zal ik ooit wel anders hebben ingevoerd omdat je onder de 16 vaak nog geen account mag aanmaken!

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:02

Ik heb van mijn 7 jaar tot ik 24 was op een manege gereden. In de begin jaren 1x per week en later toen ik zelf een bijbaan had 2, soms 3 keer per week.
Op mijn 22ste samen gaan wonen en op mijn 24ste was ons inkomen goed en stabiel en kon ik "mijn" manege paard kopen omdat ze te oud was voor de lessen.
Ontzettend veel van het dier geleerd en nooit spijt gehad dat ik toen een "oude knol" heb gekocht.

Nu, 15 jaar later heb ik 2 paarden aan huis lopen. Maar ik mis mijn oude manege knol nog regelmatig.

Juut

Berichten: 6905
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:11

Beautydekoe schreef:
Haha, sorry voor de verwarring! Ik ben inderdaad 16, mijn leeftijd zal ik ooit wel anders hebben ingevoerd omdat je onder de 16 vaak nog geen account mag aanmaken!

Illegale :')

Ik had een gratis verzorgpony, 3 jarige, net beleerd. Privélessen betaalde ik zelf. Was ook niet goedkoop: 50,- gulden was dat toen nog, per les. Reken maar om naar 50 euro nu... Ik leste toen 1 x per maand. Toch vormde die lessen de basis voor onze verdere jaren... (ik heb de pony uiteindelijk gekregen, en op 24 jarige leeftijd in laten slapen)

Een aantal jaar ben ik toch weer op de manege gaan lessen: vanwege 1 specifiek paard wat toen daar is komen te staan. Heel veel van dat paard geleerd, wat ik nu nog mee neem.

Gewoon eens rondvragen, op je oude manege, facebook, stallen...

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:16

Ik heb ook heel veel mazzel gehad met een bijrijdpaard!

Maar in de omgeving den haag/Rotterdam (waar ik ook woon) heb je trainingscentrum fair to horses. Dit is een 'manege' die geen manege is.
De lessen zijn heel anders en zoals dr naam al doet vermoeden goed voor de paarden qua dierenwelzijn.

Lessen zijn wel duur, maar je kan bijvoorbeeld ook om de week lessen.
Wat ze daar ook hebben is dat je lessen begeleiding kan doen. Dan kan je klusjes doen en 'werken'. Dan mag je je uren opschrijven. Dan krijg je geen geld maar kan je sparen voor bijvoorbeeld lessen, buitenrit oid.

Als je straks bent geslaagd is het ook tof om daar working student te zijn, die zoeken ze ook vaak!

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 20:21

flowerin schreef:
Ik heb ook heel veel mazzel gehad met een bijrijdpaard!

Maar in de omgeving den haag/Rotterdam (waar ik ook woon) heb je trainingscentrum fair to horses. Dit is een 'manege' die geen manege is.
De lessen zijn heel anders en zoals dr naam al doet vermoeden goed voor de paarden qua dierenwelzijn.

Lessen zijn wel duur, maar je kan bijvoorbeeld ook om de week lessen.
Wat ze daar ook hebben is dat je lessen begeleiding kan doen. Dan kan je klusjes doen en 'werken'. Dan mag je je uren opschrijven. Dan krijg je geen geld maar kan je sparen voor bijvoorbeeld lessen, buitenrit oid.

Als je straks bent geslaagd is het ook tof om daar working student te zijn, die zoeken ze ook vaak!


Klinkt hartstikke leuk! Echter is dit voor mij een uur fietsen… naast een examenjaar wordt dat m niet (dit is mijn situatie, kan zo zijn dat anderen hier wel de tijd voor hebben natuurlijk!)

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:41

Er zitten zeker rond Rotterdam best wel wat minder chique stallen waar waarschijnlijk wel hulp gevraagd wordt. Echter bijna altijd op afgelegen plekken en dus nooit snel.
Blijkbaar heb je best wel wat stress van je examenjaar: eigenlijk denk ik dat je jezelf alleen maar meer stress geeft om dan uitgerekend nu een extra uitdaging/verplichting te zoeken. Zorg dat je je examens goed afsluit en kijk dan opnieuw.
Misschien heb je tegen die tijd ook iets van een brommer of zo.

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 20:46

Sizzle schreef:
Er zitten zeker rond Rotterdam best wel wat minder chique stallen waar waarschijnlijk wel hulp gevraagd wordt. Echter bijna altijd op afgelegen plekken en dus nooit snel.
Blijkbaar heb je best wel wat stress van je examenjaar: eigenlijk denk ik dat je jezelf alleen maar meer stress geeft om dan uitgerekend nu een extra uitdaging/verplichting te zoeken. Zorg dat je je examens goed afsluit en kijk dan opnieuw.
Misschien heb je tegen die tijd ook iets van een brommer of zo.


Ik heb niet perse stress hoor, ik weet niet zo goed waar je dat uit haalt? Ik heb gewoon niet de tijd om uren te fietsen en wil dat ook liever niet, daar komt het op neer. Als anderen daar wel de tijd voor hebben is dat trouwens prima! Ik wil juist iets vinden wat mij iets leuks biedt naast mijn examenjaar. Ik woon trouwens niet in Rotterdam, maar tussen Rotterdam en Den Haag. Helemaal naar een manege Rotterdam fietsen is ook zeker minimaal een uur! Toch bedankt voor het meedenken!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:08

Ik haalde dat uit dat geen uur kunnen fietsen.
Daar absoluut geen tijd voor hebben tijdens een examenjaar kwam mij als gestressed over inderdaad.
Het spijt me dat ik dat verkeerd geinterpreteerd heb.
Een uur heen en een uur terug 1x per week is niet bepaald een enorme tijdbelasting voor een gemiddelde scholier.
Maar wellicht heb je al lange reistijd en nog een bijbaantje, dat gaat me verder ook allemaal niet aan.
Echter denk ik nog steeds dat als met slechts 1x per week een uur reistijd te veel is, het meeste te veel gaat zijn aangezien je als stalhulpje al snel een hele dag aanwezig dient te zijn.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:01

Het is nogal een flink stuk "tussen Den Haag en Rotterdam"
Zo kunnen we geen gerichte stallen voorstellen.

Je kan natuurlijk ook met het OV gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29831
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:18

Citaat:
/knip


Echter denk ik nog steeds dat als met slechts 1x per week een uur reistijd te veel is, het meeste te veel gaat zijn aangezien je als stalhulpje al snel een hele dag aanwezig dient te zijn.

Dat denk ik dus ook.
Voor een verzorgpony/paard kom je vaak wel uit met eventueel mesten en borstelen en dan grondwerk of rijden.

Maar ervaring opdoen bij een stal dan willen ze wel vaak meerdere uren per dag en week. Zodat je het ritme en gewoontes daar ook leert.

Ik denk dat en nu de examens en meer met paarden willen doen dan een uur manege les een combinatie is die niet gaat werken in dit geval.

Myka

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:24

Kidde schreef:
Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar op Facebook kan je nog een oproep plaatsen in de groep Bijrijders/verzorgers Zuid-Holland.

In deze groep zie ik inderdaad dagelijks berichten van mensen die heel hard op zoek zijn naar mensen in de regio die TS noemt! Dus misschien zit daar wel wat tussen, ook vaak mensen die niet per se een bijdrage vragen :D

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 22:48

Myka schreef:
Kidde schreef:
Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar op Facebook kan je nog een oproep plaatsen in de groep Bijrijders/verzorgers Zuid-Holland.

In deze groep zie ik inderdaad dagelijks berichten van mensen die heel hard op zoek zijn naar mensen in de regio die TS noemt! Dus misschien zit daar wel wat tussen, ook vaak mensen die niet per se een bijdrage vragen :D


Ik volg deze groep al een tijd op Facebook! Helaas nog niks passends gevonden!

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 22:55

Onali schreef:
Het is nogal een flink stuk "tussen Den Haag en Rotterdam"
Zo kunnen we geen gerichte stallen voorstellen.

Je kan natuurlijk ook met het OV gaan.


Gelukkig ben ik ook niet op zoek naar stallen via dit bericht! Ik heb het nou voor mijn gevoel al best vaak aangegeven, maar ik ben enkel op zoek naar ervaringen van anderen (of bijvoorbeeld zoektips) maar jullie hoeven niet vóór mij op zoek te gaan! Ik deel ook niet zomaar mijn specifieke woonplaats. Bedankt voor het enthousiasme, maar nogmaals, er hoeven geen stallen voorgesteld te worden. Bedankt!

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 23:00

Ook over het aantal uren zijn wat misopvattingen volgens mij! Ik heb echt wel de tijd om 1 of 2 keer per week ergens te werken of helpen (wellicht zelfs 3 als het dichtbij is). Ik wil alleen liever geen uur fietsen, ik wil mijn tijd graag gunstig besteden en ik heb ook geen ouders die me bereid zijn te brengen met storm of slecht weer. Dit is mijn mening, ik hoef hier verder geen reacties op dat ik het er “niet voor over” heb of dat ik dan te lui ben! Ik heb ook regelmatig rondgelopen op stallen die echt ver van mij af lagen en merkte toch dat de last van het lange fietsen nogal zwaar ging wegen. Graag geen negatief commentaar hierop, daar wordt niemand blijer van! Dit is gewoon hoe ik het voor mezelf ervaar. Ik heb hartstikke veel bewondering voor de mensen die wel door weer en wind uren op de fiets zitten voor het helpen op stallen!

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 23:01

Beautydekoe schreef:
Onali schreef:
Het is nogal een flink stuk "tussen Den Haag en Rotterdam"
Zo kunnen we geen gerichte stallen voorstellen.

Je kan natuurlijk ook met het OV gaan.


Gelukkig ben ik ook niet op zoek naar stallen via dit bericht! Ik heb het nou voor mijn gevoel al best vaak aangegeven, maar ik ben enkel op zoek naar ervaringen van anderen (of bijvoorbeeld zoektips) maar jullie hoeven niet vóór mij op zoek te gaan! Ik deel ook niet zomaar mijn specifieke woonplaats. Bedankt voor het enthousiasme, maar nogmaals, er hoeven geen stallen voorgesteld te worden. Bedankt!


Maar wat verwacht je dan wel van ons want alles wat gezegd wordt lees jij als oplossing en wordt voor bedankt. Maar vergeet niet dat deze mensen stallen kennen die jij niet kent en daar zou dan misschien net de kans voor jou kunnen liggen. Je zal toch echt zelf naar de mensen toe moeten gaan, ze komen niet naar jou. Maar dan moet je wel weten waar je wezen moet. En nee, je hoeft echt niet je complete adres op bokt te zetten maar iets specifieker zou misschien wel handig zijn.