tips voor de koop

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sofiepaard

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Noord-Brabant

tips voor de koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 23:57

hallo bokkers, ik droom al jaren van een eigen paard en sinds kort is deze droom voor mij ook mogenlijk. ik ben 13 en heb een paar vraagjes. ik heb alles al uitgedacht voor het moment dat ik een paard ga kopen. van stalling tot geld en tijd. maar nu vroeg ik me af. is er iets waar ik extra goed op moet letten bij de koop? of zijn er type paarden die je eigenlijk echt niet als eerste paard moet nemen. ik zat zelf te denken aan een shetje en als er genoeg geld is een haflinger kwpn er of fjord. maar wat vinden jullie nou? alvast heel erg bedanmt !!

Rintah

Berichten: 2923
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:31

Wat leuk ts :)
Wat zijn je doelen met het paard? Wil je graag rijden, en verwacht je dat je doelen over een paar jaar nog hetzelfde zijn?

Of je een shetlander of KWPN maakt qua onderhoudskosten niet zoveel uit, naast wat verschil in hoeveelheid voer en evt wat kosten ivm formaat van de stal. Kijk dus naar wat je graag wil met het paard en spaar zo nodig nog even door.

Verder, altijd laten keuren door een door jou(/je ouders) gekozen dierenarts.

Een klik met een paard is maar mijn mening belangrijk en (zou ik tenminste doen) kies liever voor een wat makkelijker paard als een "uitdaging", tenzij je genoeg geld hebt voor extra lessen en begeleiding.
En neem iemand mee die verstand heeft van paarden & weet waar die op moet letten bij aankoop.

Ik heb trouwens geen eigen paard oid, maar dit zijn punten die ik regelmatig hier op bokt tegen kom en wat ik zelf zou doen.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 01:30

Wat heb je al uitgedacht voor kosten die je per maand kwijt bent voor een paard?
Een Shet kun je nog wel ergens bij een boer kwijt maar groter paard geeft wel andere behoeften.
Gaan je ouders eea betalen bijv?

Heb je dit topic al eens doorgelezen? [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Wat het soort paard betreft hangt het ook af wat je wilt en hoeveel ervaring je hebt. Of je genoeg hulp om je heen hebt en waar en hoe je gaat stallen.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: tips voor de koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 02:22

Bedenk eerst eens wat graag met het paard zou doen en wat je zelf kan. Ik las eerder een topic van iemand die een jong paard koopt en dan zegt: ze snapt niets en dan vind ik het niet meer leuk :?

Shetlanders zijn natuurlijk super lief en grappig. Je bent nu 13, dus je zal ongetwijfeld nog groeien. Maar als je echt wilt rijden, buitenritten maken van uren, dan zou je beter kunnen doorsparen voor een lieve Haflinger. Maar als je alleen grondwerk wilt doen, of aangespannen wilt rijden, kan dat ook heel goed met een Shetlander.

Bedenk je ook hoeveel ervaring en kunde je zelf hebt. Kan je een jong paard opleiden? Of kan je beter kiezen voor een paard met wat meer ervaring, die juist jou wat kan leren?

Wat ik bedoel: het hangt meer af van wat je zelf kan en wat je doel is. Het ras en de leeftijd van je toekomstige paard moet je daarop afstemmen. Maar je denkt er in ieder geval al over na, dus je bent al goed bezig!

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:31


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:32

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Re: tips voor de koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:36

Ik denk dat (financiële) steun van een volwassene ook belangrijk is.
Voor het kijken naar een paard is het ook belangrijk dat je iemand mee neemt die er verstand van heeft. Dus alvast bedenken wie hier geschikt voor zou kunnen zijn.

Tussen een shet en de andere die je noemt zit best wat verschil. Tip is om na te denken wat je graag zou willen doen. Als je wilt rijden dan is de overweging om langer te wachten en te gaan sparen belangrijk.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Re: tips voor de koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:41

Als je wilt rijden,geen Shet natuurlijk.Kies een pony/paard die qua maat en opleidingsniveau past bij de doelen die je ermee hebt.En ook bij de stalling en verzorging die je voor hem\haar beschikbaar hebt.Kijk dan eens advertenties door om je op de hoogte te stellen van de huidige markt.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:30

Hoi Sofie
In een ander topic van jou (zelfde datum als ik het goed heb) zeg je ook dat je 4 verzorgpaarden hebt.
Let hier heel erg goed op! Je kan dan sowieso niet al je verzorgpaarden houden.

Mooi dat je alles hebt uitgerekend, echt alles uitgerekend? Voor de zekerheid zeg ik nog waar je aan moet denken (sorry) over bijv: stalling, DA, paddock/wei, hoefsmid ....
Zoals ik bij jouw andere topic heb gezegd: neem een oudere minimaal 7 jarige pony. Deze zijn al ervaren.

sofiepaard

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: tips voor de koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:19

Hallo. Ja ik was eigenlijk niet van plan een eigen paard te nemen plus ook nog mijn verzorgpaardjes. Heel jammer maar ik begrijp zelf ook dat dat echt niet gaat.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Re: tips voor de koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:33

Heel verstandig. Voor de mensen die nu dan gaan zeggen ‘Ja maar, deze topic slaat dus nergens op’
Daar ben ik het dan niet mee eens, zelf heb ik ook een topic: een verzorgpony?
Gewoon een topic starten (niet zomaar natuurlijk) want je leert van de informatie die je krijgt!