Vragen over de trailer

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Vragen over de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 16:57

Hey, ik heb een vraagje over trailers.

1. Zijn er dingen AAN de trailer zelf waar je op moet letten?
2. Maakt het uit hoe zwaar de trailer is of de auto? Mag je gewoon elke trailer met pony aan een auto vastmaken?
3. Moet je er een speciaal rijbewijs voor ?

Sorry als dit topic niet in de juiste categorie staat?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:15

Ik denk dat je dit soort dingen beter aan een volwassene over kan laten :j

Punt 2 en 3 maken namelijk zeker heeeeel veel uit! Maar is erg veel om uit te leggen en misschien wat ingewikkeld. Ben je opzoek naar een trailer of gewoon interesse? :)

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 17:18

bliksemflits schreef:
Ik denk dat je dit soort dingen beter aan een volwassene over kan laten :j

Punt 2 en 3 maken namelijk zeker heeeeel veel uit! Maar is erg veel om uit te leggen en misschien wat ingewikkeld. Ben je opzoek naar een trailer of gewoon interesse? :)

Het is meer interesse, maar mijn ouders weten niks van paarden/trailers dus daarom vraag ik het hier

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:19

1. Zijn er dingen AAN de trailer zelf waar je op moet letten?

Als je tweedehands koopt moet je letten op de kwaliteit van de bodem, de wanden, de banden, de remmen, kortom, alles wat met de veiligheid te maken heeft.
Als je nieuw koopt kijk je veel meer naar wat jij handig vindt (bv wel of geen zadelkamer, deurtje links of rechts, voor-uitlader, deur ipv klep) - want qua veiligheid moeten nieuwe trailers gewoon (net als auto's) aan eisen voldoen.

2. Mag je gewoon elke trailer met pony aan een auto vastmaken?

Nee, bij iedere auto staat op het kentekenbewijs hoeveel gewicht de auto mag trekken en hoeveel kogeldruk er maximaal mag zijn. Op de trekhaak moeten minimaal die gewichten ook staan.

3. Moet je er een speciaal rijbewijs voor ?
Soms wel, dat hangt van de auto, de trailer en de maximale gewichten daarvan af.

Op het subforum TAO staat een FAQ waarin heel veel vragen beantwoord worden.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:21

Ik zal proberen het uit te leggen, maar het is echt een ingewikkeld verhaal ;)

In sommige gevallen heb je een E-rijbewijs nodig om met de trailer te mogen rijden. Een E-rijbewijs heb je nodig als de TTM van de trailer en de TTM van de auto samen boven de 3500 kg uitkomen. De TTM van je trailer en auto is te vinden op het kentekenbewijs.

En niet elke auto mag elke trailer trekken, en ook niet elke pony kan in elke trailer.
Wat je auto mag trekken staat ook op het kentekenbewijs, de TTM van de trailer mag niet hoger zijn dat wat je auto mag trekken.

Op het kentekenbewijs van de trailer staat dan weer hoeveel KG je in de trailer mag laden, dus moet je zorgen dat je pony/ponies niet zwaarder zijn dat dat getal :)

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:22

bliksemflits schreef:
Wat je auto mag trekken staat ook op het kentekenbewijs, de TTM van de trailer mag niet hoger zijn dat wat je auto mag trekken.


En hier ga jij al de fout in: je trailer mag rustig een TMM van 2000 kg hebben als je auto bv maar 1500 kg mag trekken. Je mag er alleen nooit meer dan totaal 1500 kg achter hangen.

TS: in de FAQ op TAO staat de waarheid en niets dan de waarheid ;) :+

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:40

Ibbel schreef:
bliksemflits schreef:
Wat je auto mag trekken staat ook op het kentekenbewijs, de TTM van de trailer mag niet hoger zijn dat wat je auto mag trekken.


En hier ga jij al de fout in: je trailer mag rustig een TMM van 2000 kg hebben als je auto bv maar 1500 kg mag trekken. Je mag er alleen nooit meer dan totaal 1500 kg achter hangen.

TS: in de FAQ op TAO staat de waarheid en niets dan de waarheid ;) :+


Dat leek mij nogal ingewikkeld om uit te leggen aan een kind van 14 die, behalve vanuit interesse, deze info niet nodig heeft :+ Dus heb het even bij het meest simpele gehouden ;)