Paard perongeluk gedekt?!

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8593
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:05

Citaat:
Kan je het dier van de beste zorg voorzien ja of nee, dat moet de vraag zijn.


Precies dít!
Je hebt een verantwoordelijkheid tov dieren, een eventueel nieuw leven. Dáár moet wat mij betreft de overweging zitten.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik het nogal brutaal vind om je op deze wijze in het topic te manifisteren Anjali. Wat TS hier gaat doen/ wil is haar zaak, daar heb jij imo niets over te zeggen

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:37

anjali schreef:
horseminn schreef:
Uiteraard laat ik het veulen leven!

Daar ben ik echt blij om.Het is een leventje en ook nog door de natuur gewild en niet uit een laboratorium zoals tegenwoordig helaas vaak in de fokkerij.


Ik krijg echt zó de nare kriebels van jouw berichten als het om "leven" gaat.. Alsjeblieft zeg -O-

Sanet

Berichten: 8020
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:45

TS, er komt bijzonder veel kijken bij een veulen groot brengen. Mijn merrie krijgt op dit moment 6x(!!) zoveel brok als dat ze eerder kreeg. Ze was altijd erg vol, maar is nu net een tikkie aan de schrale kant. Laat staan hoeveel aanpassingen ik gedaan moet hebben om mijn kleine Houdini op haar eigen plek te houden. Je wilt al helemaal niet dat je veulentje uitbreekt en tussen de hengsten terecht komt!

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:00

Van het voorjaar is de stal van mijn merrie niet goed dichtgedaan en die heeft een wandeling naar de hengst van stal gemaakt die over zijn stal is geklommen. Ik kan geen 2 paarden onderhouden op dit moment, dus heb er direct voor gekozen om haar hengstig te spuiten.

anjali
Berichten: 15313
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:01

Punz schreef:
Citaat:
Kan je het dier van de beste zorg voorzien ja of nee, dat moet de vraag zijn.


Precies dít!
Je hebt een verantwoordelijkheid tov dieren, een eventueel nieuw leven. Dáár moet wat mij betreft de overweging zitten.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik het nogal brutaal vind om je op deze wijze in het topic te manifisteren Anjali. Wat TS hier gaat doen/ wil is haar zaak, daar heb jij imo niets over te zeggen

Ik vind het eerder brutaal van jullie allemaal die maar zeggen dat ze dat ( eventuele) veulen moet laten afspuiten terwijl ze zelf zegt dat ze het wil behouden!!!!!!

Balko

Berichten: 1146
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:06

anjali schreef:
Ik vind het eerder brutaal van jullie allemaal die maar zeggen dat ze dat ( eventuele) veulen moet laten afspuiten terwijl ze zelf zegt dat ze het wil behouden!!!!!!


Het klinkt allemaal leuk een veulen maar het vergt kennis en een gevulde portemonnee. Maar goed, de natuurlijke dood vind jij waarschijnlijk ook godswil of de natuur als het fout gaat.

friendly
Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:10

Anjali gaat mee helpen betalen geloof ik. Las rustig mee maar deze reacties vind ik echt absurd. Mooi dat je pro life bent hoor maar jij bepaald niks in de keuze of dit potentiele veulen wel of geen leven gaat krijgen. Dit is aan de eigenaar en welke maatstaf deze er aan houdt. Kan dit mogelijke veulen en goed en gezond leven krijgen (van t positieve uitgaande) bijv. Als ts er dan voor kiest t veulen weg te laten halen is dat ook goed. Eigen keuze en niet door een mogelijk aangepraat schuldgevoel. Ts heeft er niet voor gekozen om evt een drachtige merrie te hebben dus is het aan ts om te bepalen wat er evt met de merrie en mogelijk veulen gebeurd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110899
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:16

Gaat dit om dezelfde merrie die 2 jaar geleden zoveel verzet gaf tijdens het rijden en waarbij aan artrose of KS in de rug werd gedacht?

Punz

Berichten: 8593
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:24

Anjali: Ik heb niet gezegd dat ze het veulen moet afspuiten. Ik beaam de opmerking dat de overweging wat mij betreft moet zitten in de verantwoordelijkheid die je hebt tav het eventuele nieuwe leven. De vraag of je het kunt bieden wat het nodig heeft of niet. Hoe die overweging uit pakt / of zelfs of TS volgens deze overweging wil besluiten is niet aan mij natuurlijk..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:47

Balko schreef:
[

Het klinkt allemaal leuk een veulen maar het vergt kennis en een gevulde portemonnee.

Hangt natuurlijk van de omstandigheden af. In mijn geval kostte het niet de bedragen die hierboven genoemd worden.
Kennis is snel op te doen.

Balko

Berichten: 1146
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:57

Kuggur schreef:
Balko schreef:
[

Het klinkt allemaal leuk een veulen maar het vergt kennis en een gevulde portemonnee.

Hangt natuurlijk van de omstandigheden af. In mijn geval kostte het niet de bedragen die hierboven genoemd worden.
Kennis is snel op te doen.


Maar dat is toch het hele probleem?
Je weet niet wat er komen gaat.
Dus is wel dubbel risico, merrie en veulen.

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:09

Heb ik ergens gemist dat als het veulen zou komen ts geen geld heeft? Kennis zou je 11 maanden de tijd voor hebben.

Ik vind het bijzonder hoe iedereen dit allemaal weet.

Balko

Berichten: 1146
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:28

Gwenvd schreef:
Heb ik ergens gemist dat als het veulen zou komen ts geen geld heeft? Kennis zou je 11 maanden de tijd voor hebben.

Ik vind het bijzonder hoe iedereen dit allemaal weet.


Niet maar het gaat mij meer om dat iemand zegt dat je t moet houden omdat de natuur dit gewild heeft. En ik vind dat het belangrijker is dat je er voor kan zorgen dan dat je kosten wat het kost een nieuw leven op de wereld moet willen zetten.

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:44

En zo heeft ieder zijn of haar eigen (levens-)overtuiging.

Ts, wat een toestand. Succes met afwachten de komende 2/3 (?) weken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:59

Eigenlijk heb je nu twee vragen om te beantwoorden en dan weet je al bijna genoeg.

1. Heb je tijd, geld én plek voor een eventueel veulen.
2. Vind je het niet erg het risico te lopen dat je merrie dood gaat.

Helemaal niks mis mee als je liever het hele circus aan je voorbij laat gaan.

Isabel

Berichten: 2273
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:26

anjali schreef:
Punz schreef:
Precies dít!
Je hebt een verantwoordelijkheid tov dieren, een eventueel nieuw leven. Dáár moet wat mij betreft de overweging zitten.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik het nogal brutaal vind om je op deze wijze in het topic te manifisteren Anjali. Wat TS hier gaat doen/ wil is haar zaak, daar heb jij imo niets over te zeggen

Ik vind het eerder brutaal van jullie allemaal die maar zeggen dat ze dat ( eventuele) veulen moet laten afspuiten terwijl ze zelf zegt dat ze het wil behouden!!!!!!

Het gaat niet om een levend veulen dood laten spuiten hè. Het gaat om een spuitje dat voorkomt dat er überhaupt een veulen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:33

Mijn god, wat een hele discussie is hier gaande over wel of niet een veulen laten komen ALS het paard al drachtig is. Abortus of niet, dat is nog altijd aan de ts en iedereen die er hier zo'n felle discussie van maakt heeft daar werkelijk niks van te vinden of over te zeggen. Maar daar gaat dit hele topic toch ook niet over? Er ontstaat een hele discussie, terwijl de ts alleen vraagt is de kans groot dat ze drachtig is weet iemand dit.
Ik zag laatst een topic voorbij komen over dat er steeds minder topics geopend worden, nou ik snap het wel met al die felle discussies die tegenwoordig in letterlijk elk topic opdoeken...

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:34

Annet_Dottie schreef:
Mijn god, wat een hele discussie is hier gaande over wel of niet een veulen laten komen ALS het paard al drachtig is. Abortus of niet, dat is nog altijd aan de ts en iedereen die er hier zo'n felle discussie van maakt heeft daar werkelijk niks van te vinden of over te zeggen. Maar daar gaat dit hele topic toch ook niet over? Er ontstaat een hele discussie, terwijl de ts alleen vraagt is de kans groot dat ze drachtig is weet iemand dit.
Ik zag laatst een topic voorbij komen over dat er steeds minder topics geopend worden, nou ik snap het wel met al die felle discussies die tegenwoordig in letterlijk elk topic opdoeken...


Mooi verwoord.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:36

Annet_Dottie schreef:
Mijn god, wat een hele discussie is hier gaande over wel of niet een veulen laten komen ALS het paard al drachtig is. Abortus of niet, dat is nog altijd aan de ts en iedereen die er hier zo'n felle discussie van maakt heeft daar werkelijk niks van te vinden of over te zeggen. Maar daar gaat dit hele topic toch ook niet over? Er ontstaat een hele discussie, terwijl de ts alleen vraagt is de kans groot dat ze drachtig is weet iemand dit.
Ik zag laatst een topic voorbij komen over dat er steeds minder topics geopend worden, nou ik snap het wel met al die felle discussies die tegenwoordig in letterlijk elk topic opdoeken...

Ik dacht hetzelfde.. := De vraag lijkt me duidelijk van de TS. En haar antwoord over het houden van het veulen idem dito. :+

Zoolgangster

Berichten: 9754
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:47

Balko schreef:
anjali schreef:
Ik vind het eerder brutaal van jullie allemaal die maar zeggen dat ze dat ( eventuele) veulen moet laten afspuiten terwijl ze zelf zegt dat ze het wil behouden!!!!!!


Het klinkt allemaal leuk een veulen maar het vergt kennis en een gevulde portemonnee. Maar goed, de natuurlijke dood vind jij waarschijnlijk ook godswil of de natuur als het fout gaat.


Dus... iemand geeft bij een ander topic aan gelovig te zijn, en wordt vervolgens bij ieder volgend topic dat aangewreven door meerdere bokkers... lekker is dat. Anjali gaat toch ook niet iedereen "pakken" op atheïsme, pragmatisme, Islamisme, Darwinisme, postmoderne dakgoten of weet ik wat. Ze geeft gewoon haar mening, net als ieder ander, en als dat niet in je straatje past, kan gebeuren, maar ga dan niet iemand pakken op een levensovertuiging.

Ja, veulen laten komen kan risico's geven, maar sowieso, een merrie houden die blijkbaar zomaar bij een hengst terecht kan komen, loopt een risico. Straks wordt het veulen weggeknepen, raakt de merrie weer hengstig en het "feest" begint opnieuw, als er weer iemand onhandig doet met een hek of zo.

Voorlopig zal de merrie niet meer hengstig worden. :')

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:07

Balko schreef:
Gwenvd schreef:
Heb ik ergens gemist dat als het veulen zou komen ts geen geld heeft? Kennis zou je 11 maanden de tijd voor hebben.

Ik vind het bijzonder hoe iedereen dit allemaal weet.


Niet maar het gaat mij meer om dat iemand zegt dat je t moet houden omdat de natuur dit gewild heeft. En ik vind dat het belangrijker is dat je er voor kan zorgen dan dat je kosten wat het kost een nieuw leven op de wereld moet willen zetten.


Ja dat ben ik ook met je eens hoor, het ging mij er om dat ik nergens ts zag aangeven dat ze niet genoeg geld heeft en toch wordt dat continue aangehaald. Kijk een lijstje doorgeven wat t’s kan verwachten is prima maar nu wordt er gedaan alsof ts het niet kan betalen. Dat snap ik niet.

En het risico dat de merrie dood gaat vind ik ook wat overdreven. Dat risico heb je altijd, het vaker goed dan dat de merrie dood gaat anders zou er bijna niet meer gefokt worden.
Dat er risico’s zijn is ook prima om aan te halen maar nu wordt er ook gedaan alsof alle merries de grootste problemen hebben met een veulen krijgen.

On topic, hoe gedekt is ze? Half? Heeft hij er in gezeten? Sperma geloosd? Daar hangt het ook wel vanaf hoeveel kans er is :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58081
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:18

Onali schreef:
TS ik zou gewoon even voor de 'gein' even een aantal geboortetopics doorlezen.

Kijken hoeveel merries of veulens er nog in leven zijn van dekkingen die wel gewenst en bij elkaar gespaard zijn.

Als je er geen verstand van hebt moet je dit soort toestanden niet willen.

Jezus wat een gezeur. TS haar merrie en dus ook TS haar veulen. Dus TS bepaalt of ie afgespoten wordt of mag volgroeien.

Als er meer veulens en merrie's dood gingen dan er gezond ter wereld komen zou er al lang niet meer gefokt worden dus deze reactie in het speciaal vind ik erg manipulatief. Of de dekking nu gepland/gewenst/bij elkaar gespaard is of niet gaat niets veranderen aan het verloop hoor.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:30

Wat is Bokt een gekke plek! Op een stukje forum speciaal voor kinderen/jongeren vraagt iemand of haar merrie na een ongelukje drachtig zou kunnen zijn en woppa, ze komt precies in een religie terecht, met doemdenken en bangmakerij erbij.

Ik vind dit eigenlijk een mooie case study voor dat topic op Forumzaken 'waarom het zo rustig is op Bokt'. Wel .... :D

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:38

Ik heb een andere ingang( :+ ). Waarom wordt er in het ene topic erg strak gemodderd en in een ander topic kan iedereen zijn/haar gang gaan............................................

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:49

Welja, weer met modder naar de modders. Hoe makkelijk is dat.

Ik voel meer voor de optie van Gini. Een stukje zelfreflectie komt de zaak vaak alleen maar ten goede.