Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miratjuhh
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-01-21

Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 23:41

Ik heb sinds 2 maanden een bijrijder voor mijn pony. Het ding is het gaat helemaal niet goed. Door omstandigheden kon ik vandaag pas voor de eerste keer kijken hie ze reed.

Ja mn pony is niet de makkelijkste maar met ervaring is ze een schatje. We horen vaak :'ze heeft heerlijk gereden. Maar ze heeft wel heel veel gebokt' het ding is, ze bokt nooit. Ze trapt hooguit met 1 been omdat je een tik geeft.

Ze is 11 en rijd al bijna 6 jaar. Maar ik denk dat de laatste 2 jaar pas mee tellen. Als ze opstapt ploft ze als een zoutzak ik het zadel en als ze afstapt sleept ze haar voet over de kont van de pony. Ik heb haar ook zien rijden, hakken te ver naar beneden,als ze aanspoort doet ze haat benen helemaal naar achter en als de pony vanuit draf uit zichzelf naar stap gaat of gaat bokken zie je dat de bijrijder strest en dan maar een klopje geeft en dan pas door gaat.

Mijn pony doet nooit zo met mij. Ook de hoefsmid was al langs geweest maar er was niks. Bij mij loopt ze perfect.

Dus mijn vraag is, komt dit omdat er geen klik is of is er een andere reden. Zo ja wat? Want het is voor niemand fijn. Als er gwn geen klik is,is het voor mij klaar. Afscheid en dan zoeken we een nieuwe bijrijder..

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:44

Lijkt me duidelijk toch? Als jij niet blij bent met hoe het gaat, dan is dat toch al antwoord voldoende? Klinkt alsof ze gewoon nog te onervaren is. Je pony heeft er duidelijk een mening over.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:53

Heeft niet zozeer met een klik te maken zo te lezen, maar meer met een verkeerde rijstijl. Je zou het er natuurlijk ook met haar over kunnen hebben.
Misschien past ze zich wel erg makkelijk aan zodra ze zich ervan bewust is. Misschien wil ze wel lessen nemen?

Miratjuhh
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-01-21

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 23:56

Heb haar ook verteld dat ze iets miss anders moet doen of beter iets anders moet aan pakken maar ze heeft op alles een weer woord. Maar bedankt

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:57

Dit heeft niets met een klik te maken, ze is nog te onervaren en doet dingen niet op de juiste manier.
Dus of (als ze dat ook wil) kun je haar ermee helpen en dingen leren en wellicht zoeken naar een instructrice, of ermee stoppen.

Mitchall

Berichten: 2741
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:03

Zie je dat dit topic speciaal hiervoor hebt gemaakt: de informatie in je profiel is anders dan de informatie die je in dit topic geeft.

Ik zou kijken of het meisje misschien les kan nemen? Ze is nog jong en onervaren, dus met voldoende hulp zou het al een stuk beter kunnen gaan. En als je je er écht niet fijn bij voelt, dan bedank je haar vriendelijk en ga je opzoek naar een andere bijrijdster. Het is en blijft jouw pony.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:05

Op alles een weerwoord, van een elfjarig bijrijdertje? Dáár is het gat van de deur, doei en de mazzel!

Miratjuhh
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-01-21

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 00:07

Mitchall, ja dat klopt. Ik weet nog niet goed hoe het moet en dat bij mn info anders omdat ik dat dat dat een post was. Wad met dat wel ff bezig en toen kwam ik er dus achter van niet. Daarom is de info anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:10

Ts in je profiel schrijf je een heel ander verhaal. Ik vind het een heel raar verhaal. Waarom zie jij haar nu pas de eerste keer rijden? Ik vind het heel vreemd en ergens ook wel een beetje dom dat jij als eigenaar (ik ga er van uit dat het jouw paard is) niet erbij bent als ze de eerste keer gaat rijden. Het lijkt mij toch ligisch als je een bijrijder neemt dat je er de eerste keren bij bent als je een bijrijder neemt om te kijken hoe de bijrijder rijdt?

Eerlijk gezegd geloof ik helemaal niks van je bericht.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:12

Kuggur schreef:
Op alles een weerwoord, van een elfjarig bijrijdertje? Dáár is het gat van de deur, doei en de mazzel!

Mijn gedachte...

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:18

Apart verhaal. Verder; het kind is pas 10/11. Nog erg jong en ze heeft wellicht haar rijervaring wat overdreven. Ik neem aan dat als je akkoord gaat met een bijrijdertje van die leeftijd, je rekening houdt met het feit dat ze nog veel te leren heeft. Daarom verbaast het me dat je haar niet eerder op jouw pony hebt zien rijden?

Ik zou of zorgen dat ze niet zonder begeleiding rijdt voorlopig of je neemt afscheid. Klinkt niet alsof jouw pony er blij mee is als ze echt zo bokt, als jij nu schrijft.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:21

Het klinkt alsof je niet zo te spreken bent over de bijrijder. Dan is het toch heel simpel?
Het is jouw paard uiteindelijk. (Ik zie wel twee verschillende verhalen ook op je profiel, maar dat laat ik even achterwege)
Wel voor de volgende keer; misschien eerst een keer de eventuele nieuwe bijrijder eerst laten rijden voordat je haar alleen laat rijden.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:27

Is dan een kind van 11 zonder begeleiding gaan rijden op jouw pony?
Ja, dan wel met jouw toestemming maar dan nog, dat is wel raar.
Maar goed, als je er niet mee wilt door gaan kun je dat beter tegen haar zeggen.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:29

Ik vind het als eigenaar eerlijk gezegd behoorlijk dom om een kind van die leeftijd zonder begeleiding op je pony te laten rijden. Kind is 10/11 jaar oud, op die leeftijd is ‘ze zou beter moeten weten’ nog helemaal niet van toepassing, zeker niet als het zo’n kind verkeerd is aangeleerd.

In je profiel staat dat je 22 bent, ik heb eerder het idee dat jij 11 bent. Op mij komt het over als een enorm overdreven topic maken omdat je wilt dit mensen hier zeggen ‘ja inderdaad, wat een naar kind, jij hebt helemaal gelijk hoor!’. Gelukkig denk ik dat de meesten hier slimmer zijn.

Miratjuhh
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 00:33

Ja ik scrollde wat naar beneden in het jaar wnnr k geboren ben. Ben zelf 14. En er is btw wel begeleiding bij. De reden wrm ik dit plaats is omdat mijn moeder het wil aan kijken en de bijrijder is een vriendin.daarom zet ik het hierop. En ik wil niet dat mensen dat gaan zeggen. Ik wou gewoon weten wat andere mensen zouden zeggen. En nogmaals, er was een foutje met deze post maken daarom wijkt de post wat af wan wat er in mijn info staat sorry.. ben ook maar een mens

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:39

Maar als dat meisje een vriendin van je is, kun je haar toch ook helpen?
Bied haar een rijles aan, of geef haar zelf tips als jij het beter kan.
Wat had jij dan verwacht van zo'n jong meisje?

Miratjuhh
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-01-21

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 00:42

Ja ik zie nu ook wel in dat ze jong is maar daarom ben ik vandaag mee gegaan en ga ik volgende week weer mee. Dan ga ik haar weer helpen maar als ik dan zeg 'als je haar dan aanspoort hoef je je been niet zo naar achter te doen' krijg ik gelijk terug 'ja maar dat komt omdat ik dat fijn vind' k snap dat ze dan 'in de verdedeging gaat' maar dan kan ik haar ook niet helpen. Maar bedankt

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:44

Ik denk dat hierin wel een keus is, of ze aanvaardt het nemen van les, om beiden beter te worden.
Of ze houdt op met rijden

Een 11jarige moet nog heel veel leren en het klinkt niet alsof ze geen klik hebben maar dat er rijtechnisch veel valt te verbeteren

Toegevoegd; lijkt mij verstandig als die les door een ervaren volwassene wordt gegeven
Laatst bijgewerkt door ReadTheRulez op 25-01-21 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:45

Hmm ik denk dat dit weer een situatie penny meisje met te veel vrije tijd is maar goed ik zal even doen alsof dit serieus is.

Je hebt een bijrijdster voor jou pony, die komt al 2 maand, doet wat ze wil met jou pony zonder dat jij enig idee hebt wat er gebeurd? Aangezien je haar nu pas voor het eerst hebt zien rijden? Heel apart, ookal is het een vriendin, bij een bijrijdster ga je neem ik aan kennismaken en kijken wat je er van vind, en ben je er zeker met zo'n jong meisje in het begin bij (of ja één van je ouders gezien die waarschijnlijk alles betalen voor jou pony).

Als jou pony alleen maar loopt te bokken met haar er op lijkt het me logisch dat jij (of één van je ouders) ingrijpt, helemaal als de pony het bij jou niet doet dan doet dat meisje dus iets verkeerd. Als zij de pony dan ook nog gaat belonen kan ik je op een briefje geven dat je pony het bij jou straks ook gaat doen.

Helemaal als het een vriendin van je is, zou ik eerlijk zijn, ik neem aan dat je een bijrijdster wil voor je pony die er mee overweg kan en niet iemand die ploft, niet goed rijd en waarbij je pony alleen maar bokt. Maar succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:48

Miratjuhh schreef:
Ja ik zie nu ook wel in dat ze jong is maar daarom ben ik vandaag mee gegaan en ga ik volgende week weer mee. Dan ga ik haar weer helpen maar als ik dan zeg 'als je haar dan aanspoort hoef je je been niet zo naar achter te doen' krijg ik gelijk terug 'ja maar dat komt omdat ik dat fijn vind' k snap dat ze dan 'in de verdedeging gaat' maar dan kan ik haar ook niet helpen. Maar bedankt


Tja maar wie heeft het voor het zeggen over de pony dan? Zij omdat zij dat "fijn" vind of jij als eigenaar zijnde die ziet dat jou pony daar niet fijn op reageert? Ze mag best met argumenten komen waarom zij iets zo doet of juist niet doet maar als jij het echt niet oké vind dat ze het zo doet omdat je pony er meer door bokt bijvoorbeeld heeft ze naar jou te luisteren, daar hoef je geen discussie van te maken als zij niks van jou aan wil nemen zoekt ze toch lekker een ander verzorgpaardje? Ze gaat nergens één vinden waar zij lekker haar eigen gang mag gaan omdat zij dat "fijn" vind hoor.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:54

Hup op les met dat meisje. 1 officiele les in de maand minimaal dan leert ze een hoop en heeft je pony er ook wat aan.
Een kind die een kind begeleid en ook nog eens vriendinnen zijn dat gaat ergens een keer mis als jullie er nu op de basics al niet uitkomen. Ik denk dat een volwassenen dit moet oplossen anders ben je straks een vriendin kwijt.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:33

Miratjuhh schreef:
Heb haar ook verteld dat ze iets miss anders moet doen of beter iets anders moet aan pakken maar ze heeft op alles een weer woord. Maar bedankt

Misschien? Nee l! “ het moet anders of je stopt hiermee. “

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:07

Dit is niet echt een rijtechnische discussie. Ik verplaats het topic naar YRT, Young Rider Talk

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:44

Waarom heb je die bijrijdster eigenlijk?

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Wel of geen klik tussen bijrijder en pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:51

wat een lastige situatie TS

ik sluit mij aan bij de rest. je laat niet een 11 jarig meisje zelf rijden vanaf de eerste keer.
je geeft aan dat je zelf 14 bent, dus dan zou je moeder er bij moeten zijn of een andere volwassene met paardenverstand.

de bijrijder pakt het nog niet helemaal goed op, jammer.
daar is maar 1 oplossing voor helpen. dus of jij helpt haar, of ze neemt les.
als ze het van jou niet aanneemt, dan maar les van iemand.

zo te lezen is ze 11 en een beetje brutaal, dus les lijkt me de beste optie.
je kan haar er niet op afrekenen. ze stapt zo op een pony die ze niet kent en doet naar haar idee haar best.

mocht het allemaal niet helpen of ze wil geen les, dan zou ik er ook mee stoppen.
heb je echt een bijrijder nodig? of is het meer voor haar zodat ze kan rijden?